Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylmä suhtautuminen vauvaamme

Vierailija
27.04.2006 |

Odotan esikoistamme syntyväksi kesäkuussa. Mieheni veli ja tämän vaimo ovat suhtautuneet raskauteen täydellisen välinpitämättömästi alusta lähtien. Itse asiassa he eivät ole onnitelleet tai ylipäätään edes kysyneet raskaudesta yhtään mitään. Olemme vierailleet heidän luonaan, mutta näinä kertoina raskautta ja vauvaa ei ole sivuttu sanallakaan. Heidän omista asioistaan on kyllä kerrottu ja olemme mieheni kanssa tietenkin kyselleet kuulumisia.

Tämän käyttäytymisen taustalla on ainakin osittain, luonnollinen selitys eli pariskunnan oma lapsettomuus. Asia on kuulemma erittäin kipeä, siitähän ei tietenkään puhuta mitään. Olemme muutaman vuoden heitä vanhempia eli kolmekymppisiä ja suhteemme on edennyt erittäin nopeasti. Menimme vielä naimisiin loppuvuodesta ja juhlimme pienellä tyylillä eli käytännössä kahdestaan. Kaikki muut sukulaiset ja tuttavat onnittelivat uutisen kuultuaan, mutta kyseinen veli ja vaimonsa eivät ole tästäkään asiasta maininneet mitään sanallakaan. Jotenkin olen aistinut, että minun tuloni mukaan porukoihin ei ylipäätään ole ollut kovin toivottua. Muut sukulaiset ovat kyllä toivottaneet minut tervetulleeksi.

En sinänsä kaipaa onnitteluja tai muuta mairittelevaa huomiota. Huoleni liittyy tulevaan: Miten käy, kun vauva syntyy? Muuttuuko pariskunnan käytös ja suhtautuminen lapseen ajan kanssa? Olen ihan vilpittömästi huolissani siitä, jääkö tämä sukulaissuhde etäiseksi. Olisin itse valmis tulemaan vastaan, sillä ymmärrän kyllä heidän pahan olonsa.

Siis, onko muilla kokemuksia vastaavista tilanteista?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on se suomalainen piirre, että muiden onni on aina itseltä pois

Vierailija
2/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vasta omien lasten mukana opin kyselemään muiden raskauksista ja lapsista :)

Vaikka kateellinen en ollutkaan (tosin, emme myöskään kärsineet lapsettomuudesta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikaa, josko tottuvat lapseen. Väkisin et voi heitä kuitenkaan saada lapsesta kiinnostumaan.

Vierailija
4/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teidän vauvan näkeminen sulattaa katkeruuden, tai sitten lapsi saa kylmäkiskoista kohtelua sedältä ja tädiltä. :( Yleisesti ottaen ihmiset kuitenkin tykkää pikkulapsista, mutta tältäkin palstalta voi joskus nähdä, kuinka kaikennielevää se lapsettomuudesta johtuva katkeruus voi olla. :(

Vierailija
5/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nonseleeraavat kaiken lapsiin liittyvän. Sitä ei edes halua nähdä ympärillään olevien ihmisten lapsionnea. Voi siis olla, että se on heidän selviytymiskeinonsa. Ei se välttämättä ole ilkeyttä, niin uskoisin.

Ja kun itsellä ei lapsia ole, ei välttämättä edes tajua kysyä kuulumisianne ja vointiasi.

Asia selkenee ajanoloon. Toivottavasti välinne selkiytyvät!

Vierailija
6/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi odotat, että sinun raskautesi pitäisi olla kaikille tärkeä?

Itselläni on kaksi lasta, enkä siltikään jaksa kiinnostua erityisemmin toisten raskauksista tai vauvoista.

Vierailija
7/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisten ihmisten kanssa, jotka selvästi suhtautuvat minuun ja raskauteenii kylmästi.

Viimeisellä vierailulla tuli vahva tunne, että nyt en enää jaksa olla ystävällinen, kun vastassa on vain seinä. Miehelleni veli on kuitenkin veli, joten en oikein halua hänellekään asiasta kauheasti valitella. En kai itsekään sietäisi, jos hän ryhtyisi vastaavalla tavalla arvostelemaan omaa veljeäni.

Täytyy kai vain yrittää luovia ja sulkea silmät ja korvat. Olet oikeassa, että kiinnostusta ei voi pakottaa syntymään. -ap

Vierailija
8/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkään onnitelleet, saati sitten käyneet katsomassa meidän " vauvaa" , jolla on ikää jo reilu vuosi. Eivät asu kaukana, ajavat viikottain tuosta 50 metrin päästä ohi. Tuntuu tosi hyvältä (=

Vierailija
9/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli heille ei koskaan omaa lasta tule, niin kummilapsissa on iso lohtu. Minun kummitätini ei voinut saada lapsia, mutta hänellä oli 5 kummilasta, joita kohteli rakkaudella kuin omiaan.

Ja älä ota nokkiisi heidän tylyltä tuntuvasta käytöksestään, tosiaan voi olla että kyselemättömyyden taustalla on vain heidän oma tuskansa..

Vierailija
10/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä se nyt kuuluu alkeellisimpiin käytöstapoihin kysyä edes joskus jotain toisen voinnista näinkin läheisissä suhteissa, mitä ap:n tapauksessa.

Kyllä mä ainakin jo paljon ennen omia lapsiani kyselin hyvien ystävieni tai sukulaisteni vointeja, vaikkei niistä nyt koko ajan tarvinut jauhaa.

Vierailija
11/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin aiemmin, en ole niinkään huolestunut yksittäisten onnittelujen tai raskaushöpinöiden puutteesta. Kaikkiaan kyse on laajemmasta suhtautumisesta ja siitä, että millaista on esimerkiksi vierailla kodissa, jossa tuntee olevansa ei-toivottu. Tuon tunteen koen nyt itse, ja sen kanssa selviän. Lapselle toivoisin hieman sydämellisempää vastaanottoa. Mutta niinpä se on, että asia jää nähtäväksi. Olin vain kiinnostunut muiden, jo viisastuneiden vastaavista kokemuksista. -ap

Vierailija
12/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaan jos sukulaiset eivät ole tungettelevaa sorttia. Eikä ne lapset kaikkia kiinnostakaan, toisin kuin " lapselliset" usein ajattelevat.

Vierailija
13/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi odotat, että sinun raskautesi pitäisi olla kaikille tärkeä?

Itselläni on kaksi lasta, enkä siltikään jaksa kiinnostua erityisemmin toisten raskauksista tai vauvoista.

Vierailija
14/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna olla. Ei teidän vauvan tartte olla kaikkien ihmisten elämän keskipiste, riittää että se on teille se tärkein asia.

Tiedän mitä lapsettomuuden tuska voi pahimmillaan olla. Se on toisilla niin hirveää että järki meinaa päästä lähteä, ja siinä tilanteessa jokaisella on oikeus suojella itseään.

Anna olla, osoita fiksuutesi ja koeta edes ymmärtää vaikket kaikkea käsittäisikään.

Vierailija
15/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on jo kummilapsia, joten tuskin pyydämme heitä. Enkä ole aivan varma, ovatko he hyviä tyyppejä siihen " vastuullisen aikuisystävän" rooliin, jollaiseksi kummit miellän. Eikä miehenikään ole moista ehdottanut.

Sedän ja tädin rooli sen sijaan heille lankeaa automaattisesti. Olisin ihan todella iloinen, jos he kääntäisivät kelkkansa ja voisivat joskus viettää aikaa lapsen kanssa. Itse muistan hyvin, kuinka mukavaa lapsena oli vierailla setien, enojen ja tätien luona. -s

Vierailija
16/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin olla tekemisissä sisarusten puolisoineen kanssa, mutta ihmisillä on eri intressit.

Jospas niitä ei vaan kiinnosta sun maha ja sun elämä? Ei ne ajattele olevansa sulle ilkeitä. Ne ei näe, miksi olisivat susta kiinnostuneita. Keskity vaan omaan elämääsi.

Minunkin raskaudestani ja lapsistani on tuntemattomat olleet paljon kiinnostuneempia kuin omat tai appivanhemmat.

Vierailija
17/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt vielä kaupan päälle, että olen oikeasti suhtautunut asiaan viisaasti ja vaiennut. Kyseiselle pariskunnalle itselleen en ole muuta kuin hymyillyt ja nyökytellyt.

Itse asiassa tämä keskustelualoitus av:lla oli ihan ensimmäisiä kertoja, kun asiasta muille ihmisille ylipäätään mitään sanon.

Otan vinkistä vaarin ja annan olla. Semmoista se elämä on. Sukulaisten kohdalla taktiikka on vain himpun verran hankalampi kuin esimerkiksi kaverien ja tuttavien suhteen.

Vierailija
18/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnitelleet kuultuaan raskaudesta tai muutenkaan osoittaneet iloaan.

Nyt kun vauva syntyi ei ole onnitteluja tullut. Sairaalaan eivät pyynnöstä huolimatta tulleet katsomaan ja nyt vauva on vauvateholla, mutta pääse ehkä huomenna kotiin. Silti miehen vanhempia ei tunnu kiinnostavan tippaakaan. Tämä on meidän toinen lapse. Edellinenkään ei raskausaikana kiinnostanut tai muutenkaan heti, myöhemmin kyllä.

Jotenkin vaan nyppii heidän suhtautuminen.

Vierailija
19/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma veli + vaimoke lapsettomia ja ekasta jaksoivat innostua, tokastakin vielä, vaikka nopea raskautumiseni oli kova pala, kolmannesta ei onnitteluja. No, saivat sitten omankin nuppusen vuosien vaivannäön jälkeen.

Vierailija
20/31 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minusta siltä, että miehesi veljen vaimo on kateellinen siitä, miten nopeasti ja helpolla olet saanut asemasi suvussa. Hän oli ensin ns. Ensimmäinen nainen suvussa, ja yht' äkkiä sinä tuletkin paikalle, nait sukuun ja vieläpä synnytät perillisen. Kateuttakin voisi olla, sanon minä.. Itse ajattelin näin, kun meidän suvussa oli ihan vastaava tilanne. Minua ärsytti anopin huomio uutta miniää ja heidän lastaan kohtaan, ja sekin ärsytti, että en saanut synnyttää ensimmäistä lapsenlasta anopille. Mutta nämä ajat ovat nyt takanapäin, ja mieheni veljen vaimo on paras ystäväni :) On näille jutuille hänen kanssaan naurettukin myöhemmin, että miten sitä ihminen ajatteleekin tuolla tavalla :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi