Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykykoululaiset ovat tosi surkeita tietokoneen käytössä, tosi iso ero esim. 90-luvulla syntyneisiin

Vierailija
17.06.2018 |

Ei osata teksinkäsittelyä, excel on jäätävän vaikea, osalla ei ole aavistustakaan miten sähköpostiin saa liitetiedoston (jos edes on sähköpostia koskaan käyttänyt!). 2000-luvulla syntyneet eivät todellakaan ole mitään diginatiiveja, somenatiiveja voivat kyllä olla.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit luulevat olevansa näppäriä tietotekniikan kanssa, kun osaavat etsiä google playstä fortnite mobiilipelin, mutta auta armias jos pitää alkaa päivittelemään tietokoneen ajureita.

Vierailija
2/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai sanoa, että osaavat hyvin tietokoneen huvikäytön, mutta hyötykäyttö ei sitten sujukaan enää samaan malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kato johtuu siitä että ohjelmien käyttö on helpottunut kummoisesti sitten 90-luvun. Muistan itekkin kun pentuna pelejä koneelle asennellessa joutui rukkaamaan näytönohjaimen asetuksia ja tekemään luovia temppuja että pelit pyörivät edes jotenkin.

Nykyäänhän pelien asentaminen on niinkin helppoa kuin klikkaaminen appikaupasta ja peli on parin minsan päästä käyttövalmiina. Ei siinä mitään kärähtäneiden kopiosuojien kiertoja tule tehtyä.

Vierailija
4/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut tietokoneisiin ensikosketuksen teininä dos-käyttöjärjestelmän kautta. Siinä oppi hyvin miten tietokoneen kansiohierarkia yms. asiat on ajateltu. Omista lapsistani huomaan että heillä ei ole yhtään selvää tietokoneen kovalevyn järjestys. Heille asiat on vain omissa tiedostoissa tai pilvessä.

Vierailija
5/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman havainnon olen tehnyt. Tyttärellä, joka aloittaa lukion 9,3:n keskiarvolla, on hankaluuksia ymmärtää liitetiedoston koko ideaa. Kerta toisensa jälkeen saa olla neuvomassa, mutta kivahan se on vanhan kävyn päästä pätemään 😁

Vierailija
6/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin just yhdestä sukulaislapsesta, jolta meni kesätyöpaikka ohi kun ei tajunnut käydä lukemassa sähköpostiaan. Kai ne odottaa että niille laitetaan joku WhatsApp-viesti.

Vierailija
7/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit luulevat olevansa näppäriä tietotekniikan kanssa, kun osaavat etsiä google playstä fortnite mobiilipelin, mutta auta armias jos pitää alkaa päivittelemään tietokoneen ajureita.

Entäs, jos pitäisi ohjelmoida sellainen ajuri?

Päivitteleminen ei muuten auta mitään. Päivittäminen saattaa auttaa.

Vierailija
8/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa eilen. Vanha läppäri lakkasi toimimasta tässä taannoin ja selvittelin itse alusta alkaen, että mikä sitä vaivasi. Tein testit koneen BIOS:issa ja sain selville, että kovalevy hajalla. Tilasin ebaystä uuden ja laitoin sen Youtuben ohjeiden avulla paikalleen. Sitten hommasin käyttöjärjestelmän ISO-tiedostona ja tein USB-tikusta sellaisen, että siitä voi asentaa käyttöjärjestelmän. Muutin itse buuttausjärjestyksen ja asensin käyttöjärjestelmän tikulta ja aktivoin sen. Muuten kiva, mutta netti ei toiminut, joten googlettelin nettiadapterin ajurit ja asensin ne paikalleen muistitikulta. Kone toimii nyt kuin junan vessa, netit ja kaikki.

Olen 36-nainen ja tietotekniikkataitoni eivät ole oikeasti kummoiset, mutta nyt on vähän pakko kehaista itseäni. Mutta kuinka moni nykyinen"diginatiivi" voi tehdä saman perässä?

Vierailija
9/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä syntyneille naisille on usein tullut heitettyä kaikenlaista ohjelmointiläppää baareissa, mutta 99% kerroista on juttu mennyt ohi. 2000-luvulla syntyneille ei varmaan kannata edes kokeilla

Vierailija
10/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digi/somenatiivi heittää toimimattoman koneen roskiin eikä edes yritä mitään.

Vierailija
11/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ilmiön olen havainnut. 90% yläkouluikäisistä nuorista ei ole hajuakaan käyttämänsä tietokoneen yleirakenteesta tai siitä mihin tallentaminen milloinkin tapahtuu. Tiedostoja hukkuu jatkuvasti, niitä tallennetaan vahingossa toisten tekeminen saman nimisten tiedostojen päälle, tallentamista ei muisteta tehdä ollenkaan jne. Sähköposti on suurelle osalle ihan vieras, liitetiedostoista puhumattakaan.

Vierailija
12/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TKK:ssa oli aikoinaan näppäriä tyyppejä, yksi esim. koodasi kokonaan oman tekstinkäsittelyohjelmiston kun ei tykännyt mistään valmiista.

Vierailija
13/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TKK:ssa oli aikoinaan näppäriä tyyppejä, yksi esim. koodasi kokonaan oman tekstinkäsittelyohjelmiston kun ei tykännyt mistään valmiista.

Ultraedit?

Tkk opiskelijalta tuli silloin joskus mulle mallia "ota tää, tarvitset"

Sille oli muutenkin käyttöä jos aikoi selata läpi tkk:n opiskeölijoiden ..öö.. kakkureseptikokoelmaa.

Ei tahtonu mitenkään saada niita tiedostoja muuten auki.

Vierailija
14/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä syntyneille naisille on usein tullut heitettyä kaikenlaista ohjelmointiläppää baareissa, mutta 99% kerroista on juttu mennyt ohi. 2000-luvulla syntyneille ei varmaan kannata edes kokeilla

Ilman tietotekniikkalässytystä et sinäkään saa iskettyä naista? Ilmankos..

Vierailija
15/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakouluissa saadetaan käyttää tabletteja opetuksen apuna. toivottavasti toisinaan laitettaisiin käyttämään joko kanattavaa tai pöytäkonetta, joilla sitten harjoiteltaisiin hyötyohjelmien käyttöä. testinkäsistelyohjelmien käytöstä on hyötyä kun tekee koulutehtäviä ja viimeistään lukiossa koneitten käyttö alkaa olemaan pakollista, kun on erilaisia kokeita. käyttöjärjestelmien käyttöä ei välttämättä kovin syvällisesti tarvitse opettaa, kunhan kerrotaan että miten pidetään käyttöjärjestelmä ja ohjelmat ajan tasalla. pääpaino olisi työelämässä tarvittavien ohjelmien käytössä.

Vierailija
16/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu tyhmistää kansaa. Lapsistamme tehdään siellä dorkia. Mikä avuksi?

Vierailija
17/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman tietotekniikkalässytystä et sinäkään saa iskettyä naista? Ilmankos..

En halua iskeä vain jotain naista. Haluan iskeä sopivan naisen

Vierailija
18/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa koska tietokoneet toimii nykyään paremmin kun 90-luvulla ja softat on helpompi käyttää.

Kukaan ei muuten tehnyt omaa tekstinkäsittelijää koska ei pitänyt valmiista vaihtoehdoista, vaan koska ilmaisia ei yksinkertaisesti ollut tarjolla.

Vierailija
19/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä en ole koskaan tajunnut miksi nykysukupolvea kutsutaan "diginatiiveiksi". Vuosina 1980-1992 syntyneet ovat olleet huomattavasti tiiviimmin tekemisissä tietotekniikan perusrakenteen kanssa, koska asioiden aikaansaamiseksi tietokoneella piti oikeasti osata jotain. Vuoden 2000 jälkeen syntyneet osaavat käyttää vain tablettia ja yksinkertaisia arkiappiksia, niitäkin auttavasti. Instagramiin osataan postata ja siihen se sitten jääkin.  Sähköpostiosoitettakaan ei taida kovin monella olla koska kommunikointi tapahtuu vain whatsappin kautta. Olen itse 28 ja toisinaan suorastaan järkytyn siitä miten vain 10 vuotta nuorempi voi olla niin auttamattoman kädetön tietotekniikan kanssa vaikka näistä luvattiin suoranaisia insinöörineroja. Hyvä että tietää edes sen että tietokoneella yleensä kirjoitetaan fyysisellä näppäimistöllä eikä näyttöä sohimalla. 

Vierailija
20/30 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori. Kannattaisiko kokeilla sitä Linuxia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi