Hirveimmät työkokeilu/harjoittelu kokemuksenne
Aina kaikkialla paasataan miten tuo ilmaistyö on niin hyvä keino saada jalkaa oven väliin ja työllistyä, mutta onko oikeasti näin?
Miten teitä kohdeltiin? Tunsitko itsesi ns eriarvoiseksi kuin palkkaa saavat työntekijät? Lupailtiinko mahdollista palkkausta harjoittelun alussa? Sana on vapaa!
Kommentit (2)
Mulla on hyviä ja huonoja kokemuksia.
Olin muutama vuosi sitten ensin puoli vuotta työkokeilussa (aika kohtuuttoman pitkä aika), minkä jälkeen mut palkattiin kolmeksi kuukaudeksi. Tulin kohdelluksi ihan hyvin, mutta tunsin suurta epävarmuutta, koska mulla ei ollut työhön vaadittavaa koulutusta, enkä kokenut oppivani kaikkea tarpeeksi nopeasti ja hyvin. Muita työntekijöitä tuntui joskus ärsyttävän se, ihan syystä tietysti.. joitakin kertoja oli tilanne, ettei kukaan tiennyt miten jokin asia tehdään, että se tuntui jo vähän paremmalta.
Sitten olin puoli vuotta palkkatuella toisessa työssä. Mua kohtaan oltiin aika kamalia. Usein ei tervehditty, puhuteltiin vain käskyttämällä, jos kysyin jotakin (työhön liittyvää tai liittymätöntä) muut käyttäytyivät kuin en olisi paikalla. Oli siellä mukaviakin ihmisiä, mutta oli kauheaa olla töissä, jos vuorossa oli vain niitä, jotka eivät huomioineet mua. Yritin olla ahkera ja hymyillä vaikka väkisin, mutta se ei riittänyt. Ihan kamala paikka.
En varmaan mene uudestaan, jos vain pystyn sen välttämään.
Koulun työharjoittelu yhdessä kaupassa. Pari päivää ehdin olla kun opettaja otti yhteyttä, kuulemma yrityksellä työntekijöitä lomautettu niin ei saisi ottaa harjoittelijoita (liitosta tmv soitettu). Onneksi opettaja oli etsinyt valmiiksi toisen paikan, mutta jäi kieltämättä paska fiilis kyseiseen kauppaan.