Exäni ja nykyiseni liittoutuivat minua vastaan.
Meillä on exän kanssa yksi kouluikäinen lapsi. Exä oli tehnyt lapsen kanssa sopimukset että jos kevät menee koulussa hyvin saa tämä polkupyörän. Keskustelimme tästä ja tämä oli ok, minä ja mieheni vahdimme että sopimuksesta pidetään kiinni kun lapsi asuu meidän kanssa.
Kuitenkin oli lipsumisia ja exä itse sanoi että ei nyt sitä pyörää osta. Totta kai lapsi siitä hieman mieltään pahoitti mutta tiesi ettei itse ollut sovittuja asioista noudattanut.
Viime viikolla lapsi kertoi että isä nyt kuitenkin haluisi hänelle sen pyörän ostaa mutta kun minä en anna. Siinä vaiheessa selitin taas lapselle että hänhän ymmärtää miksi sitä pyörää ei nyt tule, kyllä ymmärsi.
Olin hieman tuohtunut kun exä teki minusta tässä pahiksen joka kieltää.
Eilen sitten sain taas lapselta kuulla että mieheni oli myös sanonut että se pyörä voitaisiin käydä ostamassa. Mieheni tietää että exä oli jo aikaisemmin pyörtynyt päätöksen olla ostamatta pyörää.
Nyt sitten lapseni silmissä minä olen ainoa ilkeä joka ei sitä pyörää suostu ostamaan kun nämä kaksi muuta "kasvattajaa" viittaavat kintaalla säännöille ja sopimuksille.
Ai että kiukuttaa nyt kolmelle kakaralle selittää miksi sitä hiton pyörää ei vaan osteta!
Kommentit (19)
Moni muu saa pyörän ihan muutenkin. Sillä pääsee liikkumaan kouluun, kavereille, harrastuksiin. Pyöräily on hyvää liikuntaa ja kesätekemistä. Mikä olisi vaihtoehto? Sisällä pelaamista, ruudun katselua? Ota kiristävä pipo päästä ja anna lapsen nauttia kesästä. Ensi lukukaudella sitten paremmin.
Mitä täsmälleen ottaen tarkoitti vaatimus, että koulussa menee hyvin?
Ja mitä ne lipsumiset olivat?
Isä on aikuinen ihminen ja hän ostaa pyörän lapselleen jos niin haluaa. Mitä sinä siihen sekaannut!
Vierailija kirjoitti:
Moni muu saa pyörän ihan muutenkin. Sillä pääsee liikkumaan kouluun, kavereille, harrastuksiin. Pyöräily on hyvää liikuntaa ja kesätekemistä. Mikä olisi vaihtoehto? Sisällä pelaamista, ruudun katselua? Ota kiristävä pipo päästä ja anna lapsen nauttia kesästä. Ensi lukukaudella sitten paremmin.
Kyse kun oli sopimuksessa juuri tuosta lapsen liikkumisesta. Tämä ei tullut koulusta kotiin eikä puhelimeen saanut yhteyttä. Saattoi sitten ilmaantua joskun kahdeksan yhdeksän välillä illalla eikä kukaan tiennyt missä koko päivän ollut.
Ei tuota saisi sisällä istumaan vaikka koittaisi köyttää kiinni, en minä ulos menemästä kiellä kunhan ei katoilisi.
Vierailija kirjoitti:
Kai se isä sen pyörän saa ostaa, jos haluaa. Ei tarvi mamman lupaa.
Saa siis opettaa lapselle että sopimukset ja säännöt on täysin samatekeviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse kun oli sopimuksessa juuri tuosta lapsen liikkumisesta. Tämä ei tullut koulusta kotiin eikä puhelimeen saanut yhteyttä. Saattoi sitten ilmaantua joskun kahdeksan yhdeksän välillä illalla eikä kukaan tiennyt missä koko päivän ollut.
Ei tuota saisi sisällä istumaan vaikka koittaisi köyttää kiinni, en minä ulos menemästä kiellä kunhan ei katoilisi.
Tämä siis ap ja samalla vastaus kysymykseen mitä lipsumiset olivat.
Ap
Miten te muut kasvatatte lapsillanne vai annatteko elää pellossa jos minä nyt sitten oikeasti olen paha kun haluan pitää kiinni sovituista asioista?
Ap
Lapselle on epäreilua asettaa epämääräisiä tavoitteita luokkaa "pitää mennä hyvin". Pitää selkeästi sopia, että teet läksyt koulun jälkeen, soitat aina koulun loputtua ja kerrot, mihin menet. Ja lyhyempi aikaväli kuin kokonainen kevät, jolloin lapsi jaksaa pitää sopimuksen mielessään. Yksittäiset lipsahduksetkin pitää sallia, muutenhan yhden mokan jälkeen voi heittää koko homman läskiksi. Selkeä, yksittäinen tavoite ja palkkio X onnistumisen jälkeen.
Kyllä voi kasvattaa lapsensa muutenkin kuin olemalla helvetin nipo ja sekaantumalla joka jumalan asiaan. Relaa!
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on epäreilua asettaa epämääräisiä tavoitteita luokkaa "pitää mennä hyvin". Pitää selkeästi sopia, että teet läksyt koulun jälkeen, soitat aina koulun loputtua ja kerrot, mihin menet. Ja lyhyempi aikaväli kuin kokonainen kevät, jolloin lapsi jaksaa pitää sopimuksen mielessään. Yksittäiset lipsahduksetkin pitää sallia, muutenhan yhden mokan jälkeen voi heittää koko homman läskiksi. Selkeä, yksittäinen tavoite ja palkkio X onnistumisen jälkeen.
Niin meillä oli ihan tarkat sopimukset jotka tehty yhdessä lapsen kanssa eikä ensimmäisestä lipsumisesta mitään kielletty vaan keskusteltiin miksi kävi näin. Silti sitä jatkui.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut kasvatatte lapsillanne vai annatteko elää pellossa jos minä nyt sitten oikeasti olen paha kun haluan pitää kiinni sovituista asioista?
Ap
Meillä pyörät ja muut kuuluu ihan normaaleihin hankintoihin ja niihin ei tarvita mitään sopimuksia tai kannustimia. En ymmärrä miksi lapsi ei saa pyörää. Toihan kuuluu ihan normaalin perheen asioihin hommata väline millä liikkuu. Onko kivaa kun muut polkee fillarilla esim rannalle ja oma lapsi kävelee perässä. Hienot vanhemmat.
Jos sopimukset on oikeasti ollut selkeitä esimerkiksi "täytyy tulla suoraan koulusta kotiin, kertoa aina missä on ja olla puhelinyhteyden päässä" ja noita on rikottu, niin mun mielestä kyllä ihan ok, että sitä uutta pyörää ei osteta. Jos taas sopimukset on ollut ympäripyöreitä ja epäselviä "koulussa pitää mennä hyvin", niin kyllä mä sen pyörän hankkisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kasvattaa lapsensa muutenkin kuin olemalla helvetin nipo ja sekaantumalla joka jumalan asiaan. Relaa!
Jaaha että nipottamista siis on se että ei halua kahdeksan vuotiaan lapsen katoilevan jatkuvasti? Ei ole nyt lomallakaan osannut pitää puhelimesta huolta tai kerto missä on. Sitten on nipottamista jos ei halua antaa sille välinettä jolla kadota vielä pidemmälle ja nopeammin.
Anna sinä vaan lapsesi juosta yömyöhään missä haluaa tietämättäsi kenen kanssa ja mitä tekee. Ainakin saat olla hyvä kaveri sille lapselle joka ei nipota turhasta? Sehän se tärkeitä on.
Ap
Eikö voisi sopia, että jos pyörä nyt kuitenkin ostetaan, niin ensi syksyllä lupaa tehdä vaikka läksyt joka päivä heti koulun jälkeen tai jotain tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimukset on oikeasti ollut selkeitä esimerkiksi "täytyy tulla suoraan koulusta kotiin, kertoa aina missä on ja olla puhelinyhteyden päässä" ja noita on rikottu, niin mun mielestä kyllä ihan ok, että sitä uutta pyörää ei osteta. Jos taas sopimukset on ollut ympäripyöreitä ja epäselviä "koulussa pitää mennä hyvin", niin kyllä mä sen pyörän hankkisin.
Sopimus oli hyvin tarkka, selvästi kun en sitä tähän kummemmin avannut niin on jäänyt epäselväksi.
Esimerkiksi tuo että puhelimeen pitää saada yhteyttä ja edes jonkun meistä kolmesta aikuisesta tietää missä on. Emme siis edes kieltäneet menemästä minnekään koulun jälkeen, etenkään jos kotona ei ollut ketään.
Ap
Tässä on nyt kouluesimerkki siitä miten ei pidä kasvattaa lasta tai saa vain katkeruutta aikaiseksi. Lapsi ei koskaan ole tarpeeksi "hyvä ja kiltti".
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kouluesimerkki siitä miten ei pidä kasvattaa lasta tai saa vain katkeruutta aikaiseksi. Lapsi ei koskaan ole tarpeeksi "hyvä ja kiltti".
Miten sinä kasvatat lapsesi? Annat kaiken mitä se haluaa vaikka lapsi itse tietäen rikkoon kodin sääntöjä?
Nämä vastauset nyt paljon selittää miten niitä ihan esiteinejä jo näkee tuolla keskellä yöltä tuhoamanssa bussipysäkkejä ja muuta.
Ap
Rajat on rakkautta.