Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te autottomat perheelliset käytte kaupassa?

Vierailija
22.06.2018 |

Olen jo vuosia ollut neljän lapsen yksinhuoltaja.
Itselläni ei ole ajokorttia mutta kaupoille olen päässyt äitini kyydillä.
Nyt sitä mahdollisuutta ei enää ole vaan käyn bussilla kaupassa.

En ole tajunnut kuinka pelkkä kaupassa käyminen voi olla niin hankalaa ilman autoa.
Eli miten te muut autottomat yksinhuoltajat/perheelliset hoidatte ostoksilla käynnin?

Itse menen kaupoille kahdella bussilla.
Lähden kotoa bussilla, jään 15min. päästä bussista pois ja jatkan toiselle pysäkille.
Usein ei bussit osu kohdalleen vaan joudun odottamaan toista bussia puolikin tuntia.
Sitten kaupoille ja sama matka ostosten kanssa kotiin.
Tähän kaupparumbaan menee aina useampi tunti ja koska kerralla ei saa kauheasti tuotua (mummokärrystä huolimatta) tarvii kaupassa käydä usein.
Olen ihan kypsä kaupoilla käymiseen. Painavan kärryn raahaaminen esim. loskakelissä ja sen bussiin nostaminen on fyysisestikin raskasta.

Juhannus ollaan nyt tiiviisti kotona koska meiltä ei bussit kulje enää klo. 14 jälkeen.
Huomenna ei liiku bussit ollenkaan.
Onko muillakin autottomilla tälläistä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi helpompi tilata ruoka kotiin? Teillähän menee älyttömästi ruokaa, joten miten käsin raahaat kaiken?

Vierailija
2/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumalla pääkaupunkiseudulla. Kauppoja löytyy ihan kävelymatkan päästäkin ja yhdellä bussilla pääsee jo useampaankin kauppaan. Lisäksi täällä toimii erilaiset kauppakassipalvelut eli voi ostaa päivittäistavarat netistä ja ne tuodaan suoraan kotiovelle. Kerran mulla oli nilkka murtunut ja kauppakassityyppi kantoi kaikki ostokseni suoraan keittiönpöydälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ruokakauppaan kolmen minuutin kävelymatka. Siellä kipasee kymmenessä minuutissa, jos lapsen ottaa mukaan niin puolessa tunnissa. 

Vierailija
4/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi helpompi tilata ruoka kotiin? Teillähän menee älyttömästi ruokaa, joten miten käsin raahaat kaiken?

Bussireiteistä päätellen AP asuu jossain niin landella ettei sinne varmasti mitään kotiinkuljetusta saa järjestettyä ainakaan hinnalla joka AP:lle kelpaisi.

Vierailija
5/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen pyörällä ja repullisen ostan päivittäin. Tosin on vain yksi lapsi.

Vierailija
6/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähimpään ruokakauppaan pitää mennä kahdella bussilla, ei todennäköisesti asu paikassa, jossa olisi mahdollisuus tilata ruokaa kotiin. 

Vierailija
7/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomana ollaan aina asuttu riittävän lähellä keskustaa, jotta kävellen pääsee joka paikkaan. Kaupassa käyn joka päivä tai vähintään joka toinen päivä, kun en tykkää hirveää määrää roudata. Ei teillä olisi mahdollisuutta lähemmäs kauppoja muuttaa? Toki samalla rahalla saa vähän pienemmän asunnon, mutta me ollaan päätetty pitää sijaintia neliömäärää tärkeämpänä.

Vierailija
8/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikset mene kauppaan pyörällä? Pyörään saa peräkärryn johon mahtuu melkoinen määrä tavaraa.

Pyöräily onnistuu myös talvella, jos pyörässä on karkeakuvioiset renkaat (joilla kaatumisriski on paljon pienempi kuin kävellessä) tai nastarenkaat.

Vierailija
9/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään lähintä kauppaa, vaikka ei ole se kaikista halvin..

Joko kävellen, pyörällä + pyöräkärry tai linkillä.

Vierailija
10/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa muuttaisin ehdottomasti asumaan paikkaan jossa kaupat ja muut palvelut vieressä.Tai ajaisin ajokortin ja ostaisin auton.

Vierailija
11/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai maalaisten ongelmia? 

Minulla on lähikauppa (Alepa) sadan metrin päässä ja paljon isompi ruokakauppa kolmen sadan metrin päässä. 

Töihin menen bussilla. Lapsilla on koulu kävelymatkan päässä ja harrastuksiin mennään bussilla niin kauan kuin saattajaa tarvitsevat. 

Otan taksin tai naapuri heittää odottamattomiin tarpeisiin. 

-Helsinki

Vierailija
12/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko apllä matkaa kauppaan?

Vierailija
13/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös yh-äiti.

Ajokortti on, autoa ei.

Minulla on iso ns. mummokärry, jota kauppa-autokseni kutsun.

Siis se pyörillä kulkeva kauppakassi.

Asun Helsingissä, joten on helppo kävellä lähistöjen S-Marketteihin tai Lidliin.

Käyn toki välillä myös keskustassa ruokakaupassa kärryineni, jos sinne on muutenkin asiaa.

Vierailija
14/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilemällä mennään. Vähän yli kilometri kauppaan ja vain yksi lapsi.

Vierailija
15/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki moposkootteri.

Vierailija
16/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä niin ei ole raskas ajaa vaikka olisi iso kuorma ostoksia, pari pientä lasta kyydissä ja tiellä loskaa.

Vierailija
17/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa kannattaisi varmaan hankkia ajokortti ja ostaa auto. Toinen vaihtoehto on muuttaa lähemmäs palveluita. Monta kilometriä teiltä on kauppaan ja voisiko sen mennä pyörällä? Miten menet töihin, lääkäriin, lapset harrastuksiin tms.? 

Vierailija
18/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellen kahden minuutin kävelymatkan päässä. Olen valinnut asunnon myös sen perusteella että ruokakauppa ja kaikki muu tarvittava on lähellä ja pääsee kävellen.

Vierailija
19/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme asu ihan landella eli bussilla kyllä päästään liikkumaan joka puolelle.

Kauppa olisi lähempänäkin mutta se on niin kallis ettei sieltä voi kaikkia ostoksia tälle porukalle ostaa. 

Rahasta on monet asiat kiinni. Siksi suosin hankalan matkan päässä olevaa Lidliä.

Ajaisin ajokortin ja ostaisin auton jos se olisi mahdollista.

Myös muutto lähemmäs kauppoja houkuttaa mutta siihen ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta.

En ole vakityössä eli välillä olen töissä ja välillä työttömänä.

Pyörää en omista mutta se tarvii seuraavaksi hankkia.

Tosin ei silläkään kauheasti saa tuotua kerralla.  

Ap

Vierailija
20/29 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Tuo puoli tuntia linkkiä on ihan ok aika odottaa (YouTube kännykästä on hyvä tapa saada lapsi pysymään paikoillaan)...😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän