Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun pitäisi vielä opiskella?

Vierailija
29.06.2018 |

Tämä on ihan käsittämätöntä. Olen vakkariduunissa, reilu 20-vuotias nainen, ja aina kouluhakujen jälkeen minulta kysytään, hainko johonkin opiskelemaan. Vastaan jokaiselle kysyjälle, ettei ole tarvetta, koska teen n. 40-tuntista työviikkoa, eikä minulla olisi aikakaan.

Olen aikoinaan suorittanut kaksoistutkinnon ja sen jälkeen vielä toisen amiksen, ja olen nyt koulutustani vastaavassa työssä. Sitten kysyjät vaivaantuvat, koska ilmeisesti odottavat minun "tähtäävän korkeammalle"? Tai aina he jostain syystä hämmästyvät. Tietävät kuitenkin, että teen kokoaikaista työtä, koska he ovat joko saman ikäisiä tuttavia, kavereita tai vanhempia sukulaistätejä.

Toki joskus oli montakin haavetta ja olen pyrkinyt ammattikorkeisiin ja yliopistoihin, mutta en vain ole tarpeeksi fiksu. Olen tyytyväinen tähän hetkiseen tilanteeseeni, koska ei kovin moni nuori välttämättä saa vakkaripaikkaa, hyvä jos saa edes pientä työkokemusta. Ehkä joskus tulevaisuudessa voisin harkita jotain opiskeluja, mutta ei kyllä ole ollut pitkään aikaan edes mielessä edes hakea mihinkään. Miksi se on niin ihmeellistä?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kyse olla nimenomaan siitä, että olet aikasemmin kertonut näistä ylioisto ja AMK- haaveista ja ehkä harmittelevatkin ettet tavoittele unelmiasi. Yliopsto tai AMK ei liity fiksuuteen, vaan sisään pääsee ne, jotka ovat sillä hetkellä soveltuvimmat sisäänpääsykriteerien mukaan. Yliopistoon ne, jotka ovat eniten tehneet duunia ja ovat onnistuneet kokeessa. 

Vierailija
2/2 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kyse olla nimenomaan siitä, että olet aikasemmin kertonut näistä ylioisto ja AMK- haaveista ja ehkä harmittelevatkin ettet tavoittele unelmiasi. Yliopsto tai AMK ei liity fiksuuteen, vaan sisään pääsee ne, jotka ovat sillä hetkellä soveltuvimmat sisäänpääsykriteerien mukaan. Yliopistoon ne, jotka ovat eniten tehneet duunia ja ovat onnistuneet kokeessa. 

Sukulaistädit ymmärrän, mutta tuttavat/kaverit eivät tiedä mitään vanhoista haaveistani. Mielestäni on jo melkein lottovoitto saada töitä, vieläpä omalta alalta, joten pidän tästä paikasta kiinni. Toki tälläkin alalla voisin kouluttautua korkeammalle, mutta en voi tehdä sitä työn ohessa, eikä se lopulta vaikuta kuin hieman palkkaan tai työnsaantimahdollisuuksiin sitten myöhemmin, jos haen muuta paikkaa. Tällä hetkellä tienaan paremmin kuin muut alalla olevat, saman tasoiset henkilöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla