Vinkkejä Japanin matkalle?
Lähdemme ensi viikolla Japaniin mieheni työmatkan vuoksi kolmeksi viikoksi. Mitä kannattaa pakata mukaan? Mitä kannattaa viedä tuliaiseksi illalliskutsuille?
Kommentit (12)
siis viette mitä miehen firma käskee. älä sooloile. no nyt on kesä niin vain kesävaatteet mukaan äläkä pue bikineitä yläosaksi kaupungilla vaikka suomessa ok.
Muumijutut on suosittuja siellä. Niitä veisin tuliaisiksi.
Joo, junassa ei puhuta, mutta muuten luuri saa olla kiinni naamassa. Junaan ostetaan aina eväät, ei haittaa vaikka olis kaikkein haisevinta kalaa.
Mihin menette?
Pakkaat vaatteet sään mukaan. Tietty vaikea sanoa, mutta japanilaisten rakkaus Muumeihin on silmiinpistävää, niitä shoppeja oli esim. Kiotossa ja Naganossa monta. Varman päälle jos otat, niin jotain simppeliä designia, vaikka KIVI-tuikkuja muutama ja niihin Fazerin Sinisä konvehteja.
Jos olet menossa Kiotoon niin osaan neuvoa enemmän.
Japanilaiset tykkää hirveesti muumeista, eli vaikka Muumimukeja?
Olen ollut Tokiossa kahdesti, onhan se erikoinen paikka, mutta mahtava! Ja ykkösellä on pointti, muutenkin junassa katseltiin vinoon jos olet äänekäs, meilläkin oli yhteensä viisi lasta matkassa (kaveripariskunnalla myös lapsia) ja lapset nyt aina pitää vähän meteliä. Ei katottu hyvällä ei.
Vie tuliaisiksi jotain klassista suomalaista designia, vaikka Aalto-maljakko. Ja se pitää olla paketoitu huolellisesti ja kauniisti, ja se ojennetaan heti kun tullaan sisään. Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin, kun menet kylään: kengät pois siististi, käytä kylppärissä tossuja, muista pöytätavat.
Vierailija kirjoitti:
Vie tuliaisiksi jotain klassista suomalaista designia, vaikka Aalto-maljakko. Ja se pitää olla paketoitu huolellisesti ja kauniisti, ja se ojennetaan heti kun tullaan sisään. Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin, kun menet kylään: kengät pois siististi, käytä kylppärissä tossuja, muista pöytätavat.
Lahja pitää ojentaa kahdella kädellä, arvostuksen osoituksena.
Mekin lähdemme ensi viikolla pariksi viikoksi. Japanilainen vaimoni on pelotellut jo viikon, että kuumuus ja kosteus on kauheaa. Eli shortsit ja t-paitoja.
Ylensä vaimo vie tuliaisiksi Marimekkoa tai jotain pientä syötävää, kuten kuivattua poroa, lakkahilloa jne. Myös Muumi-tuotteita on mennyt joka vuosi viimeiset pari vuosikymmentä.
Piti vielä lisätä, että vaimo vie aina Geisha-suklaata ja salmiakkia, josta vielä kukaan ei ole pitänyt. 😂
Paikallisia käytössääntöjä odotetaan toisilta japanilaisilta. Länkkäri pärjää normaaleilla käytöstavoilla, vaikka kaikki matkaoppaat muuta väittävät.
Japanilaiset on tosi tarkoja etiketistään ja käyttäytymisestään, mutta minusta suhtautuvat kyllä ihan suopeasti turistin hölmöilyyn. Tajuavat kyllä, ettei turisti tajua kaikkia japanilaisen kulttuurin ja tapojen sääntöjä. Olen ollut kuusi kertaa Japanissa ja tykkään tosi paljon maasta. Minulla nyt tosin ei ole noin kuumottavaa tilannetta ollut, että olisin liiketapaamisessa mukana.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Ma menemme Tokioon.
ap
Varaudu siihen kuumuuteen ja kosteuteen, vie aikaa tottua...
Vie syötävää, pientä suomalaista desingiä, jotain peri-suomalaista mitä ei muulta saa.
Katso netistä etikettivideoita mutta muista että gaijin eli ulkomaalainen on aina vähän "outo" japanilaisten mielestä, ja virheet (esim. ruokapöytätavat) annetaan helpommin anteeksi. Annat hyvän vaikutelman jos yrität kuitenkin.
Englannin puhuminen on vähän niin ja näin, mutta ainakin nuoria kannustetaan edes yrittämään (omalla reissulla satuttiin kulkemaan retkeilevän ala-asteluokan ohi ja lapset sanoi peräjälkeen "hi" "hello" "hi" kun kerrankin pääsivät puhumaan englantia ihan ulkomaalaisille. Oli aika symppis)
Ja matkavinkki, jos on ylimääräistä aikaa, käykää jossain luontokohteessa - mahtavan näköinen maa
pakkaat normaalisti. tulijaisiksi voi viedä mitä vaan. muista, että junissa ja metroissa et puhu luuriin. se on vtun big no no no no siellä. mä en tienny, mutta nyt tiedän. ihan ku olisin ollu joku vallottaja, kun alko päät kääntyy ja meuhkaaminen. selvisin ilman sakkoa ja samuraimiekkaa koska olin turisti. kandee muutenki kattoo muutama sääntö. seo yks parhaista maista mis oon käyny. top 3 löysää.