Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko missään muilla työpaikoilla lusmuilla sairaslomilla niin kuin Helsingin kaupungilla?

Vierailija
12.06.2018 |

Vaikea uskoa ainakaan.
Aloitin toukokuussa ja ihmetellen olen seurannut, miten naiset kilpaa hakevat sairaslomaa. Ja kyseessä ei ole mikään raskas hoitoalan työ vaan toimistotöitä.
Aika paljon veronmaksajien rahoilla tätä palkallista lusmuilua harrastetaan.
Enää en ihmettele sitä, kun erääseen harjoittelupaikkaani ei kuulemma rekrytoitu kaupungilla olleita, mutta en ihmettele nää.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On julkisen sektorin tapa

Vierailija
2/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule heti mieleen, paitsi ehkä jokin muu jonkin kunnan vakivirka.

Olen itsekin tehnyt kesäsijaisuuksia mm Helsingin kaupungilla, enkä missään nähnyt niin härskiä sairasloman väärinkäyttöä kuin siellä. Laiskureille oikea unelmasuojatyöpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä tutkimuksiakin tehty kuinka paljon missäkin saikutetaan, ja yllätys yllätys kaupungin töissä ylivoimaisesti eniten.

Vierailija
4/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä jankutus. Sinä et tiedä kenenkään elämäntilanteesta tai terveydentilasta mitään. Harvassa on ne työpaikat, jossa nykypäivänä työmäärä ja vastuu ovat sellaisia, että ihmiset voivat palautua ja huolehtia itsestään kunnolla vapaa-ajallaan. Kun sopassa on vielä omat tai omaisten vakavat sairaudet, hometalot, oikeusjutut, perheväkivalta ym. asiat, joista jokin tai useampi tulee monilla elämässä eteen ennemmin tai myöhemmin, ei sitä jaksa viimeisillä voimillaan aina olla töissä. Tottakai on olemassa itsekkäitä ihmisiä, jotka optimoivat vapaiden määrät ja jättävät muut pulaan työkuorman alle, mutta vastoin yleistä oletusta, useimmat ihmiset eivät ole mulkkuja.

Vierailija
5/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi: kaikilla kaupungeilla. Kaikkihan sen tietää.

Vierailija
6/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on valtiolla...joka toinen viikko melkein "saikulla" ja sitten on oikeillakin pidemmillä sairaslomilla.Ja ne ajat kun käy töissä tekee pidempää päivää niin tulee saldovapaatakin.

Vierailija
7/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä sairaslomaa ei ole tarkoitettu siihen, että pidetään palkallista vapaata, kun elämäntilanne on haastava tai muuta vastaavaa.

Olen itsekin ollut joitakin pätkiä kaupungilla töissä, en missään muualla ole törmännyt yhtä heppoisin ja itsekkäin syin saikuttamiseen.

Vierailija
8/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meillä kansakuntana varaa tällaiseen? Ja sitten nillitetään joistain työttömien "tuista", huokaus.

Vierailija
9/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori on yhteiskunnan syöpä.

Vierailija
10/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi enää nykyisin noin. Jos jatkuvasti saikutat, joudut "varhaisen tuen" (ent. "varhaisen puuttumisen")toimenpiteiden piiriin. Eli suomeksi lääkärin vastaanotolle ja työnantajan puolelta suurennuslasin alle.

Vierailija
11/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupungilla töissä ja viimeksi olen ollut saikulla 1,5 vuotta sitten yhden päivän mahataudin takia. Sitä edellisestä olikin viisi vuotta aiaa, jolloin olin peräti kuusi viikkoa pois töistä leikkauksen takia. Eikä työkaveritkaan saikuttele. Kyllä täytyy tosiaan olla työkyvytön meidän porukassa sen, joka sairauslomalla on.

Vierailija
12/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä julkisilla on jotakin sääntöjä, että voi olla saikulla x päivää ilman lääkärintodistusta, niistä on sitten tullut kaikkien lomapäiviä, eli kesäloman päätteeksi otetaan lisää lomaa vedoton niihin saikkupäiviin. 

Vierailija
13/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on mahdollista huomioiden varhaisen puuttumisen mallin jossa työterveyshuolto kera pomon mukana ja sehän malli reagoi jo muutaman poissaolokerran jälkeen, palkallisten s.päivien loppumisen ennen pitkää (60pv täydellä palkalla kvtes) jne?

T. Kvtes omallakin työpaikalla käytössä, mutta ei meillä mitään saikuttelua esiinny ja ihan saa omalla ilmolla sairastaa 5pv, toisaalta olemmekin ns hyvinvoiva työyhteisö ilmapiirin, asiakaspalautteen yms perusteella.

Vierailija
14/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä julkisilla on jotakin sääntöjä, että voi olla saikulla x päivää ilman lääkärintodistusta, niistä on sitten tullut kaikkien lomapäiviä, eli kesäloman päätteeksi otetaan lisää lomaa vedoton niihin saikkupäiviin. 

Paitsi, että loman jälk suoraan jos sairaslomaa tarvitsee niin silloin oltava lääkärintodistus heti ekasta päivästä alkaen. Sekin kvtessissä.

Vierailija
15/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä muistaakseni tutkittiin pari vuotta sitten ja todettiin, että on kustannustehokkaampaa antaa omalla ilmoituksella joitakin sairaslomapäiviä, kuin pakottaa todistusta hakemaan ja maksaa siitä syntyvät kulut.

Vierailija
16/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä Helsingin kaupungilla nuorempana, kun uraani aloittelin.

Siellä opin lähinnä sen, että yksityistäminen ON järkevää.

Vierailija
17/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisilla työaikajärjestelyt usein jäykkiä (jopa kellokortteja) ja etätyö ei joka paikassa sallittua lainkaan, vaikka työasoiden hoidon puolesta olisi täysin mahdollista. Ei tämä ainakaan lisää viihtyvyyttä.

Vierailija
18/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitä sairaslomaa ei ole tarkoitettu siihen, että pidetään palkallista vapaata, kun elämäntilanne on haastava tai muuta vastaavaa.

Olen itsekin ollut joitakin pätkiä kaupungilla töissä, en missään muualla ole törmännyt yhtä heppoisin ja itsekkäin syin saikuttamiseen.

Haastavasta elämäntilanteesta seuraa pitkittyessään masennusta, uupumusta sekä myös somaattisia oireita ja sairauksia. Minusta olisi kansantaloudellisesti parempi muokata työelämää sellaiseksi, että se tukee ihmisen toimintakykyä ja omasta terveydestään huolehtimista, jotta työkyky säilyy mahdollisimman hyvänä mahdollisimman pitkään.

Vierailija
19/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä Helsingin kaupungilla nuorempana, kun uraani aloittelin.

Siellä opin lähinnä sen, että yksityistäminen ON järkevää.

Julkisiakin paikkoja on niin monenlaisia. Olen itse ollut eräässä tunnetussa julkisessa instituutiossa töissä ja siellä osa porukasta oli suorastaan työhulluja.

Julkisuus ei estä hyvää johtamista. Ja toisaalta yksityisyys ei takaa hyvää johtamista.

Vierailija
20/32 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä, että ihminen voi pitää tarvittaessa sairaslomaa ilman pelkoa työpaikkansa menettämisestä seuraavissa yt-neuvotteluissa, joita monissa firmoissa on 1-2 vuoden välein. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä