Nykykoululaiset ovat tosi surkeita tietokoneen käytössä, tosi iso ero esim. 90-luvulla syntyneisiin
Ei osata teksinkäsittelyä, excel on jäätävän vaikea, osalla ei ole aavistustakaan miten sähköpostiin saa liitetiedoston (jos edes on sähköpostia koskaan käyttänyt!). 2000-luvulla syntyneet eivät todellakaan ole mitään diginatiiveja, somenatiiveja voivat kyllä olla.
Kommentit (30)
Tässäkin keskustelussa vilissyt diginatiivi ei tarkoita alunperinkään taidokasta tietokoneiden ja muiden laitteiden käyttäjää vaan ihmistä, joka on syntynyt internetin ja muiden älyvehkeiden aikakaudella muistamatta aikaa ennen sitä. Tietokoneiden kanssa lapset ja nuoret ovat tosiaankin usein aivan ulapalla diginatiiviudestaan huolimatta.
Nojoo, me 70- ja 80-luvulla syntyneet olemme sitten kenties se nörttimäisin sukupolvi. Nuoremmat ovat aktiivisomettajia ja siinä ehkä toki parempia. He myös todennäköisesti ottavat paremoia kuvia ja osaavat käsitellä niitä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori. Kannattaisiko kokeilla sitä Linuxia?
Kyllä. Osta käytetty läppäri ja asenna siihen vaikka Fedora Linux 28 käyttöjärjestelmä. Opettelet käyttämään komentotulkkia ja ohjelmoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Osta käytetty läppäri ja asenna siihen vaikka Fedora Linux 28 käyttöjärjestelmä. Opettelet käyttämään komentotulkkia ja ohjelmoit.
Miksi pitäisi ostaa siihen tarkoitukseen käytetty läppäri? Debian on parempi valinta koska kaikki toimii. Se on muuten komentoRIVI eikä tulkki.
Komppaan yllä olevaa, diginatiivi on kasvanut siihen että tekniikkaa on ympärillä, vaikkei välttämättä ole priimus käyttäjänä. Vertaa kielissä -> natiivi suomen/englannin/tms puhuja voi tehdä esim aika jäätäviä kielioppivirheitä.
Ja tuohon käytön sujuvuuteen, nuori pelaajasukupolvihan läjää omat koneensa tarkkaan harkittuna osa osalta. Eli ei kaikki ole kädettömiä.
T:melkein diginatiivi, joka tuntee monta itseään nuorempaa digihifistelijää ja googlaa itse netistä ohjeet jos ei osaa
Moniko meistä osaa vaihtaa autoonsa moottorin? Tai jääkaappiin kompressorin? Miksi ihmeessä meidän pitäisi itse koota tietokoneemme, kun emme osaa koota edes sähköpyörää.
Opiskelin hetken ns. aikuisopiskelijana nuorten linjalla, jossa luokkatoverien ikähaarukka oli 17-23 v.
Osaamattomuutensa atk-taidoissa suorastaan järkytti, kun odotin eteviä tietokoneneroja!
Teimme yhdessä esitelmiä, ja minut nakitettiin "Kirjuriksi" koneelle, koska osasin uskomattomia, työskentelyä nopeuttavia TEMPPUJA, kuten kymmensormijärjestelmän, Ctrl-C, Ctrl-V, sivulehden vaihto ym. peruskikkoja.
Osasin tallentaa tiedostot oikein, lisätä kuvia powerpoint-esitykseen, lihavoida tekstiä, muistin erikoismerkit ulkoa ja tiesin mikä sijaitsi missäkin kansiossa.
Nämä rääpäleet eivät osanneet edes powerpoint-esitystä luoda ilman apua. Kirjoittaminen hoitui etusormen avulla töks-töks, eikä mitkään copy-paste merkkikomennot (vai miksikä näitä kutsutaan) olleet tuttuja.
Olin järkyttynyt. Toisaalta kännykän käyttö oli sulavaa ja bloggaaminen, snäppäily ja kännykkäasetukset kävivät sutjakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Varoitan vakavasti tällaisiin kokeiluihin ryhtymisestä! Aloitin kokeilut uteliaisuuttani ja nuoruuden tyhmyydessä Ubuntulla. Siitä muihin vahvempiin ympäristöihin siirryin pikkuhiljaa ja nyt ei enää Windows tunnu miltään. Pakko saada päivittäiset Bashit. Käsi vain vapisee kuin horkassa nostaessani sen näppäimistöltä hiirelle graafisen käyttöliittymän hallinnointia varten. Olen jopa harkinnut AAA-peleistä luopumista upotakseni täysin Unix-maailmaan ilman Windowsin vaikutusta. Sieltä tuskin enää sitten nousisin takaisin. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa siihen tarkoitukseen käytetty läppäri? Debian on parempi valinta koska kaikki toimii. Se on muuten komentoRIVI eikä tulkki.
Käytetyn läppärin saa halvalla ja Linuxin ilmaiseksi. Kaikilla ei ole varaa kalliisiin koneisiin. Käytetty läppäri opetteluun on oikein hyvä. Fedora Linuxissakin toimii ”kaikki”.
Bash on komentotulkki, command interpreter, shelli, jota käytetään yleensä komentoriviltä terminaaliemulaattorissa nykyään. Siitä se lähtee.
dossipohjalta olikyllä huikeeta lätkästä ensimmäine warcrafti käyntii:)