Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoreksia perfektionistiäitien tyttärille?

Vierailija
14.06.2018 |

Tuttavapiiriini on viime vuosien aikana ilmestynyt kolme vakavaa anoreksiatapausta. Kaikkien tyttöjen äidit ovat itse langanlaihoja täydellisyydentavoittelijoita. En ole ottanut asiaa puheeksi, vaikka kaikkien kanssa olen anoreksiasta puhunut. Äidit ihmettelevät, miksi tilanne tullut sellaiseksi kuin on. Onko tätä tutkittu, että äidin malli siitä, miten elämään suhtaudutaan, voi selittää tyttären anoreksian puhkeamista?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin laihuuspuhe lasten kuullen on pahasta. Lisäksi luonne saattaa periytyä ihan niin kuin muutkin vanhempien ominaisuudet. Jos vielä isä on ollut arjesta poissaoleva, äiti on päässyt vaikuttamaan enemmän sosiaalisiin juttuihin.

Vierailija
2/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Anoreksiaa on varmasti tutkittu ja luulisin, että kotikasvatus ja malli vaikuttavat aina jollain tavalla. Jos syömisestä tehdään kotona vaikeaa ja lihomisesta puhutaan jatkuvasti, ei kai se voi olla vaikuttamatta lapsiinkin. Toisaalta varmasti anoreksia voi puhjeta kodista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä  on kysymys enemmän äitien tarpeesta kontrolloida kaikkea. Anoreksia on lapsen tapa vaikuttaa omaan elämäänsä, kun kaikessa muussa täytyy alistua vanhemman kontrollointiin.

Vierailija
4/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden anoreksiaan kuolleiden tyttöjen äidit, jotka itse tunnen, olivat lihavia. Äitiähän yleensä näissä asioissa syytetään ja itsekin syyllistävät aina itsensä, koska tarve tuntea kontrolloivansa lapsen elämää.

Vierailija
5/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä virallisista tutkimuksista, mutta lastenosastolla opiskeluaikoina harjoittelussa ollessani hoitajat sano, että tosi usein on näillä anorektikoilla fitnessäitejä.

Vierailija
6/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että voi vaikuttaa kyllä taudin puhkeamiseen.

Vierailija
7/7 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei saa olla tiukkis vaan ihan rento äiti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän