Kävin laihdutushistoriani läpi kuvien kera ja tein seuraavan havainnon:
Olen ollut parhaimmassa kunnossa ulkoisesti ja henkisesti, kun olen ollut jollain ruokavaliolla ja harrastanut liikuntaa.
Yllätys? Ei tietenkään.
Olennaista on kuitenkin se, että ruokavaliolla sinänsä ei ole ollut merkitystä: kunhan kalorimäärä on jäänyt tarpeeksi alhaiseksi. Eli kaikkea karppauksesta virallisterveelliseen on tullut kokeiltua, ja kalorien määrä näyttäisi ratkaisevan - ilman kalorien laskemista syön yksinkertaisesti liikaa, oli ruokavalio mikä tahansa. Tämähän sinänsä on ihan tutkimusdatan mukainen havainto: laihduttamista tutkittaessa on alkanut näyttää siltä, ettei eri ruokavalioiden välillä ole merkittäviä eroja ainakaan mitä laihdutustehokkuuteen tulee, vaan olennaista on dieetillä oleminen yleisemmin.
Lisäksi se liikunta. Eikä mikä tahansa liikunta, vaan lihaskuntoliikunta JA aerobinen sopivissa määrin yhdistettynä kalorimäärältään rajattuun ruokavalioon. Oli se liikunta sitten salitreeniä tai kehonpainotreeniä tai uintia tai lenkkeilyä... Mielellään sopivasti kaikkea. Pelkkä aerobinen tai pelkkä lihaskunto ei kuitenkaan ole riittänyt optimiin ulkomuotoon ja jaksamiseen - aerobinen ehkä polttaa rasvaa, muttei ryhdistä, ja lihaskuntoliikunta ryhdistää, mutta ei juuri polta rasvaa (jopa hieman turvottaa).
Ruokavalio on toki laihduttamisen A ja O, mutta liikunta vaikuttaa minulla olennaisesti ulkomuotoon yleensä. Nämä havainnot teinkin sen pohjalta, että joissain kuvissa olin selvästi pöhöttyneemmän näköinen kuin toisissa, vaikka paino oli suunnilleen sama. Erot löytyivätkin sitten sitä kautta, olinko kuvien ottamisen aikaan dieetillä ja harrastinko liikuntaa - eli ei siis painon tasolta.
Summa summarum: hauki on kala. Laihduttamisessa on kyse siitä, että pitää syödä vähemmän ja liikkua enemmän (mielellään monipuolisesti kumpaakin).
Ehkä tämä ei ole kovin ihmeellinen juttu muiden mielestä, mutta tälläiselle jojoilijalle todella helpottava havainto. Voin heittää kaikki ihmeratkaisut romukoppaan ja keskittyä näihin asioihin nyt, kun paino on taas päässyt vähän hiipimään ylöspäin. Siksipä jaoin tämän teillekin.
Kommentit (30)
Juuri näin. Laihduttaminen ei ole rakettitiedettä, mutta ymmärrettävästi ne olennaiset asiat hukkuvat sitä mukaa kun eri dieettikokeiluja alkaa kertyä... Tsemppiä ap!
Odotas kun alapeukkuja alkaa satamaan ap.
Jostain syystä aina alapeukutetaan, kun kerrotaan että laihduttamisessa ei ole kyse mistään muusta kuin syödä vähemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa.
Se todellakin on juuri niin yksinkertaista, mutta jostain syystä totuus ei ole täällä kovassa huudossa.
Vierailija kirjoitti:
Odotas kun alapeukkuja alkaa satamaan ap.
Jostain syystä aina alapeukutetaan, kun kerrotaan että laihduttamisessa ei ole kyse mistään muusta kuin syödä vähemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa.
Se todellakin on juuri niin yksinkertaista, mutta jostain syystä totuus ei ole täällä kovassa huudossa.
Heh :D Toistaiseksi niiltä on vältytty. Kyllä minä sen tavallaan jojoilijana ja ikuisuuslaihduttajana ymmärrän itsekin. Siis että kuinka "syö vähemmän, liiku enemmän" tympäisee kun kilot vaan kertyy vaikka kävelisi käsillään. Inhosin ainakin aiemmin niitä lehtijuttuja laihduttajista, jotka olivat vaan ottaneet itseään niskasta kiinni ja alkaneet hommiin. Ehkä tiesin sydämessäni, että niinhän se on. AP
Olen huomannut, että fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin summa on jotenkin vakio. Silloin kun ruokatavat olivat retuperällä ja päihteitä meni paljon, olin kaikkein onnellisimmillani. Oli kavereita ja meininkiä kaikkialla. Nyt olen hyvässä kunnossa ja viina on vaihtunut kivennäisveteen, mutta jatkuvasti on kurja olo. Kaikki pyörii töiden ja treenaamisen ympärillä eikä sosiaalista elämää ole enää. Kivaa elämää vähän aikaa tai sitten pidempi mutta kurjempi elämä? Siinäpä pulma
Laihtumisesta sen verran, että voi joko laskea kaloreita tai sitten tehdä pelkästään hyviä ruokavalintoja ilman kalorien laskentaa. Jos siis perusterve kondis on tavoitteena. Jos haluaa alapalikatkin näkyviin, pitää tehdä molempia
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin summa on jotenkin vakio. Silloin kun ruokatavat olivat retuperällä ja päihteitä meni paljon, olin kaikkein onnellisimmillani. Oli kavereita ja meininkiä kaikkialla. Nyt olen hyvässä kunnossa ja viina on vaihtunut kivennäisveteen, mutta jatkuvasti on kurja olo. Kaikki pyörii töiden ja treenaamisen ympärillä eikä sosiaalista elämää ole enää. Kivaa elämää vähän aikaa tai sitten pidempi mutta kurjempi elämä? Siinäpä pulma
Laihtumisesta sen verran, että voi joko laskea kaloreita tai sitten tehdä pelkästään hyviä ruokavalintoja ilman kalorien laskentaa. Jos siis perusterve kondis on tavoitteena. Jos haluaa alapalikatkin näkyviin, pitää tehdä molempia
Ohis, mutta mulla menee juuri päinvastoin. Kun elämäntavat on kunnossa, ulkonäkö hehkuu, sosiaalinen elämä sujuu ja jaksaminen on huipussaan. Joudun pitämään itsestäni tiukasti huolta ihan vain sen takia, että muuten kaikki muukin elämässä hajoaa ja suistun masennukseen.
Eli siis, sillä saako kuituja, vitamiineja jne. tarpeeksi, ei ole mitään väliä? Ei sillä juoko vettä? Pääasia on se montako kaloria syö, eli minä voin rauhassa jatkaa tätä elämääni uupuneena kun syön suklaata ja jugurttia, mutta en liho? Ei ole mitään syytä vaihtaa ruokavaliotani niin että söisin suklaan kalorimäärän edestä hedelmiä ja kasviksia, tai vaikka lihaakin?
Se että esim. vilja aiheuttaa turvotusta, on ihan kukkua? Vaikka söisi pelkää hiilaria, mutta kalorimäärä on oikea, näyttää hyvältä ja laihtuu?
Vierailija kirjoitti:
"Hyviä ruokavalintoja"? Tarkoitat siis varmaan ruokia, joissa on luontaisesti vähän kaloreita? Koska muuten ei laihdu; liikaa kaloreita voi saada mistä ruoasta tahansa, jos sitä syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis, sillä saako kuituja, vitamiineja jne. tarpeeksi, ei ole mitään väliä? Ei sillä juoko vettä? Pääasia on se montako kaloria syö, eli minä voin rauhassa jatkaa tätä elämääni uupuneena kun syön suklaata ja jugurttia, mutta en liho? Ei ole mitään syytä vaihtaa ruokavaliotani niin että söisin suklaan kalorimäärän edestä hedelmiä ja kasviksia, tai vaikka lihaakin?
Se että esim. vilja aiheuttaa turvotusta, on ihan kukkua? Vaikka söisi pelkää hiilaria, mutta kalorimäärä on oikea, näyttää hyvältä ja laihtuu?
No tietenkin teet, miten sinusta hyvälle tuntuu. Aloittaja ei ilmeisesti koe, että ruokavalioiden välillä olisi isoja eroja, mutta ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja se pakollinen ruokavaliokeskustelujen kärjistys tähän...
Huoh.
Ja kaiken tämän päälle: jos haluaa elää ja olla mahdollisimma terve, niin sillä ruokavaliolla on merkitystä. On huonoa ravintoa ja hyvää ravintoa. Välimeren ruokavalio tiettävästi näistä länsimaisista se terveellisimmäksi tutkittu. Jostain Afrikasta löytyy heimo, jolla ei ole syöpiä eikä sydänsairauksia, mutta ne vetääkin 6 pvää viikossa vihanneksia, hedelmiä ja ötököitä ja sit yhtenä päivänä viikossa jonkun saaliseläimen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaiken tämän päälle: jos haluaa elää ja olla mahdollisimma terve, niin sillä ruokavaliolla on merkitystä. On huonoa ravintoa ja hyvää ravintoa. Välimeren ruokavalio tiettävästi näistä länsimaisista se terveellisimmäksi tutkittu. Jostain Afrikasta löytyy heimo, jolla ei ole syöpiä eikä sydänsairauksia, mutta ne vetääkin 6 pvää viikossa vihanneksia, hedelmiä ja ötököitä ja sit yhtenä päivänä viikossa jonkun saaliseläimen.
Mutta jos haluaa elää pitkään, kalorimäärä on tärkeämpi kuin ruokavalio. (Olettaen, ettei syö pelkkää makkaraa tmv.) Niukemmin syövät elävät tilastollisesti pidempään. Toki terveys on oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyviä ruokavalintoja"? Tarkoitat siis varmaan ruokia, joissa on luontaisesti vähän kaloreita? Koska muuten ei laihdu; liikaa kaloreita voi saada mistä ruoasta tahansa, jos sitä syö liikaa.
"Hyviä ruokavalintoja" ei tarkoita, että valitaan kalorien perusteella ne vähäkaloriset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se pakollinen ruokavaliokeskustelujen kärjistys tähän...
Huoh.
Kyllä joka keskusteluun löytyy negatiivinen kulma, kun vähän rapsuttaa pintaa. T. Av-mamma
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi suomijunttiuteni pörrösukkakrokseissani, mutta mitä vikaa on suomalaisessa puhtaassa ruoassa, jota lapsesta asti on syötetty ja suurin osa syö nytkin?
Kotimaisia juureksia, kalaa, riistaa, ruisleipää, marjoja, pottuja, maitotuotteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos haluaa elää pitkään, kalorimäärä on tärkeämpi kuin ruokavalio. (Olettaen, ettei syö pelkkää makkaraa tmv.) Niukemmin syövät elävät tilastollisesti pidempään. Toki terveys on oma lukunsa.
Kalorimäärä ei ole koskaan ruuan sisältöä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä siihen kuole vaikka pelkkää suklaata syömällä laihduttaisit. Toki itse ottaisin monivitamiinia purkista päälle.
Et kuitenkaan laihdu jos et syö vähemmän suklaata kuin mitä kulutat, mikä tässä oli se pointti.
Ja monipuolinen ruokavalio on tietenkin parempi kuin roskan syöminen, daaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi suomijunttiuteni pörrösukkakrokseissani, mutta mitä vikaa on suomalaisessa puhtaassa ruoassa, jota lapsesta asti on syötetty ja suurin osa syö nytkin?
Kotimaisia juureksia, kalaa, riistaa, ruisleipää, marjoja, pottuja, maitotuotteita...
https://www.uef.fi/web/tiedon-jaljilla/itameren-ruokavalio
Oikein hyvä ruokavalio on :)
Aha