Leppoisa perhekoira asialla
https://www.is.fi/nyrkkeily/art-2000005717065.html
[quote]
Karl Helenius kertoo IS:lle, että tapahtumat saivat alkunsa siitä, kun hänen koiransa pääsi irti Porvoon Huhtisissa 29.5.2016.
– Koulutushihna katkesi ja tämä minun koirani käveli sinne hänen (naisen) koiran luo ja se halusi moikata, Helenius sanoo IS:lle.
Heleniuksen näkemyksen mukaan toisen koiran omistajat menivät kuitenkin täysin hysteerisiksi. Heleniuksen amerikanbulldoggi on kookas, noin 55-kiloinen koira.
– He eivät ymmärtäneet, että koirani tuli vain haistelemaan.
– He muuttuivat hysteerisiksi, sanoo Helenius, joka on toiminut muun muassa poikansa Robertin nyrkkeilyvalmentajana.
Nainen kertoo IS:lle, että hän jähmettyi paikalleen, kun hän näki Heleniuksen koiran tulevan.
– Kävelimme mieheni ja koiran kanssa kävelytiellä. Kun lähestyimme (talon) pihaa, näin liian myöhään, että iso valkoinen koira lähestyi vapaana.
– Mä oikeastaan jähmetyin paikalleni, kun mä näin, että se lähestyy, koska en mä voinut siinä tilanteessa tehdä mitään, nainen toteaa.
Heleniuksen mukaan hänen koiransa säikähti ihmisten panikointia, minkä takia hänen koiransa kävi naisen koiraan kiinni.
– Hänen koiransa panikoitui, ja minun koirani otti sitten kiinni, Helenius sanoo.
Naisen mukaan hänen koiransa ei ehtinyt edes reagoimaan.
– Se mun koira ei ehtinyt edes reagoida. Se (Heleniuksen) koira kävi suoraan mun koiran kurkkuun kiinni, nainen sanoo.
Nainen kertoo, että hän lensi maahan.
– Mulla oli koira hihnassa ja lensin maahan. Ja olin siinä kohtaa ihan paniikissa. Kun yritin irrottaa sitä toista koiraa, niin siinä yhteydessä se (Heleniuksen) koira osui minua ranteeseen. Se otti mua ranteesta kiinni. Minä ja mieheni emme saaneet koiraa irti, nainen sanoo.
Lopulta Helenius ehti paikalle.
– Jouduin irrottamaan koirani hänen koirastaan, koska sillä oli lukituspurenta.
– Mä pääsin tilanteeseen vähän myöhässä. Mä kaaduin taaksepäin molemmat koirat sylissä. Ja mä jouduin pitämään, että se koira ei pure minua naamaan, Helenius sanoo.
Helenius onnistui irrottamaan koirat toisistaan. Häntä syytetään vammantuottamuksesta ja järjestysrikkomuksesta. Hän kiistää syytteet.
[/quote]
Uskomatonta miten aikuinen mies kehtaa suoltaa tuollaista potaskaa. Nämä "leppoisat perhekoirat" eivät olekaan koskaan aikaisemmin missään käyttäytyneen tuolla tavalla. Vallan ennenkuulumatonta.
Kommentit (10)
Vittu mikä tyyppi :D oma koira käy toiseen koiraan kiinni ilman provosointia ja kehtaa syyttää toista osapuolta siitä. Kyllä minäkin automaattisesti jähmetyn jännityksestä jos vieras koira vapaana lähestyy mua ja mun koiraa, johtuen siitä että kaksi kertaa irtioleva koira on hyökännyt mun koiran kimppuun.
Näitäkin tapauksia voisi välttää käyttämällä kuonokoppaa, oma koira pitäisi jokaisen tuntea nii hyvin, että tietää miten se suhtaantuu muihin eläimiin ja ihmisiin...
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin tapauksia voisi välttää käyttämällä kuonokoppaa, oma koira pitäisi jokaisen tuntea nii hyvin, että tietää miten se suhtaantuu muihin eläimiin ja ihmisiin...
Nämä "amerikkalaiset työkoirat" vaan ovat luonteeltaan sellaisia, että kuka tahansa niistä saattaa hetkenä minä hyvänsä käydä kiinni ilman mitään provosointia tai ennakkovaroitusta, näille ennakkoon varoittelu on jopa epätyypillistä. Jos tätä ei itselleen myönnä ei koskaan voi tuntea kyseisen rotuista koiraansa ja päätyy käyttäytymään yhtä apinamaisesti kuin tämä Heleniuksen pelle.
Ei ole kovin mukava ajatella mitä olisi voinut tapahtunut, jos esim. 10-vuotias tyttö olisi ollut ulkoiluttamassa perheensä pikkukoiraa...
Tässä tulee hyvin esille tämä "epäsopivien koiranomistajien psykologia". Olen huomannut samantyyppisen selittelevän lähestymistavan monella muullakin julkisuudessa olleella koiran omistajalla, kun koira on tehnyt pahaa (esim. Olli Saarela). Eli ei oikeasti kouluteta ja aseteta koiralle niitä sääntöjä ja rajoja ja sitten selitellään koiran käytöstä "se vaan haluaa moikata, eiks jee". Itselläni on myös ns. vaativan rodun koira ja harmittaa, miten paljon vahinkoa tällaiset omistajat tekevät myös kunnollisille ja vastuuntuntoisille koiran omistajille.
Tuolle ukolle ikuinen kielto pitää lemmikkiä. Ukon lausunnot kielivät kyllä missä mennään.
Oikeussalissa tarkasteltiin koirassa ja rouvassa olleista puremajäljistä ja ruhjeista otettuja kuvia. Helenius epäili ranteen pureman tulleen pariskunnan oman koiran näykkäisystä, koska hänen mielestään jäljet olivat pienemmän koiran hampaista.
Todistajana kuullun aviomiehen mukaan se ei ollut mahdollista, koska heidän koiransa alistui eikä pystynyt Boomerin puremaotteen vuoksi liikuttamaan päätään – ja hän oli sen takapuolella.
– Sen leuat oli pään ja kaulan ympärillä. Koira huusi kivusta suu auki, rouva kertasi kauhunhetkiä.
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/694817-heleniuksen-koiran-hyokkays-kar…
Boomer-koira ei päässyt saliin ja oikeusjuttu siirtyi – "Pelleilyä", arveli Kalle Helenius
Porvoolaiselle nyrkkeilyvalmentajalle, kaupunginvaltuutettunakin vaikuttaneelle Karl "Kalle" Heleniukselle piti torstaiaamunalukea syytteet vammantuottamuksesta ja järjestysrikkomuksesta Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.
Näin ei kuitenkaan käynyt, koska Heleniuksen mukana ollut Boomer-koira ei saanut oikeuden puheenjohtajalta, käräjänotaari Pia Rankilta lupaa olla mukana oikeussalissa.
– Syyte ei koske eläintä, joten koiran ei tarvitse olla salissa. Minä oikeuden puheenjohtajana päätän asiasta, Ranki linjasi.
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/671679-boomer-koira-ei-paassyt-saliin-…
tähän voin sanoa että perheen tunnen ja tiedän että kyseistä koiraa on ulkoiluttanut 10-vuotias tyttö ilman mitään ongelmia
Jaxuhalit Karlille. Ettei se ilkeä nainen sitten ymmärtänyt, että Karlin sessu halusi vain heipata.