Ketkä täällä Helsingissä roskaa, kun vielä 80-luvulla Helsinki oli vielä huomattavasti siistimpi?
Esimerkiksi täällä Itä-Helsingissä missä itse asun on metroraiteen viereiset nurmialueet kuin kaatopaikkoja. Etenkin Puhoksen ja Prisman välissä kulkeva metroraiteen syvennys on oikeasti niin kammottava että olen harkinnut jo kuvan ottamista ja sen toimittamista lehteen.
Tämä roskaaminen on loputtava.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret hesalaiset äänestävät vihreitä - mutta heittävät roskat luontoon...
- pikkukaupungeissa on muuten yhä huomattavasti siistinpää kuin esim. Hesassa, nuoretkin kokonaisuutena ns. kunnollisempia...
Pitäisi saada lisää ympäristökasvatusta päiväkoteihin ja kouluihin.
Ihan villi veikkaus, että vihreiden äänestäjät eivät heitä roskia luontoon. Toinen villi veikkaus on, ettei tässä ole myöskään kysymys ympäristökasvatuksen puutteesta.
Minä ropsauttaisin roimat sakot roskaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret hesalaiset äänestävät vihreitä - mutta heittävät roskat luontoon...
- pikkukaupungeissa on muuten yhä huomattavasti siistinpää kuin esim. Hesassa, nuoretkin kokonaisuutena ns. kunnollisempia...
Pitäisi saada lisää ympäristökasvatusta päiväkoteihin ja kouluihin.
Ihan villi veikkaus, että vihreiden äänestäjät eivät heitä roskia luontoon. Toinen villi veikkaus on, ettei tässä ole myöskään kysymys ympäristökasvatuksen puutteesta.
Minä ropsauttaisin roimat sakot roskaajille.
Mutku vihaan hesalaisia ja vihreitä ja siksi panettelen heidän syykseen kaiken pahan, vaikka olenkin itse siihen pahaan syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkimäärä on lisääntynyt huomattavasti, on tullut aivan älyttömästi lisää turhaa pakattua kamaa, esim. kahvit to go, välipalapatukat, vesipullot ties sun mitä kun ihmiset ei muka enää voi istua pöydän ääressä syömässä. Näitä pakkauksia sitten heitellään ympäriinsä koska roskiksia ei ole tarpeeksi, eikä niitä tyhjennetä tarpeeksi usein. Ja lisäksi ihmiset ei vaan tajua missä tilassa ympäristö on, ei mitään väliä minäminäminäitse saan kyll roskata, ei ole vanhemmat koskaan kieltäneetkään.
Tämä on juuri se ongelma. Kertakäyttöpakkaukset on lisääntyneet ihan älyttömän paljon, ja todella monet asiat pakataan vielä useaan otteeseen.
Tämähän näkyy kotonakin (emme asu Helsingissä): meillä on sekajäte ja biojäte aina ihan tyhjillään, mutta energiajäte pursuaa. Ja varsinkin, kun pakkaukset on "ilmavia", niin roska-auto tulee hakemaan ilmaa. Tarvittaisiin kotiin jätepuristin. :D
Tämä on ihan ohis, mutta jos energiajäte täyttyy aina ensin, kannattaisi olla huolissaan oman hyvinvointinsa puolesta. Olen kuullut sellaisen aforismin, että ruokavalio on terveellinen ja ekologisesti kestävä silloin, kun biojäteastia täyttyy nopeimmin (ei siis ruoantähteistä tietenkään, vaan erilaisista luonnon omista pakkausmateriaaleista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkimäärä on lisääntynyt huomattavasti, on tullut aivan älyttömästi lisää turhaa pakattua kamaa, esim. kahvit to go, välipalapatukat, vesipullot ties sun mitä kun ihmiset ei muka enää voi istua pöydän ääressä syömässä. Näitä pakkauksia sitten heitellään ympäriinsä koska roskiksia ei ole tarpeeksi, eikä niitä tyhjennetä tarpeeksi usein. Ja lisäksi ihmiset ei vaan tajua missä tilassa ympäristö on, ei mitään väliä minäminäminäitse saan kyll roskata, ei ole vanhemmat koskaan kieltäneetkään.
Tämä on juuri se ongelma. Kertakäyttöpakkaukset on lisääntyneet ihan älyttömän paljon, ja todella monet asiat pakataan vielä useaan otteeseen.
Tämähän näkyy kotonakin (emme asu Helsingissä): meillä on sekajäte ja biojäte aina ihan tyhjillään, mutta energiajäte pursuaa. Ja varsinkin, kun pakkaukset on "ilmavia", niin roska-auto tulee hakemaan ilmaa. Tarvittaisiin kotiin jätepuristin. :D
Tämä on ihan ohis, mutta jos energiajäte täyttyy aina ensin, kannattaisi olla huolissaan oman hyvinvointinsa puolesta. Olen kuullut sellaisen aforismin, että ruokavalio on terveellinen ja ekologisesti kestävä silloin, kun biojäteastia täyttyy nopeimmin (ei siis ruoantähteistä tietenkään, vaan erilaisista luonnon omista pakkausmateriaaleista).
Toki kannattaa katsoa, mutta aika paljon muovia tulee enemmän kuin näitä "luonnon pakkausmateriaaleja". Jos tekee vaikka salaattin: Kirsikkatomaatit on pakattu kovaan rasiaan. Salaattijuusto muovirasiaan tai "pussiin". Kurkku muoviin. Salaatinlehti muoviin + muoviruukku. Pähkinät ja auringonkukan siemenet muovipussiin. Mikäli tekisi vaikka kanasalaatin, lisäksi tulisi kova muovirasia. Ainoa asia tästä salaatista, josta tulee biojätettä, on salaatinlehden juuret. Tietysti valinnoilla voi jonkin verran vaikuttaa muovin määrään...
Mekin syödään aika terveellisesti, mutta suurin osa biojätteestä on kyllä kahvin suodatinpusseja ja puruja.
En provoa. Sapettaa vaan.
En minä teininäkään roskannut, minulle on kotona opetettu että roskata ei saa.
Ap