Miksi psykologeilla on oltava niin laajat tiedot tilastotieteessä?
Kommentit (50)
Ei psykologi ole aina terapeutti. Psykologi voi olla vaikka tutkija.
Jokaiseen yliopistotutkintoon pitäisi kuulua laajahko tilastollisten menetelmien opiskelu vaikka oman alan menetelmät olisivatkin enimmäkseen jotain muuta. Tilastollisten menetelmien tuottamien tulosten tulkinta on ensiarvoisen tärkeää kaikelle kriittiselle (tieteelliselle) ajattelulle.
Koska se, onko ihminen normaali vai epänormaali on vain tilastollinen kysymys, eikä absoluuttinen fakta. Epänormaali on se, joka erottuu tilastollisesti merkitsevästi muusta joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei psykologi ole aina terapeutti. Psykologi voi olla vaikka tutkija.
Eihän tuo ole mikään peruste. Kaikilla muillakin aloilla voi olla tutkija. Jos täällä on psykologi linjoilla, niin voisi selittää.
Tilastollisten menetelmien osaaminen ja ymmärtäminen on tärkeää sekä yksilötutkimuksissa että tieteellisessä tutkimuksessa. T. Psykologi
Tilastotiedettä ei tarvita, koska kaikki ongelmat johtuvat joka tapauksessa lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisten menetelmien osaaminen ja ymmärtäminen on tärkeää sekä yksilötutkimuksissa että tieteellisessä tutkimuksessa. T. Psykologi
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siis miksi juuri psykologiassa.
Minäkin olen tuota joskus ihmetellyt. Yhtä paljon ja enemmänkin tutkimusta tehdään monella muulla alalla. Itse olen luonnontieteilijä ja meillä oli vain yksi pakollinen (lyhyt) tilastotieteen kurssi. Oppiihan ne tilastojutut kuitenkin sitten jos jäät väikkäriä vääntämään.
Googlaa "How to think straight about psychology pdf" niin löydät syyn miksi.
Nyt alkoi kiinnostamaan: mitä ihmiset luulevat psykologin työn sisältävän?
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostamaan: mitä ihmiset luulevat psykologin työn sisältävän?
Juttelee asiakkaiden kanssa ja naputtelee tietokonetta. Lääkäri sentään voi kirjoittaa reseptejä.
Jos täällä keskustelee psykologeja, niin onhan se kiintoisaa, etteivät hekään kykene perustelemaan tilastotieteen pakollista hallintaa mitenkään. Tieteellisen tiedon tulkintaa ja tutkijan taitoja tarvitaan kaikilla akateemisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Koska se, onko ihminen normaali vai epänormaali on vain tilastollinen kysymys, eikä absoluuttinen fakta. Epänormaali on se, joka erottuu tilastollisesti merkitsevästi muusta joukosta.
TAI
SITTEN
SE tilastopoikkeama ajattelee ihan ITSE; eikä ole mikään muiden mukana poukkoileva LAMMAS - losers...
24seiska sinnetänne.
Normaaliuden käsite > yhteiskunnan alistamiseen indokrinoitu markkinaeläin
En ole tarkemmin perehtynyt aiheeseen, mutta uskoisin sen johtuvan siitä, että yksi (isokin?) osa psykologien toimenkuvasta on erilaisten psykologisten testien tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siis miksi juuri psykologiassa.
Mä oon aina ajatellut että siksi, kun monet sen alan tutkimukset on tehty tilastollisia menetelmiä käyttäen ja niitä pitää osata tulkita, jos vaikka tarvitsee lukea niitä jotain asiakastapausta varten. Ja psykologit kai suht usein tekee erilaisia testauksia. Mutta onhan tosiaan niin, että monella muullakin alalla on paljon tilastollisia tutkimuksia, eikä niihin kuulu yhtä laajaa pakollista tilastotiedettä. Paljonko lääkäreillä on _pakollista_ tilastotiedettä? Siinä nyt ainakin on ala, jossa on vähintään yhtä paljon määrällistä tutkimusta.
Ehkä kyseessä on vaan joku suomalaisen psykologikoulutuksen historiallinen jäänne joka on haluttu säilyttää. Muistaakseni yksi ihminen meni opiskelemaan psykaa ulkomaille juuri siksi, kun ei läpäissyt millään suomalaista pääsykoetta ja sai EU-maasta kuitenkin ihan laillistetun tutkinnon. Eli ei kai siihen tilastotieteeseen ole edes mitään globaaleja standardeja? Ja onhan täällä Suomessakin perinteisesti Joensuuhun päässyt ilman tilastotiedettä pääsykokeessa, joskin käytäntö taisi muuttua pari vuotta sitten.
Moni psykologinen teoria on lentänyt romukoppaan kun asiaa on tutkittu... usein tilastollisin menetelmin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se liity heidän työhönsä millään tavalla.
Sillä varmistetaan, että ammattikunnassa pysyy tietty älykkyystaso. Aines joka sopii paremmin vaikkapa luokanopettajiksi, karsitaan tilastotieteen avulla pois.
Hyvä vain, jos osaavat tilastollisia menetelmiä. Olen vieläkin kiitollinen psykiatrille, joka tunnisti "klusterini" ennen kuin olin itse oikein hajulla.
Aha.
T. Psykologi.