Voiko veganismi pahentaa mielenterveysongelmia?
Varmaan monella ahdistukseen taipuvaisella aiheuttaa ainakin lisää ahdistusta kun pitää miettiä tarkkaan syömisiään ja kieltäytyä monesta.
Kommentit (25)
Juu, ihan samalla tavalla kuin sekasyöminen, kun potee koko ajan huonoa omaatuntoa eläimistä, joita kohdellaan huonosti ja tapetaan ihmisten ruuaksi. Kyllä ahdistukseen taipuvainen syyt saa.
Mikä tahansa rajoitettu ruokavalio tai tapa voi aiheuttaa ahdistusta, jos siihen on taipuvainen. Tosin hyvällä ja terveellisellä ruokavaliolla on positiivinen vaikutus mielenterveyteen, mutta sekin riippuu siitä kuinka ruokavalionsa kasaa yhteen.
Tunnen ihmisen, joka ahdistui todella pahasti gluteiinittomasta ruokavaliostaan. Tosin tällä henkilöllä on useita eri mielenterveysongelmia entuudestaan. Joillekin ei vain sovi asioiden rajoittaminen, oli kyseessä sitten ruokavalio tai elämäntapa.
Ruokavalio ja sen tiukka kontrolli voivat olla oireita esim. ahdistuksesta tai pakko-oireista tai kyseessä voi olla ortoreksia. Tämä koskee ihan kaikkia ruokavalioita, ei ainoastaan kasvisruokaa.
Ahdistukseen taipuvia ihmisiä ahdistaa kaikki mahdollinen, joten sinänsä huono kysymys
Kokeilin joskus vegaaniruokavaliota ja ahdistuin siitä kun pelkäsin etten saa tarpeeksi vitamiineja sun muuta tarvittavaa. Se ruokavalio pitäisi suunnitella tarkkaan jotta pysyy terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on syömishäiriön takia osastohoidossa niin siellä ei varmaan vegaaniruokavaliota sallita. -ap
Itse asiassa kyllä sallitaan.
Kaikilla tuntemillani nuoruudestaan asti kasvissyöjillä/vegaaneilla on masennusta ja mielenterveys ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistukseen taipuvia ihmisiä ahdistaa kaikki mahdollinen, joten sinänsä huono kysymys
Kaikenlainen rajoittaminen on varmaan kuitenkin aika voimakas ahdistusta tuottava tekijä suhteessa muihin tekijöihin.
Vegaanisuus on uskonnonkaltainen ekstremistinen kultti, jossa ihmiset on alistettu luonnonvastaiselle ideologialle. Typeryyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus on uskonnonkaltainen ekstremistinen kultti, jossa ihmiset on alistettu luonnonvastaiselle ideologialle. Typeryyttä!
Olipa fiksu kommentti, pätevät perustelut ja sillä lailla...
Mitäs jos pitäisit omasta ruokavaliostasi paremman huolen niin saisivat muutkin ruokarauhan.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/hs-vegaani-ruokavalio-saattaa…
"Monelle syömishäiriöiselle siirtyminen kasvisruokaan on ollut ensimmäinen askel kohti syömishäiriötä."
”Kun syömishäiriöhoitoon tulee potilas, joka kertoo olevansa kasvissyöjä, kysymme mikä kasvissyönnin funktio on. Tavallisimmin potilas vastaa, että hän haluaa suojella sademetsiä ja ympäristöä. Mutta kun potilas on parantunut, hän toteaa usein kasvissyönnin olleen tapa vähentää syömistä."
"Lähinnä amerikkalaisten tutkimusten mukaan syömishäiriöstä kärsivät noudattavat neljä kertaa todennäköisemmin kasvisruokavaliota kuin syömiseen normaalisti suhtautuvat.
Kasvis- tai vegaaniruokavalio voi olla sosiaalisesti hyväksytty tapa kieltäytyä ruuasta tilanteissa, joissa ruokavalioon sopivaa ruokalajia ei ole tarjolla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on syömishäiriön takia osastohoidossa niin siellä ei varmaan vegaaniruokavaliota sallita. -ap
Itse asiassa kyllä sallitaan.
Huonosti löytyy tietoa mutta tässä joku Syömishäiriökeskuksesta on vastannut kommenttiin: "Vegaaniruokavaliolla valitettavasti on hankalampaa korjata ravitsemustilaa, joten sitä ei yleensä hoidon aikana voi noudattaa. Tärkeää ruokavaliota mietittäessä on tarkastella palveleeko ruokavalio tervehtymistä vai sairautta."
http://syomishairiokeskus.blogspot.com/2017/03/paiva-kuntoutus-ja-hoito…
Jos syö "huonosti", niin voi tulla mm. b12-vitamiinin puutosta, anemiaa tai varastoraudan puutosta, joista nämä jokainen jo yksinään voi aiheuttaa hermosto-oireita, hormonien epätasapainoa, kilpirauhasen vajaatoiminnan kaltaisia oireita, ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta.
varsinkin tuo varastorautojen, ferritiinin mataluus sotketaan helposti kilpirauhasen vajaatoimintaan, kun oireet ovat täsmälleen samat. hikoilua, painon nousua, pms-oireita, ahdistuneisuutta, unettomuutta, muistin huonontumista, sydämen tykyttelyä, hiusten lähtöä jne.
B12-vitamiinin puutos tulee ensin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntemillani nuoruudestaan asti kasvissyöjillä/vegaaneilla on masennusta ja mielenterveys ongelmia.
Minut pakotettiin lapsena syömään lihaa vaikka kärsin ja ahdistuin eläimiin kohdistuvasta väkivallasta. Tunteitani mitätöitiin että höpö höpö ei eläin kärsi vaikka kivusta ja tuskasta huutaakin. Koin traumaattisia tilanteita kun jouduin seuraamaan eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa tai jopa kun minulle kerrottiin esim. eläinrääkkäysjuttuja. Tämä on aiheuttanut minulle masennusta.
Itseasiassa veganismi on minulle parantava tekijä. Olisin todella masentunut ja ahdistunut jos minun olisi pakko syödä lihaa. Nyt minua helpottaa henkisesti kun tiedän että voin tehdä jotain eläimien hyväksi. Eli minä sanoisin että vegaanit ovat empatiakyvyltään herkempiä kuin lihansyöjät ja kokevat väkivallan raskaana, siitä vegaanin masennus usein johtuu. Maailman raakuudesta.
Minulla siis tuota maailman julmuudesta aiheutuvaa masennusta oli jo lapsena ennen kuin olin kasvissyöjä, toki asiaan vaikutti myös vanhempien alkoholismi ym. seikat. Veganismi tuli mukaan vasta aikuisena eikä masennus siitä pahentunut, päinvastoin. Myöskin teini-iän orastava syömishäiriö jäi pois kun koen että vegaaniruokavaliossa kaikki herkut on sallittuja ja mistään ei tarvitse kokea syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut pakotettiin lapsena syömään lihaa vaikka kärsin ja ahdistuin eläimiin kohdistuvasta väkivallasta. Tunteitani mitätöitiin että höpö höpö ei eläin kärsi vaikka kivusta ja tuskasta huutaakin. Koin traumaattisia tilanteita kun jouduin seuraamaan eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa tai jopa kun minulle kerrottiin esim. eläinrääkkäysjuttuja. Tämä on aiheuttanut minulle masennusta.
Itseasiassa veganismi on minulle parantava tekijä. Olisin todella masentunut ja ahdistunut jos minun olisi pakko syödä lihaa. Nyt minua helpottaa henkisesti kun tiedän että voin tehdä jotain eläimien hyväksi. Eli minä sanoisin että vegaanit ovat empatiakyvyltään herkempiä kuin lihansyöjät ja kokevat väkivallan raskaana, siitä vegaanin masennus usein johtuu. Maailman raakuudesta.
Minulla siis tuota maailman julmuudesta aiheutuvaa masennusta oli jo lapsena ennen kuin olin kasvissyöjä, toki asiaan vaikutti myös vanhempien alkoholismi ym. seikat. Veganismi tuli mukaan vasta aikuisena eikä masennus siitä pahentunut, päinvastoin. Myöskin teini-iän orastava syömishäiriö jäi pois kun koen että vegaaniruokavaliossa kaikki herkut on sallittuja ja mistään ei tarvitse kokea syyllisyyttä.
Lähellekään kaikille vegaaneille eettiset syyt eivät ole pääsyy vegaaniuteen, sitä perustellaan myös ekologisilla syillä ja terveyssyillä. Monilla halu rajoittaa syömisiään ja muoti ym. tekijät myös vaikuttavat vaikkeivät halua myöntää asiaa tai eivät tiedosta asiaa itse. Yliempaattisuus voi olla myös mielenterveysoire eikä empaattisuutta kannata loputtomiin asti ihannoida.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen, joka ahdistui todella pahasti gluteiinittomasta ruokavaliostaan. Tosin tällä henkilöllä on useita eri mielenterveysongelmia entuudestaan. Joillekin ei vain sovi asioiden rajoittaminen, oli kyseessä sitten ruokavalio tai elämäntapa.
Ja mä tunnen tyyppejä, joilla laktoiisiton ruokavalio aiheutti ahdistusta.