Kuinka aktiivimalli vaikuttaa työttömiin?
Kuinka ajattelette aktiivimallien vaikuttavan työttömien työnhakuintoon?
Useimmillahan se ei vaikuta mitenkään, vaan töitä haetaan ahkerasti, kuten tähänkin asti.
Luulen kuitenkin, että en ole ainoa, johon nuo lait vaikuttavat viestinä siitä, että hallitus ja yhteiskunta te-palveluineen on jonkinlainen taistelukumppani, minua vastaan. Tiedän, että noin se ei ihan ole, mutta sellainen tympeys jää, että työnhakuinto vähenee. Niin kävi ykkösmallin kanssa ja työnhaku laimeni joksikin aikaa. Nyt, kun olen taas ehtinyt tointua ja innostua yrittämään jälleen enemmän, tulee uusi tyrmäys.
Pitäkää yhteiskuntanne ja työpaikkanne. Pitäkää minua huonona ihmisenä. Ei haittaa. En jaksa leikkiä kunnon ihmistä ja odottaa, milloin saan taas uuden viestin siitä, kuinka inhottava, epäluotettava, ohjattava sohvallamakaava juoppo loinen olen.
Ja ei tarvitse viisastella. En häpeä elää hienojen työssäkäyvien kustannuksella. Tein töitä kymmeniä vuosia. Nyt en ole töitä enää saanut. Mutta olen ihminen.
Tämäkään ei pidä käytännössä paikkaansa, sillä 25 op avoimessa yliopistossa tarkoittaa, että tietyt kurssit menevät päällekkäin jaksojen vaihtuessa tai osuvat muuten samaan aikaan. Teoriassa olet oikeassa, mutta homma ei oikeasti toimi noin. Nimimerkki kokemusta on.