Jos saa perintöä ja ostaa heti perintörahalla perheelleen asunnon...
Voiko sen jälkeen saada toimeentulotukea, jos lähes kaikki rahat on menneet siihen asuntoon? Onko joku tietty aika, että minut katsotaan vielä varalliseksi? Voiko näin siis tehdä, vai onko varmempaa ottaa vuokra-asunto, että ei ole katto pään päällä mutta muuten puilla paljailla kohta..
Kommentit (23)
Ei voi. Toimeentulotukia saa kun kaikki muu omaisuus on finito
kruuna tai klaava kirjoitti:
Kannattaa laittaa kaikki punaiselle ruletissa.
Jos voitat, et tarvitse toimeentulotukea - jos häviät, toimeentulotuki kattaa elinkustannuksesi, joka muuten söisi perintösi.
Hm, onko tosiaan näin.
Se, että käyttäisin rahan pysyvään kotiin ja sitten opiskelisin opinto- ja tt-tuella, tuntuisi järkevämmältä kuin tehdä sama tuhlaten rahat vuokranantajan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Toimeentulotukia saa kun kaikki muu omaisuus on finito
Kyllä toimeentulotukea saa omistusasunnossa asuvat, ei asuntoa ole pakko myydä siitä syystä jos joutuu toimeentulotuelle, paitsi jos tuen saaminen jatkuu pitkään ja asunto on liian iso asujien tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos voitat, et tarvitse toimeentulotukea - jos häviät, toimeentulotuki kattaa elinkustannuksesi, joka muuten söisi perintösi.
Hm, onko tosiaan näin.
Se, että käyttäisin rahan pysyvään kotiin ja sitten opiskelisin opinto- ja tt-tuella, tuntuisi järkevämmältä kuin tehdä sama tuhlaten rahat vuokranantajan taskuun.
Olisiko oikein, jos kaikki saisivat toimeentulotukea? Sijoitetaan kaikki rahat ja eletään muiden kustannuksella, hei kuule, ei se näin mene.
Osta asunto, opiskele opintotuella ja -lainalla jos perinto ei riita. Toimeentulotukea et tule saamaan joten turha sen varaan laskea.
Ap , et sä oikeesti voi olla noin tyhmä loinen?
Ei ihme jos maa menee konkkaan jos muutkin ajattelee kuten ap. Siitä lähdetään että itse elättää itsensä.Ihan itse.Tuliko selväksi??
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos maa menee konkkaan jos muutkin ajattelee kuten ap. Siitä lähdetään että itse elättää itsensä.Ihan itse.Tuliko selväksi??
Olen siis menossa opiskelemaan, niin että jos hankin vuokra-asunnon, niin nostan sitten opintotuen asumislisää siihen. Siihen minulla kai on oikeus, vaikka perintöä olisin saanut. Ap
Minä olin samanlaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten ja sain toimeentulotukea. Tosin asunto oli ollut minulla jo vuoden päivät.
Jos ostat perinnölläsi asunnon, ostat tietenkin sellaisen, josta aiheutuneista kuluista selviät. Mitkä ovat tulosi, paljonko vastike ja/tai muut asuinkustannukset voivat olla. Näin ihan jokainen joutuu tekemään. Suurin osa vaan joutuu lisäksi ottamaan lainaa, jonka hoidosta he myös joutuvat selviämään. Jos tulosi eivät laskelmissa riitä kattamaan menojasi, siirryt katsomaan halvempia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis menossa opiskelemaan, niin että jos hankin vuokra-asunnon, niin nostan sitten opintotuen asumislisää siihen. Siihen minulla kai on oikeus, vaikka perintöä olisin saanut. Ap
Vuokralla asumalla saat enemmän ja varmemmin tukea. Opiskelijan on hankalaa saada toimeentulotukea. Sinun käsketään vain nostamaan opintolainaa jos yrität hakea.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat perinnölläsi asunnon, ostat tietenkin sellaisen, josta aiheutuneista kuluista selviät. Mitkä ovat tulosi, paljonko vastike ja/tai muut asuinkustannukset voivat olla. Näin ihan jokainen joutuu tekemään. Suurin osa vaan joutuu lisäksi ottamaan lainaa, jonka hoidosta he myös joutuvat selviämään. Jos tulosi eivät laskelmissa riitä kattamaan menojasi, siirryt katsomaan halvempia asuntoja.
Öhöm ei mene näin. Omistusasunnosta hyväksytään kuluja saman verran kun vuokra-asunnostakin eli kulut saavat olla aika tähtitieteelliset ennen kuin aletaan puhua ylisuurista menoista. Kuluina huomioidaan vesi, sähkö, vastike. Lainaa ei tietenkään huomioida kuluina. Ketään ei siis velvoitetta myymään omistusasuntoa jotta saisi rahaa elämiseen toimeentulotuen sijasta. Kuluina otetaan huomioon ne kohtuulliset kulut kuten vuokra-asunnossanin. Itseasiassa Kela ja sossu voittaa jos tuen saajalla on omistusasunto koska yleensä omistusasunnon vastike on paljon alhaisempi kun vastaavan vuokra-asunnon eli tuettava summa on pienempi. Vertaa: yksiön vuokra vaikka 650€ korvataan täysin mutta vastaavan asunnon vastike voi olla vain 300€ joka sekin tietenkin korvataan. Kumpaankin asuntoon myös maksetaan vesi- ja sähkökulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhöm ei mene näin. Omistusasunnosta hyväksytään kuluja saman verran kun vuokra-asunnostakin eli kulut saavat olla aika tähtitieteelliset ennen kuin aletaan puhua ylisuurista menoista. Kuluina huomioidaan vesi, sähkö, vastike. Lainaa ei tietenkään huomioida kuluina. Ketään ei siis velvoitetta myymään omistusasuntoa jotta saisi rahaa elämiseen toimeentulotuen sijasta. Kuluina otetaan huomioon ne kohtuulliset kulut kuten vuokra-asunnossanin. Itseasiassa Kela ja sossu voittaa jos tuen saajalla on omistusasunto koska yleensä omistusasunnon vastike on paljon alhaisempi kun vastaavan vuokra-asunnon eli tuettava summa on pienempi. Vertaa: yksiön vuokra vaikka 650€ korvataan täysin mutta vastaavan asunnon vastike voi olla vain 300€ joka sekin tietenkin korvataan. Kumpaankin asuntoon myös maksetaan vesi- ja sähkökulut.
Ja tuethan menee ihan tulojen mukaan mutta jos siis työtön peruspäivärahalla niin vuokra yleensä katetaan kokonaan (osa asumistukea ja loput toimeentulotukena) Jos on taas palkkatuloja esim. sinkulla 2000€ ja yli noin ei taida tulla senttiäkään tukea asuntoon olkoon vuokra tai vastike vaikka mikä.
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto, opiskele opintotuella ja -lainalla jos perinto ei riita. Toimeentulotukea et tule saamaan joten turha sen varaan laskea.
Toimeentulotukea saa aina jos käytettävissä olevat tulot eivät riitä TT tuen perusosan mukaiseen summaan asumiskulujen jälkeen. Opiskelijoilla otetaan aina laina mukaan tuloina kun laskelmaa tehdään eli TT tukea voi opiskeluja saada vain jos lainansaannin jälkeen jää liian vähän elämiseen kun kaikista tuloista on vähennetty asumiskulut.
Eipä siis muuta kuin kaikki vaan ostamaan itselleen ylisuuria ja ylikalliita asuntoja koska kyllä yhteiskunta hoitaa!
Vierailija kirjoitti:
Hm, onko tosiaan näin.
Ei meidän mielestä.
T: kaikki veronmaksajat
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisista tulonsiirroista huomattava osuus menee suoraan välikäden eli toimeentulonsaajan kautta asuntosijoittajille. Olen kuitenkin samaa mieltä, sijoittaminen on itsensä elättämistä, myös asuntosijoittaminen.
Kannattaa ostaa asunto, niin rahat on turvassa. Varsinkin jos pystyt tekemään sen ottamatta kovin paljoa lainaa. Saat toimeentulotukea asumiskuluihin ja elämiseen, mutta et lainan lyhennyksiin.
Kannattaa ehkä myös nostaa jonkun verran käteistä ja pitää ne patjan alla hätävarana. Jos kysyvät mihin rahat paloi, niin sanot että tuli vähän juhlittua ja makseltua kavereille vippejä takaisin. Jonkun pituinen viive siitä varmaan voi tulla toimeentulotuen maksuun, mutta tuskin kovin pitkä.
... jos alkaa tuntua tuolta, niin kannattaa muistaa, että Björn Wahlroos nostaa isoja EU tukia niille maaplänteille, jotka on hankkinut sijoitusmielessä ja joissa harrastaa maataloutta ja metsän hoitoa.