Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka aktiivimalli vaikuttaa työttömiin?

Vierailija
15.06.2018 |

Kuinka ajattelette aktiivimallien vaikuttavan työttömien työnhakuintoon?
Useimmillahan se ei vaikuta mitenkään, vaan töitä haetaan ahkerasti, kuten tähänkin asti.

Luulen kuitenkin, että en ole ainoa, johon nuo lait vaikuttavat viestinä siitä, että hallitus ja yhteiskunta te-palveluineen on jonkinlainen taistelukumppani, minua vastaan. Tiedän, että noin se ei ihan ole, mutta sellainen tympeys jää, että työnhakuinto vähenee. Niin kävi ykkösmallin kanssa ja työnhaku laimeni joksikin aikaa. Nyt, kun olen taas ehtinyt tointua ja innostua yrittämään jälleen enemmän, tulee uusi tyrmäys.

Pitäkää yhteiskuntanne ja työpaikkanne. Pitäkää minua huonona ihmisenä. Ei haittaa. En jaksa leikkiä kunnon ihmistä ja odottaa, milloin saan taas uuden viestin siitä, kuinka inhottava, epäluotettava, ohjattava sohvallamakaava juoppo loinen olen.

Ja ei tarvitse viisastella. En häpeä elää hienojen työssäkäyvien kustannuksella. Tein töitä kymmeniä vuosia. Nyt en ole töitä enää saanut. Mutta olen ihminen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä niitä ajatella, joilla on voimat tavalla tai toisella vähissä.

Vierailija
2/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynistää entistä enemmän. Ostin juuri (kirpparilta) sohvan, jotta voivat maksella korvauksia kotisohville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että töissä käyviä potuttaa enempikin ne, jotka ovat jäänet 2kymppisenä kotiin pelaamaan pleikkaa aivan tietoisena valintana. 

Tuskin kukaan on kateellinen/katkera työuran tehneelle työttömälle. 

10 vuotta sitten kun noita aktivoituja saapui meidänkin työpaikalle, niin oli hauskaa katsottavaa se kärpässieni otsassa.

Mutta jos me totta puhutaan, niin ihan turhaa kyykyttämistähän tuo on, paitsi juuri elämäntapainkkareiden kohdalla, jotka on päättäneet elää koko "uransa" muiden siivellä. 

Sinkkumies

Vierailija
4/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä juuri niitä on ajateltu. Hallitus toivoo, että viimeisetkin voimat katoavat ja ne toivottomimmat päätyvät hautaan.

Vierailija
5/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallilaki häiritsee työnhakua. Pian joudun olemaan työkokeilussa liukuhihnalla, vaikka samaan aikaa tapaan potentiaalisia työnantajia. Toki saan työkokeilusta vapaata, vaikka pomo tuskin siitä tykkää.

Vittumaista olla töissä samaan aikaa kun hakee intensiivisesti hommia. 

Vierailija
6/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että töissä käyviä potuttaa enempikin ne, jotka ovat jäänet 2kymppisenä kotiin pelaamaan pleikkaa aivan tietoisena valintana. 

Tuskin kukaan on kateellinen/katkera työuran tehneelle työttömälle. 

10 vuotta sitten kun noita aktivoituja saapui meidänkin työpaikalle, niin oli hauskaa katsottavaa se kärpässieni otsassa.

Mutta jos me totta puhutaan, niin ihan turhaa kyykyttämistähän tuo on, paitsi juuri elämäntapainkkareiden kohdalla, jotka on päättäneet elää koko "uransa" muiden siivellä. 

Sinkkumies

Tämä. Kyllästyttää se että jotkut niputtaa kaikki työttömät samaan kastiin. Itsekin 53-vuotiaana olen tehnyt yli 30-vuotisen työuran ja maksanut aivan himputin paljon veroja tälle yhteiskunnalle. Nyt kun olen työttömänä tuntuu että olen täysin nolla, ja valitettavasti niitäkin löytyy jotka ovat katkeria sellaisillekin työttömille jotka ovat mittavan työuran tehneet. Plus olen kolme lasta jo kasvattanut järkeviksi, työtätekeviksi yhteiskunnan jäseniksi, ja neljäs, lukiolainen, on hyvää vauhtia kasvamassa myös vastuullisuuteen, ei tule varmasti olemaan yhteiskunnan elättinä pleikkarin kimpussa 24/7. Mutta kerropas se niille, joille työttömät ovat kasvotonta massaa.

Vierailija
7/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt töissä, ihan koulutustani vastaavissa hommissa.

Ehdin olla kaksi vuotta työttömänä sen jälkeen kun muutimme ulkomailta takaisin Suomeen.

Hain jatkuvasti töitä, pääsin haastatteluihinkin hyvällä prosentilla. Kävin n. viiteen paikkaan jatkohaastatteluissa ja/tai testeissä. Parhaimmillaan meitä oli kaksi jäljellä. Aina valittiin se toinen, joka oli työpaikan vaihtaja.

Maksoin kursseja kanslaisopistoon (niitä ei työkkärin toimesta rajoiteta) mm. InDesign, Photoshop jne. Tein avoimeen sen mitä sain, esim. kirjoittamisen kursseja - mitään opintokokonaisuuksiahan ei saa tehdä.

Masensi jo valmiiksi aivan mielettömästi kun ei yhtäkkiä kelvannutkaan kenellekään, vaikka oli tehnyt 30 vuotta töitä ja ulkomaillakin koko ajan vapaaehtoistyötä, joka ei edes ollut mitään koulun lukupiiriä, vaan ihan oman alan töitä parille eri yhdistykselle viestintää ja markkinointia.

Kun kuohunta aktiivimallista alkoi, teki ensimmäistä kertaa elämässä nappasta purkki pillereitä ja nukkua vaan ikuiseen uneen. Keskustelu oli täysin ihmisarvoa alentavaa. Olin "elätti", "laiska", "loinen", "rikkaruoho", "yhteiskunnan syöpä". Sovin määritelmään pitkäaikaistyötön, joka tuntui olevan synonyymi alkoholisoituneelle syrjäytyneelle luuserille, joka nukkuu päivät ja katsoo telkkaa yöt. Vaikka olen kolmen koululaisen äiti, heräsin joka aamu ennen kuutta, hain töitä, kouluttauduin, hakeuduin vapaaehtoistöihin jne. ja mikä absurdeinta, pääsin edelleen jatkuvasti haastatteluihin, vaikka julkisessa keskustelussa olin "työllistymään kelpaamaton" ja "täysin työmarkkinoilta syrjäytynyt" jolle ainoa oikea tie olisi kuntouttava työtoiminta jossain pajalla, jossa oppisin saamaan "elämääni rytmin" ja tervehtimään ja katsomaan silmiin jne.

Aktiivimalli sinänsä ei ollut niin kauhea, olin jo valmiiksi "työvoimapoliittisessa koulutuksessa", joka muuten oli ihan hyvä, jonka löysin itse netistä ja jonne hain itse (85 hakijaa, 20 otettiin kurssille). Sitten tuli tilaisuuteni; eräs paikka haki kuukauden määräaikaista ja piti päästä aloittamaan heti. Kerrankin kelpasin työttömänä luuserinakin. kaksi kuukautta sen jälkeen mut vakinaistettiin ja teen isoa projektia, olen isosta budjetista vastuussa jne. Vaikka olin keskustelujen mukaan laiska ja kykenemätön töihin ja työelämän vaatimuksiin.

Mun mielestä keskustelu on edelleen aivan kammottavaa, vaikka se ei minua toistaiseksi koske. Hyvänä esimerkiinä tämä kolumni:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005720776.html

Vierailija
8/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, kehen nuo aktiivimallilait vaikuttaisivat positiivisella tavalla. Pahoin pelkään, että pelaava parikymppinenkään, joka haluaisi vain elää tukien varassa energiajuomia juoden, kokee myös yhteiskunnan näiden lakien myötä ennemminkin joksikin, jota vastaan pitää taistella.

Ja noihin kokemuksiin on aika turha itkeä, että ei niin saa kokea. Noin se vain aika helposti menee. Kiitos kovasti ääliöpäättäjämme.

Vierailija
9/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka aktiivimalli vaikuttaa työttömiin?

Luulenpa että useimmat ymmärtää että pakottamalla ei synny sopimuksia enkä usko että monikaan alkaa tekemään itselleen vapaaehtoisesti vahingollisia sopimuksia, joten lopputulos on sitten kasvava vastahankaisuus ja todennäköisesti aina vain useampi työttömistä siirtyy varhaiseläkkeelle tmv.

Kannattaa huomata sekin asia, että joukossa on paljon pitkällekin koulutettuja ja pidemmän työuran tehneitä, mutta jotka törmäsivät jossain vaiheessa siihen ilmiöön että kilpailulle alttiit alat ajetaan maasta ulos yksinkertaisesti siksi että kotimarkkinoilla valtaa pitävien porukoiden pitää saada nostaa omia hintojaan kaksin käsin ylöspäin ja vielä ottaa yhteistä velkaakin siihen hintojen nostoon.

Käytännössä tämä toiminta aiheuttaa todennäköisesti monille työn kysynnän tuhoutumisen kautta useiden satojen tuhansien eurojen vahinkoja työuralle ja taloudelle, ja tietysti pitäisi olla viranomaisellekin jo lakikirjastakin lukiessa selvää se, että kohtuuden rajat kun ylitetään niin eipä siinä enää ole syytä vaatia yhtään mitään. Vahingon kasvattaminen entisestään em. kansanosaa kohtaan saattaa poikia erilaisia oikeusjuttuja niin käräjäoikeuteen kuin EU-oikeuteenkin.

Tokihan nykyinen hallinto vain kuittaa vastuuvapautensa tehtäviensä loputtua, ja siksi olenkin jo jonkin aikaa sanonut, että nykyiselle hallinnolle ei presidentin pitäisi myöntää vastuuvapautta ennenkuin joskus parin vaalikauden jälkeen. Eli nykyhallinto pitäisi olla haastettavissa käräjäoikeuteen myöhemminkin toimistaan, mutta eiköhän se vastuuvapaus heille tule niinkuin Manulle illallinen.

Suomesta on näillä näkymin tulossa melkoisen riitainen maa, toki hyvinvointijoukkoihin päässeet pitävät aina omat puolensa, ja omia etujaan puolustaakseen kaikin keinoin kasvatetaan tuolileikkejä yms, muu kansa saa mennä - ihan kuten Suomen historiassa on tehty jo monta kertaa, esim. massamuutot Suomesta pakoon Ruotsiin jne.

Vierailija
10/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän potuttaa ulkomaalaisten loisiminen kuin oman maan loisiat.Niitä kun ei saa töihin millään ainakaan kaikkia.

Vierailija
11/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän potuttaa ulkomaalaisten loisiminen kuin oman maan loisiat.Niitä kun ei saa töihin millään ainakaan kaikkia.

No sinun mielestä kai heidän töissä käyminen olisi taas väärin, koska vievät kaikki työpaikat.

Vierailija
12/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindström on sekaisin tai sitten vain tyhmä, todella tyhmä ja vietävissä.

Vierailija
13/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tullee varmaan hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ja varmaan määrä tulee kasvamaan. Valtion menot ei ainakaan pienene.

Vierailija
14/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa tullee varmaan hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ja varmaan määrä tulee kasvamaan. Valtion menot ei ainakaan pienene.

Saakohan tästä mallista vapautuksen turhia eläkehakemuksia jättämällä?

Vierailija
15/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muhun ainakaan vaikuta. En ole edelleenkään menossa töihin.

Vierailija
16/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakohan tästä mallista vapautuksen turhia eläkehakemuksia jättämällä?

Masennus. Syrjäytyminen. Tyhjyys.

Eiköhän ne siinä.

Vierailija
17/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muhun ainakaan vaikuta. En ole edelleenkään menossa töihin.

Meinaatko täyttää tuon kakkosen vaatimukset, eli rustata ne neljä turhaa hakemusta kuukauden aikana rekrytoijien kiusaksi?

Vierailija
18/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä juuri niitä on ajateltu. Hallitus toivoo, että viimeisetkin voimat katoavat ja ne toivottomimmat päätyvät hautaan.

Näin juuri, mutta eivät idarit tajua että heilläkin lapsia. Ja sijoitus, jälkihuolto ja lieveilmiöt ei sitten ihan halpoja olekaan...inhimillisestä kärsimyksestähän ne ei välitä, mutta rahasta selvästi sitäkin enemmän eli pitää kyllä olla harvinaisen tyhmä kun alkaa väsynyttä yksinhuoltajaa ruoskimaan! Mutta niin ihmiset on eikä siihen tunnu mikään auttavan. No, sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
19/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ajattelette aktiivimallien vaikuttavan työttömien työnhakuintoon?

Useimmillahan se ei vaikuta mitenkään, vaan töitä haetaan ahkerasti, kuten tähänkin asti.

Luulen kuitenkin, että en ole ainoa, johon nuo lait vaikuttavat viestinä siitä, että hallitus ja yhteiskunta te-palveluineen on jonkinlainen taistelukumppani, minua vastaan. Tiedän, että noin se ei ihan ole, mutta sellainen tympeys jää, että työnhakuinto vähenee. Niin kävi ykkösmallin kanssa ja työnhaku laimeni joksikin aikaa. Nyt, kun olen taas ehtinyt tointua ja innostua yrittämään jälleen enemmän, tulee uusi tyrmäys.

Pitäkää yhteiskuntanne ja työpaikkanne. Pitäkää minua huonona ihmisenä. Ei haittaa. En jaksa leikkiä kunnon ihmistä ja odottaa, milloin saan taas uuden viestin siitä, kuinka inhottava, epäluotettava, ohjattava sohvallamakaava juoppo loinen olen.

Ja ei tarvitse viisastella. En häpeä elää hienojen työssäkäyvien kustannuksella. Tein töitä kymmeniä vuosia. Nyt en ole töitä enää saanut. Mutta olen ihminen.

Veit sanat suustani. Ja meitä on monia! Työttömyys ei tee ihmisestä huonompaa. Harvalla se on oma valinta eikä osa ole kadehdittava. Heikommassa asemassa olevia ruoskitaan ja päälle syljeskellään, jotta eliitti ja hyvin toimeentulevat voi pröystäillä ja tuntea olevansa muka muita parempia ihmisiä. Ei olisi uskonut, millainen Suomi on 2018! Ja huonompaan suuntaan menossa koko ajan.

Vierailija
20/21 |
15.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kursseja kanslaisopistoon (niitä ei työkkärin toimesta rajoiteta) mm. InDesign, Photoshop jne. Tein avoimeen sen mitä sain, esim. kirjoittamisen kursseja - mitään opintokokonaisuuksiahan ei saa tehdä.

Tässä on virheellistä tietoa. Avoimeen yliopistoon saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, kunhan pysyy alle 5 opintopistettä kuukaudessa ja hakee kokoaikatyötä samaan aikaan. Esim. perusopintokokonaisuuden (25op) voi hyvinkin tehdä vajaassa vuodessa ja saa työttömyysrahaa samalla. Pitää vaan ilmoittaa ennen kun aloittaa mitään opintoja ja odottaa, että siitä tehdään virallinen selvitys missä katsotaan, että se laajuus ei ylitä sitä päätoimisen opiskelun rajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi