Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako läppärin videokamera peittää?

Vierailija
12.06.2018 |

Vai onko se ihan turhaa pelottelua? Tiedän, olen hieman tyhmä näissä tietokoneasioissa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien sen kumppaneiden kannattaa mennä testiin äkkiä. Nekin on tautisia.

Vierailija
22/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kun kerran Facebookin perustaja teippaa omansa umpeen on syytä ottaa mallia ja olla sen verran paranoidi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko se ihan turhaa pelottelua? Tiedän, olen hieman tyhmä näissä tietokoneasioissa.

Kyllä kannattaa.

Vierailija
24/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kun kerran Facebookin perustaja teippaa omansa umpeen on syytä ottaa mallia ja olla sen verran paranoidi.

Harhainen suuruudenhullu pitää olla olla, että pitää itseään yhtä kiinnostavana kuin Zuckerbergia. Minä en peitä. Ei ketään kiinnosta.

Vierailija
25/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, läppärin ja tietokoneen voi kaapata ja sen kameran käynnistää etänä. Eli jos se ruutu osoittaa sänkyysi ja tykkää siellä harrastaa seksiä, niin kannattaa peittää. Myös jos kuljeskelet nakuna niin kannattaa.

Kännykän kamera varmaan harvemmin osoittaa muualle kuin kattoon kun et sitä käytä, enkä tiedä onko niissä vielä nykyäänkään softaa joilla kontrolloida etäyhteudellä ohjelmia.

Vierailija
26/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhainen suuruudenhullu pitää olla olla, että pitää itseään yhtä kiinnostavana kuin Zuckerbergia. Minä en peitä. Ei ketään kiinnosta.

Eipä noita hakkereita välttämättä kiinnosta ootko kuuluisa vai et, enemmänkin kuinka heikko tietokoneen suoja on. Onhan siitä juttuakin kun joku hakkeroitui lapsen itkuhälytinkameraan ja kuikuili sille lapselle keskellä yötä. Ei nekään ymmärtääkseni mitään julkkiksia olleen.

Vierailija
27/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zuckerbergillä luulisi olevan tietoturva-asiat aika hyvässä hallinnassa ja silti epäilee niiden luotettavuutta. Jotain sekin kertoo.

Vierailija
28/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zuckerbergillä luulisi olevan tietoturva-asiat aika hyvässä hallinnassa ja silti epäilee niiden luotettavuutta. Jotain sekin kertoo.

Tottakai tietoturva on puutteellinen. Jokainen aikaansa seuraava ihminen tietää, että kaikki, mitä teet internetissä olevalla tietokoneella on niin tiedustelupalveluiden kuin rikollistenkin luettavissa. Ihan kaikki. Toinen asia on se, että mitä sillä on merkitystä. Oikeasti salainen työ tehdään muilla kuin netissä koskaan kiinni olleilla koneilla. Se, mitä minä teen, ei ole kiinnostavaa. Eikä salaista.

Vierailija
29/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa omasta kokemuksestani. Käytin eksän läppäriä kauan sitten, ennen näitä varoituksia kameran peittämisistä. Siihen meni valo ihan omia aikojaan päälle, en välittänyt. "Joku sähkövika vaan varmaan", ajattelin. Datailin kaikessa rauhassa alasti, kone oli päällä kun liikuskelin asunnossa, alasti, kuuntelin musiikkia, tanssin, olin "kuin kotonani", kuten kotona ollaan.

No. Siellä koneessapa oli joku muukin kuin minä.

Voin kertoa, että ei ole kivaa nähdä itsestään sellaista materiaalia, jota et tiennyt jonkun kuvaavan. Luulit olevasi yksin, vain itsesi nähden. Mieti, mitä kaikkea teet?

Nettiinkin sitä päätyi. Poliisi tuli tutuksi tuon asian tiimoilta. Oli viety muutakin kuin arkaluontoista kuvamateriaalia, mm. koneelta eksän sairaustodistuksia yms., joissa näkyi siis hetu.

Peittäkää se kamera, ihan oikeasti. Ja huolehtikaa tietoturvasta muutenkin.

Vierailija
30/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti peität sen kameran ellet käytä. Ja ihan tiedoksi niin jopa puhelimella kannattaa peittää etukamera, ja jos latailet sovelluksia niin ne usein vaativat että saavat käyttää kameraasi (mikä ei liity edes itse sovellukseen, esim danske bank) sen takia minä aina poistan sovelluksenkin käytön jälkeen.

Koneelle taas voi tulla hyökkäyksiä tai viruksia  mitkä avaavat kamerasi ja tallentaa, joten suosittelen että pidätte ne piilossa, varsinkin jos lapsia jotka käyttävät niitä.

Vierailija
31/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietokoneet, läppärit, tabletit, älypuhelimet, erilaiset muut vempaimet, joissa on kamera ja/tai mikrofoni kuten vauvahälyttimet, valvontakamerat, yms. (joilla nettiyhteys), voidaan helposti hakkeroida.

Silloin hakkeri pystyy näkemään kameran kautta mitä teet ja kuulee mikin kautta mitä puhut. Lisäksi it-yritykset myös seuraavat sinua. Samoin tiettyjen maiden viranomaiset (esim. USA:n NSA).

Läppärin kameran voi helposti peittää, mikrofonin käyttöä voi estää jonkin verran aseuksilla. Kumaakin seuraamista voi titetenkin estää hyvällä tietoturvalla. Pystyt siis estämään hakkereita ja tiettyyn rajaan it-yrityksiä seuraamasta sinua. Viranomaisten estäminen on kuitenkin vielä vaikeampaa.

Älypuhelin on kuitenkin läppäriä suurempi ongelma. Monet kun käyttävät puhelimessa sovelluksia, jotka vaativat kameran ja mikin käyttöoikeuksia. Joten joku What's up tavallaan seuraa sinua jo. Sen kautta joku voi myös seurata sinua. Toisaalta monen puhelimessa on läppäriä heikompi tietoturva, joten se on helpompi ja hedelmällisempi hakkeroitavaksi.

Lisäksi tarkista mita muita laitteita sulla on, siis sellaisia jotka mahdollistavat seurannan.

Ei kannata tuudittautua siihen, että "ei mulla ole mitään salattavaa". Kuvien ja äänitysten avulla voi ihmisiä kiristää, lisäksi voidaan saada selville vaikkapa salasanoja tms. Ja aina on maailmassa sairaita tyyppejä, jotka vaan haluavat kiusata toisia.

Yhteenvetona: peitä se läppärin kamera, mutta tutustu syvemmin laitteittesi tietoturvaan.

Vierailija
32/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiiliappeissa ne asentaessa monesti haluaa oikeudet kameraan ja mikrofoniin. Kannattaa lukea ne ennen hyväksyntää ja hakea vastaava ohjelma, joka ei vaadi noita.