Kahdeskymmenesyhdeksäs Viikko
Kommentit (21)
Minä otin rokotteen eilen. Kuukausi sitten sairastin perinteisen flunssan ja jo se uhkasi viedä minut hengityskoneeseen. Miehen kanssa punnittiin asiaa ja päädyttiin ottamaan rokote. Tamiflu-kuuria en haluaisi missään nimessä. Sivuvaikutuksina sain piikistä sairaan kipeän käsivarren ja lihaskipuja joka puolelle kroppaa. Hyvä jos näillä tästä selvittiin.
Otettu on. Palkkioksi kipeä käsi ja päänsärky, mutta se on pientä jos itse taudilta säästyy. Kiitos blogista! Viikon verran perässä tullaan.
Miisa: kiitos :) Tiedän ainakin sen verran että jatkossa on tarkoitus lykätä kausi- ja H1N1-flunssat samaan rokotteeseen, mutta sitä ei ehditty tähän syssyyn vielä tehdä.
Satu: Aika rankan flunssan sairastit jo! Toivottavasti ei tarvitse uudestaan samanlaista...
Kinse: Kipeä käpälä johtuu siitä että rokotteessa on kuulemma samat "ajurit" kuin jäykkäkouristusrokotteessa, eli saattaa tassua särkeä vielä parikin päivää :)
En ottanut enkä ota, tauti ehti ensin. Eilen varmistettiin labrassa että sikainfluenssaa on. Tosin tää taitaa olla lievä versio, selvisin yhden päivän kuumeella ja parin päivän influenssakivuilla. Siitä maanantaista asti oon kyllä ollut niin tukossa, että ilman raskailta kiellettyjä röörinaukaisijoita tukehtuisin. Yskäkin on, mutta ei paha. Se Tamiflu on kyllä just niin hirveää kuin pitääkin. Viime viikolla loppunut pahoinvointi on tullut takaisin viidenteentoista potenssiin korotettuna. Soittelin jo lääkärille kysyäkseni, vaikuttaako koko lääke jos sen oksentaa joka kerta. :) Kuulemma joo, jos en heti yrjöä. On muuten aika tuhtia kamaa ylöspäin tullessaan! Ihan kuin oksentais jotain happoa.
En vielä ennättänyt ottaa rokotusta, mutta ensi viikolla on aikomus mennä hakemaan.
Täälläpäin alkaa rokotukset huomenna meille raskaana oleville ja taidanpa mennä sen ottamaan samantien. Paljon tuota on tullut pyöriteltyä mielessä ja mieluummin rokote kuin tauti. Toivottavasti ei kipeän käden lisäksi kauheasti muita oireita tule, mutta sittenpä sen näkee.
Rokotteen menen ottamaan tiistaina - pitkän pohdinnan jälkeen. Mutta suojaa sitten tulevaa vauvaakin sen puolivuotta. Ja kivampi minun itseni on kärsiä vaikka pikku kuume rokotteesta johtuen, kun se että joko minä tai vauva sairastutaan pahemmin. (etenkin vauva!!)
Minä otin sen viime torstaina - pitkän harkinnan jälkeen. Meillä keskusteltiin siitä pitkään, juuri mediassa olevien tietojen ristiriitaisuuksien vuoksi. Oli kyllä vaikea päättää asia - ketä uskoa, ketä ei. Mutta, tuli(mme) siihen tulokseen, että on minulle ja vaaville pienempi riski ottaa rokotus kuin sairastaa sikainfluenssa. Minä kun olen niitä, jotka sairastaa aina kaikki flunssat ja saa ne menemään joko keuhkoputkentulehdukseksi tai poskionteloihin. Rokotuksesta ei ollut muita oireita kuin kipeä käsivarsi, joten aika helpolla selvisin siltä osin.
Ymmärrän täysin ( ja samaistun ) tuohon sykkeen mittausasiaan :) Meillä täällä ei saa neuvolan täti / lääkäri edes tutkia mahaa, nyrkki tai potku tulee välittömästi. Ultrassa ipana kääntää itsensä aina niin että tarkastelun kohteena oleva asia peittyy ... Isäänsä tullut, sanon minä :)
Ihana blogi! Mulla enää n. 7 viikkoa raskaudesta jäljellä, odotan innolla vauvan saapumista!!! =)
En ole ottanut, enkä ota rokotetta. Ei oo tauti niin levinnyt et mua pelottais vielä, sitäpaitsi olen niin vähän tekemisissä muitten ihmisten kaa et en ihan jaksa uskoa et muhun tarttuis ihan ensimmäisenä. Enkä luota rokotteeseen vielä...
Malla: Olen itse aivan samanlainen. Parhaina vuosina olen sairastanut virusflunssan kaksi kertaa :D
huomenna on neuvola ja siellä meinasin ottaa mutta nyt tuntuu flunssa pukkaavan päälle. Mä olen vähän sua edellä kun viikkoja jo 33 ;-)
heips. muutaman kerran olen eksynyt tänne blogiis ja tosi kiva lueskella sun juttujas. varsinki kun samoilla viikoilla mennään. :)
oon kans pohtinut tuota rokotetta ja nyt olen kallistunut siihen, että torstaina neuvolassa saavat muhun sen rokotteen pistää. ihan vaan vauvan takia. ja sormet ristiin, ettei mitään sivuvaikutuksia vauvalle tule nyt tai myöhemmin. vaikea juttu tämä on, mutta itsekin aika usein olen sen perusflunssan sairastanut sillä tuloksella että keuhkoputkentulehdus tai poskiontelontulehdus ollut jälkitautina.
Heips,
Loistava blogi, kiitokset :) Olen sinua raskaudessa reilusti jäljessä, vasta 15 viikko meneillään.
Ensi viikon torstaihin asti olisi aikaa päättää otanko rokotteen vai en, silloin on normaali neuvolakäynnin aikana tarkoitus hoitajan laittaa piikki. En ole edelleenkään tehnyt päätöstä suuntaan tai toiseen. En sairastu kovin helposti, olen sairastanut vähän vajaa 30 ikävuoden aikana influenssan kerran (!), tavallinen flunssa ei koskaan nosta kuumetta, keuhkokuumetta ei ole ollut ikinä, keuhkoputkentulehdus kerran (sen influenssan jälkitautina) poskiontelontulehdusta ei ikinä. En luota rokotteen turvallisuuteen vaikka tiedän, että se on mekanismiltaan sellainen, ettei se aiheuta vaaraa sikiölle. Yritän saada vielä lisää tietoa asiasta, viimeksi neuvolassa lääkäri ei tiennyt, myönsi sen sentään. Hoitaja taas lässytti jotain "pahoista kavereista" ja "hyvistä kavereista" ja siitä, kuinka rokote auttaa "hyviä kavereita" tunnistamaan "pahat kaverit" kun ne hyökkää ja voittamaan ne. Totesin siinä kohtaa varsin viileästi, että tiedä kyllä varsin hyvin, millä mekanismilla rokotteella luodaan immuunivaste ja, että raskaus ei tietääkseni tee kenestäkään tyhmää...
Piikki saatu reilu viikko sitten, käsi oli pari päivää arka ja pientä lämpöä nousi. Helpolla pääsin. Ihana blogi sulla <3 Löysin tämän vasta äsken ja heti jäin koukkuun :)
Hönttä ja pikkumuru 27+5
Otin piikin tiistaina. Lämpöä nousi, päätä särki ja oksensin, mutta jos näillä yhden päivän kestäneillä oireilla vältytään itse taudilta niin kyllä kannatti :)
En ottanut rokotetta, en sairastu kovin helposti edes tavalliseen flunssaan ja jalkitauteja en ole saanut koskaan...Olen myös paljon pohtinut ja miettinyt ja lukenut asiasta ja päätin että en ota,enkä ottanut lapsillekään.
Kurkistelen välillä blogiisi, vaikka pian jo meidän vaavin olisi aika tulla syliin...
Ensin; kiitos ihanasta blogista. Tätä on niiiin mukava seurata, itse tulen vähän perässä la vasta 15.3.
Otin rokotteen maanantaina, en tahdo maata sairaalassa respiraattorissa ja kirota, että "miksei tullut otettua". Olen ehkä naiivi, mutta uskon ettei markkinoille tuputeta tuotetta, joka olisi vaarallinen. Eikö tämä rokote ole jollain tavalla kehitetty ja johdettu jo siitä Tamiflu-rokotteesta jota on jo ehditty testata enemmänkin(?)... Aion myös rokotuttaa (onko oikea sana) kuusivuotiaan mahaa paijailevan isosiskon.