Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiseni matkii kotini sisustusta jatkuvasti

Vierailija
17.06.2018 |

Olen nelikymppinen sisustusta ikänsä harrastanut nainen. Olen vuosien varrella muuttanut kotimme sisustusta säännöllisesti. Kotiamme kehutaan paljon ja olenkin iloinen siitä, että tyylini herättää ihmisissä positiivisia tunteita.

Parin viimeisen vuoden aikana eräs naispuolinen sukulaiseni on kuitenkin alkanut kopioimaan omaan kotiinsa samoja elementtejä kuin minulla, ja tilanne alkaa käydä jo lähes sietämättömäksi.

Kaikki alkoi ostettuani muutama vuosi sitten seinälleni kauniin koristehyllyn. Sukulaiseni tuli käymään samana päivänä ja hän ihasteli hyllyä, miten kaunis se on. Muutaman päivän päästä hän laittoi kuvan, kuinka hänen seinällään killui täysin samanlainen hylly - varustettuna vieläpä lähes tulkoon samoilla esineillä kuin omani. "Oli ihan pakko ostaa, kun sulla tuo näytti niin hienolta."

Annoin olla, en välittänyt. Sehä on vaan kiva, kun pystyy antamaan ideoita toisillekin.

Muutama viikko vierähti. "Ostettiin uus pöytäryhmä, kun tuo vanha oli jo niin kulahtanut."

Aijaa, ostitte saman mikä meillä on. Kiva. Sisimmässäni tunsin kuitenkin hämmennystä, kaikista huonekalukauppojen pöytäryhmistä olivat valinneet juuri sen saman kuin meillä. No, antaa olla, mikäs siinä jos tykkäävät.

Tapanani on päivittää uudistetusta sisustuksesta kuvia Instagramiini ja blogiini. Tämä sukulaiseni tapasi kommentoida kuviin aikoinaan vain, että onpas kaunis ja hienolta näyttää jne. Nyt hänen kommentointinsa on muuttunut muotoon "Ihana, mistä ostit tämän?" Ei siinä, saahan sitä kysyä.

Kerran hänen kysyessään olohuoneemme sohvasta mainitsin, että Maskusta ostin, oli alennusmyynnit. Ei mennyt kauaa, kun heidänkin olohuoneessaan komeili sama sohva kuin meillä. Hieman tummemmassa sävyssä vain.
Mietin mielessäni, että miksi menin kertomaan mistä ostin sohvani.

"Oi, kun teillä on ihana tapetti." Ei aikaakaan, kun heidän keittiötään koristi tämä sama tapetti.
Oudointa oli, että olimme tilanneet tapetin netistä, sivulta mille viimeisimpänä uskoin tämän sukulaiseni eksyvän.

Edellä mainittujen lisäksi heiltä löytyy useita tismalleen tai lähes samanlaisia koriste-esineitä, lamppuja, mattoja, pöytäliinoja, astioita jne. Vaihdettuamme autoa heidän oli myös vaihdettava välittömästi samaan merkkiin ja jopa malliin. Tästä jopa oma mieheni oli hyvin ihmeissään.

Mainitsen tähän väliin, että he ovat muutoin miellyttäviä ja mukavia ihmisiä. Tämä lähes joka ikisen elementin kopiointi kodistani on kuitenkin alkanut häiritsemään minua.

En pidä itseäni sisustustyylin suhteen kenenkään muun yläpuolella enkä väitä, etteikö muilla saisi olla samanlainen maku kuin minulla. Asia vain mietityttää, koska sukulaiseni tekee tätä tahallaan. Ymmärtäisin vielä, jos hän olisi hankkinut tietämättään saman kuin minulla tai muutama tavara olisi samaa, mutta tuntuu että ihan kaikki pitää kopioida minulta.

Olen jo pitänyt muutaman viikon taukoa sisustuskuvien laittelusta blogiini ja instaani, ihan vain tämän sukulaiseni takia. Hänellä vain selvästi on niin valokuvamuisti, että muistaa pienetkin yksityiskohdat kodistamme täällä käydessään.

Toistaiseksi olen antanut asian vain olla, koska mikäpä minä olen kenenkään sisustamiseen puuttumaan. Olen kuitenkin miettinyt, onko asiasta mahdollista mitenkään sanoa hälle hienovaraisesti, että tämä jatkuva tietoinen kopiointi alkaa olla jo häiritsevää. Vai annanko asian vain olla? Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

persoonallisuusoikeus kirjoitti:

Mikä on, ettei kukaan tunnu tajuavan, kuinka matkivaa ja ärsyttävää on, kun toinen kertakaikkiaan kopioi kaiken, mitä on omaan kotiinsa ostanut ja sitä stailannut? Sisustaminen on luova harrastus, eikä tuloksen täydellinen kopionti ole reilua. Se on sama, kuin joku ostaisi aina ihan samat vaatteet perässä ja tekisi itsensä identtiseksi kaksoseksi. Kyllä ärsyttäisi ja hävettäisi ihmisten ilmoilla.

En oikein näe massatuotettujen ja voimakkaasti markkinoitujen esineiden ostelua luovana harrastuksena.

Vierailija
42/56 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne trendit jostain tulee, ja muut seuraa, e ikaikki voi yhtä aikaa tajuta asiaa.

Ite jostakin kummasta tunnistan trendit noin 2v-5v etukäteen, usein kaupoista ei vielä löydy ko. tuotteita.

Esimerkkinä:

Rakensimme talon 14v sitten, ja inhosin silloin kaikkiin taloihin laitettuja tummanruskeita synkkiä parketteja yli kaiken. yök!

Halusin ehdottomasti maidonvalkoisen parketin tai laminaatin, tai vaaleanharmaan lautalattian, valoisan vaalean ehdottomasti.

Mutta yhdestäkään laminaatti/parkettikaupasta joista talopakettiin sai valita lattiat, ei sellaista silloin vielä löytynyt. Olimme pakotettuja laittamaan keskitumman äklöttävä väri.

Tuosta 5v kuluttua kaikki muutkin halusi maidonvalkoisen tai vaalean harmaan pinnan lattiaan, ja kauapt niitä pursuaa edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä tavaroita voi mm. myydä tai laittaa rotaatioon - osa varastoon ja toiset tilalle. Harva heittää esim. pöytäryhmää roskiin. Missään ei mielessäni mainittu, että ap ostaa krääsää hullun lailla ja heittää roskiin. Yleensä nämä vinkuintiaanit ovat vielä oikein perus farkulla ajavia, lihaa syöviä ja maitoa juovia lähiössä omakotitalossa eläviä, jotka eivät muuten mieti vihreitä arvoja, kuin silloin kun joku tekee jotain, mikä ärsyttää. Sisutaa, bloggaa, ostaa uusia vaatteita, lentää ulkomaille...

Ei missään sanottu, että heitettäisiin roskiin. Mutta puhuttiin pois heittämisestä, mikä tarkoittaa sitä, että luopuu huonekalusta ostaessaan uuden. Tuskin ap:kaan jättää vanhaa sohvaansa olohuoneeseen ostettuaan maskusta uuden.

Huonekaluja on maailma täynnä. Varsinkin vähän tahraisia, vähän epämuodikkaita, vähän hölmön värisiä. Jos ne eivät kelpaa itselle, miksi niiden pitäisi kelvata toisille?

Nyt ihan oikeasti haluaisin kuulla, millä tavalla nämä vihreät arvot näkyvät kritisoijien elämässä? Kaikista tärkeintähän on, että muutos lähtee itsestä. Millä muilla tavoin yritätte edistää näitä arvoja ja missä kaikkialla kritisoitte ei-vihreitä arvoja?

Vihreät arvot ovat lähellä sydäntä ja sen takia ärsyttää, kun ''vihreät'' ihmiset tulevat pätemään johonkin keskustelupalstoille jonkun ihan random tyypin harrastuksesta. Antaa aidosti vihreille ihmisille huonon leiman, että niitä arvoja toteutetaan jossain vauva-palstalla moraalipolisoimalla.

Mitä jos aloittaisit aiheesta huomenna uuden ketjun? Siltä varalta, että joku täällä haluaa oikeasti keskustella sisustuksen kopioimisesta, on hieman epäkohteliasta alkaa listailla henkilökohtaisia ekotekojaan.

Vierailija
44/56 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä pöllöjä molemmat.

Vierailija
46/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

persoonallisuusoikeus kirjoitti:

Mikä on, ettei kukaan tunnu tajuavan, kuinka matkivaa ja ärsyttävää on, kun toinen kertakaikkiaan kopioi kaiken, mitä on omaan kotiinsa ostanut ja sitä stailannut? Sisustaminen on luova harrastus, eikä tuloksen täydellinen kopionti ole reilua. Se on sama, kuin joku ostaisi aina ihan samat vaatteet perässä ja tekisi itsensä identtiseksi kaksoseksi. Kyllä ärsyttäisi ja hävettäisi ihmisten ilmoilla.

En oikein näe massatuotettujen ja voimakkaasti markkinoitujen esineiden ostelua luovana harrastuksena.

Esineiden ostelu ja sisustaminen ovat kaksi eri asiaa. Toinen niistä on luova harrastus. Arvaa kumpi? Missä sanottiin, että kyse on pelkästään massatuotetuista ja voimakkaasti markkinoiduista "esineistä"? Ei luovuus vaadi sitä, että kaikki pitäisi nikkaroida itse, luulin tämän olevan jokaiselle selvä asia.

Vierailija
47/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imarteluna tuollainen pitää ottaa. Olet trendsetteri.

Vierailija
48/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallisuuksiin menevä matkiminen on epämiellyttävää, mutta joskus voi vahingossakin tulla samanlaisia sisustuksia.

Minulla on olohuoneen nurkassa vanha tuoli, jonka äitini on nuorena kunnostanut ja verhoillut. Sen tuolin takana on itse maalaamani kirjahylly. Tuolilla säilytän kirjoja ettei kukaan istuisi siihen. Tuoli on hyvin vanha eikä ehkä kestäisi istumista.

Kuulun FB:ssa sisustusryhmään, jossa ihmiset esittelevät omia sisustusjuttuja. En tunne ketään ryhmän jäsenistä enkä ole heitä tavannut.

Kerran törmäsin siellä kuvaan jossa oli lähes identtinen kohta kodistani. Saman värinen kirjahylly kuin se maalaamani. Ja kirjahyllyn edessä samantyylinen tuoli kuin se äitini verhoilema.. Tuolin kankaassa oli sama kuosi, ihan värejä myöten identtinen. Ja tuolin päällä oli kirjoja. Nopeasti vilkaistuna se näytti siltä kuin kuva olisi ollut kodistani.

Sen kuvan näkeminen oli hämmentävä kokemus. Se tuntui todella oudolta.

Aika hauska yhteensattuma.

Ja hyvä esimerkki siitä että kovin uniikkia sisustusta on aika mahdotonta luoda.

Vierailija
49/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuksiin ei kai ole tekijänoikeuksia joten kopioimista on pakko sietää. Ap:lle antaisin sen neuvon että ottaa kopiointiin mieluummin säälivän kuin ärsyyntyvän asenteen niin voi tuntea olonsa paremmaksi.

Vierailija
50/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan maalata olkkarin kalusteet pinkiksi, keittiö neonvihreäksi ja seurata, jatkuuko ajatukseton kopiointi.

Vierailija
51/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kaveri, joka kopioi vaatetustani, meikkaamistani, jne. Alkoi tunkea elämääni vähän liiankin pakkomielteisesti. Alkoi tapahtua kaikenlaista kummallista - alkoi ottaa yhteyttä mm. kavereihini joita ei ollut koskaan itse tavannut jne. Lopulta homma päättyi siihen, että ko. nainen "sekosi" ihan huolella ja haukkui minut pystyyn. Sain siinä tilaisuuden toivottaa hyvää jatkoa. Pitää kuulemma edelleen yhteyttä näihin kavereihini joita ei ollut koskaan tavannut, vaikka tapahtumista on varmaan jo yli 10 vuotta aikaa. Yrittää kuulemma kysellä mitä minulle kuuluu

Että ymmärrän kyllä jos ap:ta ahdistaa tuo liiallinen kiinnostus. Ei ole ihan tervettä.

Ap:lle vinkiksi: laita blogiisi "seuraavaksi aion ostaa" - osio, johon laitat kaikenlaista kallista tavaraa mitä et ikinä aio itse hankkia. Sitten voit tietysti aloittaa uuden blogin eri nimellä ja jättää kertomatta siitä tälle sukulaiselle. Vanhaan voit päivittää näitä seuraavaksi muka ostettavia tuotteita ja laskea huviksesi, montako niistä menee ostamaan.

Miten ihmeessä voi seota "huolella"? Erikoinen ilmaus. Tarkoitatko ehkä "kunnolla"?

Vierailija
52/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, sulla ei oke yksinoikeutta niihin tavaroihin vaan niitä voi ostaa ihan kuka haluaa. Ihmettelen kyllä suuresti, millä tavalla tuo „sisustuksen matkiminen“ sinua häiritsee?

Jos et todellakaan voi elää asian kanssa, sinulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa ne blogit ja instagram-tilit, pidät vaikka päiväkirjaa sisustamisestasi. Etkä sitten päästä tärä sukulaista enää kotiisi. 🤣

Vierailija
53/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hyvä luoja, kai se sun koristehyllysi on valkoinen String jossa on Marimekon siirtolapuutarha-astioita? 

No ei varmasti ole, jos sohva on ostettu Maskusta. Huhhuh, itse en edes käy Maskussa, koska on järkyttävä paikka, huonekalut vain tungettu johonkin halliin, ei paljon inspiroi.

Sori vaan ap, mutta ei sinun sisustustyylisi kovin erikoiselta kuulosta. Ole imarreltu, että sukulaisesi matkii.

Vierailija
54/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustaminen on luova harrastus. Huutonauruhymiöitä.

Vierailija
55/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että ap on poikkeus, mutta yleensä kyllä suomalaiset sisustusblogit tuppaavat olemaan täysin toistensa kopioita. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki; samat valkoiset sohvat ja paimentolaismattojen jäljitelmät, Pariisin ja/tai New Yorkin kartta julisteena.

Kyllähän maailmaan valkoharmaita, persoonattomia sisustuksia mahtuu. Yksi kopio lisää, vaikka olisikin omalla sukulaisella, on sitä samaa massaa.

Vierailija
56/56 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisustaminen on luova harrastus. Huutonauruhymiöitä.

Älä nyt. Se vaatii hurjasti luovuutta ja myös matemaattisia lahjoja valita Maskusta oikean sävyinen ja kokoinen harmaa sohva. Jos muuta väität, se johtuu siitä että olet köyhä ja kade. Tonttulakkihymiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme