11v tyttö painaa 28kg ja kyttää painoaan.
On omasta mielestään liian laiha ja haluaisi kerätä lisää painoa kun kuulemma luokan tytöt ihmettelevät kevyitä vaakalukemia. Tyttö on pieni ja siro mutta lihaksikas (harrastaa voimistelua 3krt viikossa). Pituutta on varmaan noin 135 cm. Oikein sopusuhtainen pienikokoinen tyttö mielestäni, ei missään nimessä sellainen laiha lapsi. Miten tähänkin nyt sitten suhtautuisi, kannustanko keräämään painoa vai mitä ihmettä? Olen tähän asti vaan sanonut että olet hyvä juuri tuollaisena. Syömisen kanssa ei ongelmia, syö monipuolisesti ja herkkuja myös.
Kommentit (16)
Jos syö ja liikkuu normaalisti ei tarvitse tehdä mitään.
Antaa syödä ja liikkua. Turha stressata kumpaankaan suuntaan tuossa vaiheessa. Antaa lapsen elää. Turha väkisin syödä tai olla syömättä. Liikkuu ja kuluttaa. Kaikki hyvin, joten turha mennä muuttamaan.
Terveeltä ja normaalilta kuulostaa.
Lapset eivät osaa suhteuttaa asiaan pituutta. Tyttösi on lyhyt, joten painokin saa olla pienempi. Samassa iässä oma tyttöni kärsi, kun paino alkoi nelosella. Pituuttakin oli hurjan paljon enemmän, mutta kun päätä lyhyempi kaveri painoi vähemmän, piti tyttö itseään lihavana.
Vaikea uskoa, että 11-vuotias tyttö päivittelisi laihuuttaan.
Eikä edes ole edes hoikka, jos on noin lyhyt. Pituus on todella vähän tuon ikäiselle.
Omani 12-vuotias on 160 cm ja painaa n .40 kg.
On toki vähän tässä vaiheessa, mutta ihan samanlainen olin. Nyt 170 cm. ja 60 kg :D
Voisi olla omasta tyttärestäni tämä teksti, hänkin harrastaa voimistelua. Syö todella hyvin mutta on myös tosi hoikka, on ollut ihan taaperoikäisestä lähtien eli ei liity voimisteluharrastukseen mitenkään. Itse myös olen pieni ja siro.
Minäkin olen vaan sanonut, että jokainen kasvaa tavallaan ja vertaileminen toisiin sinänsä on turhaa (vaikka tietysti tuossa iässä sitä tehdään, mutta silti olen sen lempeästi ääneen sanonut). Olen huolehtinut että tarjolla on monipuolista ja ravitsevaa ruokaa, melko energiapitoistakin. En ole lähtenyt mukaan siihen ajatukseen ollenkaan, että paino olisi tai siitä tulisi mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät osaa suhteuttaa asiaan pituutta. Tyttösi on lyhyt, joten painokin saa olla pienempi. Samassa iässä oma tyttöni kärsi, kun paino alkoi nelosella. Pituuttakin oli hurjan paljon enemmän, mutta kun päätä lyhyempi kaveri painoi vähemmän, piti tyttö itseään lihavana.
Tämä on totta. Itse olen jo kolmekymppinen, mutta olin 11-vuotiaana 163 cm / 52 kg, minulla oli jo kuukautiset ja muutoinkin naisen mitat. Mutta tottakai vertasin itseäni siihen painoon, mikä oli keskiverto. Sama pätee varmasti myös keskivertoa lyhyempiin. Erilaisuus ja "muotista poikkeaminen" ovat aina tuon ikäiselle raskasta, oli hän sitten millä tavalla erilainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes ole edes hoikka, jos on noin lyhyt. Pituus on todella vähän tuon ikäiselle.
On toki vähän tässä vaiheessa, mutta ihan samanlainen olin. Nyt 170 cm. ja 60 kg :D
Voi kuule, kun tietäisit mitä 11-vuotias tyttö jo voi koulussa nykyään laihuudestaan kuulla!
Kyllä todellakin, jos ei ole itse kiinnittänyt asiaan huomiota niin viimeistään joku muu tyttö hoitaa sen asian ja jaksaa siitä muistuttaa jopa päivittäin ja joskus montakin kertaa.
Kyllä siinä pian alkaa tuon ikäistä mietityttää, että onko itse jotenkin epänormaali.
T: nro 7
Rankka treeni kasvunvuosina estää pituuskasvua ja voi aiheuttaa rasitusmurtumia. Joten malttia vielä lapsien treenauksiin.
Parempi noin päin kuin että ajattelee olevansa liian lihava. Kasvupyrähdyksen aikaan monet laihtuu lisääkin, mutta tosiaan ole onnellinen ettei sinulla ole tulevaa anorektista teiniä.
Itsekin olin kovassa kompleksissa tuon ikäisenä. Olin tosi laiha, kylkiluut yms kaikki näkyi täysin selvästi. Ja kuitenkin minulla oli myös murrosikä alkanut ensimmäisten joukossa. Minua pilkattiin lyhyydestä että laihuudesta. Mutta nyt aikuisena nautin siiä että olen pieni ja siro. Vaikka toki vaatekaupoilla harmittaa, kun ei löydy mistään ketjuliikkeistä lyhyempää mitotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kun tietäisit mitä 11-vuotias tyttö jo voi koulussa nykyään laihuudestaan kuulla!
Kyllä todellakin, jos ei ole itse kiinnittänyt asiaan huomiota niin viimeistään joku muu tyttö hoitaa sen asian ja jaksaa siitä muistuttaa jopa päivittäin ja joskus montakin kertaa.
Kyllä siinä pian alkaa tuon ikäistä mietityttää, että onko itse jotenkin epänormaali.T: nro 7
Mutta eihän tuo ole laiha. Täysin normaali.
Epänormaalin lyhyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, ap:n 28kg ja 135cm pitkä tyttö on kyllä suhteessa pituuteensa hoikempi kuin 40kg ja 160cm pitkä tyttö.
Ihan vaan tämmöinen välihuomio naureskelijalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä pian alkaa tuon ikäistä mietityttää, että onko itse jotenkin epänormaali.T: nro 7
Mutta eihän tuo ole laiha. Täysin normaali.
Epänormaalin lyhyt kyllä.
Minä puhuinkin omasta tyttärestäni, jonka mittoja ei ole minulla mitään tarvetta tänne laittaa. Aloittajan tytär on hoikka tyttö, melko lyhyt mutta aivan normaali. Meitä on moneksi, kaikki eivät ole aikuisenakaan sen pituisia kuin jotkut jo 4. luokalla.
En ymmärrä, mikä tarve oletettavasti aikuisella ihmisellä on kirjoittaa tuntemattomasta lapsesta tuohon sävyyn.
T: 7
Onpa pieni . mutta jokainen on omanlainen.
Meillä on tyttö 160cm, ja rinnatkin b kokoa. Menkat alkaneet. 11 v. Lääkärin mielestä täysin ok.
Up