Kertokaapa joku miksi jalkakäytävällä ei saa pyöräillä vaikka ne ovat yleensä ihan saman näköisiä kuin pyörätiet?
Sekä pyörätie että jalkakäytävä on sellainen samanlainen reunakivellä ajoradasta eristetty väylä kadun laidassa. Hyvin vaikea ymmärtää, miksi toisella niistä saa pyöräillä ja toisella ei.
Nykyään lakia noudattavan pyöräilijän meno kaupungissa on yhtä pomppimista sieltä jalkakulkijoiden seasta autojen sekaan ja takaisin, ihan riippuen siitä miten niitä pyörätien merkkejä on satuttu ripottelemaan risteyksiin. Ei mitään järkeä siinä touhussa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Siksi että se on jalkakäytävä, jos sitä ei ole liikennemerkillä osoitettu pyöräilyyn sallituksi. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias.
Niin laki on se, mutta mitä järkeä sellaisessa laissa on?
ajan mielummin jalkakäytävällä kun jään auton alle
sori hei kirjoitti:
ajan mielummin jalkakäytävällä kun jään auton alle
Voit jäädä auton alle risteyksissä, kun autoilija ei huomaa sinua kun tulet jalankulkijoiden joukosta esim. kadun vasenta laitaa.
Aikuiset saavat jalkakäytävällä taluttaa polkupyöräänsä. Sinun ei kuulukaan pomppia siellä jalankulkijoiden joukossa. Mikään jalkakäytävä ei muutu pyörätieksi sillä, että sinä päätät ajella siellä.
Mars takaisin autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
sori hei kirjoitti:
ajan mielummin jalkakäytävällä kun jään auton alle
Voit jäädä auton alle risteyksissä, kun autoilija ei huomaa sinua kun tulet jalankulkijoiden joukosta esim. kadun vasenta laitaa.
Jäävät myös jalankulkijoiden alle. Ei jalankulkija ole meedio, joka ymmärtää, että pyöräilijä haluaa yhtäkkiä autojen seasta kävely- tai pyörätielle...
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä koska setät ja tätit jotka ovat luoneet liikennesäännöt eivät itse pyöräile.
Miksei yksisuuntaista tietä saa ajaa molempiin suuntiin, kun ihan samaltahan se näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset saavat jalkakäytävällä taluttaa polkupyöräänsä. Sinun ei kuulukaan pomppia siellä jalankulkijoiden joukossa. Mikään jalkakäytävä ei muutu pyörätieksi sillä, että sinä päätät ajella siellä.
Mars takaisin autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.
Pyörää saa taluttaa jalkakäytävällä vain jos siitä ei ole haittaa jalankulkijoille.
Yhtä typerää olisi mkysiä että miksi autolla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
Siksi että spandex ohjukset aiheuttavat vaaratilanteita ja teloo muuten jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä typerää olisi mkysiä että miksi autolla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
Niinkö? Kerrotko noin tilastojen mukaan kuinka monta jalankulkijaa liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain autojen kanssa tapahtuvissa onnettomuuksissa? Entä kuinka monta jalankulkijaa kuolee polkupyörien kanssa tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa?
Minä olen yhtä pyöräilijää töytäissyt vahingossa kun ajoi jalkakäytävää pitkin oikealta vasemmalle. Katsoin että suojateille ei ole tulossa ketään, käänsin katseeni vasemmalle ja ryömitin eteenpäin ettei kukaan urpo tule kylkeen myöskään vasemmalta, (tasa-arvoinen risteys, mutta tunnetusti sellainen jossa vasemmalta tulijat saattavat rynniä päälle) niin eiköhän joku spandexohjus sieltä jalkakäytävältä eteen singahtanut hirmu vauhdilla. Sitten alkoi minulle möykkään. Ei muuta kuin poliisit paikalle, kun kävi aggressiiviseksi. Sai sakot ja ehkä oppi jotain. Oli onneksi todistajia etten minä rikkonut mitään lakia.
En ikinä pyöräilisi kaupungin kadulla ajoradalla, se vaikuttaa hengenvaaralliselta. Tuntuu erikoiselta että sellainen on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä typerää olisi mkysiä että miksi autolla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
No ei ole typerää kysyä. Onhan niitä yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä vaikka miten paljon. Turvallisempia ne ovat kuin jalkakäytävättömät maantiet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä typerää olisi mkysiä että miksi autolla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
Niinkö? Kerrotko noin tilastojen mukaan kuinka monta jalankulkijaa liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain autojen kanssa tapahtuvissa onnettomuuksissa? Entä kuinka monta jalankulkijaa kuolee polkupyörien kanssa tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa?
no kuinka monta jalankulkijaa on kuollut siksi että autolla on ajeltu jalkakäytävillä? vaikka viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä typerää olisi mkysiä että miksi autolla ei saa ajaa jalkakäytävillä.
Niinkö? Kerrotko noin tilastojen mukaan kuinka monta jalankulkijaa liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain autojen kanssa tapahtuvissa onnettomuuksissa? Entä kuinka monta jalankulkijaa kuolee polkupyörien kanssa tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa?
no kuinka monta jalankulkijaa on kuollut siksi että autolla on ajeltu jalkakäytävillä? vaikka viime vuonna.
Sidotaanpa vähän näitä lankoja, kun et itse osaa. Pointti oli, että polkupyörällä et saa jalankulkijaa hengiltä, autolla saat. Siksi ei ole järkevää laittaa autoja jalkakäytäville.
Lisäksi autolla on vallan helppoa keilata myös polkupyöräilijöitä hengiltä, joten voisi ajatella että sekä jalankulkijat että pyöräilijät kannattaisi pitää mieluummin poissa autokaistoilta.
ps. liikenneturvan sivuilta voit löytää tilastotietoa erilaisista liikenneonnettomuuksista.
Laki on ihan hyvä. Polkupyöräilijät eivät kuulu jalankulkijoiden sekaan suuren nopeuseronsa takia. Pyörätiet on suht ok mutta usein ne on kapeita, kuoppaisia ja katkeavat yllättäen. Paljon pyöräilevänä sanon että kaupungissa pääsee parhaiten ja nopeiten juurikin ajoratoja pitkin, mutta harvassa kohtaa niitä on sallittua käyttää koska melkein aina löytyy pyörätie vierestä.
seon yksinkertaisesti turvallisempaa jos toisella puolella kävelijät ja toisella pyöräilijät, että DÖÖH
sori hei kirjoitti:
ajan mielummin jalkakäytävällä kun jään auton alle
mitä väliä sillä sijainnilla on, kun jäät auton alle?
Siksi että se on jalkakäytävä, jos sitä ei ole liikennemerkillä osoitettu pyöräilyyn sallituksi. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias.