Nipotanko turhasta?
Mieheni toimii välillä suurpiirteisesti lasten kanssa. Tämä aiheuttaa itsessäni ärsytystä ja sanon asioista miehelle. Esimerkkejä tästä lähipäiviltä, jos lähden käymään jossain ja mies tekee taaperolle ruoan, hän saattaa paistaa paketin kanaa ja syöttää puolet paketista lapselle ja antaa juomista. Mielestäni ei ole kunnon ateria ja sanon asiasta. Tai harjoituttaa potalla lasta niin, että saa juoksennella ilman vaippaa matoilla, eikä nosta niitä "turvaan" vaikka mainitsen asiasta. Tämän seurauksena lapsi pissii matolle ja joudun itse siivoamaan, koska miehen siivous olisi todennäköisesti joku pahimpien pissojen pyyhkeeseen pyyhkäisy matolta. Kolmas esimerkki, lapsi halusi näkkäriä ja tykkää paljon syödä sitä (erikoista kyllä) kookosöljyn kanssa. Mies avasi kookosöljypurkin ja antoi suoraan dipata näkkäriä purkkiin ja syödä lusikalla suoraan. Puutuin jälleen tähän, koska ei ole kovin hygieenistä, jos muut käyttävät sen jälkeen+ kookosöljyn käyttösuositus tuon ikäisillä 1-2tl ja lapsi kauhoi sitä kuin jäätelöä. Tuntuu vaikealta olla sanomatta asioista, mitä pidän älyttöminä. Se taas huonontaa ilmapiiriä, että valitan asioista. Mikä olisi teidän mielestä paras ratkaisu? Olisitteko itse hiljaa vai sanoisitteko asioista? Eli asiat ovat perjaatteessa sellaisia kuitenkin ettei niistä mitään suurta vahinkoa tapahdu.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia ajatuksia itsellä kuin ap:lla. Ei halua olla valittava nipo, mutta ei myöskään haluaisi että hommat tehdään huonosti. Kun miehen kanssa tästä keskusteltiin (!!!) jo vuosia sitten niin mies sanoi, että kannattaa sanoa suoraan mitä haluaa. Hän ei huomaa vihjeitä ja jälkikäteen on turha napista. Eli nykyään sanon etukäteen, että laita sitten sen kanan kanssa jotain vihanneksia, siellä on paprikaa, salaattia ja kurkkua jääkaapissa. Hyvin onnistuu. Jos en ole sanonut ja lounaana on pelkkä grillimakkara, niin sitten on. Voisi toki kuvitella että tällaiset asiat hoituisivat itsestään, mutta ei.
Onhan tämä toisaalta typeerää, kun pitää ohjeistaa miestä samoin kuin perheen teiniä, mutta näin kaikki ovat vanhoja tyytyväisiä ja homma toimii.
Täällä sama. En oikeasti voi ymmärtää miten aikuinen ihminen ei itse ymmärrä asioita. Tyyliin mies ja lapsi ovat keskenään kotona monta tuntia, tulen kotiin ja kysyn onko lapsi syönyt? "Ainiin no ei ole vielä .." koska on käynyt potalla? "Ainiin no ei nyt ole kyllä ehditty.." onko hampaat pesty? "Ainiin ne hampaat no ei vielä ." ja mies itse on kuitenkin syönyt, käynyt vessassa jne.
Mies ei aidosti välitä lapsesta. Muuten tuollaiset jutut kyllä hoituisivat.
Todella rasittava mies. Mikä helvetin oikeus muka toisella vanhemmalla on sössiä, kusta, paskoa ja olla välittämättä mistään ihan vaan sillä verukkeella, että "pitää antaa tehdä omalla tavalla"?
Bitut, kyllä lapsen ravitsemus, terveys, kodin puhtaus yms. on kaikkien talossa asuvien aikuisten asia, eikä todellakana ole ok, jos aikuinen antaa lapsen kuseskella matoille.
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitakoon itse mahdolliset seuraukset - mattojen pesut ja lapsen ripulin jos tulee.
Eiköhän se siitä.
Joo, ja miehelle se maton pesu on sitä, että vähän laappasee pyyheliinalla ja valmista tuli. Matto, josta ap kenties tykkää ja se on hänen silmälleen ilo, on pilalla kun siinä on keltainen kusiläikkä. Niin kukako tästä kärsii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia ajatuksia itsellä kuin ap:lla. Ei halua olla valittava nipo, mutta ei myöskään haluaisi että hommat tehdään huonosti. Kun miehen kanssa tästä keskusteltiin (!!!) jo vuosia sitten niin mies sanoi, että kannattaa sanoa suoraan mitä haluaa. Hän ei huomaa vihjeitä ja jälkikäteen on turha napista. Eli nykyään sanon etukäteen, että laita sitten sen kanan kanssa jotain vihanneksia, siellä on paprikaa, salaattia ja kurkkua jääkaapissa. Hyvin onnistuu. Jos en ole sanonut ja lounaana on pelkkä grillimakkara, niin sitten on. Voisi toki kuvitella että tällaiset asiat hoituisivat itsestään, mutta ei.
Onhan tämä toisaalta typeerää, kun pitää ohjeistaa miestä samoin kuin perheen teiniä, mutta näin kaikki ovat vanhoja tyytyväisiä ja homma toimii.
Täällä sama. En oikeasti voi ymmärtää miten aikuinen ihminen ei itse ymmärrä asioita. Tyyliin mies ja lapsi ovat keskenään kotona monta tuntia, tulen kotiin ja kysyn onko lapsi syönyt? "Ainiin no ei ole vielä .." koska on käynyt potalla? "Ainiin no ei nyt ole kyllä ehditty.." onko hampaat pesty? "Ainiin ne hampaat no ei vielä ." ja mies itse on kuitenkin syönyt, käynyt vessassa jne.
Kyllä minun mieheni ainakin välittää. Ihan varmasti. On oukeasti fiksu mies (FT) ja hyvä tekemään ruokaa. Silti ei jotenkin tajua/viitsi tms. hoitaa ruoka-asioita kunnolla. Olin joskus viikon sairaalassa ja kävivät joka päivä Mäcissä, pizzalla jne
T. 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mieheni ainakin välittää. Ihan varmasti. On oukeasti fiksu mies (FT) ja hyvä tekemään ruokaa. Silti ei jotenkin tajua/viitsi tms. hoitaa ruoka-asioita kunnolla. Olin joskus viikon sairaalassa ja kävivät joka päivä Mäcissä, pizzalla jne
T. 20
Korkea oppiarvo ei tee miehestä rakastavaa isää. Kyllä suurin osa miehistä haluaa ja osaa pitää lapsistaan hyvää huolta.
Kyllä mäkin puuttuisin älyttömyyksiin, niinkuin ruoaksi pelkkää kanaa! Karppaako se lapsi? Samaten tuo kookosöljyn ylenmääräinen syöminen. Pissahommasta sen valittaisi, tuollaisen vaippaikäistä pissa jää edes matossa haisemaan. Meidän vaippapylly ehtii pissata lattialle tai matolle harvase päivä. Matolta pissat pois ja päälle suihkaus mäntysuopaa. Itse en sano miehelle miten olla meidän lasten kanssa, koska se loukkaa. Oma tapani ei ole ainut oikea.
Onko nuo esimerkit joka kerta toistuvia vai ihan yksittäisiä juttuja? Tai siis onko joka kerta ruokailut retuperällä? Miten sä olet niistä huomauttanut? Oletko sanonut "olipas yksipuolinen ruokailu, eihän nyt pelkkää kanaa voi antaa" vai "hyvä että maistui, ensi kerralla olisi kiva jos antaisit myös kasviksia tai riisiä"?
Tuo mattojuttu menee kyllä hieman nipotukseksi. Meillä ainakin ollaan monta kertaa päivässä ilman vaippaa enkä mä joka kerta jaksa mattoja kerätä. Sen vuoksi meillä onkin vain vähän mattoja lattialla. Vaippaikäisen pissa ei myöskään kovin vahvalta haise, joten kerran vuodessa riittää pesu. Nyt kesällä onkin hyvä lähteä vaikka yhdessä mattopyykille tai laittaa mies pesemään pissaisia mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama. Mies pupeltaa leipää, eikä mieleenkään tule että muutkin tarvitsevat ruokaa. Ihme kyllä lapset eivät myöskään mieheltä sitä ruokaa vaadi. Esim. nyt kun mies oli lomalla ja minä töissä, niin lapset hyökkäsivät jo ovella kimppuuni että on nälkä.
Joskus mies sai kunnon opetuksen asiassa. Oli menossa alle 3 v lapsemme kanssa mummolaan. Pysähtyivät huoltoasemalla kahville ja vessaan. Siis mies kävi vessassa eikä hoksannut sanoa lapselle että käy sinäkin. Tuloksen voi arvata. Kun kysyin, että ihanko oikeasti sä kuvittelit että juuri vaipoista päässyt pidättelee yli 4 t matkan, niin mies vaan sanoi että ei ollut ajatellut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hoito on sitä tasoa, että tuosta voisi perheen ulkopuolinen taho tehdä lastensuojeluilmoituksen. Ei ole mistään kotoisin jos isän seurassa lapsi on tuntikausia nälkäisenä, janoisena ja likaisissa vaipoissa. Tuo on lapsen laiminlyömistä.
Millä alalla teidän "ohjausta tarvitsevat" miehet ovat? Ollaan nimittäin töissä huomattu, että lähes poikkeuksetta kotona tumpula mies on teknisellä tai matemaattisella alalla. Oman mieheni kanssa ollaan mietitty että onko kyse jostain lievästä aspergerista kun ei luonnostaan huomioi muita, vaan tarvitsee tähän ohjeet.
Olet just siinä vaiheessa missä moni parisuhde lähtee menemään pieleen. Tuntuu että vaihtoehdot on sietää mielestäsi ala-arvoista toimintaa, valittaa, tai tehdä kaikki itse, eikä mikään niistä ole hyvä vaihtoehto.
Minä antaisin miehen tehdä tyylillään, ja myös hoitaa seuraukset. Eli älä lähde pesemään sitä miehen sotkemaa sohvaa, se pesee joka sotkee. Parasta olisi jos mies saa oikeasti viettää pidemmän ajan lapsen kanssa, isyysvapaata tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin puuttuisin älyttömyyksiin, niinkuin ruoaksi pelkkää kanaa! Karppaako se lapsi? Samaten tuo kookosöljyn ylenmääräinen syöminen. Pissahommasta sen valittaisi, tuollaisen vaippaikäistä pissa jää edes matossa haisemaan. Meidän vaippapylly ehtii pissata lattialle tai matolle harvase päivä. Matolta pissat pois ja päälle suihkaus mäntysuopaa. Itse en sano miehelle miten olla meidän lasten kanssa, koska se loukkaa. Oma tapani ei ole ainut oikea.
Älä sekoita pelkkää kanan syöntiä karppaukseen.
Muistan tuon ajan. Mies teki mielestäni kaikenlaista väärin pienen lapsen kanssa. Kerran tulivat taaperon kanssa leikkipuisto tms reissulta uudet housut jalassa. Oli tullut pissavahinko, eikä hoitolaukkua/vaihtovaatteita ollut mukana joten olivat poikenneet kaupasta uudet kalsarit ja housut ja jatkaneet siitä. Se oli minulle jotenkin silmiä avaava kokemus, että käyhän se tosiaan noinkin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan tuon ajan. Mies teki mielestäni kaikenlaista väärin pienen lapsen kanssa. Kerran tulivat taaperon kanssa leikkipuisto tms reissulta uudet housut jalassa. Oli tullut pissavahinko, eikä hoitolaukkua/vaihtovaatteita ollut mukana joten olivat poikenneet kaupasta uudet kalsarit ja housut ja jatkaneet siitä. Se oli minulle jotenkin silmiä avaava kokemus, että käyhän se tosiaan noinkin.
Aivan, naisten tapa toimia ei välttämättä ole se ainut ja oikea.
Kuinka tyhmiä naiset ovat? Avuttomaksi tekeytyminen on loistava tapa onnistua jatkossa välttymästä hoitovastuulta. Ettekö osaa miettiä asioita? Älykäs ihminen osaa kyllä hoitaa yksinkertaisia tehtäviä ilman jatkuvaa ohjausta. Passiivinen vastarinta tasapuoliselle työnjaolle pitäisi osata tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, naisten tapa toimia ei välttämättä ole se ainut ja oikea.
Niinpä. Itselleni tuollainen, että vaihtovaatteita ei olisi mukana kun niitä tarvittaisiin, olisi aivan painajainen ja epäonnistuminen. Mutta eihän se ole jos ei siitä sellaista tee.