Ostanko asunnon vai muutanko vuokralle, mielipiteitä!
Haluan tietynlaisen asunnon tietyltä alueelta. Hintaa tälle tulisi n. 300 000e.
En saa lainaa noin paljon eikä mulla ole sellaista summaa säästössäkään. Realistinen asunnon ostohinta olisi n. puolet tuosta eli 150 000e. Tällä saisi ihan ok asunnon kelvolliselta alueelta.
Muutanko väliaikaisesti vuokralle tuonne kalliille alueelle, jonne olen aina halunnut ja "toteutan unelmani" heti vai muutanko vuokralle halpaan asuntoon ja aloitan aggressiivisen säästämisen askeleen kohti unelmaani vai ostanko tuon kompromissiasunnon ja parin vuoden päästä vaihdan parempaan/odottelen hintojen kehitystä?
Ero tulossa ja muutto joka tapauksessa edessä.
Kommentit (11)
Huomioi korkojen mahdollinen nousu.
Unohda koko juttu ja muuta metsään.
Kompromissi asunto, saat kuitenkin rempattua mieleiseksi. Myyt sitten myöhemmin pois.
Muuttuvassa elämäntilanteessa ei mitään järkeä sitoutua omistusasuntoon. Vuoden päästä tilanteesi on voinut muuttua 180
Mä ostin erotessani asunnon, joka on mulle liian kallis. Suuri virhe. Ei ole varaa pakollisiin remontteihin, pakko myydä.
Siis vuokrat eivät ole kalliita tuolla unelma-alueellasi?
Ostin asuntoni todella hyvältä alueelta, mutta lainakustannukset ovat nyt vain 700 eur/kk, mutta vuokra tällaisesta asunnosta on tällä alueella vähintään 1100 eur/kk.
Joten oli ehdottomasti kannavampaa ostaa kuin vuokrata.
Samanlainen kämppä ja sama alue niin vuokra 900-950e.
Laina 700e ja vastike+vesi+autopaikka+laajakaista 300e eli 1000e.
Ostimme asunnon. Laina loppuu aikanaan mutta vuokra ei.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kämppä ja sama alue niin vuokra 900-950e.
Laina 700e ja vastike+vesi+autopaikka+laajakaista 300e eli 1000e.
Ostimme asunnon. Laina loppuu aikanaan mutta vuokra ei.
Pankki ei välttämättä myönnä lainaa ap:lle niin, että hän voisi ostaa asunnon tuolta haluamaltaan alueelta. Vaikka hän siis olisi valmis maksamaan vuokraa 800 kuussa niin riippuen tuloista ja vakuuksista, samalla summalla ei pääse lainaa lyhentämään.
Ja kyllä, avasin ketjunkin jo tänne tästä aiheesta, jos muistatte.:)
https://www.vauva.fi/keskustelu/3190410/miksi-pankin-mielesta-en-pysty-…
Jos muuttaisin kalliimmalle alueelle, siinä näkisi, onko alue sen arvoinen. Itse olen ajatellut, että haluan asua "keskellä kaikkea" (asun nyt kantakaupungissa), mutta vuosi vuodelta tämä on alkanut menettää merkitystään. Eli riippuu vähän, minkä ikäinen ap on. Voiko irrottaa elämästä pari vuotta sen miettimiseen, onko kalliimmalla alueella asuminen parasta, vaikka pitää sitten tinkiä jostain. Miettisin myös sitä, voiko tuolla kalliimmalla alueella asuessa kuitenkin säästää. Tuskin koko elämän nautinto tulee vain siellä asuessa, ehkä haluaa matkustaa, tehdä hankintoja, säästää jotain varten. Miettisin ainakin, jääkö rahaa säästöön.
Asunnon voi ostaa huonommalta alueelta, mutta onko sitten koskaan varaa asuntoon, joka on kalliimmalla alueella. Sitä on syytä pohtia. Asuntojen hinnat kun vain tuntuvat nousevan koko ajan. Edullisemmalla alueella asuminen on tietysti järkevää ja varaa jää ehkä muuhun. Mutta missä ympyröissä haluaa sitten viettää päivänsä, jos ei varsinkaan siellä, missä se asunto on, niin se ei ole hyvä idea. Joutuu elämään "sitten kun" -elämää.
Katsot sen kompromissiasunnon nousevalta alueelta niin sitten se kannattaa pitkällä tähtäimellä