Sukulaiseni matkii kotini sisustusta jatkuvasti
Olen nelikymppinen sisustusta ikänsä harrastanut nainen. Olen vuosien varrella muuttanut kotimme sisustusta säännöllisesti. Kotiamme kehutaan paljon ja olenkin iloinen siitä, että tyylini herättää ihmisissä positiivisia tunteita.
Parin viimeisen vuoden aikana eräs naispuolinen sukulaiseni on kuitenkin alkanut kopioimaan omaan kotiinsa samoja elementtejä kuin minulla, ja tilanne alkaa käydä jo lähes sietämättömäksi.
Kaikki alkoi ostettuani muutama vuosi sitten seinälleni kauniin koristehyllyn. Sukulaiseni tuli käymään samana päivänä ja hän ihasteli hyllyä, miten kaunis se on. Muutaman päivän päästä hän laittoi kuvan, kuinka hänen seinällään killui täysin samanlainen hylly - varustettuna vieläpä lähes tulkoon samoilla esineillä kuin omani. "Oli ihan pakko ostaa, kun sulla tuo näytti niin hienolta."
Annoin olla, en välittänyt. Sehä on vaan kiva, kun pystyy antamaan ideoita toisillekin.
Muutama viikko vierähti. "Ostettiin uus pöytäryhmä, kun tuo vanha oli jo niin kulahtanut."
Aijaa, ostitte saman mikä meillä on. Kiva. Sisimmässäni tunsin kuitenkin hämmennystä, kaikista huonekalukauppojen pöytäryhmistä olivat valinneet juuri sen saman kuin meillä. No, antaa olla, mikäs siinä jos tykkäävät.
Tapanani on päivittää uudistetusta sisustuksesta kuvia Instagramiini ja blogiini. Tämä sukulaiseni tapasi kommentoida kuviin aikoinaan vain, että onpas kaunis ja hienolta näyttää jne. Nyt hänen kommentointinsa on muuttunut muotoon "Ihana, mistä ostit tämän?" Ei siinä, saahan sitä kysyä.
Kerran hänen kysyessään olohuoneemme sohvasta mainitsin, että Maskusta ostin, oli alennusmyynnit. Ei mennyt kauaa, kun heidänkin olohuoneessaan komeili sama sohva kuin meillä. Hieman tummemmassa sävyssä vain.
Mietin mielessäni, että miksi menin kertomaan mistä ostin sohvani.
"Oi, kun teillä on ihana tapetti." Ei aikaakaan, kun heidän keittiötään koristi tämä sama tapetti.
Oudointa oli, että olimme tilanneet tapetin netistä, sivulta mille viimeisimpänä uskoin tämän sukulaiseni eksyvän.
Edellä mainittujen lisäksi heiltä löytyy useita tismalleen tai lähes samanlaisia koriste-esineitä, lamppuja, mattoja, pöytäliinoja, astioita jne. Vaihdettuamme autoa heidän oli myös vaihdettava välittömästi samaan merkkiin ja jopa malliin. Tästä jopa oma mieheni oli hyvin ihmeissään.
Mainitsen tähän väliin, että he ovat muutoin miellyttäviä ja mukavia ihmisiä. Tämä lähes joka ikisen elementin kopiointi kodistani on kuitenkin alkanut häiritsemään minua.
En pidä itseäni sisustustyylin suhteen kenenkään muun yläpuolella enkä väitä, etteikö muilla saisi olla samanlainen maku kuin minulla. Asia vain mietityttää, koska sukulaiseni tekee tätä tahallaan. Ymmärtäisin vielä, jos hän olisi hankkinut tietämättään saman kuin minulla tai muutama tavara olisi samaa, mutta tuntuu että ihan kaikki pitää kopioida minulta.
Olen jo pitänyt muutaman viikon taukoa sisustuskuvien laittelusta blogiini ja instaani, ihan vain tämän sukulaiseni takia. Hänellä vain selvästi on niin valokuvamuisti, että muistaa pienetkin yksityiskohdat kodistamme täällä käydessään.
Toistaiseksi olen antanut asian vain olla, koska mikäpä minä olen kenenkään sisustamiseen puuttumaan. Olen kuitenkin miettinyt, onko asiasta mahdollista mitenkään sanoa hälle hienovaraisesti, että tämä jatkuva tietoinen kopiointi alkaa olla jo häiritsevää. Vai annanko asian vain olla? Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (56)
Tässä sulle aprillipila ensi vuodelle. Laita aprillipäivänä instagrammiisi kuva jostain huonekalusta, joka on kuvattu vaikka huonekaluliikkeessä tai ystäväsi luona. Sukulaisesi ostaa tietenkin samanlaisen huonekalun. Sitten kun hän vierailee luonasi, ko. huonekalua ei olekaan ...
Sisustaminen on yllättään vaikeaa, mitä olen huomannut. Mitä vain tuotetta etsiikin, niin aikaa menee jo pelkkään selailuun tuntikaupalla, samoin suunnitteluun. Sitten mittojen otot ja muut miettimiset. Olen itsekin useasti miettinyt että olisipa helppo, kun olisi vain joku valmis malli mistä katsoa. Teillä ilmeisesti sitten on. Ole imarreltu, olet hyvä suunnittelija.
Miksi ihmeessä sisustaminen ärsyttää näin paljon? Että harrastaa sisustamista? Joillekin kaunis koti on tärkeä, jotkut toki tykkää asua kaatopaikan kaltaisessa murjussa ja silloin varmaan ärsyttääkin. Ja varmaan myös se, että jollakin on varaa sisustaa, kun itse juuri ja juuri selviää pakollisista menoista
Kuten mainitsin, minusta on mukava että kodistani otetaan inspiraatiota, otanhan itsekin kotiini muiden kodeista inspiraatiota, kuten värimaailmojen ja järjestyksen suhteen. MUTTA, ei tulisi pieneen mieleenikään alkaa kopioimaan täysin toisen kotia - etenkään sukulaiseni!
Sisustusblogini ei ole edes kovin suuri, kirjoittelen sitä aika paljon omaksi ilokseni, tiedän että pääosin työkaverit ja muutama sukulainen sitä lueskelevat.
Sanoinhan, että ymmärrän, jos on jotain samaa, kuten pöytäryhmä ja jotain koristeita, mutta en itse koe että ihan kaikki pitäisi kopioida?
Ja sinä joka kysyit, voit huokaista helpotuksesta, hyllyni ei todellakaan ole String-mallistoa, vaan Granitista aikoinaan ostettu. Marimekolta omistan vain Mariskooleja, en ainuttakaan muuta astiaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sisustaminen ärsyttää näin paljon? Että harrastaa sisustamista? Joillekin kaunis koti on tärkeä, jotkut toki tykkää asua kaatopaikan kaltaisessa murjussa ja silloin varmaan ärsyttääkin. Ja varmaan myös se, että jollakin on varaa sisustaa, kun itse juuri ja juuri selviää pakollisista menoista
Tiedätkös, jatkuvan ostelun ja kaatopaikan väliltä löytyy monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä toisten rahat, ärsyttää turha kulutus. Itse olen sisustanut asuntoni kertaalleen niin hyvin, että viihdyn siellä. Luonto kiittää, kun ei tarvitse jatkuvasti "sisustaa".
Niitä tavaroita voi mm. myydä tai laittaa rotaatioon - osa varastoon ja toiset tilalle. Harva heittää esim. pöytäryhmää roskiin. Missään ei mielessäni mainittu, että ap ostaa krääsää hullun lailla ja heittää roskiin. Yleensä nämä vinkuintiaanit ovat vielä oikein perus farkulla ajavia, lihaa syöviä ja maitoa juovia lähiössä omakotitalossa eläviä, jotka eivät muuten mieti vihreitä arvoja, kuin silloin kun joku tekee jotain, mikä ärsyttää. Sisutaa, bloggaa, ostaa uusia vaatteita, lentää ulkomaille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös, jatkuvan ostelun ja kaatopaikan väliltä löytyy monenlaista.
Entä sinä, oi shamaani, tiesitkö että sisustamisen ja ''muotikrääsän jatkuvan ostelun ja roskiin heittämisen'' välillä on myös monenlaista? It's a two way street - ei voi olettaa toisesta jotakin ja sitten hermostua, kun oman kodin oletetaan olevan läävä
Vierailija kirjoitti:
Kuten mainitsin, minusta on mukava että kodistani otetaan inspiraatiota, otanhan itsekin kotiini muiden kodeista inspiraatiota, kuten värimaailmojen ja järjestyksen suhteen. MUTTA, ei tulisi pieneen mieleenikään alkaa kopioimaan täysin toisen kotia - etenkään sukulaiseni!
Sisustusblogini ei ole edes kovin suuri, kirjoittelen sitä aika paljon omaksi ilokseni, tiedän että pääosin työkaverit ja muutama sukulainen sitä lueskelevat.
Sanoinhan, että ymmärrän, jos on jotain samaa, kuten pöytäryhmä ja jotain koristeita, mutta en itse koe että ihan kaikki pitäisi kopioida?
Ja sinä joka kysyit, voit huokaista helpotuksesta, hyllyni ei todellakaan ole String-mallistoa, vaan Granitista aikoinaan ostettu. Marimekolta omistan vain Mariskooleja, en ainuttakaan muuta astiaa. :D
Jos kopiointi ärsyttää, miksi kotisi on täynnä kopioita eli taideteollisia tuotteita? Osta vaikka seinällesi nykytaiteilijan maalaus, niin kenelläkään ei ole toista samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä toisten rahat, ärsyttää turha kulutus. Itse olen sisustanut asuntoni kertaalleen niin hyvin, että viihdyn siellä. Luonto kiittää, kun ei tarvitse jatkuvasti "sisustaa".
Kerrotko tässä vielä, millä kaikilla muilla tavoin otat huomioon luonnon jokapäiväisessä elämässäsi?
t. se sama, joka niiiin kyllästynyt näihin jeesustelijoihin, joille luonto tai vihreät arvot eivät todella, aidon oikeasti, näy arjessa millään tavalla. Kunhan nyt pitää päästä sanomaa.
Jos hauat uniikkia tyyliä, tee ainakin kodintekstiilit itse. Osta ja tuunaa käytettyä. Et voi kuvitella tehdastuotettaostaessasi, ettei muilla olisi samanlaista tuotetta.
Mulla oli kaveri, joka kopioi vaatetustani, meikkaamistani, jne. Alkoi tunkea elämääni vähän liiankin pakkomielteisesti. Alkoi tapahtua kaikenlaista kummallista - alkoi ottaa yhteyttä mm. kavereihini joita ei ollut koskaan itse tavannut jne. Lopulta homma päättyi siihen, että ko. nainen "sekosi" ihan huolella ja haukkui minut pystyyn. Sain siinä tilaisuuden toivottaa hyvää jatkoa. Pitää kuulemma edelleen yhteyttä näihin kavereihini joita ei ollut koskaan tavannut, vaikka tapahtumista on varmaan jo yli 10 vuotta aikaa. Yrittää kuulemma kysellä mitä minulle kuuluu
Että ymmärrän kyllä jos ap:ta ahdistaa tuo liiallinen kiinnostus. Ei ole ihan tervettä.
Ap:lle vinkiksi: laita blogiisi "seuraavaksi aion ostaa" - osio, johon laitat kaikenlaista kallista tavaraa mitä et ikinä aio itse hankkia. Sitten voit tietysti aloittaa uuden blogin eri nimellä ja jättää kertomatta siitä tälle sukulaiselle. Vanhaan voit päivittää näitä seuraavaksi muka ostettavia tuotteita ja laskea huviksesi, montako niistä menee ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitä tavaroita voi mm. myydä tai laittaa rotaatioon - osa varastoon ja toiset tilalle. Harva heittää esim. pöytäryhmää roskiin. Missään ei mielessäni mainittu, että ap ostaa krääsää hullun lailla ja heittää roskiin. Yleensä nämä vinkuintiaanit ovat vielä oikein perus farkulla ajavia, lihaa syöviä ja maitoa juovia lähiössä omakotitalossa eläviä, jotka eivät muuten mieti vihreitä arvoja, kuin silloin kun joku tekee jotain, mikä ärsyttää. Sisutaa, bloggaa, ostaa uusia vaatteita, lentää ulkomaille...
Ei missään sanottu, että heitettäisiin roskiin. Mutta puhuttiin pois heittämisestä, mikä tarkoittaa sitä, että luopuu huonekalusta ostaessaan uuden. Tuskin ap:kaan jättää vanhaa sohvaansa olohuoneeseen ostettuaan maskusta uuden.
Huonekaluja on maailma täynnä. Varsinkin vähän tahraisia, vähän epämuodikkaita, vähän hölmön värisiä. Jos ne eivät kelpaa itselle, miksi niiden pitäisi kelvata toisille?
Mikä on, ettei kukaan tunnu tajuavan, kuinka matkivaa ja ärsyttävää on, kun toinen kertakaikkiaan kopioi kaiken, mitä on omaan kotiinsa ostanut ja sitä stailannut? Sisustaminen on luova harrastus, eikä tuloksen täydellinen kopionti ole reilua. Se on sama, kuin joku ostaisi aina ihan samat vaatteet perässä ja tekisi itsensä identtiseksi kaksoseksi. Kyllä ärsyttäisi ja hävettäisi ihmisten ilmoilla.
Mitä helvetin väliä sillä on, jos kopio sun kämppää? Eikö tuo ole hyvä kunnianosoitus siitä, miten hyvä sisustaja olet.
Ymmärrän tavallaan, että jatkuva kopiointi voi ärsyttää, mutta vaikuttaako se sinun elämään mitenkään oli heidän sisustus sitten minkälainen tahansa?
Kyllä 35, tai teet maalauksen ja sitten toinen kopioi sen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään sanottu, että heitettäisiin roskiin. Mutta puhuttiin pois heittämisestä, mikä tarkoittaa sitä, että luopuu huonekalusta ostaessaan uuden. Tuskin ap:kaan jättää vanhaa sohvaansa olohuoneeseen ostettuaan maskusta uuden.
Huonekaluja on maailma täynnä. Varsinkin vähän tahraisia, vähän epämuodikkaita, vähän hölmön värisiä. Jos ne eivät kelpaa itselle, miksi niiden pitäisi kelvata toisille?
Nyt ihan oikeasti haluaisin kuulla, millä tavalla nämä vihreät arvot näkyvät kritisoijien elämässä? Kaikista tärkeintähän on, että muutos lähtee itsestä. Millä muilla tavoin yritätte edistää näitä arvoja ja missä kaikkialla kritisoitte ei-vihreitä arvoja?
Vihreät arvot ovat lähellä sydäntä ja sen takia ärsyttää, kun ''vihreät'' ihmiset tulevat pätemään johonkin keskustelupalstoille jonkun ihan random tyypin harrastuksesta. Antaa aidosti vihreille ihmisille huonon leiman, että niitä arvoja toteutetaan jossain vauva-palstalla moraalipolisoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tässä vielä, millä kaikilla muilla tavoin otat huomioon luonnon jokapäiväisessä elämässäsi?
t. se sama, joka niiiin kyllästynyt näihin jeesustelijoihin, joille luonto tai vihreät arvot eivät todella, aidon oikeasti, näy arjessa millään tavalla. Kunhan nyt pitää päästä sanomaa.
Ketju kuin ketju, niin aina ilmestyy tämä toisten ihmisten tilillevaatija. Kerropa sitä, kerropa tätä.
Jos sisustaa ekologisesti kestävällä tavalla, niin varmaankin täytyy muuten olla kulutustottumuksiltaan täysi sika. Jos lahjoittaa rahaa löytöeläimille, on paha ihminen kun ei auta ihmisiä. Jos tukee Unicefia, se on aina pois kotimaisilta lapsiperheiltä. Jos on vegetaristi, ei ole vegaani. Jos on vegaani, on tekopyhä. Ja sehän tuntuu olevan synneistä suurin, että tekee edes jotakin.
Kai sekin on harrastus, että ostaa muotikrääsää kotiin ja heittää toisesta päästä menemään. Mutta se, että syyttää toista muotikrääsän ostajaa matkimisesta, on jo suorastaan yläastelaista. Anteeksi suorasanaisuuteni, mutta eikö nelikymppisenä pitäisi olla jo vähän muunlaisiakin harrastuksia kuin ostelu?