Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairauksista tulossa uusi kansantauti – uhkaa erityisesti alle 35-vuotiaita

Vierailija
23.06.2018 |

IBD:n syitä ei tunneta, joten myös keinot sairauden ehkäisemiseksi puuttuvat.

– Syy ei löydy geeneistä, sillä geenit eivät muutu näin nopeasti. Yksittäistä tekijää ei ole löytynyt ruuastakaan, vaikka syöminen on muuttunut, ruoka on jalostettua ja ruuan mukana syödään kemikaaleja.

Tulehdukselliset suolistosairaudet alkoivat yleistyä Suomessa 1990-luvulla. 2000-luvulla niiden lisääntymistä on kuvattu ”räjähdysmäiseksi”

https://yle.fi/uutiset/3-10265346

En hetkeäkään usko että sairauden syy olisi tuntematon. Sen sanoo maalaisjärkikin, se mitä syöt, näkyy suolistossa. Sairauden lisäääntymisen ajankohtakin täsmää. 90-luvulla monissa perheissä alettiin syödä entistä enemmän einesruokaa. 2000-luvulla valmisruoan syömisestä on tullut monissa perheissä normaali tapa. Syödään päivittäin jotain einesruokaa erilaisilla lisäaineilla ja ruokiin lisätään ties mitä karrageeneja, palmuöljyä sun muuta extraa. Ja vielä teeskennellään ettei tiedetä mistä sairaus aiheutuu.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, monettakos kertaa tätä postailet tänään tänne? Ketä kiinnostaa?

Vierailija
2/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoka parantaisi nämäkin. Kannattaisi ainakin kokeilla ja huomata hyvät vaikutukset osin jo parissa päivässä ja koko hyöty muutamassa viikossa ja kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– Syy ei löydy geeneistä, sillä geenit eivät muutu näin nopeasti. Yksittäistä tekijää ei ole löytynyt ruuastakaan, vaikka syöminen on muuttunut, ruoka on jalostettua ja ruuan mukana syödään kemikaaleja.

Tulehdukselliset suolistosairaudet alkoivat yleistyä Suomessa 1990-luvulla. 2000-luvulla niiden lisääntymistä on kuvattu ”räjähdysmäiseksi”

En hetkeäkään usko että sairauden syy olisi tuntematon. Sen sanoo maalaisjärkikin, se mitä syöt, näkyy suolistossa. Sairauden lisäääntymisen ajankohtakin täsmää. 90-luvulla monissa perheissä alettiin syödä entistä enemmän einesruokaa. 2000-luvulla valmisruoan syömisestä on tullut monissa perheissä normaali tapa. Syödään päivittäin jotain einesruokaa erilaisilla lisäaineilla ja ruokiin lisätään ties mitä karrageeneja, palmuöljyä sun muuta extraa. Ja vielä teeskennellään ettei tiedetä mistä sairaus aiheutuu.

Meillä ei syödä lainkaan eineksiä ja lapsella on suolistosairaus. Ei kannata yrittää leikkiä lääkäriä, jos ei tiedä mistä puhuu.

Vierailija
4/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, monettakos kertaa tätä postailet tänään tänne? Ketä kiinnostaa?

No anteeksi vain, että en ole päivystänyt palstalla ja nähnyt jokaista tänne tehtyä avausta.

Ja sinua näytti kiinnostavan, kun kerran avasit tämän ja piti vielä kommentoidakin.

Ap

Vierailija
5/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pelottava juttu. Mä oon alle 35v. Joten mua pelottaa että mä saan suolistosairauden. Eihän mulla mitään vikaa suolistossa ole koskaan ollut. Mutta silti pelottaa.

Vierailija
6/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei syödä lainkaan eineksiä ja lapsella on suolistosairaus. Ei kannata yrittää leikkiä lääkäriä, jos ei tiedä mistä puhuu.

Liika hygienia, antibiootit? Puuttuu kosketus luontoon?

Ap

Vierailija
7/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pelottava juttu. Mä oon alle 35v. Joten mua pelottaa että mä saan suolistosairauden. Eihän mulla mitään vikaa suolistossa ole koskaan ollut. Mutta silti pelottaa.

Sama täällä. Pelottaa että sairastun. Meillä kotona syötiin aika epäterveellisesti. Ja kun muutin omilleni, epäterveellinen ruokavalio jatkui. Vasta 6 vuotta sitten aloin huolehtimaan ruokavaliosta. Syön päivittäin tuotteita jotka tukevat suoliston hyvinvointia, kuten raakamaito, hapankaali, hapankurkku, borisjuoma, multaporkkanat, itsekerätyt marjat jne.

Olen jättänyt teollisen ruoan syömisen vain erikoishetkiin. Kokkaan yksinkertaista ruokaa, pääpaino luomukasviksissa. Tavallista lihaa ja kanaa en syö. Vain riistaa ja villikalaa.

Liikun joka päivä luonnossa, menen pururadalle ja nyt kesäisin hieron käsiä puita vasten jotta saan mikrobeja. En peseydy muulla kuin ph happamalla pesuaineella, kuten sebamedilla. Ihon pinnalta ei pidä tuhota mikrobistoa. Sebamediakaan ei tarvitse pistää koko vartalolle, ainakaan joka päivä.

Olen mtös jättänyt astianpesukoneen käytön pois. Astioita ei tarvitse steriloida. Monesti pesen ne ilman pesuainetta, harjaan vain lämpimällä vedellä.

Kodin pesuainemyrkyt olen jättänyt pois. Nyt käytössä on mäntysuopa, etikka ja sitruunamehu.

Ap

Vierailija
8/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan marjat syy on valmisruuassa. Poikani sairastui 19 vuotiaana, minä 63 vuotiaana. Kaikkilla sairastuneilla, joita olen vertaistuessa tms. tavannut on joku lähisukulainen, lapsi, sisarus, täti, setä, jotka ovat myös sairastuneet.

Eli kai se on perimässä ? Minä en ainakaan ole valmisruokia syönyt, ei niitä lapsuudessa edes ollut ja bakteereita sain varmasti, itä rajan tuntumassa syntyneenä, pellolta suoraan perunat ja porkkanat multasena syöneenä.

Syöpään on sentään hoitoja ja lääkkeitä, mutta tähän, niille jotka vaikeimmin sairastavat, on vain leikkaushoito. Paksusuoli pois kokonaan ja/tai paloja ohutsuolesta niin kuin minulla. On arpapeliä kuka sairastuu tähän ja on arpapeliä kuka lääkäri tunnistaa oireet, esim suolitukos ja on arpapeliä miten tauti etenee. On arpapeliä saako loppuviimeksi suolistosyövän lisä sairautena.

Vierailija
9/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfiointiaineet, kuten käsidesi olivat TOSI kovassa buumissa jossain vaiheessa. Jos silloin arvasin, että siitä ei hyvää seuraa.

Vierailija
10/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asumme maalla, meillä on isoja koiria kotona sisällä kuratassuineen ja lapsilla ei ole ollut mitään korvatulehduksia eikä muutakaan antibiootteja vaativaa. 

Vierailija
11/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo ole autoimmuunisairauksia, joten perinnöllisiä siis.

Vierailija
12/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain osviittaa suolistosairauksien syylle antaa suomalainen ruokavalio. Olen tehnyt tämän johtopäätöksen siistä syystä, että vatsa ja suolisto voi aina ulkomaanjaksoilla hyvin, mutta Suomen jaksoilla vatsavaivat palaavat ja ns. ärtyneen suolen oireyhtymään sopiva diagnoosi astuu kuvioon. Olen menossa asiasta ravitsemusterapeutille koska useista lääkärikäynneistä ei ole ollut hyötyä. Paksusuoleni on myös tähystetty. Itse epäilen, että syy on suomalaisissa yltiöhygieenisissä ja lisäaineita sisältävissä ruoka-aineissa. Asian selvittely jatkuu, mutta tiedän että helpotuksen vaivaani saan aina kun poistun Suomesta.

Vierailija
13/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni diagnosoitiin haavainen paksusuolitulehdus keväällä. Olen nelikymppinen, ja syönyt perusterveellistä ruokaa koko ikäni, harvoin eineksiä (paitsi kouluruuat tietysti). Ei se niin yksioikoista ole, että parista einesrasiasta tai useammastakaan automaattisesti sairastuisi, tai että terveellinen ruokavalio pelastaisi sairastumiselta. Se on sattumaa ja arpapeliä kenelle sairaus napsahtaa. Eikä tähän sairauteen anneta edes mitään ruokavaliosuosituksia diagnoosin jälkeen, sillä ei ole mitään vaikutusta paranemisen suhteen. 

Vierailija
14/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asumme maalla, meillä on isoja koiria kotona sisällä kuratassuineen ja lapsilla ei ole ollut mitään korvatulehduksia eikä muutakaan antibiootteja vaativaa. 

Voisko johtua koirista? Suomessa on aika paljon koiria.

Vierailija
15/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ruuassa tärkeintä on steriiliys ja piiiiiiitkä hyllyaika. 

Vierailija
16/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Suomessa poikkeaa muista maista, ja erityisesti 1990-luvulta alkaen? 

Vierailija
17/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan ruuassa tärkeintä on steriiliys ja piiiiiiitkä hyllyaika. 

Uskon tähän. Suolisto tarvitsee paljon erilaisia bakteereja voidakseen hyvin.

Uutisesta:

"Taudin esiintyvyys ja lisääntyminen on suurinta Pohjoismaissa"

Miksi juuri Pohjoismaissa? Ettei syynä olisi juurikin Pohjoismaille yhteinen ruoan ylihygieenisuus?

Ap

Vierailija
18/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Suomessa poikkeaa muista maista, ja erityisesti 1990-luvulta alkaen? 

Huippusteriili ruoka, steriili koti ja runsas valmisruoan käyttö, joka on lisääntynyt nopeasti 2000-luvulla.

Ap

Vierailija
19/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla tulivat yhdistelmärokotukset kansalliseen rokotusohjelmaan. Sitä ennen taudinaiheuttajat saatiin kaikki omana piikkinään. Eikä niitä ollut läheskään niin paljon kuin nykyisin.

Viimeisten 30 vuoden aikana rokotetarjonta on vain lisääntynyt. Joka vuosi on otettava esimerkiksi influenssapiikki.

Rokote ei ole mikään terveystuote. Se on pienempi paha kuin sairastettu tauti. Oletuksena, että ilman rokotusta saisi taudin automaattisesti (mikä ei pidä paikkaansa, muutenhan meillä kaikilla olisi jo tuberkuloosi, koska sitä vastaan ei ole rokotettu ketään vuoden 2006 jälkeen) ja oletuksena, että rokote antaa sen suojan, mihin se on tarkoitettu (tätäkään ei ole kirkossa kuulutettu).

Toisena altistavana tekijänä margariinit ja kaikenlaiset kevytlevitteet. Suomi on voileipämaa ja syömme paketillisen margariinia parissa päivässä. 

Vierailija
20/79 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on muoviset kemikaalivaipat, tamponit, terveyssiteet yms. Näitä alettiin käyttää suuressa määrin 1970-1980-luvuilla. Vaippoja alettiin käyttää myös pidemmän aikaa koska uudet muovivaipat oli niin mukavia ettei lapsella ollut samanlaista halua opetella niistä pois kuin märistä kestovaipoista.

Venäjällä ei suolistosairauksia juurikaan esiinny ja siellä on kankaiset kestovaipat olleet suosittuja paljon pidemmän aikaa. Terveyssiteiden asemasta Venäjällä on käytetty mm. pumpulituppoa mikä on edelleen yleistä sekä kankaisia siteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä