Paljastuksia 2000-luvun lastensuojelulaitoksesta
https://petepuistosta.wordpress.com/2018/05/20/paljastuksia-lastensuoje…
Hymyillään kun tavataan!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän niitä nuoria laitoksissa pitäisi kohdella? Ne kun pyrkivät viiltelemään ja kaikin puolin vahingoittamaan itseään ja muita. Ja sitten hatkaillaan narkkiporukoihin ja myydään iteseä alaikäisenä huumeita vastaan.
Aloita parantamalla olosuhteey vankilan tasolle niin voi siellä laitoksessa vähän vähentyä ne ongelmat.
Kun ne nuoren ongelmat helpottuu, niin kotiinhan ne pääsee. Ei pääse, jos ei pysty olemaan tapattamatta itseään kohelluksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon hymyilytä tuo juttu. Kuinka paikkaansapitävä on?
Eipä hymyilyttänyt minuakaan noina vuosina eikä hymyilytä vieläkään.
Erittäin paikkaansa pitävä. Ei ole tarve valehdella ja hankkia syytteitä ja sakkoja. Hyviäkin laitoksia olen kokenut, tuo ei sitä ollut eikä ole.
Moni lapsi ja nuori, kymmenet ellei jopa sadat, ovat kokeneet saman ja kokevat edelleen jotka voivat esim nuo työ/koulujutut tarvittaessa todistaa todeksi. Ensi Maanantaina lapset menevät taas ilmaisorjatöihin.
Huh! Onneksi oma nuori on hyvässä laitoksessa.
Tai sitten se teidän nuori on vain normaali nuori vaikeuksissa eikä mikään laitosväkeä hakkaava rajakki tai muu 18-vuotiaana virallisesti sosiopaatiksi määriteltävä nassepaska niinkuin paskaa sepittävä luuseri ap on.
Oletko sä joku laitoksessa oleva katketa työntekijä, josta ei ei tiedä tarviitko enemmän apua kuin huostaanotetut nuoret.
Olet ainakin aikuinen, ei nuori kirjoita noin katkeraa sontaa ja noin kiivaasti puolusta laitosta - ikään kuin nuorissa olisi syy huonoihin laitiskokemuksiin eikä työntekijöissä.
Itse olin 90-luvulla Helsingissä Oulunkylän vastaanottokeskuksessa töissä ja täytyy kyllä sanoa, että en tiennyt kummat olis tarvinnut enemmän apua - nuoret vai työntekijät. Niin sekaisin olevaa työntekijää täynnä koko laitos!
Ps. Tämä Helsingin Oulunkylän vastaanottokeskus ei siis ollut mikään pakolaisiin liittyvä paikka.
Tarkasti en muista laitoksen nimeä. Se oli siis paikka, johon sijoitettiin nuoria kiireellisenä ja tässä paikassa sitten etsittiin nuorelle uusi ja pysyvä sijoituspaikka.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut alkua pidemmälle. Jotenkin vaan tökki kirjoitusasu.
Mun mielestä joku nurmikon trimmeröinti ja auton peseminen on ihan ok homma alaikäisellekin. Tommosia mäkin olen kotona joutunut tekemään. Ei tuo orjatyötä ole, vaan ihan normaalia arkea. No, öljyn vaihto lastensuojelutyöntekijän autoon ei ehkä ihan asiallista ole, ellei joku asukkaista ole tosi innostunut autojen rassauksesta.
Sitä tehtiin peruskouluaikana peruskoulun käymisen sijaan tajuatko v**** mistään mitään.
Mäkää en jaksanu lukea sun juttujas pidemmälle, tökkii ajatuskaavas.
Ihan normaalia arkea. Helpompi vaan kääntää toinen poski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän niitä nuoria laitoksissa pitäisi kohdella? Ne kun pyrkivät viiltelemään ja kaikin puolin vahingoittamaan itseään ja muita. Ja sitten hatkaillaan narkkiporukoihin ja myydään iteseä alaikäisenä huumeita vastaan.
Aloita parantamalla olosuhteey vankilan tasolle niin voi siellä laitoksessa vähän vähentyä ne ongelmat.
Kun ne nuoren ongelmat helpottuu, niin kotiinhan ne pääsee. Ei pääse, jos ei pysty olemaan tapattamatta itseään kohelluksillaan.
Niin yleensä pääsee, mutta haluaako nuori kotiin takasin jossa hakattiin miltei vauvasta lähtien? Nuori todella harvoin oirehtii ilman syytä. Kotona oirehti koska väkivalta, laitoksissa oirehti koska väkivalta + muu shitti.
Itse olen kuullut pariltakin kaverilta aikoinaan aika uskomattomia juttuja sijoituspaikoista. Nyrkillä on vedetty turpiin ”suutaan soittavaa” lasta, käytetty ap:n kertomuksen tavoin lapsityövoimana raskaissa maataloustöissä sekä tyttöjä ilmaisina lapsenvahteina/piikoina ja muutoinkin harrastettu erittäin epäoikeudenmukaisia ”sääntöjä”, jotka eivät tietenkään koske lainkaan sijaishoitajien biologisia lapsia. Valitettavasti uskon kyllä ap:n kertomuksen pääpiirteissään, vaikka kenties värikynää hieman olisikin käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuullut pariltakin kaverilta aikoinaan aika uskomattomia juttuja sijoituspaikoista. Nyrkillä on vedetty turpiin ”suutaan soittavaa” lasta, käytetty ap:n kertomuksen tavoin lapsityövoimana raskaissa maataloustöissä sekä tyttöjä ilmaisina lapsenvahteina/piikoina ja muutoinkin harrastettu erittäin epäoikeudenmukaisia ”sääntöjä”, jotka eivät tietenkään koske lainkaan sijaishoitajien biologisia lapsia. Valitettavasti uskon kyllä ap:n kertomuksen pääpiirteissään, vaikka kenties värikynää hieman olisikin käytetty.
Värikynää ei ole käytetty. Ei ole tarvetta, en ole tekemässä mitään raflaavaa taidetta vaan tuomassa kylmää, raakaa totuutta julki jolta tämä yhteiskunta haluaisi korvansa ja silmänsä ummistaa.
Vierailija kirjoitti:
Linkattu 17-sivun lukukelvoton paskavyöry summattuna: elämäntapatyötön juoppo ulisee kun joku kehtasi vaatia pikkupersulta käytöstapoja niille tavanomaisen sohvalla makaamisen, väkivallan ja haistattelun sijaan. Ja sitten vaaditaan tietysti huippukorvaukset kaljakassan kerryttämiseksi. Hirvittävää kun rasisti sai nyt keksittyä niin hirvittävää valkoiseen heteromieheen kohdistuvaa syrjintää, ansaitsee kyllä pari miljoonaa ihan heti juu. Hän on niin uhri :((
Tämä tuli itsellekin mieleen ensimmäisenä kun luinjutun! Kaveri on saanut hyvää oppia elämää varten ja pysynyt touhukkaana ja kaidalla tiellä. Silti kehtaa valittaa ja ulista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille vaan ei mahda mitään. Noita paskalaitoksia suojelee paskasossut ja yhteiskunta suojelee sossuja.
Lastenkodissa saatetaan vahingossa vaikka murtaa nuoren käsi, esim. kiinnipitotilanteessa, niin pokkana kieltävät tapahtuneen ja vierittävät asian kodin syyksi keksien tiesmitä paskaa. Sossut nielee kaikki valheet mitä laitoksista syötetään.Sossut on sen luokan torakoita, ettei niihin myrkkykään tehoa.
Älä vaan. Lastensuojeluun erikoistuneet juristit yksi toisensa jälkeen sanoivat ettei ole aikaa tai eivät vastanneet mitään joten oi kyllä suojellaan. Sauli Niinistön sihteeri ilmoitti ettei Niinistö voi auttaa. Sosiaali ministeri ei vaivautunut edes vastaamaan. Lehdistöä ei kiinnosta.
Pitääkö tosiaan ottaa oikeus omiin käsiin tässä oikeusvaltiossa? Sitten voidaan jälleen ihmetellä kaikki yhdessä Ilta-Sanomien kommentti kentillä miksi näin tapahtui.
Yksi nuori heitti minua kivellä päähän josta jouduin sairaalaan ja se kirjattiin näin "Petelle tapahtui tänään tapaturma." Siinä se joten ei ole kirjauksiin luottamista.
Pyysin kyseisestä laitoksesta _kaikki_ kouluraportit, kuukausikoosteet ja päiväkirjamerkinnät. Sain vain 2kk kouluraportit, muutaman kuukauden kk raportit, muutaman päiväkirja merkinnän ja toista sataa paperia joissa luetellaan kaikki minuun kohdistuneet rajoitukset. Kuiteskin kyseisen paskalaitoksen henkilöstö sanoo, että ovat lähettäneet silloin aikoinaan joka kuukausi kk raportit sun muut paperit sossulle, mutta nyt ne ovat kadonneet kuin lapsi Suomen lastensuojeluun. Edes sossulta en ole niitä papereita saanut vaikka jo muutaman kerran kirjallisesti pyytänyt.
Vielä joku päivä ratkeen ja silloin hymyilen..
Mitä jos lakkaisit etsimästä neulaa heinäsuovasta ja olisit kiitollinen, että olet saanut mahdollisuuden ja taitoja normaaliin elämään. Keskittyisit rakentamaan itsellesi tulevaisuutta, etkä etsi syyllisiä menneisyydestä. Jos jotain haluat sormella osoittaa löytyy se sieltä lapsuudenkodista missä et voinut elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille vaan ei mahda mitään. Noita paskalaitoksia suojelee paskasossut ja yhteiskunta suojelee sossuja.
Lastenkodissa saatetaan vahingossa vaikka murtaa nuoren käsi, esim. kiinnipitotilanteessa, niin pokkana kieltävät tapahtuneen ja vierittävät asian kodin syyksi keksien tiesmitä paskaa. Sossut nielee kaikki valheet mitä laitoksista syötetään.Sossut on sen luokan torakoita, ettei niihin myrkkykään tehoa.
Älä vaan. Lastensuojeluun erikoistuneet juristit yksi toisensa jälkeen sanoivat ettei ole aikaa tai eivät vastanneet mitään joten oi kyllä suojellaan. Sauli Niinistön sihteeri ilmoitti ettei Niinistö voi auttaa. Sosiaali ministeri ei vaivautunut edes vastaamaan. Lehdistöä ei kiinnosta.
Pitääkö tosiaan ottaa oikeus omiin käsiin tässä oikeusvaltiossa? Sitten voidaan jälleen ihmetellä kaikki yhdessä Ilta-Sanomien kommentti kentillä miksi näin tapahtui.
Yksi nuori heitti minua kivellä päähän josta jouduin sairaalaan ja se kirjattiin näin "Petelle tapahtui tänään tapaturma." Siinä se joten ei ole kirjauksiin luottamista.
Pyysin kyseisestä laitoksesta _kaikki_ kouluraportit, kuukausikoosteet ja päiväkirjamerkinnät. Sain vain 2kk kouluraportit, muutaman kuukauden kk raportit, muutaman päiväkirja merkinnän ja toista sataa paperia joissa luetellaan kaikki minuun kohdistuneet rajoitukset. Kuiteskin kyseisen paskalaitoksen henkilöstö sanoo, että ovat lähettäneet silloin aikoinaan joka kuukausi kk raportit sun muut paperit sossulle, mutta nyt ne ovat kadonneet kuin lapsi Suomen lastensuojeluun. Edes sossulta en ole niitä papereita saanut vaikka jo muutaman kerran kirjallisesti pyytänyt.
Mitä jos lakkaisit etsimästä neulaa heinäsuovasta ja olisit kiitollinen, että olet saanut mahdollisuuden ja taitoja normaaliin elämään. Keskittyisit rakentamaan itsellesi tulevaisuutta, etkä etsi syyllisiä menneisyydestä. Jos jotain haluat sormella osoittaa löytyy se sieltä lapsuudenkodista missä et voinut elää.
Taitoja normaaliin elämään? Eipä ole kuule ollut mitään hyötyä noista "taidoista". Etkö tajua, että lapsella on oikeus ja velvollisuus käydä koulussa eikä mitään velvollisuutta tehdä ilmaisorjatöitä peruskoulun käymisen sijaan peruskouluaikana? Ja jatkaa samaa vielä kesälomilla eikä mahdollisuuttakaan päästä oikeisiin kesätöihin josta olisi saanut oikeata palkkaa ja työtodistuksen.
Osoitankin sormella myös sinne ja he ovat rangaistuksensa saaneet, mutta tässä osoitetaankin sormella myös surkeata lasten"suojelua" kohtaan joka ei ole rangaistusta saanut tai vastuutaan kantanut vaikka itse opettivat, että "teoilla on seuraukset ja niistä täytyy kantaa vastuu", mutta itse eivät elä oppiensa mukaan. Ne yhdessä pilasi mielenterveyteni niin pahasti etten pysty edes nukkumaan kun kaikki paska vaan tulvii alitajunnasta pintaan.
Lapsuudenkodissa en voinut elää ja pystyin lähtemään pois. Sitten jouduin tuollaiseen paskaan vasten tahtoa josta en edes voinut lähteä pois. Jos lähdin niin rangaistuksia sateli kuten viikkojen koppihoitoa.
Mene sinä sossu valmistautumaan suojelemaan omaa selkänahkaasi, senhän sinä parhaiten osaat. Myrsky on vasta tulossa.
Makselin työtapaturmasta saamillani rahoilla tarkastusmaksuja ja muita pois.
Sitten luulin olevani velaton ja saavani kohta luottotiedot takaisin.
Mutta ulosottomies lähettelikin lisää tarkastusmaksuja 5 vuoden takaa.
Ilmoitin sosiaalityöntekijälleni, että en saakkaan luottotietoja takaisin kun onkin tarkastusmaksuja.
Sosiaalityöntekijäni kysyi paljon johon sanoin:
"En tiedä eikä kiinnosta. Miksi maksaisin? Kukaan ei ole maksanu mulle ku multa on varastettu omaisuutta. Kukaan ei maksa vaikka mua on lyöty satoja kertoja satojen ihmisten toimesta. Haluan palkan tehdystä lapsiorjatyöstä eli reilulta 2 vuodelta palkan.
Kevyesti laskettuna 1900e/kk x 30kk = 57000e.
Yli 10 vuoden viivästyskoroilla tekee siis 57000e + 7% = 40047,90 eli yhteensä 97047,90e, mutta koska oli uhkailemalla ja kiristämällä pakotettua lapsiorjatyötä niin voi huoletta kerrata 5 eli
97047,90 x 5 =485239,50e. Tämän laskutoimituksen jälkeen mitä veikkaat kuinka paljon kiinnostaa maksaa tarkastusmaksuja ja saada jotain parin sadan ruokalappuja joita käyttämällä saan kokea vain häpeää? Tää paska yhteiskunta on mulle velkaa helposti yli miljoonan. Maksakaa te eka ni mä maksan sitte!"
Tähän sossuni sanoi ettei he voi maksaa korvauksia.
"Mulle on ihan sama kuka maksaa ja mistä rahoista. Sysipaska yhteiskunta opetti että törttöilystä kannetaan vastuu, mutta ei kanna sitä itse ja vaatii nyt taas mua kantamaan hahaha miten tekopyhää ja kaksmoralismia. Ei ihme et Suomen valtio on haluton korvaa lastensuojelulapsille mitään ja pyytää vaa anteeks. Katloin kohdeltuja lastensuojelulapsia kun on tuhansia joten puhutaan sadoista miljoonista ellei peräti miljardeista euroista. Anteeksipyyntö ei maksa eikä korvaa mitään! Katoaako mun tarkastusmaksut anteeks pyytämäl, no ei katoa joten miks valtion korvausvastuu katoaa/kuitataan anteeksipyynnöllä? Paska lastensuojelu käytti mua hyväks, pilas mielenterveyden, pilas elämäni totaallisesti jne. Niin täyttä paskaa! Edes lastensuojelutyöntekijän pöllimää ceedeetä en oo saanu takas. Kiitos teille kaikille kun käytte töissä ja maksatte veroja jotta mun kaltaset voi kituuttaa kuolemaansa asti tai siihe asti et saa rohkeutta nirhaa ittensä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitoja normaaliin elämään? Eipä ole kuule ollut mitään hyötyä noista "taidoista". Etkö tajua, että lapsella on oikeus ja velvollisuus käydä koulussa eikä mitään velvollisuutta tehdä ilmaisorjatöitä peruskoulun käymisen sijaan peruskouluaikana? Ja jatkaa samaa vielä kesälomilla eikä mahdollisuuttakaan päästä oikeisiin kesätöihin josta olisi saanut oikeata palkkaa ja työtodistuksen.
Osoitankin sormella myös sinne ja he ovat rangaistuksensa saaneet, mutta tässä osoitetaankin sormella myös surkeata lasten"suojelua" kohtaan joka ei ole rangaistusta saanut tai vastuutaan kantanut vaikka itse opettivat, että "teoilla on seuraukset ja niistä täytyy kantaa vastuu", mutta itse eivät elä oppiensa mukaan. Ne yhdessä pilasi mielenterveyteni niin pahasti etten pysty edes nukkumaan kun kaikki paska vaan tulvii alitajunnasta pintaan.
Lapsuudenkodissa en voinut elää ja pystyin lähtemään pois. Sitten jouduin tuollaiseen paskaan vasten tahtoa josta en edes voinut lähteä pois. Jos lähdin niin rangaistuksia sateli kuten viikkojen koppihoitoa.
Mene sinä sossu valmistautumaan suojelemaan omaa selkänahkaasi, senhän sinä parhaiten osaat. Myrsky on vasta tulossa.
Aivan kauheaa mitä olet joutunut kokemaan. Totuus on että laitokset ovat yleensä todella sairaita ja ankaria paikkoja nuorille. Usein myös sadistisuus ja valta jylläävät ja monesti moni tieto ei pääse julkisuuteen. Onko sulla mitään asiakirjoja tai mitään todisteita niistä asioista miten sinua on laiminlyöty? Niillä voisi ehkä tehdä edes jonkun kantelun tai edes päästä julkisuuteen kertomaan tarinasi jos mitään todisteita? Toivon todella että pääset jollain tapaa yli noista traumoista ja saat vielä hyvän elämän.
Ps. En ole täysin varma, mutta ainahan sitä voisi tiedustella lakiaputoimistosta (tietääkseni niitä on ilmaisia minne voi soittaa) onko näissä ilmennyt ihan laittomuuksia ja sitä kautta lähteä selvittelemään?
Tosiaan kouluajalla ei kuulu tehdä muita töitä kuin opiskella , tuossa on toimittu täysin väärin.
Kyllä voi ihmisen elämä mennä reisille. Alla blogista lainattua
Polkuni lapsesta täysi-ikäiseksi hyvinvointivaltiossa
Kotona – Helsinki
Oulunkylän perhetukikeskus – Helsinki
Kotona – Helsinki
Oulunkylän perhetukikeskus – Helsinki
Etsittiin sijaisperhettä, löytyi, sijaisperhe perui, päädyin Tuulenpesäkoti – Hausjärvi
Lagmansgårdenin koulukoti – Pietarsaari
Kannelmäen nuorisokoti – Helsinki
Stoppari Hamina – Hamina
Kannelmäen nuorisokoti – Helsinki
Stoppari Hamina – Hamina
Stoppari Pyhtää – Pyhtää
Täysi-ikäisyys – vapaus, sijainti: tuntematon
Kotioloista
Vuosia kestänyttä henkistä ja fyysistä väkivaltaa
Rappusista alas heittämistä toisesta kerroksesta ensimmäiseen
Paiskaaminen päin wc pönttöä joka meni rikki
Paiskaamista päin naulakkoa tai seiniä
Lyömistä kämmenin, nyrkein tai esineillä
Potkimista niin mahaan kuin selkään
Esineillä heittämistä
Alasti pakkaseen lumihankeen keittoa syömään. Aikuiset naapurit kävelivät ohi silmät pyöreinä minua tuijottaen ilman että auttoivat mitenkään, esimerkiksi naapurissa asuva Poliisi toimi niin (hävetkää!)
Mielipuolista huutamista joskus samalla huoneeni ovea paiskoen kiinni-auki-kiinni-auki. Lapsuuden kavereideni mukaan huuto kuului toiselle puolelle taloyhtiötä asti.
Tavaroideni rikkomista esimerkiksi vasaralla
Nimittelyä / solvaamista / mitätöimistä esimerkiksi “olet yksi pieni mitätön paskakikkare yhdessä isossa paskakasassa.”
Uhkailua
Nälkärangaistuksia esimerkiksi porkkana ja vesilasi päivässä
Synnyttäjäni mukaan siittäjäni yritti tappaa minut kun olin vauva
Perus luunapit, tukistamiset ja nahkaremmit paljaalle perseelle
Rangaistus: parin sadan sakot
Muuta
Pihakiusattu aikuisten ja lasten toimesta
Koulukiusattu lasten toimesta
Leikkipuistokiusattu lasten toimesta
Laitoskiusattu lasten ja aikuisten toimesta
Syrjitty siellä ja täällä yhden sun toisen toimesta
Lukuisia pahoinpitelyitä ja päähän kohdistuneita iskuja yhden sun toisen toimesta
Seksuaallisesti hyväksikäytetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon hymyilytä tuo juttu. Kuinka paikkaansapitävä on?
Eipä hymyilyttänyt minuakaan noina vuosina eikä hymyilytä vieläkään.
Erittäin paikkaansa pitävä. Ei ole tarve valehdella ja hankkia syytteitä ja sakkoja. Hyviäkin laitoksia olen kokenut, tuo ei sitä ollut eikä ole.
Moni lapsi ja nuori, kymmenet ellei jopa sadat, ovat kokeneet saman ja kokevat edelleen jotka voivat esim nuo työ/koulujutut tarvittaessa todistaa todeksi. Ensi Maanantaina lapset menevät taas ilmaisorjatöihin.
Järkyttävää! Miltä tuntuu vaikkapa akateemisesta äidistä, joka joutuu väkivallan uhriksi ja siksi hänen lapsestaan tehdään pelkän peruskoulun käynyt orja?
Oletko sä joku laitoksessa oleva katketa työntekijä, josta ei ei tiedä tarviitko enemmän apua kuin huostaanotetut nuoret.
Olet ainakin aikuinen, ei nuori kirjoita noin katkeraa sontaa ja noin kiivaasti puolusta laitosta - ikään kuin nuorissa olisi syy huonoihin laitiskokemuksiin eikä työntekijöissä.
Itse olin 90-luvulla Helsingissä Oulunkylän vastaanottokeskuksessa töissä ja täytyy kyllä sanoa, että en tiennyt kummat olis tarvinnut enemmän apua - nuoret vai työntekijät. Niin sekaisin olevaa työntekijää täynnä koko laitos!