mihin lapsen saa/voi viedä hoitoon?
Saako lapsen viedä hoitoon vain oman asuinkunnan alueelle, vai voiko hoitopaikkaa hakea mistä vain?
Kommentit (9)
Eli perhepäivähoitajalle voi viedä paikkakunnalle jossa ei itse asu, vai käsitinkö oikein? :)
Jos maksat itse kokonaan kustannukset, voit viedä lapsesi hoitoon mihin vain. Jos kunta maksaa osan (esim. kunnallinen perhepäivähoitaja, palveluseteli yksityiselle perhepäivähoitajalle) niin silloin kunta ei ehkä maksa naapurikuntaan.
Käsittääkseni varhaiskasvatuspaikkaa voi hakea myös lähikunnasta ja se voidaan tietyin ehdoin myöntää. Yksityisiin paikkoihin tietenkin saa varmaan hakea ihan mihin vain mutta niihin ei saa palveluseteliä jonka oman kunnan alueelle saattaa saada.
Jos haluat halvalla niin oman kunna alueelle. Omasta pussista voi sitten viedä myös muualle.
Tiedän pariskunnan joka vei lapsensa naapurikunnan päiväkotiin jonne n. 10km matkaa, oman kunnan vastaavaan yli 50 km (iso kunta ja asuivat perintötalossa sen laitamilla). Maksoivat sitten itse, mutta säästivät paljon aikaa kun molemmat työskentelivät siellä naapurikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat halvalla niin oman kunna alueelle. Omasta pussista voi sitten viedä myös muualle.
Tiedän pariskunnan joka vei lapsensa naapurikunnan päiväkotiin jonne n. 10km matkaa, oman kunnan vastaavaan yli 50 km (iso kunta ja asuivat perintötalossa sen laitamilla). Maksoivat sitten itse, mutta säästivät paljon aikaa kun molemmat työskentelivät siellä naapurikunnassa.
Ei kunnallisessa päivähoidossa kai mitään korotettua maksua tule vaikka hoitopaikan saisi naapurikunnasta? Tai sitten näissä tapauksissa on mahdollista saada se oma kunta maksamaan erotus naapurikunnalla ja itse maksaa ihan sen saman hoitomaksun kun muutkin. Yksityiset eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kunnallisessa päivähoidossa kai mitään korotettua maksua tule vaikka hoitopaikan saisi naapurikunnasta? Tai sitten näissä tapauksissa on mahdollista saada se oma kunta maksamaan erotus naapurikunnalla ja itse maksaa ihan sen saman hoitomaksun kun muutkin. Yksityiset eri asia.
Mutta kun se vanhemman maksama hoitomaksu on vain osa hoidon/varhaiskasvatuksen kustannuksista, ja loput maksaa se järjestäjäkunta. Miksi kunta tarjoaisi palvelujaan naapurikuntalaisillekin, eikö niillä ole riittävästi maksettavaa omien kuntalaisten asioissa? Vai ajatteletko, että järjestäjäkunta sitten laskuttaa kotikunnalta sen kunnan osuuden kustannuksista? Voi olla sovittavissa, mutta tuskin automaattisesti on sellaista mahdollisuutta.
Jotkut kunnat ovat tehneet sopimuksia napaurikuntien kanssa, että lapsen voi viedä naapurikuntaan hoitoon, jos esim. vanhempien työpaikat ovat naapurikunnassa. Silloin vanhemmat maksavat normaalin hoitomaksun ja vanhempien asuinkunta maksaa naapurikunnalle sovitun korvauksen. Kunnalla ei ole mitään lakisääteistä velvollisuutta tällaisia sopimuksia tehdä, joten kaikissa kunnissa se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se vanhemman maksama hoitomaksu on vain osa hoidon/varhaiskasvatuksen kustannuksista, ja loput maksaa se järjestäjäkunta. Miksi kunta tarjoaisi palvelujaan naapurikuntalaisillekin, eikö niillä ole riittävästi maksettavaa omien kuntalaisten asioissa? Vai ajatteletko, että järjestäjäkunta sitten laskuttaa kotikunnalta sen kunnan osuuden kustannuksista? Voi olla sovittavissa, mutta tuskin automaattisesti on sellaista mahdollisuutta.
En ole tuo jota lainasit mutta noinhan se nimenomaan on ainakin osassa kunnista että se kotikunta maksaa naapurikunnalle tuon erotuksen jos on järkevämpää viedä lapsi hoitoon naapurikuntaan oman kunnan sijaan. Eli juuri tapauksissa joissa matkaa oman kunnan hoitopaikkaan on paljon ja vanhemmilla kulkua vain sinne naapurikunnan suuntaan.
Hoitoon voi viedä mihin vaan ja luonnollisesti itse maksaa hoitajan mahdolliset kulut.
Lapsen varhaiskasvatuttamiseen esimerkiksi päiväkodissa sen sijaan on omat säännöt. Yleensä kunnallista varhaiskasvatuspalvelua voidaan tarjota vain oman kunnan varhaiskasvatustoimipisteessä.