Tunkeileva työyhteisö
Miten pysyä väleissä työyhteisön juoruajiin ja kuinka osallistua esimerkiksi yhteisiin lounashetkiin, jos ei ole halukas kertomaan kaikkia elämänsä käänteitä tai vaihtoehtoisesti haukkumaan selän takana niitä, jotka eivät osallistu juuri sillä kertaa lounaalle?
Kommentit (26)
Yritä keksiä itse puhuttavaa jostain yleisistä puheenaiheista ("kato, ufo") tai kääntää puheenaiheet juoruämmien omiin tekemisiin ja kiinnostuksenkohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
On se muuten ilmoja pidellyt. Aina kätevä tapa vaihtaa puheenaihetta.
Työ on antoisaa ja työpiste lähellä kotia, esimies inhimmillinen ja työ sopivan haastavaa..työyhteisö vaan liian tiivis, ikäänkuin perhe, jossa on kerrottava omasta elämästään hyvinkin henkilökohtaisia tietoja ja niitä kaivellaan ulos esimerkiksi yllättävillä kysymyksillä tai kysymällä yllättävissä tilanteissa.
Epäilen, että puheen kääntäminen säähän tällaisissa tilanteissa kiihdyttäisi selän takana juoruilua(mikä sinällään ei haittaa), mutta voi tehdä töissä olemisen vaikeammaksi.
Kikka on,että kertoo jotain. Silloin on helppo olla kertomatta kaikkea. Ja sitten vaihtaa puheenaihetta,kun on kertonut jotain. Et varmaan itsekään haluaisi olla robottien kanssa töissä, jotain inhimillisiä piirteitä on hyvä jakaa muiden kanssa.
Keksit omasta päästäs niitä käänteitä elämääs, mitä lennokkaampia juttuja sitä parempi. Seuraavalla kerralla sit samasta aiheesta puhuttaessa keksit uuden tarinan joka on ristiriidassa sen edellisen kanssa ja kerrot sen ihan pokkana. Myös puolison ja lasten nimet kannattaa vaihtaa joka kerta aiheesta keskusteltaessa. Kyl niillä jossainvaiheessa joko välähtää, että vittuilet tai sit tajuavat et ei susta mitään oikeita juoruja irtoa.
Kysele itse paljon juuri tältä pahimmalta juoruajalta, yllätä pikein kiperillä kysymyksillä. Lataa niin paljon ettei ehdi itse kysellä.
Ap tekee todennäköisesti töitä naisvaltaisessa työyhteisössä. Onneksi oma työyhteisö on miesvaltainen. Siellä on naisena hyvä olla eikä kenenkään elämästä udella.
Vierailija kirjoitti:
Yritä keksiä itse puhuttavaa jostain yleisistä puheenaiheista ("kato, ufo") tai kääntää puheenaiheet juoruämmien omiin tekemisiin ja kiinnostuksenkohteisiin.
Niin, tottakai puhutaan myös paljon päivän uutisaiheista yms. Mutta tuntuu, että jos on jokin aihe, mistä nämä juoruajat haluavat kuulla/juoruta, kaikki muut aiheet ovat vain jutustelua ennenkuin päästään 'oikeisiin' aiheisiin. Jos joku työyhteisössä on tehnyt typeryyksiä pikkujouluissa/on nähty pukuhuoneessa kyyneleitä silmissään tms. Alkaa juoruaminen syistä ja tätä asiaa puidaan loputtomiin. Itse en jaksaisi tämänkaltaisia asioita käydä loputtomiin läpi ja tällaisten keskustelujen jälkeen olen ihan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Kikka on,että kertoo jotain. Silloin on helppo olla kertomatta kaikkea. Ja sitten vaihtaa puheenaihetta,kun on kertonut jotain. Et varmaan itsekään haluaisi olla robottien kanssa töissä, jotain inhimillisiä piirteitä on hyvä jakaa muiden kanssa.
Olen toki kertonut rehellisesti ja melko avoimesti itsestäni ja elämästäni. Mielestäni osa asioista ei vaan kuulu työpaikalle ja on ihan syytäkin yksityisasiani.
Vierailija kirjoitti:
Keksit omasta päästäs niitä käänteitä elämääs, mitä lennokkaampia juttuja sitä parempi. Seuraavalla kerralla sit samasta aiheesta puhuttaessa keksit uuden tarinan joka on ristiriidassa sen edellisen kanssa ja kerrot sen ihan pokkana. Myös puolison ja lasten nimet kannattaa vaihtaa joka kerta aiheesta keskusteltaessa. Kyl niillä jossainvaiheessa joko välähtää, että vittuilet tai sit tajuavat et ei susta mitään oikeita juoruja irtoa.
Kiitos vinkistä😂
Viikkiläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tottakai puhutaan myös paljon päivän uutisaiheista yms. Mutta tuntuu, että jos on jokin aihe, mistä nämä juoruajat haluavat kuulla/juoruta, kaikki muut aiheet ovat vain jutustelua ennenkuin päästään 'oikeisiin' aiheisiin. Jos joku työyhteisössä on tehnyt typeryyksiä pikkujouluissa/on nähty pukuhuoneessa kyyneleitä silmissään tms. Alkaa juoruaminen syistä ja tätä asiaa puidaan loputtomiin. Itse en jaksaisi tämänkaltaisia asioita käydä loputtomiin läpi ja tällaisten keskustelujen jälkeen olen ihan loppu.
No sanoo tällaisissa tilanteissa, kuten asia on eli:”Mitäs me tässä pohditaan, miksi se itki, kun ei me tiedetä! On ehkä jotakin henkilökohtaista meneillään eikä siihen viitsi puuttua jos ei itse halua kertoa. Mitäpä se meille kuuluu. Miltä muuten teistä tuntuisi, jos työkaverit puisivat sinun asioitasi tällä tavalla?”
Pistää ehkä ajattelemaan omaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysele itse paljon juuri tältä pahimmalta juoruajalta, yllätä pikein kiperillä kysymyksillä. Lataa niin paljon ettei ehdi itse kysellä.
Jos joskus olen alkanut kysellä tunkeilevia kysymyksiä esimerkiksi erään juoruilijan kotielämästä, jonka epäilen olevan katastrofi tilassa, mutta ulospäin yritetään pitää kulissit kunnossa keinolla millä hyvänsä, on minua selkeästi vähän mulkoiltu ihmeissään. Ihan kuin täällä olisi ääneen sanomaton sopimus, ettei esimerkiksi tätä asiaa puida julkisesti, vaan yhdessä esitetään, että siinä suhteessa on kaikki kunnossa.
Älä pysy väleissä. Älä vastaa uteluihin, vetoa seuraavaan menoosi. Syö jonkun toisen pöydässä. Sano jotain ympäripyöreää. Hivuttaudu kohdatessa aina pois tilanteesta. Tai kysy pahempia kysymyksiä kuin he ja jaarittele niin että he katoavat paikalta vähin äänin
Viikkiläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus olen alkanut kysellä tunkeilevia kysymyksiä esimerkiksi erään juoruilijan kotielämästä, jonka epäilen olevan katastrofi tilassa, mutta ulospäin yritetään pitää kulissit kunnossa keinolla millä hyvänsä, on minua selkeästi vähän mulkoiltu ihmeissään. Ihan kuin täällä olisi ääneen sanomaton sopimus, ettei esimerkiksi tätä asiaa puida julkisesti, vaan yhdessä esitetään, että siinä suhteessa on kaikki kunnossa.
Ja pitää vielä lisätä, ettei minua kiinnosta ihmisten henkilökohtaiset elämäntilanteet elleivät erikseen pyydä kuuntelijaa tai apua. Ja jos pyytävät kuuntelen, autan, mutta unohdan asiat pian ja ne palaavat vain hetkittäin mieleeni jos törmään tähän ihmiseen jossain tms.
miten olisi kirjoitti:
Älä pysy väleissä. Älä vastaa uteluihin, vetoa seuraavaan menoosi. Syö jonkun toisen pöydässä. Sano jotain ympäripyöreää. Hivuttaudu kohdatessa aina pois tilanteesta. Tai kysy pahempia kysymyksiä kuin he ja jaarittele niin että he katoavat paikalta vähin äänin
Hyviä vinkkejä, kiitos👍
Voit lisätä myös voimakasta, epämiellyttävää parfyymia huiviin, jonka otat epäilyttävässä seurassa esille (laukussa muovipussissa), jos joku tunkee kyselemään. Tuoksun tulee olla tyrmäävä.
Voisiko siltä ihmiseltä itseltään kysyä, mikä on hätänä eikä juoruilla selän takana?
Mua ainakin empaattisena ja analyyttisenä ihmisenä kiinnostaa muiden elämä. Sitten on tietty eri asia, jos joku on ilkeä ja käyttää henkilökohtaisia tietoja ilkeilyyn. Olen kuitenkin itse avoin ja puhun henkilökohtaisista asioistani. Toivon, että muut jakaisivat myös asioitaan kanssani. En juorua eteenpäin. Mielestäni ihmiset, jotka ovat vain asiallisia, ovat tylsiä ja kylmiä.
Mä olen tällä hetkellä suorittamassa opintoihin kuuluvaa harjoittelua paikassa, jossa tauoille täytyy mennä aina kimpassa vaikka siihen ei olisi mitään syytä. Sitten on pakko kuunnella yhden todella katkeran ja kateellisen ihmisen juttuja kaikki tauot. Ensimmäisenä päivänä musta tuntu, että olisin ollut josssakin poliisikuulustelussa, sillä niin hyökkäävästi minua haastateltiin.
On se muuten ilmoja pidellyt. Aina kätevä tapa vaihtaa puheenaihetta.