Lasten kasvatuksesta
Kun olin lapsi vanhempani olivat niitä vanhempia, jotka käskivät istua selkä suorassa, puhua hiljempaa, odottaa kun aikuiset puhuu, syödä haarukalla ja veitsellä jo kolme vuotiaana jne. Käyttäydyin lähes poikkeuksetta moitteettomasti. Aikuisena hyvistä käytöstavoista on ollut äärettömästi hyötyä. Lähes kaikista uusistakin tilanteista selviää, kun on tapakasvatus kohdillaan.
Nyt kun olen itse äiti ja pyrin kasvattamaan lapseni kuten minutkin on kasvatettu saan osakseni jatkuvaa arvostelua. Olen liian tiukka, en anna lapseni olla lapsi ja pilaan kuulemma lapseni nipottamalla.
Itse koen, että lapsen tulevaisuuden kannalta tapakasvatus on äärimmäisen tärkeää enkä ymmärrä tätä vapaakasvatus trendiä.
Kommentit (5)
Hieno jatka samaan rataa. Vapaakasvatus on nykyään vähän liikaakin näkyvissä, varsinkin kun tätä on alettu käyttämään syynä, että lapselle ei edes tarvitse asettaa rajoja...
Tapakasvatusta tarvitaan, mutta mikään ei ole ärsyttävämpää, kun joku on lasten kanssa jossakin yleisellä paikalla ja sitä tapakasvatusta suoritetaan siellä. Se hoidetaan kotona oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Tapakasvatusta tarvitaan, mutta mikään ei ole ärsyttävämpää, kun joku on lasten kanssa jossakin yleisellä paikalla ja sitä tapakasvatusta suoritetaan siellä. Se hoidetaan kotona oman perheen kesken.
Kasvatus kuuluu muuallekin kuin kotiseinien sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus kuuluu muuallekin kuin kotiseinien sisälle.
Taisi mennä pointti ohi. Toki tavat pitää olla muuallakin, mutta sitä kasvatuslöpinää ei jankata vain esim. ravintolakäynnillä. Jos kotona on kuin ellun kana, ei se muuallakaan onnistu, mutta jos kotona on tavat, on ne muuallakin.
Ehdottomasti käytöstavat kunniaan.