Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

omapäinen teini, apuja tarvitaan!

Vierailija
28.06.2018 |

Voi helvetti tätä mun yläkouluikäistä lastani. Tyttö siis kyseessä. Koulussa ei keskity opetukseen (tämän tiimoilta koulusta otettu yhteyttä), mutta ihme kyllä on kohtalaisesti päässyt kokeista läpi, sillä koemateriaalit ovat melko suppeita yläasteella kuitenkin. No mutta asiasta kolmanteen, nyt kesällä ihastuttava tyttäreni ei noudata alkuunkaan sovittuja kotiinsaapumisaikoja, vaan viilettää kartsalla joskus vielä puolenyönkin aikaan. Muutenkin kuluerät tuntuvat kasvavan ja kasvavan. Miten saisin kunnioituksen ja auktoriteetin takaisin suhteessa teiniin? Apua ideointiin!

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun koet kaikenlaiset rajojen asettamiset tällä hetkellä mm. kiristyksenä, ei teidän perheen elämään voi muutosta tullakaan. Historia kertoo karua kieltään. tuolla lempeydellä olet saanut tuollaista käytöstä aikaiseksi. Toki lapsen kasvuun vaikuttavat muutkin asiat, mutta sinä olet vastuullinen aikuinen, joka viimekädessä päättää, mikä on lapsen parasta.

Tärkeintä on, että tyttäreni olisi onnellinen ja tuntisi olonsa turvalliseksi. Rajojen sanotaan luovan turvallisuuden tunnetta, mutta miten on samaisessa tilanteessa onnellisuuden laita.

aloittaja

Ei onni tule siitä että saa tehdä, mitä haluaa. Keskustele tästäkin teinisi kanssa. Mutta jousta toki niissä asioissa teinin eduksi, jotka ei ole hänelle vaaraksi ja jotka hänelle on tärkeitä.

Keppiä ja porkkanaa sopivassa suhteessa nääs. Tää on hyvä. Ap ota korvan taakse.

Vierailija
62/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia?

Terapia on kyllä ajatuksena ihan toimiva ratkaisu. Teinin sinne saaminen on jo oma lukunsa. Tulisiko minun kenties kiristää häntä hieman. Tämä sotii omia eettisiä arvojani vastaan.

aloittaja

No oletko huolissasi omista eettisistä arvoistasi vai siitä miten sun tyttären elämä menee?

Kun et tiedä missä hän luuhaa, et tiedä onko vaarassa sortua alkoholiin, huumeisiin, käyttääkö joku mies häntä hyväkseen, vai mitä?

Kummastakohan tyttäresi aikuisena tulee sinut tuomitsemaan: siitä että pistit hänet kuriin ja turvaan? Vai siitä että jätit hänet heitteille oman onnensa nojaan ja hänelle saattoi sattua jotain todella pahaa?

Aivan.

Niin ap. Parempi herätä nyt eikä vasta viidestoista päivä. Eiks je.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkailu ja erinäiset takavarikot toimii aina. Tietokone, puhelin ja netflixit pois vaan, jos ei tottele. Rahahanat voi myös laittaa suosiolla kiinni. Jos uhma jatkuu vielä tämänkin jälkeen, niin kannattaa kokeilla ulkona seisottamista ja nälässä pitämistä.

Vierailija
64/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä jatkuvasti onnellinen? Et tietenkään. Eihän kukaan ihminen aina ole onnellinen, sillä elämässä tulee monenlaisia asioita vastaan, joista ei pidä, mutta niistä on vaan selviydyttävä tai ne on tehtävä. Perheneuvolassa voisit jutella asiantuntijoiden kanssa ja saada tukea vaikeassa tilanteessanne. En tiedä, kiinnostaako sinua lukeminen, mutta esim. Jari Sinkkosen teksteistä löytäisit tieteellisesti perusteltua tietoa kasvatuspsykologiasta.

Vierailija
65/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensiksi etten kommentoi tätä millään tavalla. Olen 20-vuotias nainen ja koska olin vasta hetki sitten teini ajattelin tuoda omaa näkökulmaa. Ensinnäkin AP nyt ryhdistäydy. Kumpi tässä on se lapsi ja kumpi vanhempi? Sanoit että jos laitat rahahanat kiinni niin alkaa huuto. Mitä sitten? Huutakoot sen verran mitä kurkku kestää, itse olen päättänyt, että en suostu kenenkään kanssa keskustelemaan huutamalla vaan asiat ratkaistaan puhumalla. Jos joku huutaa minulle saadakseen tahtonsa läpi, en ota kuuleviin korviinkaan asiaa. 

Toiseksi annoit sellaisen kuvan, että pidät lastasi kuin hän olisi edelleen taapero. Kokeile antaa hiukan enemmän vastuuta hänelle esimerkiksi olemalla hieman myöhempään ulkona. Uskon että ärsyttää kun kaverit saa riekkua ulkona myöhään ja joutuu itse lähtemään kotiin ennen pimeää. Tämä vaihtoehto VAIN keskustelemalla, ja teinin lupauksella että alkaa tottelemaan sääntöjä. 

Kolmanneksi, saako teini rahat tekemättä mitään? Kun itse olin tuossa iässä ja halusin kaverini kanssa lähteä särkänniemeen, lupauduimme tekemään 8h pihatöitä tienataksemme rahat. Näin tehtiin ja oltiin kaikki tyytyväisiä. Teini on kuitenkin sen verran iso jo, että saisi opetella raha-asioita ja miten niitä kuuluu hoitaa sekä rahan arvon.

Tsemppiä, teinin kanssa ei ole koskaan helppoa mutta älä anna hänen vedättää sua kuin pulkannarua.

Vierailija
66/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkailu ja erinäiset takavarikot toimii aina. Tietokone, puhelin ja netflixit pois vaan, jos ei tottele. Rahahanat voi myös laittaa suosiolla kiinni. Jos uhma jatkuu vielä tämänkin jälkeen, niin kannattaa kokeilla ulkona seisottamista ja nälässä pitämistä.

Muuten hyviä pohdintoja tilanteeseen, mutta onkohan tuo ulkona seisottaminen ja nälässä pitäminen jo turhan radikaalia.

aloittaja

Vierailija
67/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä jatkuvasti onnellinen? Et tietenkään. Eihän kukaan ihminen aina ole onnellinen, sillä elämässä tulee monenlaisia asioita vastaan, joista ei pidä, mutta niistä on vaan selviydyttävä tai ne on tehtävä. Perheneuvolassa voisit jutella asiantuntijoiden kanssa ja saada tukea vaikeassa tilanteessanne. En tiedä, kiinnostaako sinua lukeminen, mutta esim. Jari Sinkkosen teksteistä löytäisit tieteellisesti perusteltua tietoa kasvatuspsykologiasta.

Kiitoksia kirjavinkistä. Täytyy paneutua aiheeseen pikimmiten.

aloittaja

Vierailija
68/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😊

Vierailija
69/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini? kirjoitti:

Ajattelin ensiksi etten kommentoi tätä millään tavalla. Olen 20-vuotias nainen ja koska olin vasta hetki sitten teini ajattelin tuoda omaa näkökulmaa. Ensinnäkin AP nyt ryhdistäydy. Kumpi tässä on se lapsi ja kumpi vanhempi? Sanoit että jos laitat rahahanat kiinni niin alkaa huuto. Mitä sitten? Huutakoot sen verran mitä kurkku kestää, itse olen päättänyt, että en suostu kenenkään kanssa keskustelemaan huutamalla vaan asiat ratkaistaan puhumalla. Jos joku huutaa minulle saadakseen tahtonsa läpi, en ota kuuleviin korviinkaan asiaa. 

Toiseksi annoit sellaisen kuvan, että pidät lastasi kuin hän olisi edelleen taapero. Kokeile antaa hiukan enemmän vastuuta hänelle esimerkiksi olemalla hieman myöhempään ulkona. Uskon että ärsyttää kun kaverit saa riekkua ulkona myöhään ja joutuu itse lähtemään kotiin ennen pimeää. Tämä vaihtoehto VAIN keskustelemalla, ja teinin lupauksella että alkaa tottelemaan sääntöjä. 

Kolmanneksi, saako teini rahat tekemättä mitään? Kun itse olin tuossa iässä ja halusin kaverini kanssa lähteä särkänniemeen, lupauduimme tekemään 8h pihatöitä tienataksemme rahat. Näin tehtiin ja oltiin kaikki tyytyväisiä. Teini on kuitenkin sen verran iso jo, että saisi opetella raha-asioita ja miten niitä kuuluu hoitaa sekä rahan arvon.

Tsemppiä, teinin kanssa ei ole koskaan helppoa mutta älä anna hänen vedättää sua kuin pulkannarua.

Hyvä saada myös nuoren näkökulmaa asiaan. Sitä yrittää pysyä ajan hermoilla, mutta nuoret nyt ovat kovin omaperäisiä.

aloittaja

Vierailija
70/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
71/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanasti olet täällä keskustelussa mukana, ap. Kirjoittelustasi paistaa aito huoli tilannettanne kohtaan, joten kannattaa myös siirtää se sama teoiksi ja miettiä täältä saamiasi neuvoja. Voimia.

Vierailija
72/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…

Yllä linkki vanhemmuudesta kertovaan nettiaineistoon. Kannattaa lukaista läpi.

Vierailija
73/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanasti olet täällä keskustelussa mukana, ap. Kirjoittelustasi paistaa aito huoli tilannettanne kohtaan, joten kannattaa myös siirtää se sama teoiksi ja miettiä täältä saamiasi neuvoja. Voimia.

Voimia kyllä tarvitaan, kiitoksia. Yritän siirtää neuvoja käytäntöön parhaani mukaan.

aloittaja

Vierailija
74/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…

Yllä linkki vanhemmuudesta kertovaan nettiaineistoon. Kannattaa lukaista läpi.

Luen ensitöikseni läpi, kiitos.

aloittaja

Vierailija
75/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari perussääntöä:

1. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sinä asetat sännöt, mielellään teinin kanssa keskustellen ja teini noudattaa niitä. Jos sääntöjä ei noudata, tulee rangaistus. Rangaistusten pitää olla etukäteen tiedossa ja järkevässä suhteessa laiminlyöntiin. Rangaistukset pitää myös toteuttaa, sillä tyhjä uhkailu on tehotonta.

2. Kiukuttelulla ei saa tahtoaan läpi. Anna teinin purkaa pettymyksen tunteensa, kiukutella ja huutaa. Älä jousta kiukuttelun tai huudon pelossa. Opeta teinille, että asioihin voi vaikuttaa keskustelemalla ja näkemyksensä perustelemalla, ei vetämällä itkupotkuraivareita.

Vierailija
76/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muu ei auta, tee omasta petheestänne lasu. Olet myös aivan liian lepsu, kun et rankaise millään tavalla, koska pelkäät teinin reagointia. Minulle riitto tuon ikäisenä, kun sanottiin napakasti. Ei yleensä tosin tarvinnut koska olin kiltti kotihiiri.

Vierailija
77/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä "kuluerät"?

Nuorten tarpeistoa etupäässä; vaatteita, meikkejä, rahaa konserttilippuihin ja sen sellaista. Mitä nyt nuoret yleensä tarvitsevat.

aloittaja

Nuori ei tarvitse meikkejä ja konserttilippuja, ne ansaitaan hyvällä käytöksellä ja kunnioittamalla vanhempia tai sitten ei ollenkaan!

N18

Vierailija
78/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari perussääntöä:

1. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sinä asetat sännöt, mielellään teinin kanssa keskustellen ja teini noudattaa niitä. Jos sääntöjä ei noudata, tulee rangaistus. Rangaistusten pitää olla etukäteen tiedossa ja järkevässä suhteessa laiminlyöntiin. Rangaistukset pitää myös toteuttaa, sillä tyhjä uhkailu on tehotonta.

2. Kiukuttelulla ei saa tahtoaan läpi. Anna teinin purkaa pettymyksen tunteensa, kiukutella ja huutaa. Älä jousta kiukuttelun tai huudon pelossa. Opeta teinille, että asioihin voi vaikuttaa keskustelemalla ja näkemyksensä perustelemalla, ei vetämällä itkupotkuraivareita.

👍

Vierailija
79/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitään sille, että mun kuva ap:sta on "hieman vanhemmalla" iällä esikoisensa (ja ainokaisensa) saaneesta, eläkeikää lähestyvästä hiirulaisesta.

Tai sitten se on trolli, ei kukaan voi olla noin pihalla.

Anteeksi.

Vierailija
80/92 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä "kuluerät"?

Nuorten tarpeistoa etupäässä; vaatteita, meikkejä, rahaa konserttilippuihin ja sen sellaista. Mitä nyt nuoret yleensä tarvitsevat.

aloittaja

Nuori ei tarvitse meikkejä ja konserttilippuja, ne ansaitaan hyvällä käytöksellä ja kunnioittamalla vanhempia tai sitten ei ollenkaan!

N18

👍