Mielikuvia ja -piteitä!
Heips!
En tiiä kumpaa oottelen, mutta seuravat nimet on näin ensalkuun mielessä käyneet, mihinkään en vielä oo silleen kympillä ihastunut, mutta kertokaahan mielipiteitänne! Kiitos!
Kuutti
Urho
Oiva
Aamos
Kanerva
Onerva
Hertta
Kommentit (9)
Kuutti -Aivan ihana!! On ollut salaa lemppari jo vuosia. Nuutin siivellä kuulostanee jo " ihan oikealta" nimeltä suurelle yleisöllekin? Mun mielessä Kuutti on yhtä luontevasti vauva, pieni poika kuin nuori mieskin. AIkuisena en vielä ole osannut ajatella, mutta kukin tekee nimen näköisekseen.
Täys 10!! =)
Urho -Aika miehekäs ja mukava nimi. Itse en niin innostunut ole, muttä samaa sarjaa kun nää Väinöt, Niilot ja Ukot. Ei mikään suuri outous pienellä miehellä, vaikka mieltääkin helpommin keski-ikäisen ja vanhuksen nimeksi.
Oiva- en oikein syty tälle. seuraava ;)
Aamos- Ihan vähän tulee mieleen Kaamos, mutta saan sen häivytettyä upean nimen tieltä! Häviää tosin Kuutille, mutta selkeä 2. Erikoinen kaikessa tavallisuudessaan
Kanerva -vähän sellainen kuivahtanut, niinkuin kanervat joskus on. Ei tuo mulle niin kivoja ja pirteitä viboja.
Onerva -oih mikä herkkyys ja kauneus!!! Mulle tulee mieleen tummat hiukset, mutta kai tuo menis vaaleallekin tytölle ;) Aivan us-ko-mat-to-man ihana nimi. Todella
Hertta -Kerttu ja vähän Martta-fanina nimen ulkoinen asu on kiva, tosi kiva. Itse nimeä en ole ajatellut lähemmin (käyttöönottomielessä), koska lähipiirissäni on Hertta ja samoin mielikuvani perustuu ja koostuu täysin tämän ihmisen ympärille. Ihana nimi silti.
Kuutti *En pidä...enkä tiedä onko naisen vai miehen nimi. Tulee mieleen jokin eläin...
Urho *Komea miehekäs lyhyt selkeä upea nimi!
Oiva * En pidä ollenkaan! Naisellinen ja liian merkityksellinen
Aamos *Uninen, surullinen, pliisu....
Kanerva * Ihana ! Pirteä reipas ja kaunis kaikinpuolin. Suosittelen!
Onerva *Ihan jees...ei mitään erityistä mielikuvaa.
Hertta * Supersöpö ja samalla voimakan nimi. Yksi suosikeistani, mahtava!
Hertta Kanerva olis kiva!
Tai mitä sanot, Urho Eemeli ??
Kuutti * jäällä makaava suloinen pieni suurisilmäinen hylkeenpoikanen. Ei minusta ihmisen nimi yhtään, valitan, paitsin korkeintaan sukunimi. Aikuisen miehen nimenä vielä vaikeampi kuvitella, kuin pienen kapaloidun vauvan. Ehkä se on juuri se mielikuva, että niin kauan kuin Kuutti vaan makaa paikallaan, siis vauvana, menettelee. Mutta kun lähtee kävelemään, hmmmm....
Urho * nämä vanhat " paappa" nimet ovat tulleet takaisin, ja ihan hyvä niin. Tämä on ihan hyvä suomalainen nimi. Ei tule heti mieleen, että Urho olisi urhoollinen, vaikka siitä kai nimi tulee alunperin? Ihan ok, kunhan ei vain tule lempinimeksi Urkki, joka on kaaaamea!!!
Oiva * kiva nimi! Merkitys on jotenkin vinhan hauska ja nimi soinniltaan kivan nimimäinen, vaikka myös merkitysnimi. Ainoastaan a-loppu pojan nimessä häiritsee, monessa maassa a-loppu on aina vain tytön nimessä...
Aamos * näistä pojan nimistä paras! Komea ja miehekäs, hyvä sointi, suoraselkäinen, herrasmiesmäinen. Vaikea kuvitella teinille nimeksi, mutta eihän ihminen koko ikäänsä teini ole. Pidän myös kirjoitusmuodosta Amos. Mitä enemmän maistelee, aina vaan paranee :o)
Kanerva * minulla tulee mieleen sellainen kuivettunut, pölisevä lilan värinen kukka... En tykkää oikeastaan, valitan.
Onerva * Parempi kuin Kanerva. Tulee mieleen joku kirjailija?
Hertta * hyvä nimi! Herttainen, mutta nimessä on paljon myös tomeruutta ja pirteyttä. Kivan suomalainen nimi.
Ylivoimaiset suosikkini näistä siis Aamos ja Hertta.
Kuutti - hylkeenpoikanen, kuten joku muukin jo sanoi. Viime viikolla törmäsin tällä palstalla tuohon " nimeen" ensimmäistä kertaa. En ole ikinä tiennyt, että se voi olla ihmisen nimi (mutta minä olenkin maalta ;-).
Urho - mieheni eka nimi _oli_ Urho (kutsumanimi tosin Jukka), mutta teki nimenmuutoksen ja otatti ko. nimen pois (lähinnä kai äitinsä mieliksi, kun äidillään oli ollut jo monta vuotta stressi, että miksi menikään antamaan tuon ekaksi nimeksi ;-). Eipä silti, kyllä kai tuohon voisi tottuakin.
Oiva - miehen serkku on Oiva. Aluksi tuo nimi tuntui vähän erikoiselta, mutta nykyisin siihen on jo tottunut ja on ihan hauska nimi (hauska tyyppi se serkkukin, ei sen puoleen). Paras näistä poikien nimistä.
Aamos - tuntuu jotenkin aika mahtipontiselta
Kanerva - olen törmännyt tähän vain sukunimenä
Onerva - kun olin pieni lapsi, meillä oli tämän niminen lehmä ;-)
Hertta - ihan kiva nimi, paras näistä tyttöjen nimistä (vaikka oli meillä lapsena tämänkin niminen lehmä, mutta eipä sillä mitään väliä ;-)
Kuutti -Tykkään, mutta onkohan vähän liian söpö? Jospa Kuutista tuleekin iso ja karski? Itse en antaisi tätä nimeä tuosta syystä, vaikka nimi kuulostaakin kivalta.
Urho - Oikein hyvä! Tämäkin voi tuoda mieleen vahvoja mielikuvia, mutta mielestäni sopii useammalle kuin Kuutti. Pieni ja hiljainenkin voi olla urhoollinen. Lyhyt ja näppärä.
Oiva - En tykkää. Mulle tulee jostain käsittämättömästä syystä Oivasta mieleen keski-ikäinen pönäkkä mies, jolla on pitkäksi kasvatettu sivutukka kammattu kaljua peittämään. Jotenkin lipevä, ei minun makuuni.
Aamos - Parempi kuin edellinen, mutta ei aivan minun makuuni. Kuten joku muukin sanoi, tämä on vähän liian ylväs.
Kanerva -Vaatimaton ja sitkeä kasvi ;) Kutsumanimenä liian pitkä minun makuuni, ehkä sopisi paremmin toiseksi etunimeksi. Ihan kaunis kyllä, mutta ei herätä tunteita puoleen eikä toiseen.
Onerva -Tässä on enemmän luonnetta kuin Kanervassa. Kävisi minusta kutsumanimeksikin, vaikka onkin kolmetavuinen. Taitaa tehdä hienoista uutta tulemista, ainakin olen bongannut kasteilmoituksista ja lehtijutuista useamman pienen Onervan viime aikoina.
Hertta -Herttainen, tykkään kovasti, on suosikkitytönnimieni joukossa. Sopii sekä räväkälle että hillitylle ihmiselle. Tämä myös tuntuu olevan nousussa.
Kuutti : hyvä, uusi nimi. Hylkeenpoikanenhan kuutti tietysti on, mutta ei se haittaa, voi se samaan aikaan olla nimikin.
Urho : en tykää. Urhea merkitys, mutta kun UKK on liian tuttu.
Oiva : oivallinen mies, ei ole minun mieleeni nimenä.
Aamos : hieno nimi, harvinainen, suomalainen, merkitys kaunis. Näistä pojan nimistä suosikkini.
Kanerva : kaunis nimi, sopii sekä kutsumanimeksi (jos pitää pitkistä nimistä) että toiseksi nimeksi. Kanervan kukka on kauniin värinen.
Onerva : tämäkin hyvä nimi, mutta ei ihan Kanervan veroinen.
Hertta : tosi hieno nimi, paras näistä tytön nimistä. Vanhahtava, siksi kiva. Herttainen tyttö, jos merkitystä ajattelee. Äänneasultaan tarpeeksi vahva, ei lälly.
KUUTTI -jää -> jään väri ja kovuus, kauneus; kylmä viima. Hylkeen poikanen -> pienuus, muiden " armoilla" oleminen. Jäätelö(tuutti). Nimi on hieman erikoinen vaikka onkin jo " ihan tuttu" . Äänteenä kivempi kuin tunnetumpi Nuutti.
URHO -jäänmurtaja-> urhoollinen ja murtumaton. Karhu ->vahva ja rohkea. Urho Kekkonen -> vitsit joiden vuoksi Urho-nimestä tulee kuitenkin sanamerkityksestään huolimatta hieman kömpelö mielikuva, ja " urpomainen" .
OIVA -metsä(!) ->vihreä ja ruskea väri, metsän menninkäinen hentoinen. Margariinipaketti. Oivallinen ->oiva tyyppi, mutta tämä sanamerkitys ei tule kyllä ensimmäisenä mieleen valitettavasti. Nimi on minusta hieman löyhä ja mitäänsanomaton miehen nimeksi.
AAMOS -Lappi, revontulet, kaamos, pimeys -> tosi " taikamainen" nimi ja siis minusta hieno. Vanha ukko -> kumara selkä, hentoinen ja ryppyinen pappa. Jos vauvalle antaisi tämän nimeksi, tuo " pappamaisuus" kyllä unohtuisi.
KANERVA -dokumenttiohjaaja Kanerva Cederström -> boheemius, miehinen naisellisuus, tupakan poltto. Kanerva-kasvi -> kasvaa kuivilla alueilla; auringon paahde, läkähtyneisyys, metsäpalovaara -> ahdistus.
Nimellä on kaunis sointi (samaan tyyliin kuin Minerva ja Sinervä) ja tästä pidän tässä nimessä todella.
ONERVA -kanerva(!) -> vaalean punavioletit kukat, hentoisuus, herkkyys, heiveröisyys. Siis vaikka tässä ei olisi ollut listattuna tuota edellistä Kanerva-nimeä ollenkaan, minulle tulisi tämä sama mielleyhtymä. Kanerva-nimestä minulle ei siis tule ollenkaan ensisijaisesti kanervan kukat mieleen! Onervasta nimenomaan ne. Kaunis sointi, kuten edellä mainitsemissani nimissä, mutta tuntuu että tämä nimi jää jotenkin " vajaaksi" ; johtuisiko vokaalialusta?
HERTTA -räväkkä nimi. Liisa Ihmemaassa-sadun herttakuningatar
->kirkas pinkki väri, ilkeys. Lehmä -> jotenkin miellän ammun nimeksi. Minulle ei tule ollenkaan ensisijaisesti mieleen " herttaisuus" , eikä nimi minusta sitä olekaan vaan aika temperamenttinen, kuten Kaisa.
Vielä suosikkijärjestykseni: ;)
Aamos, Kuutti, Oiva, Urho
Kanerva, Onerva, Hertta
Minusta tyttöjen nimistä Kanerva on oikein kaunis ja muutenkin hyvä (harvinainen luontonimi), mutta muista nimistä en pitänyt. Poikien nimistä en löytänyt mitään huippunimeä, kuitenkin Kuutti on ihan hyvä ja ehdottomasti paras. Muista nimistä mielikuva on joko negatiivinen tai sitten tulee mieleen, että vähän hassuja vanhojen miesten nimiä. Tyttöjen nimissä oikeastaan sama juttu. En siis ole lämmennyt näille (toistaikseksi?) vähemmän vauvoille annetuille vanhojen ihmisten nimille.
Kuutti -hylkeenpoikanen mutta muuten pehmoinen ja kivan kuuloinen vaikka nimeksikin. Nuutti kuitenkin mielestäni kivempi.
Urho - en pidä, profiloituu Kekkoseen ja muutenkaan en näistä merkitys nimistä oikein pidä. Mitä jos poika onkin kovin arka ja vähemmän urhea luonteeltaan...
Oiva -Sama kuin yllä, ei minun suosikkejani, vaikea kuvitella pienen pojan nimenä.
Aamos -Tää on ihan kiva, vaikkei ihan suosikkeihini tämäkään kyllä kuulu.
Kanerva -Olis toisena nimenä ihana, ensimmäiseksi en itse antaisi, mutta toisaalta vois olla ihan kivakin nimi jollakulla pikkutytöllä.
Onerva -Itse en kyllä tästäkään hirmuisesti innostu, mutta miksei.
Hertta - Tää on paras näistä, aivan ihana ja herttainen tytönnimi =)