En tykkää siitä että vieraat alkavat siivoamaan keittiötä ruuan jälkeen
Mikä pakko on kylässä alkaa hääräämään toisen keittiössä? Ymmärrän, että lautanen viedään tiskipöydälle syömisen jälkeen, mut että kauhea häslääminen saada ne koneeseen ja pyyhkiä pöydät ym. Mun vieraat on kutsuttu meille nauttimaan, eikä stressaamaan tiskeistä, joten antakaa olla.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Avuliaisuuden kuuluu lähteä tarpeesta tuottaa hyötyä ja hyvää mieltä sille auttamisen kohteelle. Jos auttamisen kohde sanoo ”kiitos, minä hoidan nämä”, niin ei ole auttamista tehdä siitä huolimatta.
Itse siivoan vasta seuraavana päivänä (toki perustiskit voin koneessa pyörittää), sillä siivoaminen kesken illanvietton pilaa mielestäni flown ja tunnelman. On ankeaa keskeyttää iloinen rupattelu ja yhdessäolo ja alkaa siivoamaan! Se on ankeaa myös jonkun toisen tekemänä, siivous ja hauskanpito ei vaan sovi yhteen. Ja mun mielestä on ihan kivaa herätä aamulla ja siivota juhlien jälkiä, sotku kertoo vain siitä että hauskaa oli :)Tästä syystä meille ei ikinä tule avokeittiötä, juhlat juhlitaan olkkarissa, ruuat syödään ruokailuhuoneessa, ja sotkut on piilossa keittiössä. Se on näytelmän ”back-stage”, jota ei esitellä vieraille.
Kun laitan ruokaa, olen erittäin siisti. Kaikki likaiset astiat menevät heti koneeseen ruoanlaiton jälkeen.
Illallisen jälkeen tosiaan kaverit tuovat likaiset astiat keittiööön ja minä heitän ne tiskikoneeseen samantien. Siihen menee vain pari minuuttia, ja sitten ilta jatkuu.
Koskaan ei ole tullut tunnetta, että ilta keskeytyy tiskien takia se parin minuutin takia. Päinvastoin.
Miksi et ala itse siivota? Pakkohan se on silloin vieraiden ruveta, jos olet sottapytty joka jättää ruokatahrat kuivettumaan ja tiskit haisemaan!
Vierailija kirjoitti:
Avuliaisuuden kuuluu lähteä tarpeesta tuottaa hyötyä ja hyvää mieltä sille auttamisen kohteelle. Jos auttamisen kohde sanoo ”kiitos, minä hoidan nämä”, niin ei ole auttamista tehdä siitä huolimatta.
Itse siivoan vasta seuraavana päivänä (toki perustiskit voin koneessa pyörittää), sillä siivoaminen kesken illanvietton pilaa mielestäni flown ja tunnelman. On ankeaa keskeyttää iloinen rupattelu ja yhdessäolo ja alkaa siivoamaan! Se on ankeaa myös jonkun toisen tekemänä, siivous ja hauskanpito ei vaan sovi yhteen. Ja mun mielestä on ihan kivaa herätä aamulla ja siivota juhlien jälkiä, sotku kertoo vain siitä että hauskaa oli :)Tästä syystä meille ei ikinä tule avokeittiötä, juhlat juhlitaan olkkarissa, ruuat syödään ruokailuhuoneessa, ja sotkut on piilossa keittiössä. Se on näytelmän ”back-stage”, jota ei esitellä vieraille.
Näin juuri. Siis enhän minäkään suinkaan pahastu siitä, jos joku ehdottaa auttavansa. Siitä pahastun, ettei uskota, kun selvällä suomen kielellä sanoo EI KIITOS.
Olen siis tuo, joka kertoi vieraasta, joka alkoi pestä hellaa. Kyseinen vieras oli kaikin puolin hämmentävä, oikein karikatyyri tällaisesta siivoajatyypistä. Heti tullessaan haki reippaasti keittiöstä rätin ja pyyhkesi pöydän, ja totesi vain iloisesti selityksenä, että on ollut ravintola-alalla. Aterian jälkeen alkoi kasata tyhjiä astioita vieraiden nokan edestä - ei siis pelkästään omiaan, vaan kasasi kaikki ja kuljetti ne keittiöön. Olisi ruvennut esipesemään, ellen olisi ohjannut ulos keittiöstä. Sitten livahti taas keittiöön tiskipöydän ääreen hääräilemään. Häntä tuntui kovasti vaivaavan m.m. aamupalan jäljiltä likoamassa oleva puurokattila. Valehtelematta ohjasin hänet noin viisi kertaa ulos keittiöstä, mutta aina vain palasi uudelleen. Lopulta pinna paloi, kun tosiaan alkoi pestä hellaa (!) ruuanlaiton jäljiltä. Kaiken tämän aikana muut vieraat keskustelivat ihan rauhassa keskenään olohuoneessa.
Ahdistavaa! Ja nöyryyttävää, sillä touhuista kävi selväksi, etten vastannut hänen vaatimaansa siisteystasoa. Miksi muuten alkaisi pyyhkiä ruokapöydästä näkymättömiä roskia heti saavuttuaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun laitan ruokaa, olen erittäin siisti. Kaikki likaiset astiat menevät heti koneeseen ruoanlaiton jälkeen.
Illallisen jälkeen tosiaan kaverit tuovat likaiset astiat keittiööön ja minä heitän ne tiskikoneeseen samantien. Siihen menee vain pari minuuttia, ja sitten ilta jatkuu.
Koskaan ei ole tullut tunnetta, että ilta keskeytyy tiskien takia se parin minuutin takia. Päinvastoin.
Ihminen voi olla myös siisti, vaikkei tee asioita juuri kuten sinä, vaan antaa niiden astioiden lojua tiskipöydällä peräti pari tuntia. Ajatella.
Siisteysfriikit ovat hirveitä ankeuttajia, luovat kireän ilmapiiriin neuroottisuudellaan. Sietämättömiä vieraita, mutta usein myös emäntiä.
Siistiä kyllä on, mutta ilmapiiristä ja viihtyvyydestä ei osata ottaa vastuuta, se pilataan täysin surutta, sillä siisteys tulee aina ensin.
Meillä on näitä suvussa, siis ääritapauksia. Pyrin tapaamaan heitä kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Siisteysfriikit ovat hirveitä ankeuttajia, luovat kireän ilmapiiriin neuroottisuudellaan. Sietämättömiä vieraita, mutta usein myös emäntiä.
Siistiä kyllä on, mutta ilmapiiristä ja viihtyvyydestä ei osata ottaa vastuuta, se pilataan täysin surutta, sillä siisteys tulee aina ensin.
Meillä on näitä suvussa, siis ääritapauksia. Pyrin tapaamaan heitä kahviloissa.
Niinpä. Luulisi kuitenkin, että nämä siisteysfriikit eivät olisi ihan niin puusilmiä, että alkavat siivota toisen keittiötä. Voisihan sitä sitten vaikka selän takana haukkua miehelleen, että Maija on ihan porsas kun jätti likaiset astiat tiskipöydälle.
Minä olin kerran jättänyt lattianpesuvedet kaatamatta ämpäristä, kun anoppi tuli (yllätys)vierailulle. . Anoppi, joka btw tietää etten pidä että minun kotona kukaan alkaa siivoamaan ja hääräämään, alkoi sillä likavedellä ja lattialuutulla hinkkaamaan pöytiä kun kävin vessassa.
Sama anoppi myös etsii ihan itse kaapeista sen sokerin juhlissa, jos en ole kerennyt sitä vielä pöytään kattaa. Sama anoppi juttelee naapureilleni, kuin he olisivat hänen naapureita, selittää heille tyttärestäni kuulumisia kuin omasta tyttärestä. Sama anoppi katsoo postipinon läpi, jos se on jäänyt pöydälle.
Mikäli kyseessä ei ole kavereiden kesken tapahtuvat nyyttärit (tai parikymppisten bestisten kahvittelut), niin usein nämä toisten kotona häärääjät ovat muutenkin vähän sosiaalisesti taitamattomia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia. Toiset luonnostaan avuliaita ja haluavat vain hyvää. Toiset taas haluavat pelkkää "palvelua", kun kerran kutsuttu on.
Höpö höpö. Sellaiset ihmiset, jotka eivät usko kun emäntä sanoo, ei kiitos - minä siivoan, ovat rajattomia toisen ihmisen henkilökohtaista tilaa ja kotia kohtaan. Varsin yleistä Suomessa. Jokin meidän kasvatuksessa kai menee pieleen, kun ei osata kunnioitaa toisen ihmisen tilaa ja kotia.
Sen sijaan mitä jälkimmäiseen tulee, on äärimmäisen moukkamaista kutsua vieraita ja olettaa heistä apua ruuanlaittoon tai siivoukseen, mikäli tästä ei ole suoraa puhetta ollut. Tämä sopii vain todella läheisen ystävän/sukulaisen kanssa, ja häneltäkin sitä kysytään suoraan, eikä oleteta auttavan suoraan kuin piika konsanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia. Toiset luonnostaan avuliaita ja haluavat vain hyvää. Toiset taas haluavat pelkkää "palvelua", kun kerran kutsuttu on.
Höpö höpö. Sellaiset ihmiset, jotka eivät usko kun emäntä sanoo, ei kiitos - minä siivoan, ovat rajattomia toisen ihmisen henkilökohtaista tilaa ja kotia kohtaan. Varsin yleistä Suomessa. Jokin meidän kasvatuksessa kai menee pieleen, kun ei osata kunnioitaa toisen ihmisen tilaa ja kotia.
Sen sijaan mitä jälkimmäiseen tulee, on äärimmäisen moukkamaista kutsua vieraita ja olettaa heistä apua ruuanlaittoon tai siivoukseen, mikäli tästä ei ole suoraa puhetta ollut. Tämä sopii vain todella läheisen ystävän/sukulaisen kanssa, ja häneltäkin sitä kysytään suoraan, eikä oleteta auttavan suoraan kuin piika konsanaan.
Poikkeuksena toki (useamman) yön vierailut. Silloinkaan ei siivota toisen kotona, jos siihen vastataan ei kiitos. Mutta on kohtelaista tarjota apua.
En mäkään, viimeksi meni viemäri tukkoon, kun sinne kaikki ruoantähteet, huoh
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää näiden "auttelijoiden" jälkeen
1. tyhjentää likaisia astioita tiskikoneesta ja latoa ne uudestaan, niin että kaikki mahtuvat koneeseen
2. lajitella roskat roskiksissa uudestaan, esim. onkia biojätteet pois energiajäteastiasta
Yök yök yök
Miten ne astiat voi laittaa väärin? Ymmärtän että lautadille on oma tila... laittaako ne ne väärälle puolelle eikä "tule puhdasta"? Tai mikä ongelma jos joskus on biojätettä energi- astiassa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kerran jättänyt lattianpesuvedet kaatamatta ämpäristä, kun anoppi tuli (yllätys)vierailulle. . Anoppi, joka btw tietää etten pidä että minun kotona kukaan alkaa siivoamaan ja hääräämään, alkoi sillä likavedellä ja lattialuutulla hinkkaamaan pöytiä kun kävin vessassa.
Sama anoppi myös etsii ihan itse kaapeista sen sokerin juhlissa, jos en ole kerennyt sitä vielä pöytään kattaa. Sama anoppi juttelee naapureilleni, kuin he olisivat hänen naapureita, selittää heille tyttärestäni kuulumisia kuin omasta tyttärestä. Sama anoppi katsoo postipinon läpi, jos se on jäänyt pöydälle.
Mikäli kyseessä ei ole kavereiden kesken tapahtuvat nyyttärit (tai parikymppisten bestisten kahvittelut), niin usein nämä toisten kotona häärääjät ovat muutenkin vähän sosiaalisesti taitamattomia tyyppejä.
Anoppi vaikuttaa ihan normaalilta
Vierailija kirjoitti:
En mäkään, viimeksi meni viemäri tukkoon, kun sinne kaikki ruoantähteet, huoh
Viemäri?
Mua ärsyttää se kaappien availu, roskiksen avsilu, etsitään rikkaharjaa jne. En tykkää, että vieraat menevät joka paikkaan kurkkimaan...
Itse en pidä siitäkään, että kun olen kylässa, emäntä käyttää puolet illasta keittiön hysteeriseen siivoamiseen ruokailun jälkeen. Seurustele siinä sitten, kun toinen käsitiskaa ja hinkkaa. Apu ei kelpaa, mutta heti pitää tehdä?!
Itse siivoan keittiön vasta vieraiden lähdettyä. Pidän siivoamista epäkohteliaana vieraita kohtaan. Ikäänkuin keittiön siisteys olisi tärkeämpi kuin kaverin kanssa juttelu. Siivota ehtii myöhemminkin.
Itse siivoan vasta seuraavana päivänä (toki perustiskit voin koneessa pyörittää), sillä siivoaminen kesken illanvietton pilaa mielestäni flown ja tunnelman. On ankeaa keskeyttää iloinen rupattelu ja yhdessäolo ja alkaa siivoamaan! Se on ankeaa myös jonkun toisen tekemänä, siivous ja hauskanpito ei vaan sovi yhteen. Ja mun mielestä on ihan kivaa herätä aamulla ja siivota juhlien jälkiä, sotku kertoo vain siitä että hauskaa oli :)
Tästä syystä meille ei ikinä tule avokeittiötä, juhlat juhlitaan olkkarissa, ruuat syödään ruokailuhuoneessa, ja sotkut on piilossa keittiössä. Se on näytelmän ”back-stage”, jota ei esitellä vieraille.