Yliopistoihin sisäänpäässeet: kuinka paljon luitte/valmistauduitte pääsykokeisiin?
Itse hämmästyin kovin, kun pääsin kahden illan lukemisella sisään vaikeapääsyiselle alalle Helsingin yliopistoon. Aalto yliopistoon pääsin myöskin yhteensä ehkä noin viiden illan valmistautumisella vaikeapääsyiselle alalle.
Kommentit (8)
Tulipa mieleeni sekin, että ehkä tämä av-palstalle höpöttely on jitenkin huomaamattani kehittänyt "akateemisia" taitojani jotenkin. :D Kun siis enpä paljon muualle kirjoittele työkuvioiden ja kaverin kanssa chattailyn lisäksi.
Luin yhden illan kun olin kesäloman alun "isukki kullan" mukana lomamatkalla ja isukki ryyppäsi ja riiteli silloisen akkansa kanssa koko reissun niin jäi lukemiset siihen viimeiseen iltaan ennen koetta.
Suku on pahin.
Hain lääkikseen joskus ja pääsin. 1 välivuosi lukion jälkeen kun en ekalla hakukerralla päässyt suoraan. Aloitin lukemisen elokuussa ja osallistuin marraskuussa alkavalle valmennuskurssille joka kesti melkein pääsykokeeseen asti. Luin päivittäin vaihtelevasti 4-10 tuntia.
Onnea valituille! Itse en päässyt valtiotieteelliseen, kun jäin 0,5 pisteen päähän vaaditusta pistemäärästä. Nyt sitten vaan avoimen puolelle aloittelemaan opintoja ja ensi vuonna uudestaan.
Lukuaikaa oli kuukausi, koska materiaali tuli vasta silloin. Materiaali ei ollut vaikea, mutta koe oli ajallisesti haastava. Oma menestys kaatui juurikin tähän; Kirjoitin koko ajan asentoa vaihtamatta, enkä siltikään ehtinyt vastata kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onnea valituille! Itse en päässyt valtiotieteelliseen, kun jäin 0,5 pisteen päähän vaaditusta pistemäärästä. Nyt sitten vaan avoimen puolelle aloittelemaan opintoja ja ensi vuonna uudestaan.
Lukuaikaa oli kuukausi, koska materiaali tuli vasta silloin. Materiaali ei ollut vaikea, mutta koe oli ajallisesti haastava. Oma menestys kaatui juurikin tähän; Kirjoitin koko ajan asentoa vaihtamatta, enkä siltikään ehtinyt vastata kaikkeen.
Kiitoksia! :) Itse tein siten, että heti alussa hieman arvioin, minkä verran voin käyttää aikaa per tehtävä sekä vastasin ensin kaikkein helpoimmalta tuntuviin tehtäviin. Lisäksi tein nopeasti muistiinpanot kaikista tehtävistä, kun vastasin kysymyksiin. Siitä kokeessa jaettavasta materiaalista alleviivasin joitain olennaisia tietoja. Yhteen tehtävään en suoriltaan tiennyt vastausta, mutta vastasin niin hyvin kuin osasin. Sain 12. parhaat pisteet kaikista vastanneista. Kieltämättä noissa helposti tulee hieman kiire jne. Itsekin viime hetkillä huomasin, että yhdessä kysymyksessä oli toinenkin osa ja se melkein jäi vastaamatta. Viime hetkillä sitten vastasin siihenkin vielä muutamin virkkein.
Kaksi kirjaa oli pääsykoemateriaalina, luin ne silleen ajatuksen kanssa kerran läpi. Lyhyemmän harpoin toisen kerran selaillen, pidemmästä luin toiseen kertaan vain lyhyitä tiivistysosioita joita oli joissain luvuissa.
Myös AMK-pääsykokeiden valmistautumisajat kiinnostaisivat. Itseäni vain hämmästyttää se, kun monet sanovat valmistautuvansa vaikkapa koko kevään koetta varten ja opiskelevansa pääsykoekirjan ulkoa.
Itse luin sen pääsykoekirjan noin 85%:sesti ajatuksella läpi ja pohtien läpi (silmäilin ne loput sivut, joita en ehtinyt lukea) sekä kirjoitin muutaman pääkohdan/ydinajatuksen vihkoon talteen ja pääsykoetilanteessa olin vain hyvin levännyt ja rento ja kirjoitin niin hyvin ja kattavasti kuin osasin -> pääsin erittäin hyvillä pisteillä sisään.
Toisessa tapauksessa oli pääsykokeissa useampi vaihe ja niitä kokeita varten valmistauduin 3 + 2 päivää (3 päivää matematiikan koetta varten tein laskuja ja sitä toista koetta varten valmistauduin kaksi iltaa) ja pääsin sisään myöskin reilulla marginaalilla. Kokeissa sitten vain tein parhaani.
Kaiken huipuksi omista lukiovuosistani on jo vierähtänyt tovinen ja olen muuten ollut vuosia työelämässä ihan toisella alallakin.