Mitä koeaikapurkuun vaaditaan? Ymmärsin että minut irtisanottiin aiemmin tänään puhelimitse
Yritys on ajatellut säästää ja hankkinut halvemmat toimitilat noin puolen tunnin ajomatkan päässä nykyisistä. Kunhan saadaan tarvittavat toiminnot siirrettyä, on tarkoitus vaihtaa citytoimitilat pienempiin ja hoitaa siellä lähinnä myynti ja asiakastapaamiset.
Olin viemässä läjän tavaroita autolla uuteen paikkaan kun puhelin soi. En käytä puhelinta kun ajan autoa joten hylkäsin puhelun, pysähdyin sopivaan paikkaan ja soitin takaisin. Pomo olisi halunnut tietää missä olen ja sanoi että muut on vienyt jo kolme kuormaa samassa ajassa. Kerroin sijaintini rehellisesti ja lisäsin että ajan liikenteen ja olosuhteiden mukaan, ja arvioin milloin olen perillä nykyistä menoa.
Sain massiiviset haukut. Kuuleman mukaan perillä on ollut kaksi työntekijää varta vasten odottamassa minua mutta ne on jouduttu päästämään juhannuksen viettoon ylityökiellon takia. Olisi pitänyt ajaa selvästi yli nopeusrajoitusten koska kyseisellä matkalla niitä ei yleensä valvota lainkaan. Mutta varsinkin "pitäisi firma puhdistaa tuollaisilta" antoi käsityksen ettei minulla todellakaan ole työpaikkaa enää.
Puhelun jälkeen lähdin siitä että työsuhde on purettu ja tyhjensin autoni yrityksen tavaroista. Eräällä bussipysäkillä on nyt muiden asioiden lisäksi neljä tietokonetta ja ilmeisesti joitakin teratavuja yhtiölle kuuluvaa dataa, normaalin salassapidettävän materiaalin lisäksi. Tietokoneista tuhoutuu elektroniikka hetkessä tässä kelissä mutta HDD:t ja SSD:t säilyy todennäköisesti luettavina. Jos nuo tiedot joutuu kilpailijan käsiin, on entinen työnantajani luultavasti hyvin pian konkurssissa. Kysymys on vain siitä mitä löytäjä tekee niillä.
Kommentit (28)
Ei riitä omat asiat niille. Pilaa toistenkin elämät. Se on mahdollista vain Pohjanmaalla.
Ne tietyt erinomaiset naiset siellä puhuu niin paljon paskaa että hukkuu siihen paskaansa.
A-sian ajaja kirjoitti:
Oliko nyt kyseessä irtisanominen vai sopimuksen purkaminen?
Toisekseen, oli kyse kummasta vaan, lojaliteetti ja huolellisuusvelvoite sitoo työntekijää vielä työsuhteen päättymisen jälkeenkin.
Kilpailukielto ja salassapitovelvollisuus voi jatkua työsuhteen jälkeen. Huolellisuusvelvoite ja varsinainen lojaliteettivelvoite ei kylläkään jatku työsuhteen jälkeen.
Aloittajaa ei edes irtisanottu puhelimitse :)
No ap, miten kävi loppupäivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla sekä työnantaja että työntekijä voivat päättää työsuhteen ilman irtisanomisaikaa.
Paitsi, että työntekijän pn tehtävä kyseinen työpäivä loppuun. Ei voi nakata vain työpaikan tavaroita ulos ja lopettaa töitä. Tahallinen haitanteko tuollainen.
Ei ole. Työnantaja voi purkaa työsopimuksen heti aamulla työvuoron alkaessa. Ei se paljon naurata,jos on ajanut pitkän työmatkan ja sitten saa lähteä ajamaan takaisin saman tien. Se on epäselvää, maksetaanko palkka koko aloitetulta vuorolta.
Jos on tarkoitus tehdä ensin työvuoro loppuun, työsuhde puretaan vasta vuoron viimeisellä tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti niin huono, että häpeäisit!
Kirjoitat irtisanomisesta, eli silloin ollaan irtisanomisaika = 2 viikkoa töissä. Eri asia, jos SINÄ olet purkanut työsopimuksen koejalla, mihin tämä tarina paremmin sopisi.
No koeaikapurku yleensä tehdään juuri niin kuin ap kuvasi.
Mitä helvetin sunnuntaijuristeja täällä on? Tottakai työvelvoite päättyy heti kun työsuhde puretaan.
Ne hukkuu omaan itseensä.