Tiedätkö, mikä on KIPSA?
Mieheni käyttää tuota sanaa, mutta minä en sitä ole koskaan kuullut. Mies väittää, että kaikki tietävät sanan. Minä väitän että vain turkulaiset/salolaiset/tms tietävät sanan. Kumpi meistä on oikeassa?
Kommentit (36)
Kipsa-sanaa käyttävät idiootit. Se on kiska.
Oulussa oli Kaijonrannassa Kipsa-niminen kioski, en tiedä, onko enää.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tarkemmin kuin useammat vastaajat täällä. Wikipediassa ei asiasta ollut, mutta olisi voinut ollakin. Kipsa ei ole oikeasti ainoastaan slangisana. Sitä sai käyttää elintarvikekioskikauppiaat, joiden ostot olivat keskittyneet pääasiassa Keskon noutotukkuun ja väri oli punavalkoinen. Se siis oli keskoon liittyvä epävirallinen kioskinimitys. Muistakin tukuista ostettiin, mutta kun olin lapsi, tosin kouluikäinen, niin en muista, oliko se joku tietty määrä, mikä piti ostaa Keskon kautta, että nimitystä sai käyttää.
Nimimerkillä perheelläni oli Kipsa 80-luvulla.
Siis kyseessä oli jonkinlainen R-Kioskin tyylinen franchise?
En tiennyt! Kiska (ja kitska?) on kyllä tuttu. Jos olen kipsan kuullut, niin se on unohtunut täydellisesti. Kuulostaa mun korvaan hassulta.
27 v, Etelä-Savo
Kaikki aikuiset tietää, teinien sanavarasto on pelottavan suppea.
Kyllä tiedän. Luen paljon ja minulla on laaja sanavarasto. En itse käytä kyseistä sanaa, koska sana "kioski" ei mielestäni kaipaa lempinimeä. Lyhyt ja ytimekäs sellaisenaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa!
Mitä hittoa sinä käskytät ihmisiä! Ihme jankkaaja, pidä noita tietokilpailujasi ihan keskenäs äläkä riehu normaali-ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tarkemmin kuin useammat vastaajat täällä. Wikipediassa ei asiasta ollut, mutta olisi voinut ollakin. Kipsa ei ole oikeasti ainoastaan slangisana. Sitä sai käyttää elintarvikekioskikauppiaat, joiden ostot olivat keskittyneet pääasiassa Keskon noutotukkuun ja väri oli punavalkoinen. Se siis oli keskoon liittyvä epävirallinen kioskinimitys. Muistakin tukuista ostettiin, mutta kun olin lapsi, tosin kouluikäinen, niin en muista, oliko se joku tietty määrä, mikä piti ostaa Keskon kautta, että nimitystä sai käyttää.
Nimimerkillä perheelläni oli Kipsa 80-luvulla.
Siis kyseessä oli jonkinlainen R-Kioskin tyylinen franchise?
Ei ihan, vaan vähän kuten k- kaupat mutta vapaammin.
Eikös Kipsalla ollut sellainen iso tikkarinmallinen logokin?
Kioski. Olen Kouvolasta, täällä ehkä kiska on yleisempi, mutta kipsaakin kuulee.
Kaikki aikuiset tietää. Myö käytiin kitskalla.
20 unohti kertoa, että perheeni kipsa sijaitsi Pohjois-Savossa. Oli logo, en muista mallia mutta väri oli punavalkoraidallinen.
Kipsa on aina ärsyttänyt minua, mutta vielä enemmän erään lapsuudenkaverini "kisball" - "lähetkö mukaan käymään kisballilla"... AARGH!!!
Mistä löitte vetoa, ap?
Ja onko jo ratkennut?
Aloituksessahan kummatkin ovat väärässä. Monet ei-turunseudulta olevat tietävät ja toisaalta "kaikki" eivät tiedä.
Hölmöt ehdot teillä tietysti. Onhan ihan selvä, että joku ei tiedä, vaikka kysyttäisiin sanaa koira. Ja yhtä selvää, että mikään sanamuoto ei ole alueellisesti niin rajattu, etteikö sitä ulkopuolisistakin joku tietäisi.
Kipsalla käytiin karkkia ostamassa. T. oululainen