En jaksa enää erikoisruokavalioihmisiä!
Miksi siitä omasta ruokavaliosta pitää joka paikassa tehdä niin iso numero!
Oltiin työmatkalla ystävän kanssa, jolla on keliakia. Joka ikisessä käänteessä ongelmaksi nousi gluteenittomuus. Ei siinä mitään, että kysyy, mutta kauhea jupina ja valitus, jos henkilökunta ei heti tiedä.
Nolotti, kun toinen ensin kysyy, onko gluteeniton. Tarjoilija juoksee selvittämään. Juu, on gluteeniton. Niin, mutta onko kauratonkin? Ja taas tarjoilija juoksee. Ja työkaveri jupisee, että eikö ammattilaiset tajua tämän vertaa. Ja jupisee sitä koko työmatkan, että kuinka monessa paikassa ei heti tiedetä tällaista asiaa.
Sitten meille tuli mökille vieraaksi sukulaisen uusi kumppani. Joka ikisessä käänteessä huokailuja ja silmien pyöritystä, kun ruoissa oli jotain, mitä hän ei syönyt.
Miksei niitä gluteenittomia leipiä voi ottaa varuiksi mukaan? Kysyn vaan.
Kommentit (24)
Ap.n kaltaisten takia kartan tilaisuuksia, joissa olen muiden tekemien pöperöiden armoilla.
Sairaudet ruokarajoituksineen ovat muutenkin ikäviä. Haluaiai olla vapaa ja kivuton, normaali.
Ihan viimenen mitä kaipaa, on tuollainen asenne.
Toivon ap.lle rajoittavaa tukalaa sairautta. Jospa siinä hänellä ymmärrys kasvaisi
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, vittuako se sun persettä kaivaa mitä joku syö? 😀 Lakatkaa tuputtamasta niitä sapuskojanne joka tilanteessa niin ei tarvi "loukkaantua" kun ne ei "kelpaa".
Minulla on paljon ruoka-aineallergioita. Olen todella kyllästynyt siihen kun tuputtaessa yritetään manipuloida minua syömään sopimatonta ainetta ”Ota edes vähän minun mielikseni.”-argumentilla. Miksi pitää loukkaantua jos toinen ei syö jotain tarjottavaa? Eivätkö ihmiset ymmärrä, että terveysongelmat ovat ihan oikeita ongelmia?
No kyllä mä ainakin ymmärrän, mitä ap tarkoittaa, vaikka itse maitoallergisena joudun myös vahtimaan ruokiani. Tuollaisia minäminäjamundieetti -tyyppejä on olemassa.
Yksi kollega on kovaäänisesti vähähiilarisella dieetillä. Meillä on isossa työpaikassa neljä eri ruokalaa, joista aina löytyy hänellekin jotain. Mutta kun se ei riitä - viimeksi tässä kuukausi sitten kuuntelin pitkää palopuhetta yhdessä noista ruokaloista, että miten ihmeessä heillä ei ole hiilaritonta vaihtoehtoa tarjolla. No, kun heillä nyt sattui olemaan pastapäivä teemana ja se luki kyllä isolla ruokalan ulkopuolella ja netissä ruokalistassa....
Useimmilla oikeasti allergisilla ei ole tarvetta alleviivata ruokavaliotaan koko ajan. Eniten siitä melttoavat tyypit, joilla ei ole terveydellistä pakkoa syödä valikoiden.
Söin vastikään vieraspaikassa mm. salaattia, lihaa ja kalaa. En leipää lainkaan.
Ja silti jokin oli mennyt vikaan ja kärsin taas pari päivää sietämättömistä kivuista. Ei se tarvitse kuin leikkuulaudassa olla jäämiä gluteenista, siinä kun pilputaan salaatti ja tarjotaan keliaakikolle = gluteenimyrkytys.
Ei todellakaan ole mikään "njänjänääää älä siis niiku hei daa syö sitä leipää!!!!".