omapäinen teini, apuja tarvitaan!
Voi helvetti tätä mun yläkouluikäistä lastani. Tyttö siis kyseessä. Koulussa ei keskity opetukseen (tämän tiimoilta koulusta otettu yhteyttä), mutta ihme kyllä on kohtalaisesti päässyt kokeista läpi, sillä koemateriaalit ovat melko suppeita yläasteella kuitenkin. No mutta asiasta kolmanteen, nyt kesällä ihastuttava tyttäreni ei noudata alkuunkaan sovittuja kotiinsaapumisaikoja, vaan viilettää kartsalla joskus vielä puolenyönkin aikaan. Muutenkin kuluerät tuntuvat kasvavan ja kasvavan. Miten saisin kunnioituksen ja auktoriteetin takaisin suhteessa teiniin? Apua ideointiin!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia?
Terapia on kyllä ajatuksena ihan toimiva ratkaisu. Teinin sinne saaminen on jo oma lukunsa. Tulisiko minun kenties kiristää häntä hieman. Tämä sotii omia eettisiä arvojani vastaan.
aloittajaNo oletko huolissasi omista eettisistä arvoistasi vai siitä miten sun tyttären elämä menee?
Kun et tiedä missä hän luuhaa, et tiedä onko vaarassa sortua alkoholiin, huumeisiin, käyttääkö joku mies häntä hyväkseen, vai mitä?
Kummastakohan tyttäresi aikuisena tulee sinut tuomitsemaan: siitä että pistit hänet kuriin ja turvaan? Vai siitä että jätit hänet heitteille oman onnensa nojaan ja hänelle saattoi sattua jotain todella pahaa?
Aivan.
Niin ap. Parempi herätä nyt eikä vasta viidestoista päivä. Eiks je.
Uhkailu ja erinäiset takavarikot toimii aina. Tietokone, puhelin ja netflixit pois vaan, jos ei tottele. Rahahanat voi myös laittaa suosiolla kiinni. Jos uhma jatkuu vielä tämänkin jälkeen, niin kannattaa kokeilla ulkona seisottamista ja nälässä pitämistä.
Oletko sinä jatkuvasti onnellinen? Et tietenkään. Eihän kukaan ihminen aina ole onnellinen, sillä elämässä tulee monenlaisia asioita vastaan, joista ei pidä, mutta niistä on vaan selviydyttävä tai ne on tehtävä. Perheneuvolassa voisit jutella asiantuntijoiden kanssa ja saada tukea vaikeassa tilanteessanne. En tiedä, kiinnostaako sinua lukeminen, mutta esim. Jari Sinkkosen teksteistä löytäisit tieteellisesti perusteltua tietoa kasvatuspsykologiasta.
Ajattelin ensiksi etten kommentoi tätä millään tavalla. Olen 20-vuotias nainen ja koska olin vasta hetki sitten teini ajattelin tuoda omaa näkökulmaa. Ensinnäkin AP nyt ryhdistäydy. Kumpi tässä on se lapsi ja kumpi vanhempi? Sanoit että jos laitat rahahanat kiinni niin alkaa huuto. Mitä sitten? Huutakoot sen verran mitä kurkku kestää, itse olen päättänyt, että en suostu kenenkään kanssa keskustelemaan huutamalla vaan asiat ratkaistaan puhumalla. Jos joku huutaa minulle saadakseen tahtonsa läpi, en ota kuuleviin korviinkaan asiaa.
Toiseksi annoit sellaisen kuvan, että pidät lastasi kuin hän olisi edelleen taapero. Kokeile antaa hiukan enemmän vastuuta hänelle esimerkiksi olemalla hieman myöhempään ulkona. Uskon että ärsyttää kun kaverit saa riekkua ulkona myöhään ja joutuu itse lähtemään kotiin ennen pimeää. Tämä vaihtoehto VAIN keskustelemalla, ja teinin lupauksella että alkaa tottelemaan sääntöjä.
Kolmanneksi, saako teini rahat tekemättä mitään? Kun itse olin tuossa iässä ja halusin kaverini kanssa lähteä särkänniemeen, lupauduimme tekemään 8h pihatöitä tienataksemme rahat. Näin tehtiin ja oltiin kaikki tyytyväisiä. Teini on kuitenkin sen verran iso jo, että saisi opetella raha-asioita ja miten niitä kuuluu hoitaa sekä rahan arvon.
Tsemppiä, teinin kanssa ei ole koskaan helppoa mutta älä anna hänen vedättää sua kuin pulkannarua.
Vierailija kirjoitti:
Uhkailu ja erinäiset takavarikot toimii aina. Tietokone, puhelin ja netflixit pois vaan, jos ei tottele. Rahahanat voi myös laittaa suosiolla kiinni. Jos uhma jatkuu vielä tämänkin jälkeen, niin kannattaa kokeilla ulkona seisottamista ja nälässä pitämistä.
Muuten hyviä pohdintoja tilanteeseen, mutta onkohan tuo ulkona seisottaminen ja nälässä pitäminen jo turhan radikaalia.
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä jatkuvasti onnellinen? Et tietenkään. Eihän kukaan ihminen aina ole onnellinen, sillä elämässä tulee monenlaisia asioita vastaan, joista ei pidä, mutta niistä on vaan selviydyttävä tai ne on tehtävä. Perheneuvolassa voisit jutella asiantuntijoiden kanssa ja saada tukea vaikeassa tilanteessanne. En tiedä, kiinnostaako sinua lukeminen, mutta esim. Jari Sinkkosen teksteistä löytäisit tieteellisesti perusteltua tietoa kasvatuspsykologiasta.
Kiitoksia kirjavinkistä. Täytyy paneutua aiheeseen pikimmiten.
aloittaja
Teini? kirjoitti:
Ajattelin ensiksi etten kommentoi tätä millään tavalla. Olen 20-vuotias nainen ja koska olin vasta hetki sitten teini ajattelin tuoda omaa näkökulmaa. Ensinnäkin AP nyt ryhdistäydy. Kumpi tässä on se lapsi ja kumpi vanhempi? Sanoit että jos laitat rahahanat kiinni niin alkaa huuto. Mitä sitten? Huutakoot sen verran mitä kurkku kestää, itse olen päättänyt, että en suostu kenenkään kanssa keskustelemaan huutamalla vaan asiat ratkaistaan puhumalla. Jos joku huutaa minulle saadakseen tahtonsa läpi, en ota kuuleviin korviinkaan asiaa.
Toiseksi annoit sellaisen kuvan, että pidät lastasi kuin hän olisi edelleen taapero. Kokeile antaa hiukan enemmän vastuuta hänelle esimerkiksi olemalla hieman myöhempään ulkona. Uskon että ärsyttää kun kaverit saa riekkua ulkona myöhään ja joutuu itse lähtemään kotiin ennen pimeää. Tämä vaihtoehto VAIN keskustelemalla, ja teinin lupauksella että alkaa tottelemaan sääntöjä.
Kolmanneksi, saako teini rahat tekemättä mitään? Kun itse olin tuossa iässä ja halusin kaverini kanssa lähteä särkänniemeen, lupauduimme tekemään 8h pihatöitä tienataksemme rahat. Näin tehtiin ja oltiin kaikki tyytyväisiä. Teini on kuitenkin sen verran iso jo, että saisi opetella raha-asioita ja miten niitä kuuluu hoitaa sekä rahan arvon.
Tsemppiä, teinin kanssa ei ole koskaan helppoa mutta älä anna hänen vedättää sua kuin pulkannarua.
Hyvä saada myös nuoren näkökulmaa asiaan. Sitä yrittää pysyä ajan hermoilla, mutta nuoret nyt ovat kovin omaperäisiä.
aloittaja
Ihanasti olet täällä keskustelussa mukana, ap. Kirjoittelustasi paistaa aito huoli tilannettanne kohtaan, joten kannattaa myös siirtää se sama teoiksi ja miettiä täältä saamiasi neuvoja. Voimia.
https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…
Yllä linkki vanhemmuudesta kertovaan nettiaineistoon. Kannattaa lukaista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanasti olet täällä keskustelussa mukana, ap. Kirjoittelustasi paistaa aito huoli tilannettanne kohtaan, joten kannattaa myös siirtää se sama teoiksi ja miettiä täältä saamiasi neuvoja. Voimia.
Voimia kyllä tarvitaan, kiitoksia. Yritän siirtää neuvoja käytäntöön parhaani mukaan.
aloittaja
Vierailija kirjoitti:
https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…
Yllä linkki vanhemmuudesta kertovaan nettiaineistoon. Kannattaa lukaista läpi.
Luen ensitöikseni läpi, kiitos.
aloittaja
Pari perussääntöä:
1. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sinä asetat sännöt, mielellään teinin kanssa keskustellen ja teini noudattaa niitä. Jos sääntöjä ei noudata, tulee rangaistus. Rangaistusten pitää olla etukäteen tiedossa ja järkevässä suhteessa laiminlyöntiin. Rangaistukset pitää myös toteuttaa, sillä tyhjä uhkailu on tehotonta.
2. Kiukuttelulla ei saa tahtoaan läpi. Anna teinin purkaa pettymyksen tunteensa, kiukutella ja huutaa. Älä jousta kiukuttelun tai huudon pelossa. Opeta teinille, että asioihin voi vaikuttaa keskustelemalla ja näkemyksensä perustelemalla, ei vetämällä itkupotkuraivareita.
Jos muu ei auta, tee omasta petheestänne lasu. Olet myös aivan liian lepsu, kun et rankaise millään tavalla, koska pelkäät teinin reagointia. Minulle riitto tuon ikäisenä, kun sanottiin napakasti. Ei yleensä tosin tarvinnut koska olin kiltti kotihiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "kuluerät"?
Nuorten tarpeistoa etupäässä; vaatteita, meikkejä, rahaa konserttilippuihin ja sen sellaista. Mitä nyt nuoret yleensä tarvitsevat.
aloittaja
Nuori ei tarvitse meikkejä ja konserttilippuja, ne ansaitaan hyvällä käytöksellä ja kunnioittamalla vanhempia tai sitten ei ollenkaan!
N18
Vierailija kirjoitti:
Pari perussääntöä:
1. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sinä asetat sännöt, mielellään teinin kanssa keskustellen ja teini noudattaa niitä. Jos sääntöjä ei noudata, tulee rangaistus. Rangaistusten pitää olla etukäteen tiedossa ja järkevässä suhteessa laiminlyöntiin. Rangaistukset pitää myös toteuttaa, sillä tyhjä uhkailu on tehotonta.
2. Kiukuttelulla ei saa tahtoaan läpi. Anna teinin purkaa pettymyksen tunteensa, kiukutella ja huutaa. Älä jousta kiukuttelun tai huudon pelossa. Opeta teinille, että asioihin voi vaikuttaa keskustelemalla ja näkemyksensä perustelemalla, ei vetämällä itkupotkuraivareita.
👍
En voi mitään sille, että mun kuva ap:sta on "hieman vanhemmalla" iällä esikoisensa (ja ainokaisensa) saaneesta, eläkeikää lähestyvästä hiirulaisesta.
Tai sitten se on trolli, ei kukaan voi olla noin pihalla.
Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "kuluerät"?
Nuorten tarpeistoa etupäässä; vaatteita, meikkejä, rahaa konserttilippuihin ja sen sellaista. Mitä nyt nuoret yleensä tarvitsevat.
aloittajaNuori ei tarvitse meikkejä ja konserttilippuja, ne ansaitaan hyvällä käytöksellä ja kunnioittamalla vanhempia tai sitten ei ollenkaan!
N18
👍
Keppiä ja porkkanaa sopivassa suhteessa nääs. Tää on hyvä. Ap ota korvan taakse.