1kk nukkuminen, apua!
Hei!
Laitokselta asti vauvani on nukkunut todella vähän. Nyt 1kk vanhana hän nukkuu 2h yöunet n. klo 21 alkaen. Sen jälkeen hän pyörii sängyssä, syö, nukkuu ehkä 30min, herää taas pyörimään. Yritän laittaa häntä nukkumaan jo 18-19 aikoihin, mutta hän taistelee unta vastaan. Päivisin hän ennen nukkui kahdet päiväunet (2h kpl), mutta nyt ei nuku enää niitäkään. Kantoliinassa hän torkkuu välillä, mutta minun pitää liikkua samalla. Mitä tehdä? En voi nukkua kunnolla eikä vauva saa unta. Laitoksella eivät välittäneet, neuvola ei osaa auttaa: tarjoaa kotiapua. Eikö vauvankin pitäisi nukkua? Yritän olla virikkeetön yöllä (valot pois, ei keskustelua, jne.) Päivällä tarjoan keskustelua ja olen vauvan kanssa. Yritän päivisin laskea joskus vauvaa torkuilta kantoliinasta sänkyyn (joko vauvan tai vanhempien), mutta muutaman minuutin päästä hän alkaa hyöriä ja hetken päästä huutaa. Onko apuja?
Kommentit (14)
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitää kokeilla korottaa päätyä tai ostaa sitteri kokeeksi. Kokeilen myös neuvolassa ottaa refluksin puheeksi, kun ei terkka itse sitä huomioinut.
Imetätkö? Saako tarpeeksi maitoa eli nouseeko paino ok? Nälkäinen vauva ei nuku.
Aloittaja kirjoitti:
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitää kokeilla korottaa päätyä tai ostaa sitteri kokeeksi. Kokeilen myös neuvolassa ottaa refluksin puheeksi, kun ei terkka itse sitä huomioinut.
Tuo sitteri on varmasti sellainen, että sitä kannattaa kokeilla ihan ekaksi. Tai jos nyt et heti saa semmoista, voit kokeilla tilapäisesti turvakaukaloakin. Tee esim. niin, että iltaimetyksen päätteeksi (sekin kannattaa tehdä niin, ettei vauva ole vaakatasossa) lasket vauvan turvakaukaloon. Jos hän siihen nukahtaa, hetken päästä sitten päädystä korotettuun sänkyyn.
Joku syy sille on, miksi vauva ei nuku. Takaisinvirtaus on hyvin tavallinen vaiva, joko lievempänä tai vaikeampana.
Meillä poika oli tosi vähäuninen ja rintamaito ei todellakaan riittänyt isolle pojalle. Hän jaksoi vastasyntyneenäkin valvoa kevyesti 6h. Nukkui aina ensin vain 20 min ja sitten heräsi mutta oli syönyt valveilla olo aikana 2x tissit tyhjäksi ja 2x tuttelia päälle niin tiesin että ei ole nälkä ja nukutin uudestaan ja sitten hän sai rauhan ja nukkui pitemmän pätkän.
"Syödä tissit tyhjäksi" on sikäli hieman harhaanjohtava ajatus, että sitä maitoa kyllä tulee lisää koko ajan, jos joku on vain sitä imemässä.
Imetän ja paino on noussut. Olen myös yrittänyt antaa lisämaitoa iltaisin, mutta vauva saa siitä raivokohtauksen. Hän ei myöskään huoli tuttia.
Hyvä vinkki tuo turvakaukaloon nukutus ja siirto. Kokeilen illalla.
Onko teillä (uni)tutti käytössä? Meillä molemmilla vauvoilla oli todella kova imemisen tarve ja unitutti oli pelastus koska tissit eivät kestäneet huvituttina oloa. Tuttia käytettin vain kun oli aika nukkua.
Kerroit, että vauva ei huoli tuttia, mutta kuten kommentoija nro 8 sanoikin, tutista voi olla joskus apua. Tuttia voi kokeilla antaa niin, että laittaa siihen vähän maitoa ja "vaihtaa" rinnan siihen, kun vauva on unelias. Tai sitten joku muu kuin sinä (joka haiset maidolle ja jonka vauva yhdistää rintaan) opettaa vauvan tutille. Kannattaa kokeilla tätäkin.
Toivottavasti saatte tilanteen korjattua, ei ole kivaa vanhemmille eikä vauvalle tuollainen!
No minun tissit todellakin tyhjeni ihan kirjaimellisesti. Lypsämälläkin tuli vain 10 ml kerralla per tissi.
Ja tämä oli 2.lapsen kanssa. 1.lapsen syntymän jälkeen tuli 0 ml. Verta ja kudosnestettä kyllä tuli. ihmiset ovat erilaisia ja aina kroppa ei tajua mitä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että vauva ei huoli tuttia, mutta kuten kommentoija nro 8 sanoikin, tutista voi olla joskus apua. Tuttia voi kokeilla antaa niin, että laittaa siihen vähän maitoa ja "vaihtaa" rinnan siihen, kun vauva on unelias. Tai sitten joku muu kuin sinä (joka haiset maidolle ja jonka vauva yhdistää rintaan) opettaa vauvan tutille. Kannattaa kokeilla tätäkin.
Toivottavasti saatte tilanteen korjattua, ei ole kivaa vanhemmille eikä vauvalle tuollainen!
Kiitos vastauksestasi. Kokeilen tätäkin. Olemme yrittäneet vain tavallisesti laittaa tuttia lapsen suuhu, mutta hän sylkäisee sen pois. Tämä pehmeämpi tapa voisi toimia. :) Ja tämä on kyllä ollut rankkaa kaikille... Kaikki keinot käyttöön!
Meillä tuo on ollut jokaisella vauvalla sellainen vaihe että huutavat ja ovat valvoskelleet. Syinä on olleet vatsavaivat sekä se että on tullut enemmän tietoiseksi ympäristöstään. Mielellään katselevat ja kuulostelevat kaikkea mahdollista. Noin kolmen neljän kuukauden iässä ovat rauhoittuneet. Kannattaa toki selvittää tuo refluksivaiva, yleensä vauva kyllä puklailee silloin todella paljon. Ja onhan sitten olemassa sekin pointti että toiset lapset vaan nukkuvat paljon ja toiset paljon vähemmän. Meillä on kolme lasta ja jokaisella on erilainen unentarve ollut pienestä pitäen.
Mulla oli tuollainen vauva. Hän ei nukkunut koskaan. Tai nukkui mutta hyvin pieniä pätkiä kerrallaan. Nukkui niin että heilutin turvakaukaloa ja niin kauan kun heilutin niin nukkui. Vaunuissa nukkui jos oli täysin pimeää ja vaunut liikkui.
Joku tärisevä tai heiluva sitteri olisi varmaan ollut hyvä. Tavallisessa sitterissä nukkui jos sitä jalalla heilutti.
Yöt alkoi sujua vähän paremmin kun kuukauden iässä aloin nukuttaa suositusten vastaisesti vatsallaan. Silti useamman kerran häräili tuolloin.
Poika on nyt 14-vuotias ja nykyään nukkuu jo vähän paremmin. Reilu kymmenen vuotta kärsi unettomuudesta.
Hänellä tosin todettiin myöhemmin adhd ja kehitysviive. Myös aistiyliherkkyys oli ja liikeasti oli se herkin. Motorisia pulmia oli myös ja näihin sai toimintaterapiaa josta oli apua paljon.
Nyt on nukkunut paremmin viime vuosina. Myös adhd on muuttunut palkäksi add:ksi.
Itse olen miettinyt sitä että kuinka paljon tuo nukkumattomuus on vaikuttanut näihin asioihin. Sanotaan että aivot kehittyy unessa mutta jos ei unta vaan tule tarpeeksi.
Sinuna tekisin kaikkeni nyt vauvan nukkumisen eteen. Hankkisin kehdot, keinuvat- ja tärisevät sitterit ym.
Itse olin silloin niin nuori ja esikoinen kun kyseessä niin luulin että tällaista sen kuuluukin olla.
Ja toki oman jaksamisenkin takia. Itse olin aivan poikki monta vuotta.
Tämä oli vain minun tarina, teillä ei välttämättä ole näin enkä tiedä onko meidän vauvojen nykkumiset ja nukkumattomuudet edes samanlaisia. Mutta oli miten vain, niin toivottavasti uniasiat tulee kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna tekisin kaikkeni nyt vauvan nukkumisen eteen. Hankkisin kehdot, keinuvat- ja tärisevät sitterit ym.
Itse olin silloin niin nuori ja esikoinen kun kyseessä niin luulin että tällaista sen kuuluukin olla.
Ja toki oman jaksamisenkin takia. Itse olin aivan poikki monta vuotta.
Minulle sanottiin laitokselta, että vauva alkaa kyllä nukkumaan kun pääsee kotiin. Siksi luulin myös aluksi, että tämä on normaalia. Olen katsonut ihmeissäni tietolehtiä, missä lukee että "vauva voi nukkua 18-20 tuntia vuorokaudessa". 10 tuntiakin olisi mielestäni hyvä...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa toki selvittää tuo refluksivaiva, yleensä vauva kyllä puklailee silloin todella paljon.
Vauva röyhtäilee ja puklailee kyllä jonkin verran. En tiedä mikä on tavallinen määrä.
Voiskohan olla refluksia? Vauva pystyy nukkumaan pystyasennossa liinassa, mutta ei vaakatasossa? Korotettu sängynpääty, sitteri, riippumatto – joku näistä voisi auttaa.