Miten nätisti ilmaista ystävälle, että en halua hänen kanssaan matkalle?
Minulla on tosi hyvä ystävä. Hän haluaisi kovasti, että tekisimme yhdessä matkoja ja nytkin ehdottaa kesälle yhteistä Euroopan-reissua. Miten sanoa kauniisti, että matkustan mielummin yksin?
Syitä on monia. En halua jakaa yhteistä hotellihuonetta, koska hän kuorsaa. Hän ei jaksa tai halua kävellä, minä taas tutustun paikkoihin tuntikausia kävellen. Lisäksi hän on epäluuloinen ruokia kohtaan ja varmaan syötäis vaan mäkkäriruokaa sitten. Niin ja mun pitäis organisoida kaikki. Hän sitten vaan valittaisi,jos ei jokin juttu miellytä.
Muuten hänen kanssaan on mukava olls jajutellayms Mutta ei, ei enää matkalle yhdessä...
Kommentit (12)
Sanot ihan suoraan, että haluat matkustella yksin. Mitäpä sitä kaunistelemaan.
Kerrot, että et saa nukuttua, koska hän kuorsaa. Se on tarpeeksi hyvä syy.
Et halua tehdä matkajärjestelyjä, sekin tarpeeksi hyvä syy (tai siis että et jaksa/ehdi).
Ette halua ihan samoja asioita, sekin tarpeeksi hyvä syy (toisaalta mikä olisi sellainen matkakohde, että kummankin mielestä suunnilleen kaikki ok).
Noi muut olisikin olleet paremmin ratkaistavissa:
sinä haluat kävellä -> menette erikseen.
Ette halua syödä samoissa paikoissa -> syötte eri paikoissa (tai tietysti jossain samoissa paikoissa).
Entäs joku kompromissi, helppo paikka. Tyyliin Tukholma tai Tallinna? Jos ystävä kerran on noin rajoittunut, niin luulisi, että hänelle joku tuollainenkin kohde kelpaa hyvin.
Hänellä vaan on niin erilainen mielikuva itsestään. Esim just tuon kävelemisen suhteen. Väittää, että hänkin haluaa kävellä paljon. Mutta oikeesti ei sitten jaksa. Sitten hän sanoo, että mene sä vaan. Mutta jos menen.omia menojani, hän jotenkin hienovaraisesti syyllistää siitä myöhemmin. Että hän täällä vaan yksin istuu...
Jotenkin en haluais sanoa asioita ihan suoraan, koska hän varmaan loukkaantuu. Mutta kun kiertelen ja kaartelen, niin ei hän sitten siitäkään ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Sano että tykkäät matkustaa eri tavalla kuin hän. Selitä nuo mitä tännekin.
Tai oikeastaan jos haluaa säilyttää ystävyyden niin ei välttämättä kannata selittää pitkälti noita asioita, joista ei ystävässä pidä.
Ennemmin vaikka kuvailee, millaisen matkan itse haluaa tehdä (siinä mukana noita asioita, joita tuo ystävä ei halua tai sitten keksit että haaveesi on vaikka kulttuurimatka tai joogamatka tms., sellainen, mitä ystäväsi ei ainakaan halua) niin että toinen ymmärtää, että hän ei sisälly suunnitelmaan.
Mutta sitten pitää miettiä, mitä kivaa voisitte tehdä yhdessä ja aloittaa haaveilu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai oikeastaan jos haluaa säilyttää ystävyyden niin ei välttämättä kannata selittää pitkälti noita asioita, joista ei ystävässä pidä.
Ennemmin vaikka kuvailee, millaisen matkan itse haluaa tehdä (siinä mukana noita asioita, joita tuo ystävä ei halua tai sitten keksit että haaveesi on vaikka kulttuurimatka tai joogamatka tms., sellainen, mitä ystäväsi ei ainakaan halua) niin että toinen ymmärtää, että hän ei sisälly suunnitelmaan.
Mutta sitten pitää miettiä, mitä kivaa voisitte tehdä yhdessä ja aloittaa haaveilu siitä.
Sehän just onkin, kun hän kyllä innostuu samoistajutuista kuin minä. Mutta iso osa matkasta on tosi raskasta, tiedän sen, ollaan kolme reissua tehty yhdessä.
Sanot vain että tykkäät reissata yksin, se on sun juttu.
Sano, että tykkäät reissata yksin, koska olet päästä viallasi.
Ystävä alkaa sääliä sinua, ja ei varmasti ole vihainen (kukaan ei ole ikinä vihainen ihmiselle, jolla epäillään mielenterveyden häiriötä).
En ole edes varma vitsailenko. Tämä saattaisi oikeasti toimia parhaiten.
Pitäiskö sanoa, että jos nukutaan eri huoneissa, hän kuntoilee vuoden ja opettelee irti ruoan suhteen nirsoilusta, ehkä voidaan ensi vuonna matkustaa yhdessä?
Minä en ole enää kertonut kenellekään matkasuunnitelmistani vaan varaan matkat kaikessa hiljaisuudessa ja menen, jos joku kyselee jälkikäteen jotakin kerron vain että kyseessä oli äkkilähtö, paikka vain yhdelle. Haluan askarrella mökillä rauhassa tai matkoilla juuri kävellä ja valokuvata kaikenlaisia asioita, en halua siihen seuranpito- tai pahimmassa tapauksessa hoitovelvoitetta ketään kohtaan.
Joo tiiän mistä puhut mutta miten sanoa tuo loukkaamatta?
Tullut siihen tukokseen että pakko vähäb loukata kuitenkin ja johtuu ystäväni omasta asenteesta joka haluaa itselleen kaiken. En voi sitä hänelle antaa koska joudun tinkimään omista jutuista jotta hänellä on kivaa ja päälle päätteeksi saan kuulla miten se ja tuo ja tuo oli kuitenkin väärin.
Eli en lähde. Loukkaantukoon täällä Suomessa mieluummin kuin kohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole enää kertonut kenellekään matkasuunnitelmistani vaan varaan matkat kaikessa hiljaisuudessa ja menen, jos joku kyselee jälkikäteen jotakin kerron vain että kyseessä oli äkkilähtö, paikka vain yhdelle. Haluan askarrella mökillä rauhassa tai matkoilla juuri kävellä ja valokuvata kaikenlaisia asioita, en halua siihen seuranpito- tai pahimmassa tapauksessa hoitovelvoitetta ketään kohtaan.
Ihana vinkki, Kiitos. Miettinyt miten ja tässä vastaus 🌹