Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuiset ihmiset Helsinkiin muuttaessaan muuttavat yhtäkkiä puhetyyliään? Wtf?

Vierailija
28.06.2018 |

Ei toki kaikki, mutta itse olen laajassa tuttavapiirissä havainnut tuon muutoksen monen kohdalla. Selittäkää tämä. Miksi?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Seura tekee kaltaisekseen. Ynnä muita sopivia sananparsia.

Vierailija
2/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet tarttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko esimerkkiä?

Vierailija
4/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama murre ei tuu tarttumaan mulle koskaan vaikka joskus vielä pk-seudulle muuttaisin.:-)

Vierailija
5/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse asiassa katselen paljon videoita youtubesta ym. ja ajattelen Helsingin murteella joskus hyviä heittoja, mutta en kehtaa sanoa, kun kotona hämeessä oudoksuttaisiin. Muualla voi vapautuneesti yrittää.

Vierailija
6/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko esimerkkiä?

No yks aika yleinen on se kun leppoisa"miä" onkin yhtäkkiä jum*lauta joku "sä" ja vielä sellain ärsyttävän lesosti tokaistuna.

-Ap-*

Vierailija
7/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsadin slangi.

Vierailija
8/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varsinkin tarttuu murteet todella helposti. Toki hieman ketuttaa, kun ensin savolaiset heittävät huisin hauskaa läppää pohjanmaan murteestani ja kotiseudulle palatessa taas perhe katsoo kieroon mukaan tarttunutta savon murretta.

Niin tai näin, häviät joka tapauksessa :D

Vierailija
9/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon miettiny ihan samaa! Ite muutin tänne vuonna 2006, eikä vieläkään oo oma Keski-Suomen murre (mikä murre muka!) jääny mihinkään. Aika usein saan siitä kyllä kuulla, edelleenkin. 😊

Vierailija
10/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja mutta Hesa-ässä on yksi klassikko. Etenkin nuoret naiset käyttävät tätä ärsyttävästi sihisevää ässää puheessaan. Saa puheen kuulostamaan ylimieliseltä.

Vierailija
11/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja mutta Hesa-ässä on yksi klassikko. Etenkin nuoret naiset käyttävät tätä ärsyttävästi sihisevää ässää puheessaan. Saa puheen kuulostamaan ylimieliseltä.

Mitään ässää ei ole olemassakaan. Keksitty meemi, jota hokee ihmiset joilla todellisuudessa ei ole hajuakaan miten helsinkiläinen puhuu.

Vierailija
12/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ässää ei ole olemassakaan. Keksitty meemi, jota hokee ihmiset joilla todellisuudessa ei ole hajuakaan miten helsinkiläinen puhuu.

Meemit harvemmin ääntelevät - taisi nasahtaa ikävästi ässä pöytään? ;)

Vierailija
13/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aikoinaan kiusoiteltiin ikävästi murteesta, joten opettelin puhumaan samalla lailla kuin toiset pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
14/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin nuorten kielessä on paljon arabian ja somalian sanoja, koska heitä on niin paljon nuorten keskuudessa. Wallah.. vai miten se meni?

Vierailija
15/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikkss khu se on niin khuulia puhhuu ko hesaalaaset.

Vierailija
16/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä jo 30 vuotta, ja silti muut kuulevat Keski-Suomalaisen murteen edelleen puheessani.

Mutta murre kyllä tarttuu. Olin nuorena viikon Lappeerannassa, ja heti tarttui puheeseen mie ja sie.

Kun muutin tänne, särähti kyllä pitkään korvaan tuo Hesalainen ässä. Taitaa ainoastaan nuoriso puhua niin. Vanhemmilla ihmisillä ei tuota mielestäni ole. Tai sitten on vain korva jo tottunut.

Vierailija
17/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siitä syystä, että muut pääkaupunkiseudulla asuvat kohtelisivat heitä vertaisinaan. Ihminen, joka käyttää kotipuolen murrettaan Helsingissä, osoittaa ettei ymmärrä paikkakunnan sosiaalista normistoa. Ei kukaan oleta että pitäisi puhua slangia. Sillä antaa sitäpaitsi itsestään alaluokkaisen vaikutelman, mikäli kyseessä aikuinen puhuja. Yleiskielen puhumista (sitä kieltä mitä YLE:n uutisankkuri puhuu) oletetaan kuitenkin Helsingissä, mikäli haluaa luoda itsestään asiallisen vaikutelman.

Vierailija
18/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en oekeen tajua että mitä nää oekeen tuola kysymykselläs oekkeen ajat takkaa, mää vejän tätä sammaa säveltä autitooriosta toissee ja piän näitä luetolleoissia ja ihhimmeisset ne joko kuuntelloissee tahi eipä ja jos miu murrelloissee on se onggelmalloissee nii kai se vika on sielä kuuntelijaloissee piässä eekä suinkkahan tiälä. Pollliissia pelätä tahi muutannii..

Kiälkeäryleätä jeäkuapissahhii olish..

Vierailija
19/19 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itse olen näitä puheen muuttajia, vaihdan tyyliä ja aksenttia sitä mukaan olenko Helsingissä, Kuopiossa, Tallinnassa vai missä.

On olemassa erittäin paljon ihmisiä, joille jokin ihmisen ominaisuus (varsinkin jos siihen liittyy jotain negatiivista tämän ihmisen mielestä) tulee niin hallitsevaksi, että aivan kuin mitään muuta ei olisikaan. Ja tällaiseen väsyy melko nopeasti. Uskon, että itse asiassa aika monella on kokemusta tällaisesta käytöksestä_--- Esimerkkejä: olet raskaana (tai tullut juuri äidiksi), ja yhtäkkiä sulla ei ole muita ominaisuuksia. Olet homo ja sanot sen ääneen, ja yhtäkkiä jotkut ihmiset yhdistävät kaiken (siis kaiken) jotenkin homouteen, he eivät pääse siitä kerta kaikkiaan yli.

Jotkut ihmiset aivan tosissaan pitää murteita puhuvia ihmisiä tyhminä, vie aivan liian paljon energiaa kertoa jotain asiaa tyypille, joka tyrskii ja kihertää puheellesi. Ei sellaisiin ihmisiin kannata energiaansa muutenkaan tuhlata, paras päästä sellaisista mahdollisimman nopeasti eroon.