Onko tämä oikeasti asperger-piirre vai vain tekosyy?
Seurustelen miehen kanssa jolla on asperger. Mies vetoaa monesti siihen, että hänellä on vaikeus ymmärtää sosiaalisia normeja. Ymmärrän tämän. Mutta mietin, eivätkö asperger-ihmiset voi kehittää ollenkaan tällä osa-alueella itseään?
Jos kerron esim huonosta olostani, mies saattaa jättää minut täysin huomiotta. Jos otan asian puheeksi, vetoaa juuri siihen, ettei ymmärrä sosiaalisia normeja.
Lisäksi, mies ei ole täysin johdonmukainen. Joskus hän nimittäin on empaattinen ja ymmärtäväinen.
Välillä minusta tuntuu että tuon diagnoosin varjolla hän sallii itselleen huonon käytöksen. Välillä myös tuntuu, ettei hän ole kasvanut aikuiseksi.
Mitä ajattelette tästä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha mies? Haluaisin as-miehen. T. As-nainen
38
Asperger on vähän niin kuin vihreäsilmäisyys. Ei se siitä muutu, sillä on synnynnäinen ominaisuus.
Jos sivuuttaa esimerkiksi sairautesi, on lähinnä itsekäs narsisti - ei asperger.
Vierailija kirjoitti:
Asperger on vähän niin kuin vihreäsilmäisyys. Ei se siitä muutu, sillä on synnynnäinen ominaisuus.
Kyllä asperger, varsinkin jos tiedostaa oman ominaisuutensa, pystyy kehittämään itseään. Kuulostaa tekosyyltä
Onko tässä tilanteessa mitään tehtävissä? Vai jätänkö miehen?
Jssap (sorry, en voinut vastustaa, ketjua nostoon) : )
Vaikea sanoa. Yritä kertoa huonosta olostasi tarkalleen: oksettaa/huimaa/päähän sattuu. Ei asperger tarkoita välinpitämättömyyttä, mutta epämääräisiin huonoihin oloihin on vaikea suhtautua.
En jaksaisi kattella kovin pitkään....
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Yritä kertoa huonosta olostasi tarkalleen: oksettaa/huimaa/päähän sattuu. Ei asperger tarkoita välinpitämättömyyttä, mutta epämääräisiin huonoihin oloihin on vaikea suhtautua.
Ihan selkeästi kerroin.
Siis onko se nyt tosiaankin niin ettei asperger voi oppia käytöstapoja? Jos kysymys 38-vuotiaasta, niin kuulostaa kyllä todellakin keskenkasvuiselta tyypiltä, joka yrittää huonon käytöksensä perustella jollain häiriöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selkeästi kerroin.
Juu no siinä tapauksessa on vain törppö. Assina ärsyttää juuri tuo, että tämän piikkiin laitetaan herkästi kaikki negatiivinen.
Kerrotko miehelle, että miten haluat hänen toimivan kun sinulla on paha olo? Monilla as-ihmisillä kun puuttuu se sosiaalinen skripti tilanteesta. Ei riitä että kerrot mitä tunnet ellet kerro, että miten haluat miehen silloin toimivan.
Sitten kun miehellä on tiedossa, että kun sinulla on huono olo toivot läheisyyttä, apua ruokailun järjestelyssä tms. ja vielä tämän jälkeen ei tee näitä asioita - sitten saa jo valittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä tilanteessa mitään tehtävissä? Vai jätänkö miehen?
Johtuipa sitten assista tai vain luonteesta niin syöpi kyllä äkkiä suhteen :D ite seukkasin yhen kakssuuntasen kanssa ja ei luoja miten huonosti voi mies ottaa toista ihmistä huomioon! Siis hänen ongelmistaan täytyi aina olla kiinnostunut ja auttamassa kyllä, mutta vastavuoroiseen välittämiseen hänestä ei ollut kyllä pienimmässäkään mittakaavassa. Ei KERTAAKAAN esim. kysynyt edes että miten minun päivä on mennyt!
Oma as-mieheni ei osaa lohduttaa ei ollenkaan, mutta osoittaa välittämisensä tekemisellä. On luotettava ja auttavainen. Meni vuosia ennenkuin tajusin ettei kannata odottaa mitä odotinkin, luen välittämisen ja lohdutuksen hänen teoistaan. Nykyään kun sen ymmärrän, se on erittäin herttaista.
Vierailija kirjoitti:
Oma as-mieheni ei osaa lohduttaa ei ollenkaan, mutta osoittaa välittämisensä tekemisellä. On luotettava ja auttavainen. Meni vuosia ennenkuin tajusin ettei kannata odottaa mitä odotinkin, luen välittämisen ja lohdutuksen hänen teoistaan. Nykyään kun sen ymmärrän, se on erittäin herttaista.
Miten kestät tämän? Noin juuri minunkin mies käyttäytyy
Vierailija kirjoitti:
Narsisti katoaa paikalta kiireesti kun pitäisi huomioida toinen kovassa paikassa. Tunnusmerkki.
Minä olen as-nainen ja en osaa yhtään tulkita, mitä ap haluaisi miehen tekevän. Olen suhteessa ja välillä on ongelmia, kun en ymmärrä, mitä toinen haluaisi minun tekevän.
Ei kannata seurustella assin kanssa, jos et hyväksy, että monet hänen reaktioistaan on opeteltuja. Olen silti oikeasti kiltti ja auttavainen ja valmis tekemään paljon, että kumppanilla on hyvä olla. Olen usein miettinyt, että on hyvä olla suhteessa miehen kanssa, kun heidän on helpompi sanoa asioita suoraan. En selviäisi yhtään jonkun vihjailijanaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen as-nainen ja en osaa yhtään tulkita, mitä ap haluaisi miehen tekevän. Olen suhteessa ja välillä on ongelmia, kun en ymmärrä, mitä toinen haluaisi minun tekevän.
Ei kannata seurustella assin kanssa, jos et hyväksy, että monet hänen reaktioistaan on opeteltuja. Olen silti oikeasti kiltti ja auttavainen ja valmis tekemään paljon, että kumppanilla on hyvä olla. Olen usein miettinyt, että on hyvä olla suhteessa miehen kanssa, kun heidän on helpompi sanoa asioita suoraan. En selviäisi yhtään jonkun vihjailijanaisen kanssa.
Viimeinen lause todisti ettet ole asperger. Ei asperger, ainakaan sinun tietojen mukaan, voi tehdä kenestäkään noin abstrakteja tulkintoja.
Kuinka vanha mies? Haluaisin as-miehen. T. As-nainen