Apua vuokrasopimuksen kanssa
Eli homman nimi on nyt se, että kirjoitin muutama viikko sitten vuokrasopimuksen (toistaiseksi voimassa oleva) ja irtisanomisaika 1kk. Muuttopäivä olisi 1.8.
Avainten luovutusta vastaan on näytettävä tosite maksetusta takuuvuokrasta ja ensimmäisen kuun vuokrasta.
Tilanne on nyt kuitenkin se, että olen saanut toisen asuntotarjouksen ja mietin, että mikäli purkaisin tämän vuokrasopimuksen niin tulisiko minulle siitä kustannuksia? Alkamispvm on tosiaan sopimuksessa merkattu 1.8. enkä ole vielä ehtinyt maksella vuokria tai takuuvuokria.
Kommentit (4)
Sopimus on allekirjoitettu niin se on sitova. Yhden kk:n irtisanomisaika. Tämän takia yksityiset yhä enemmän käyttää lausetta, että vuoden kuluttua voi aikaisintaan irtisanoa sopimuksen.
Jos nyt teet irtisanomisen, varmaan maksimissaan joudut maksamaan sen elokuun vuokran. Kannattaa tietysti mahdollisimman pian neuvotella vuokranantajan kanssa, kun tiedät asian jo näin hyvissä ajoin.
Lähtökohta on se, että tehdyt vuokrasopimukset sitovat molempia. Eli, jos nyt kun olet sopinut vuokrasopimuksen vuokranantajan kanssa, niin vuokranantajalla on oikeus saada ainakin yhden kuukauden vuokra. - Toisaalta jos tai kun et ole vielä ennättänyt siihen muuttaa, niin voit yrittää neuvotella vuokranalennusta, mutta mikään velvollisuus saati laillista pakkoa vuokranantajalla ei ole suostua ehdotukseesi. Yhtä hyvin voisi kysyä, että mitä itse olisit tykännyt jos sopimuksenne teon jälkeen vuokranantajasi olisi ilmoittanut, ettei vuokraakaan sinulle kun sai paremman vuokralaisen.
- Sikäli olet onnekas, että vuokra-aikaasi ei ole tehty määräajaksi, jollon olisit todennäköisesti viekä pidemmän aikaa sidottu maksamaan asunnosta vuokraa..
Sua sitoo nyt sen irtisanomisaika 1 kk, kun olet allekirjoittanut sopimuksen. Mutta toki kysyisin vuokranantajalta, onko halukkuutta joustoon.