Käveleekö teidän muiden 8-vuotiaat (tai nuoremmat) käsillään?
Tyttö on ihan itse oppinut, mietin onko kuinkakin yleistä.
Kommentit (38)
Taitaa olla palstan nuorin sitten 👑
Opettelee. Taitaa pari "askelta" ottaa.
Myös 8-vuotias tyttö. On liikunnallisesti, taitava. Tai ainakin tuontyyppisessä liikunnassa. Tanssii ja voimistelee.
On pieni, siro ja ketterä niin kai se on silloin helpompaa. Ei ole itseltä ikinä onnistunut kun olen ollut lapsena isompi ja kömpelömpi. Eli tuskin onnistuu kaikilta. Joku on lahjakas yhdessä, toinen toisessa asiassa.
Taitava tyttö!! Meidän viisi ja neljävuotiaat ei ole ainakaan vielä lähelläkään mitään käsilläkävelyä, päällä seisovat seinää vasten.
Aikanaan itsrkin kävelin lapsrna ja se oli ihan yleistä maaseudulla.
Aikanaan itsrkin kävelin lapsrna ja se oli ihan yleistä maaseudulla.
Eikös nykyään kaikki lapset kävele käsillään melkein jatkuvasti. Tai heittävät voltteja, kärrynpyöriä jne. Minusta ainakin näyttää siltä. Ei meidän aikana ollut sellaista. Ja sitten koko ajan paasataan miten nykylapset ovat liikkumattomia ja kömpelöitä.
Kannattaa ehkä laittaa harrastamaan jotain voimistelua jos muuten löytyy sitkeyttä ja kurinalaisuutta ja vanhemmilla intoa kuljettaa treeneihin ja rahaa maksuihin. Mun tytöstä päiväkodista sanottiin että osaa ikäisekseen hyvin jotain kehonhallinta-juttuja (en enää muista niitä liikkeitä) ja laitettiin hänet telinevoimisteluun. Nyt monen vuoden jälkeen tekee niin hurjan näköisiä temppuja että välillä en melkein uskalla katsoa. Toki on luonteeltaankin sinnikäs ja jaksaa treenata ahkerasti vaikka olisi huono päivä.
Ja siis toki riippuu miten käsillä kävelee... onko vartalo ja jalat (polvet) suorina, onko nilkat ojennettu... tiedän poikia jotka kävelee käsillään mut jalat eivät ole suorina ja tekevät kärrynpyöriä koukkupolvin
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään kaikki lapset kävele käsillään melkein jatkuvasti. Tai heittävät voltteja, kärrynpyöriä jne. Minusta ainakin näyttää siltä. Ei meidän aikana ollut sellaista. Ja sitten koko ajan paasataan miten nykylapset ovat liikkumattomia ja kömpelöitä.
Mikä on "meidän aikana"?
Olen syntynyt 60-luvulla ja tyttöjen mielipuuhaa oli voimisteluharjoitukset -- kärrynpyörät, voltit ja erilaiset temput telineillä.
Hyvä, että vieläkin on pajon liikunnallisia lapsia. Mutta ihan eri tavalla on liikumattomia. Silloinkin se kömpelö lapsi oli mukana jutuissa ja yleensä normaalipainoinen. Nyt nämä pelaavat himassa ja ovat läskejä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä laittaa harrastamaan jotain voimistelua jos muuten löytyy sitkeyttä ja kurinalaisuutta ja vanhemmilla intoa kuljettaa treeneihin ja rahaa maksuihin. Mun tytöstä päiväkodista sanottiin että osaa ikäisekseen hyvin jotain kehonhallinta-juttuja (en enää muista niitä liikkeitä) ja laitettiin hänet telinevoimisteluun. Nyt monen vuoden jälkeen tekee niin hurjan näköisiä temppuja että välillä en melkein uskalla katsoa. Toki on luonteeltaankin sinnikäs ja jaksaa treenata ahkerasti vaikka olisi huono päivä.
Miksi ihmeessä tämäkin on saanut alapeukkuja? Kirjoittajahan on aivan oikeassa. Meillä vanhemmilla ei vain ole nyt voimia alkaa kuljettaa lasta :( Lapsi voisi saada tuollaisesta paljon iloa elämäänsä, mutta on luonteeltaan sellainen ujo ja vetäytyvä (vieraiden seurassa) Vietiin kerran yhteen ryhmään, ja lopetti sen, koska vietti kaiken ajan isin jalkojen välissä suurinpiirtein lattian reunamilla. Sittemmin oon houkutellut lasta uudestaan (voisin kokeilla jaksaa kuitenkin kuljettaa, jos lapsi hinkuisi) mutta vastaa, ettei tahdo. Oon aatellut, että koska oon huono enempää tukemaan innostamisessa, niin asia eteneee omaa tahtiaan sitten, aina ehtii, kun ei kilpailijaksi tähtää :)
ap
Ei. Ne on jo oppineet kävelemään jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tämäkin on saanut alapeukkuja? Kirjoittajahan on aivan oikeassa. Meillä vanhemmilla ei vain ole nyt voimia alkaa kuljettaa lasta :( Lapsi voisi saada tuollaisesta paljon iloa elämäänsä, mutta on luonteeltaan sellainen ujo ja vetäytyvä (vieraiden seurassa) Vietiin kerran yhteen ryhmään, ja lopetti sen, koska vietti kaiken ajan isin jalkojen välissä suurinpiirtein lattian reunamilla. Sittemmin oon houkutellut lasta uudestaan (voisin kokeilla jaksaa kuitenkin kuljettaa, jos lapsi hinkuisi) mutta vastaa, ettei tahdo. Oon aatellut, että koska oon huono enempää tukemaan innostamisessa, niin asia eteneee omaa tahtiaan sitten, aina ehtii, kun ei kilpailijaksi tähtää :)
ap
Itseäni häiritsi "laittaa harrastamaan". Kyllä sen lapsen pitää itse saada päättää mitä haluaa harrastaa. Ehdotella voi, mutta päätäntävallan pitää olla lapsella. Ei niin, että kun äiti niin tykkää tuosta telinevoimistelusta.
Varmaan sellaiset lapset kävelee käsillään jotka ovat jostain syystä halunneet sitä opetella. Mun lapset ei ole siihen niin innostuneet, joten eivät kävele käsillään. Kaipa sen kuka vaan lapsena oppii jos haluaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apItseäni häiritsi "laittaa harrastamaan". Kyllä sen lapsen pitää itse saada päättää mitä haluaa harrastaa. Ehdotella voi, mutta päätäntävallan pitää olla lapsella. Ei niin, että kun äiti niin tykkää tuosta telinevoimistelusta.
Kuule eipä se tarhaikäinen aina vielä itse tiedä, mitä haluaisi harrastaa ja millaista jokin on, että on ihan ok vaikkapa laittaa harrastamaan. Miten lapsi voi tietää, tykkääkö jostain, jos ei joudu sitä kokeilemaan?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apItseäni häiritsi "laittaa harrastamaan". Kyllä sen lapsen pitää itse saada päättää mitä haluaa harrastaa. Ehdotella voi, mutta päätäntävallan pitää olla lapsella. Ei niin, että kun äiti niin tykkää tuosta telinevoimistelusta.
Kuule eipä se tarhaikäinen aina vielä itse tiedä, mitä haluaisi harrastaa ja millaista jokin on, että on ihan ok vaikkapa laittaa harrastamaan. Miten lapsi voi tietää, tykkääkö jostain, jos ei joudu sitä kokeilemaan?
ap
...ja kun tekstissä ei niin kuin missään käynyt ilmi, että kirjoittajan lapsi olisi asiaa jotenkin vastustellut? Mutta on kiva aina ensimmäiseksi uskoa muista pahaa, eikö niin?
ap
Eiköhän melkein kaikki lapset tuon taidon opi
Koulussa taitaa edelleen liikuntatuntien sisältöön kuulua kaikki tällaiset pienet voimistelu harjoitukset...
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän melkein kaikki lapset tuon taidon opi
Koulussa taitaa edelleen liikuntatuntien sisältöön kuulua kaikki tällaiset pienet voimistelu harjoitukset...
Ei kuulu.
ap
Mä en ikinä oppinut käsillä kävelyä tai kärrinpyörää. Käsilläseisontakin vain
ehkä kerran pakotettuna jotain tukea vasten koulussa 😂
Meillä on onneksi silleesti normaali lapsi että kävelee jaloillaan.