Velat ahdistaa
Tuntuu ettei mitään järkeä enää,kaikki mitä tulee menee samantien laskuihin. Pakko ne laskut on maksaa koska muuten menee luottotiedot, mutta rahaa elämiseen ei juurikaan jää eikä lohduta,että tällaista jatkuisi vuositolkulla. Pakollisten menojen lisäksi koitan lyhentää 7000e kulutusluottoa mutta eihän tuo lyhene ikinä kun minimiä vaan voi maksella. Haluaisin säästääkin pahan päivän varalle mutta tuolla velkataakalla siinäkään ei taida olla järkeä. Miten teillä muilla? Onko velkoja? Paljon saatte lyhennettyä? Itse velkaannuin siis olosuhteiden pakosta kun elämäntilanne muuttui ja joutui ottaa velkaa jotta selviytyy.
Kommentit (288)
Millä autotyyppi maksaa autosta jääväm velan jos ei saa luottoa?
Mielenkiintoista miten toisille 7000e pikkuvelkoja ja toiset ahdistuvat. Tollasta velkaa kyllä aika pitkään maksaa jos ei kunnolla saa lyhennettyä.
Kauhistuttaa ajatus paljon tuhlannut turhuuksiin. Kampaajalle vuodessa 600e :O tuollakin summalla kun olisi velkojaan maksanut... Nyt loppuu sekin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olosuhteiden pakosta olen myös veloissani korvia myöten, kahden asunnon loukko, vaikea avioero jne, ja tällä hetkellä ulosotossa n.35 000 e! Joka tilistä ulosotto vie n. 600 e/kk, käteen jää 1100 e/kk palkasta, näin menee vielä n. 6 vuotta. Joten ei paljoa naurata :/
Koeta saada Takuusäätiön lainaa. Tilaa aika velkaneuvojalle niin hän hoitaa asian. Jos olet oikeutettu lainaan niin voit sitten maksaa pankkiin normaalisti yhtä lainaa ja varmasti pienemmillä koroilla ja kuluilla kuin perintätoimistot nyt ottavat ulosoton kautta. Katso netistä Takuusäätiön nimellä tarkemmin. Tilaa aika paikkakuntasi velkaneuvojalle ja siitä se alkaa.
Ei ole olemassa mitään Takuusäätiön lainaa. Tai on, mutta sen on vain jotain 2000 euroa pienlainaa.
Takuusäätiöltä saa vain takauksen, ja pankilta lainan - jos saa. Siinäkin on raja, joka on hyvin lähellä tuota 35 000 euroa, tarkista Takuusäätiön sivulta.
Mutta joka tapauksessa kannattaa varata aika velkaneuvontaan. Sitä on joka paikkakunnalla ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. itsellä jää seuraavasta palkasta 500e eli kannattaisiko siis tuo 500 nostaa vaan käteisenä vaan laittaa credit kortille ja käyttää alle sen? Miten tekisitte? Auttakaa tyhmää.
Jos oikeasti pystyt pitää kulutuksesi alle 500 euron ehdottomasti maksat luottoa maksimimäärän ja käytät luottokorttia kuukauden ajan, mutta jos on pienikin pelko että kulut eivät pysy kurissa nostat sen 500 käteisenä ja käytät vain sitä satasen viikossa, etkä koske seuraavan viikon rahoihin.
Ja tämä luoton maksaminen maksimimäärällä kannattaa vain siksi että luottopääoma on pieni ja uusien luottokorttiostojen eka kuukausi on koroton.
Yritän tätä. Maksan siis kaiken jäävän tuonne ja seuraan kulutustani tarkkaan että kulutan sen verran ei ylity budjetoitu määrä.
Maksaisin ylimääräistä velkaa kuukauden viiveellä. Eli pitäisin aina puskurirahaston erillisellä tilillä, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta pitää tietenkin pysyä tiukkana ettei käytä niitä johonkin turhaan.
Vaikuttaako luottovelat asuntovelan saamiseen? Pystyn maksamaan kumminkin vuokraa 600e kk..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen innostunut juuri seuraamaan menojani ja tekemään budjettia. Rahat äkkiä katoo vaan pikkuostoksiin kun niitä tekee sinne tänne. Tarkalla budjetoinnilla pysyy kärryillä omasta tilanteesta :)
Tämä auttaa mullakin, nimittäin kaikkien ostosten ylös kirjaaminen perinteisesti vihkoon. Siitä näkee sitten kertavilkaisulla, että ohhoh, noista työpäivien lounaista ja kahveista tuleekin viikossa 55 euroa ja kuukaudessa jo 220 euroa, sitten jos vielä töiden jälkeen ostaa kerran viikossa jonkun lehden, sekin tekee jo 40 e/kk.
Olen siitä onnellisessa tilanteessa, että mulla on säännöllinen, vaikkakin matalapalkkainen kuukausipalkkainen työ ja tilille tulee joka kuukausi sama summa rahaa, eli rahankäytön suunnittelu on helppoa. Kuitenkin se raha aina lipui jonnekin ja saatoin huomata loppukuusta että laskujen maksun jälkeen ei oikein jäänyt kunnolla ruokarahaa saati säästöön mitään. Ostoja ylöskirjaamalla pitää kohdata se oma rahankäyttö ja joskus on kiva verrata kuukausia ja viikkoja ja vähän kilpailla itsensä kanssa, että miten vähällä rahankäytöllä selviää :) Tietysti nyt olen alkanut myös siirtää heti palkkapäivänä 50 euroa säästötilille, sekin on auttanut, kun raha ei enää ole käyttötilillä polttelemassa.
Tämä voisi olla suoraan minun kirjoitus :D Järkytyin tosiaan siitä kuinka paljon duuni lounaisiin laittanut rahaa :o sit välillä käynyt myös kavereiden kanssa illalla syömässä ni johan ei tarvii ihmetelle kun se muutama hassu satanen ei riitäkään. Täytyy todella tarkastella kulutustaan ja kohdata se tosiasia,että kyllä ne rahat riittäisi täytyy vaan karsia menoista.
Työlounas on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos se on päivän pääruoka ja illalla syö kevyemmin, se voi olla rahan arvoista. Lisäksi jos itse yritän syödä liian halvalla ja askeettisesti, ihan varmasti alkaa tehdä mieli pizzaa tms. Terveellinen, maistuva ja oikea ruoka on asia josta en säästäisi.
Työpaikka lounas maksaa lähes 10e, itse tekellä saisi useamman päivän lounaat
Meillä maksaa 8 euroa ja ehkä kerran viikossa maksan sen, jos listalla on jotain itseäni miellyttävää. 4 eurolla / päivä saan tehtyä itselleni jo todella hyvät, terveelliset ja täyttävät eväsruoat töihin. Vaatii tietenkin vähän vaivannäköä ja suunnittelua, helpoin ratkaisu on mennä ulos syömään tai ostaa joku mikroruoka kaupasta.
Mitkä hyviä terveellisiä edullisia lounaseväitä?
Jos valmistat itse terveellistä ja edullista ruokaa, tee sen verran isommat annokset, että riittää työeväät. Kiusaukset, keitot ja oikeastaan mikä ruoka tahansa sopii hyvin mikrossa lämmitettäväksi ja säilyy muutaman päivän, että ei ole edes pakko syödä heti seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. itsellä jää seuraavasta palkasta 500e eli kannattaisiko siis tuo 500 nostaa vaan käteisenä vaan laittaa credit kortille ja käyttää alle sen? Miten tekisitte? Auttakaa tyhmää.
Jos oikeasti pystyt pitää kulutuksesi alle 500 euron ehdottomasti maksat luottoa maksimimäärän ja käytät luottokorttia kuukauden ajan, mutta jos on pienikin pelko että kulut eivät pysy kurissa nostat sen 500 käteisenä ja käytät vain sitä satasen viikossa, etkä koske seuraavan viikon rahoihin.
Ja tämä luoton maksaminen maksimimäärällä kannattaa vain siksi että luottopääoma on pieni ja uusien luottokorttiostojen eka kuukausi on koroton.
Yritän tätä. Maksan siis kaiken jäävän tuonne ja seuraan kulutustani tarkkaan että kulutan sen verran ei ylity budjetoitu määrä.
Maksaisin ylimääräistä velkaa kuukauden viiveellä. Eli pitäisin aina puskurirahaston erillisellä tilillä, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta pitää tietenkin pysyä tiukkana ettei käytä niitä johonkin turhaan.
Mitä meinaat tuolla viiveellä? (Tyhmä pää ei toimi)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako luottovelat asuntovelan saamiseen? Pystyn maksamaan kumminkin vuokraa 600e kk..
Vaikuttaa. Kaikki velat lasketaan mukaan. Samoin esim. lasten lukumäärä vaikuttaa.
Mulla oli 22 000e velkaa, jonka kuittasin sillä, että muutin hetkeksi autoon. Laskin etten olisi millään pystynyt käymään samaan aikaan töissä ja maksamaan vuokraa täällä pk-seudulla. Kela tai sossu eivät halunneet auttaa ylimääräisten kulujen ollessa vippiä/UO velkaa. Mun piti toimittaa tositteet maksuista ja silti siinä kesti sen 2 vuotta ennen kuin palautuivat täysin. Pääsin kuitenkin asumaan Vvo:n kautta omaan kämppään, joka tarkisti ettei velat olleet tulleet maksamattomista vuokrista.
Maksoin kovan hinnan nuoruus vuosista :(
Joku tuolla aiemmin suositteli itsensä myymistä. Se sopii niille joiden nuppi kestää sitä, koska pahimmillaan maksat velkojen lisäksi terapia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen laskuja ihmisillä on niin paljon, että palkka ei riitä elämiseen? Minulla ei ole kuin vuokra (sis. vesi), sähkö ja puhelinkulut.
Esim. serkkuni juuri kertoi, että hänellä on vuokran verran muita laskuja. Miksi ihmeessä tuhlaillaan näin, jos ei selkeästi ole varaa?
Tässä esimerkki omasta "menoja kuussa yhtä paljon kun vuokran suuruus":
Opintolainan takaisinmaksu, puhelin, sali, bussikortti, lääkkeet, sähkö ja sen siirto, kotivakuutus, autovero ja vakuutus, bensat ja tarvittavat menoerät esim just ostin sekä talvi- että kesärenkaat, tulossa on akun ja pakoputken vaihtoo yms., koiran ruuat. Lisäksi olen tämän vuoden aikana käynyt hoidattamassa (fyysistä) sairauttani sekä hampaitani ja edessä on vielä viisaudenhampaiden poisto.
Mun mielestä noi ei kyllä oo mitään tuhlausta ja noista ei vois mistään muusta tinkiä kun autosta, koirasta en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velka mitään haittaa vaan ne velan korot. Jos maksaa kuukauden viiveellä, niin maksaa kuukauden ekstraa korkoa. Yllättäviä menoja varten on juuri se luotto (käyttämätön), mutta se pitää kyetä lyhentämään nopeasti. Typerintä on pitää kallista velkaa ja makuuttaa rahaa tilillä. Mieluummin vähemmän kallista velkaa, vararahasto luottona ja käteisenä minimit. Ja kokeilee maksimoida sen korollisen velan pienentymisen. Tonni luottokorttivelkaa maksaa noin 8-15 euroa kuussa. Joten jos pidät tonnia vararahastossa ja tonni estravelkaa menetät tuon 8-15 euroa. Parempi että ei ole vararahastoa ja velka nolla ja luottoa se tonni.
Mä söin puolen vuoden ajan puolet päivistä puuroa. 3 krt viikossa. Oli kyllä rasvaprosentti hyvä.
Älä nyt ole niin tyhmä, että säästät puskuriin ja et lyhennä kulutusluottoa juurikaan.
Kaikki mahdollinen kulutusluoton lyhentämiseen.
7000 e onnistuu kyllä, kun tekee paljon uhrauksia. Omat keinoni oli asunnon tyhjennys. Kaikki tarpeeton myyntiin. Kaapit tyhjäksi ruuasta. Mielummin vähän liian vähän ruokaa, kuin liikaa. Itse aloitin ruokailun juomalla lasin vettä ennen pöytään istumista ja ruokailun lopuksi.
Kaikki ostaminen nollaan. Lasten ollessa isällä en käyttänyt vessapaperia lainkaan jne.
Tuskin juurikaan auttoi, mutta sulatin lunta, kaadoin tyhjiin maitopurkkeihin ja nämä laitoin kiinni. Ulkona on sellainen puutarha-arkku, jonne laitoin ne talvella pakastumaan. 3 maitotölkkiä jääkaappiin ja töitten jälkeen vaihdoin ne taas jäisiin ja jääkaapin tölkit ulos arkkuun.
Latasin kaikki mahdolliset töissä. Sain lahjoituksena kynttilöitä. Sulatin niitä fairy purkkeihin, alas tulitikku ja virkkuulankaa ja sulatus tehtiin kesällä grillissä, tulessa paloi ihan roskia. Muistan kun ekana kesänä tuli 12 kynttilää ja pärjäsin niillä tosi pitkään.
Nämä yllä olevat ovat ihan pientä säästöä, paras tulo oli kun aloin tekee pieniä keikkoja.
Ja esim pesen ystäväni asunnon ikkunat 4 x vuodessa, saan isot kasat kirppistavaroita palkaksi.
Huonorenki kirjoitti:
Mulla oli 22 000e velkaa, jonka kuittasin sillä, että muutin hetkeksi autoon. Laskin etten olisi millään pystynyt käymään samaan aikaan töissä ja maksamaan vuokraa täällä pk-seudulla. Kela tai sossu eivät halunneet auttaa ylimääräisten kulujen ollessa vippiä/UO velkaa. Mun piti toimittaa tositteet maksuista ja silti siinä kesti sen 2 vuotta ennen kuin palautuivat täysin. Pääsin kuitenkin asumaan Vvo:n kautta omaan kämppään, joka tarkisti ettei velat olleet tulleet maksamattomista vuokrista.
Maksoin kovan hinnan nuoruus vuosista :(
Joku tuolla aiemmin suositteli itsensä myymistä. Se sopii niille joiden nuppi kestää sitä, koska pahimmillaan maksat velkojen lisäksi terapia kuluja.
Mielenkiintoinen tapa. Toinen vaihtoehto olisi asua jonkun tuttavan/ystävän mökillä (jos tarpeeksi lähellä työpaikkaa) tai ehdottaa kaverille, että jaetaan kämppä hetkeksi ja molemmat säästää.
Toimii nuorille sinkuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velka mitään haittaa vaan ne velan korot. Jos maksaa kuukauden viiveellä, niin maksaa kuukauden ekstraa korkoa. Yllättäviä menoja varten on juuri se luotto (käyttämätön), mutta se pitää kyetä lyhentämään nopeasti. Typerintä on pitää kallista velkaa ja makuuttaa rahaa tilillä. Mieluummin vähemmän kallista velkaa, vararahasto luottona ja käteisenä minimit. Ja kokeilee maksimoida sen korollisen velan pienentymisen. Tonni luottokorttivelkaa maksaa noin 8-15 euroa kuussa. Joten jos pidät tonnia vararahastossa ja tonni estravelkaa menetät tuon 8-15 euroa. Parempi että ei ole vararahastoa ja velka nolla ja luottoa se tonni.
Ymmärrän pointin, mutta yhden kuukauden korot eivät kaada maailmaa tai taloutta. Itselleni olisi henkisesti helpompi elää, kun varatilillä on aina vähintään 500.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä söin puolen vuoden ajan puolet päivistä puuroa. 3 krt viikossa. Oli kyllä rasvaprosentti hyvä.
Älä nyt ole niin tyhmä, että säästät puskuriin ja et lyhennä kulutusluottoa juurikaan.
Kaikki mahdollinen kulutusluoton lyhentämiseen.
7000 e onnistuu kyllä, kun tekee paljon uhrauksia. Omat keinoni oli asunnon tyhjennys. Kaikki tarpeeton myyntiin. Kaapit tyhjäksi ruuasta. Mielummin vähän liian vähän ruokaa, kuin liikaa. Itse aloitin ruokailun juomalla lasin vettä ennen pöytään istumista ja ruokailun lopuksi.
Kaikki ostaminen nollaan. Lasten ollessa isällä en käyttänyt vessapaperia lainkaan jne.
Tuskin juurikaan auttoi, mutta sulatin lunta, kaadoin tyhjiin maitopurkkeihin ja nämä laitoin kiinni. Ulkona on sellainen puutarha-arkku, jonne laitoin ne talvella pakastumaan. 3 maitotölkkiä jääkaappiin ja töitten jälkeen vaihdoin ne taas jäisiin ja jääkaapin tölkit ulos arkkuun.
Latasin kaikki mahdolliset töissä. Sain lahjoituksena kynttilöitä. Sulatin niitä fairy purkkeihin, alas tulitikku ja virkkuulankaa ja sulatus tehtiin kesällä grillissä, tulessa paloi ihan roskia. Muistan kun ekana kesänä tuli 12 kynttilää ja pärjäsin niillä tosi pitkään.
Nämä yllä olevat ovat ihan pientä säästöä, paras tulo oli kun aloin tekee pieniä keikkoja.
Ja esim pesen ystäväni asunnon ikkunat 4 x vuodessa, saan isot kasat kirppistavaroita palkaksi.
Olet kirjoittanut tämän ennenkin. Kynttilätarinasi on legendaarinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen laskuja ihmisillä on niin paljon, että palkka ei riitä elämiseen? Minulla ei ole kuin vuokra (sis. vesi), sähkö ja puhelinkulut.
Esim. serkkuni juuri kertoi, että hänellä on vuokran verran muita laskuja. Miksi ihmeessä tuhlaillaan näin, jos ei selkeästi ole varaa?
Tässä esimerkki omasta "menoja kuussa yhtä paljon kun vuokran suuruus":
Opintolainan takaisinmaksu, puhelin, sali, bussikortti, lääkkeet, sähkö ja sen siirto, kotivakuutus, autovero ja vakuutus, bensat ja tarvittavat menoerät esim just ostin sekä talvi- että kesärenkaat, tulossa on akun ja pakoputken vaihtoo yms., koiran ruuat. Lisäksi olen tämän vuoden aikana käynyt hoidattamassa (fyysistä) sairauttani sekä hampaitani ja edessä on vielä viisaudenhampaiden poisto.Mun mielestä noi ei kyllä oo mitään tuhlausta ja noista ei vois mistään muusta tinkiä kun autosta, koirasta en luovu.
Juuri tämähän tää täällä alusta asti. "no ainakaan asiasta X en tingi, mistään en voi säästää".
Miksei velkojen kanssa kamppailevat muuta yhteen asumaan toisen samanlaisen ihmisen kanssa? Siinä saíi asumiskulut jaettua ja on yksi yhteinen puheenaihekin.
Oispa vain 7000 velkaa.