Oletteko huomanneet, että pari-kolmekymppiset herkästi kilpailevat keskenään ja se estää ystävystymisen?
Mulle on sattunut elämässäni useampiakin samanikäisiä nuoria työ- ja opiskelukavereita, jotka on periaatteessa tosi mukavia ja tykkäisin tutustua, mutta jostain kummasta tulee sellainen pieni takakireä fiilis, että toinen pitää mua jollain tavalla kilpailijana. Olen itse myös kilpailuhenkinen ja tunnollinen mutta en TOIVOTTAVASTI näytä sitä ulospäin. Mutta enhän mä voi tietää, välittyykö musta tiedostamatta sellainen fiilis. Enkä useinkaan osaa sanoa, alkaako kilpailu minusta vai toisesta, vai alkaako kummastakaan.
Muutama nokittelu on tullut esille sillä tavalla, että nostetaan toisen läsnäollessa korostetusti "nöyräkehulla" esiin omia saavutuksia, ahkeruutta, tunnollisuutta, esimerkiksi uupumustaipumuksena tai runsaana treenaamisena. Tai sitten sen huomaa "ystävällisistä" huomautuksista, jossa on pieni piikittely taustalla: "huomasitko että tuossa on virheitä, anna mun korjata", "onko sulla muka oikeasti noin kapea lantio, mahtuuko noi housut muka sulle".
Kun milleniaalien tunnollisuutta ja uupumusta korostetaan kaikkialla, niin mietinpähän vain, onko tämä joku ikäisteni pari-kolmekymppisten ongelma. Nämä kyseiset ihmiset ei vaikuta potevan samanlaista vanhempien työkavereiden kanssa. Oletteko huomanneet samaa? Vai onko tätä kaikenikäisillä? Ja mistä ihmeestä se oikein johtuu?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Huonoitsetuntoiset ihmiset eivät ole tyytyväisiä itseensä vaan vertaavat itseänsä muihin. Tämä ei ole ikäsidonnaista. Yhtä kateellisia voivat olla 20 vuotias ja 50 vuotias henkilö, luultavasti kuitenkin eri aiheista.
Mietin vain, että kun moni näistä ihmisistä on tosi tykättyjä ja suosittuja, että he eivät mitenkään voi olla samanlaisia kaikkien kanssa. Tai ehkä he ovat mutta huomaan sen itse herkästi, koska minullakin on aika heikko itsetunto ja haluan muiden pitävän minusta.
Ap
Olen huomannut samaa. Uskon, että tämä on korkeakoulutettujen huijarisyndroomasta kärsivien tunnollisten naisten ongelma. Itse en lähde nokitteluun mukaan. Pyrin kohtaamaan kaikki samalta tasolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut samaa. Uskon, että tämä on korkeakoulutettujen huijarisyndroomasta kärsivien tunnollisten naisten ongelma. Itse en lähde nokitteluun mukaan. Pyrin kohtaamaan kaikki samalta tasolta.
Osalla varmasti näinkin. Minuun ainakin kuvaus sopii. AP
Miehet eivät ole lähellekään niin pahoja kuin naiset tässä asiassa. Johtuu huonosta itsetunnosta.
Luuleeko joku hyötyvänsä sellaisesta asenteesta millään aikavälillä?
Tunnen tällaisen ihmisen. Ovat mielin kielin, mutta johtuneeko siitä, että itse en kestä mielistelyä, ja he näkevät lävitseni sen että karsastan heitä. Yleensä ystävystyn parhaiten suorasukaisten ihmisten kanssa joilla ei ole mitään tarvetta esittää.
Kyseessä onkin itsepetos eli valhe. Olisi kaikille mukavampaa, jos ihmiset kohtaisivat totuuden itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku hyötyvänsä sellaisesta asenteesta millään aikavälillä?
Huonoitsetuntoiset ihmiset eivät ole tyytyväisiä itseensä vaan vertaavat itseänsä muihin. Tämä ei ole ikäsidonnaista. Yhtä kateellisia voivat olla 20 vuotias ja 50 vuotias henkilö, luultavasti kuitenkin eri aiheista.