Voiko veganismi pahentaa mielenterveysongelmia?
Varmaan monella ahdistukseen taipuvaisella aiheuttaa ainakin lisää ahdistusta kun pitää miettiä tarkkaan syömisiään ja kieltäytyä monesta.
Kommentit (25)
Tuskin jos huolehtii ravitsemuksesta. Jotkut syömishäiriöiset valitettavasti ryhtyvät vegaaneiksi tai väittävät olevansa sitä, koska se helpottaa ruoasta kieltäytymistä ja pystyy paremmin hallitsemaan syömisiä sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on syömishäiriön takia osastohoidossa niin siellä ei varmaan vegaaniruokavaliota sallita. -ap
Itse asiassa kyllä sallitaan.
Huonosti löytyy tietoa mutta tässä joku Syömishäiriökeskuksesta on vastannut kommenttiin: "Vegaaniruokavaliolla valitettavasti on hankalampaa korjata ravitsemustilaa, joten sitä ei yleensä hoidon aikana voi noudattaa. Tärkeää ruokavaliota mietittäessä on tarkastella palveleeko ruokavalio tervehtymistä vai sairautta."
http://syomishairiokeskus.blogspot.com/2017/03/paiva-kuntoutus-ja-hoito…
Buahhahaha. Tismalleen päinvastoin, vegaaniruokavaliollahan ravitsemustila juuri paranee, sillä se sisältää paljon enemmän ravintoaineita kuin sekaruokavalio.Vatsa ja suolisto kuntoutuu, imeytyminen parantuu jnejne. Olen itse parantanut itseni vegaaniruokavaliolla ja käynyt mittauttamassa veriarvoja ja kaikki arvot ovat järkiään parantuneet sekaaniajoista. Koko ikäni mulla ollut niin alhainen hb, että on pitänyt syödä lisärautaa, eikä sekään ole tahtonut tehota, nyt on hb aina yli 130. Silkkaa palturia, maksettuja tutkimuksia.
Hmm, miksiköhän minulla hemoglobiini parani huomattavasti, kun aloin syödä pääosin vegaanisesti? Johtuisikohan siitä, että maitotuotteet häiritsee raudan imeytymistä? Sekasyöjänä kärsin anemiasta, nyt kun syön maitotuotteita korkeintaan parilla aterialla päivässä, usein pelkästään vegaaniruokaa koko päivän ja ihottuma helpottui, hemoglobiini nousi jne. Lääkäri sanoi että jatka samaan malliin. Olikohan se sitten valelääkäri, kun ei ollut valion propagandaa lukenut? Runsas maitotuotteiden käyttö on muuten yhdistetty myös osteoporoosiin, se on se eläinproteiini joka häiritsee kalsiumaineenvaihduntaa. Suomessa kulutetaan maitoa ehkä eniten maailmassa ja missäs sitä osteoporoosia eniten on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntemillani nuoruudestaan asti kasvissyöjillä/vegaaneilla on masennusta ja mielenterveys ongelmia.
Minut pakotettiin lapsena syömään lihaa vaikka kärsin ja ahdistuin eläimiin kohdistuvasta väkivallasta. Tunteitani mitätöitiin että höpö höpö ei eläin kärsi vaikka kivusta ja tuskasta huutaakin. Koin traumaattisia tilanteita kun jouduin seuraamaan eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa tai jopa kun minulle kerrottiin esim. eläinrääkkäysjuttuja. Tämä on aiheuttanut minulle masennusta.
Itseasiassa veganismi on minulle parantava tekijä. Olisin todella masentunut ja ahdistunut jos minun olisi pakko syödä lihaa. Nyt minua helpottaa henkisesti kun tiedän että voin tehdä jotain eläimien hyväksi. Eli minä sanoisin että vegaanit ovat empatiakyvyltään herkempiä kuin lihansyöjät ja kokevat väkivallan raskaana, siitä vegaanin masennus usein johtuu. Maailman raakuudesta.
Minulla siis tuota maailman julmuudesta aiheutuvaa masennusta oli jo lapsena ennen kuin olin kasvissyöjä, toki asiaan vaikutti myös vanhempien alkoholismi ym. seikat. Veganismi tuli mukaan vasta aikuisena eikä masennus siitä pahentunut, päinvastoin. Myöskin teini-iän orastava syömishäiriö jäi pois kun koen että vegaaniruokavaliossa kaikki herkut on sallittuja ja mistään ei tarvitse kokea syyllisyyttä.
Lähellekään kaikille vegaaneille eettiset syyt eivät ole pääsyy vegaaniuteen, sitä perustellaan myös ekologisilla syillä ja terveyssyillä. Monilla halu rajoittaa syömisiään ja muoti ym. tekijät myös vaikuttavat vaikkeivät halua myöntää asiaa tai eivät tiedosta asiaa itse. Yliempaattisuus voi olla myös mielenterveysoire eikä empaattisuutta kannata loputtomiin asti ihannoida.
Kukapa sen määrää mikä on yliempatiaa, ei ainakaan kannata teurastajalta kysyä tai orjien omistajalta tai hikipajatehtaan omistajalta. Myös empatiakyvyttömyys on mielenterveysoire.
Kummatkin ääripäät ovat pahasta.
Kukapa sen määrää mikä on yliempatiaa, ei ainakaan kannata teurastajalta kysyä tai orjien omistajalta tai hikipajatehtaan omistajalta. Myös empatiakyvyttömyys on mielenterveysoire.