Jaksan tehdä vain kaksi tehtävää päivässä ja välissä pitää olla lepopäiviä vielä!
Jos käyn tänään hakemassa paketin postista ja käyn samalla reissulla ruokakaupassa, en jaksa tiskata, imuroida enkä tavata kaveria tms. Jos huomenna tiskaan ja tapaan kaveria, en jaksa pestä pyykkiä enkä vaihtaa vuodevaatteita, imuroida tms. Jos siitä huolimatta viimeisillä voimillani tiskaan, kolmas pävä on lepopäivä eli en tee yhtikäs mitään. Töissä en jaksa käydä enkä perhettä perustaa, en harrastaa mitään tms. Muutaman tunnin välei tarvii käydä pitkäkseen. Mulla on terveelliset elintavat. Lapsuuden ja nuoruuden traumoja löytyy, niistä ahdistusta. Masentunut en ole.
Kommentit (21)
Ei ole terveelliset elämäntavat, liikunta puuttuu kokonaan listalta etkä kertonut mitä syöt.
Mä oon kanssa aina hemmetin väsynyt, vähintään fyysisesti. Aika usein psyykkisestikin, ainakin sellaista aivosumua ja tokkuraa on päässä. Näin on ollut lapsesta saakka.
Masennus mulla on todettu, saan siihen terapiaa ja lääkitystä. Liian piristäviä mielialalääkkeitä en ole voinut käyttää, kun sitten herkemmin ahdistun, ja tulee muutenkin epätodellinen ja levoton olo. Yritän noudattaa kohtuuterveellisiä elämäntapoja.
Mulla saattaisi olla väsymysoireyhtymä. Oletko itse tuollaisesta tietoinen?
En vaan ole jaksanut hakeutua tutkimuksiin, kun ensin pitää löytää lääkärien joukosta sellainen, jonka mielestä väsymysoireyhtymä on olemassa oleva sairaus, ja jolla on edes jotakin kokemusta sen diagnosoimisesta. Voit joutua maksamaan menosta yksityislääkärille. Toisekseen, nykyisellään tuohon ei saa oikein lääkitystä, tai muutakaan hoitoa. Useimmiten kehottavat harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisesti.
Väsymykseni todella rajoittaa ja kaventaa elämääni. Lähinnä jaksan jotenkin töissä käydä, enkä paljoakaan siihen päälle. Laiskanahan mua vaan pidetään.
Sitten tietty on nää klassiset mitä kannattaa tarkistuttaa: onko kilpirauhasen vajaatoimintaa, onko anemiaa, onko uniapneaa ym.
Joka tapauksessa toivotan sinulle voimia!
Symppaan sua. Mulla on ihan sama homma! Vakava masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja tunne-elämän epävakaus. Ja edelleenkin AIVAN turhaa tulla siitä liikunnasta muistuttelemaan, jos hädin tuskin jaksaa suihkussa käydä! Minä olen kahden vuoden tauon jälkeen alkanut taas käymään salilla, mutta se vaati sähköhoidot ja vahvat lääkitykset plus ketamiinin.
Mulla on nuo samat diagnoosit kuin sinulla, nro 5! Estynyt tosin tuon epävakaan lisäksi, joten myllerrys tapahtuu eniten pääni sisällä, ei niin näy eikä kuulu ulospäin. Rasittavaa kun ihmiset ovat epäuskoisia ja vähätteleviä tämän väsyneisyyden suhteen, moni pitää sitä ihan vitsinäkin. Toivon, että vointisi paranisi, edes ajanoloon! T: nro 4
Diagnoosi: Patalaiskuus
Lääke: Itsensä nostaminen niskasta
Heh, toi on niin klassikko, että melkein vois peukuttaa ylös tolle! xD
Olisit kuule vaan kiitollinen ettet ole nyt vankileirillä pakkotyössä, nälässä ja pahoinpideltävänä, nih!
Energiatasoja ja itsekuria on mahdollista nostaa yksinkertaisesti tekemällä asioita, vaikka ihan pieniä asioita alkuun, mutta se on pitkä ja kivinen tie. Joillekkin tämä on helpompaa. Toivottavasti joku ratkaisu vielä löytyy.
Sinällään ihan ymmärrettävä neuvo, mutta tuon mukaan olen mennyt jo n. 40 vuotta, eikä ole auttanut. Suihkussakäyntiinkin pitää hurjasti tsempata itseään. Ei voi olla kokonaan tekemättä mitään, siihenhän kuolet sitten. Mun on esimerkiksi pakko käydä töissä, ja tehdä osani kotitöistä, ettei muut joudu munkin osuutta tekemään. Uskoakseni harva meistä väsyneistä olisi vain tekemättä yhtään mitään, meillä ei ole sitä mahdollisuutta.
Samat sanat. Oon aina ollu tosi laiska.
Käyn kyl töissä - kun on niin helppo duuni (insinööri voimalaitoksella).
Mut kun meen himaan, en aina edes ajska syödä.
En jaksa ees sohvalla maata.
Vituttaa ja ahistaa ja kaikkee.
Oon 56 vuotias kohta. Mies.
Valvotko liian myöhään laitetta räpläten? Riittävät yöunet, suositusten mukainen liikuta ja ruokavalio. Liikunnassa vähänkin on paljon, jos lähtötaso on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Valvotko liian myöhään laitetta räpläten? Riittävät yöunet, suositusten mukainen liikuta ja ruokavalio. Liikunnassa vähänkin on paljon, jos lähtötaso on nolla.
Menen nukkumaan klo 21. Ruokavalio on ihan terveellinen ja hyötyliikuntaa on runsaasti ja työtehtävä melko fyysinen.
En ole AP, vastasin silti. Viestisi sisältää nuo kaikki tyypillisimmät kysymykset meille väsyneille, väsymyksenhän kun kuuluu olla ihan meidän oma syy. Tuon jälkeen meille vastataan että ei sitten mitään, mutta yritä nyt elää vielä terveellisemmin, ja otat vaan ittees niskasta kiinni sillä se lähtee. On yritetty, ja yhä yritetään. Ette voi kuvitellakaan kuinka paljon yritämme. Emme ole tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun nuohan ovat ihan itsestään selvyyksiä. On kokeiltu, ei auta. Ja yhä vaan yritämme ja teemme parhaamme, josko joku päivä ois parempi. Emme voi muutakaan. Mutta tyhmiä emme ole.
Mulla on ollut samanlaista väsymystä, usein ihan uupumukseen asti. Syy on ollut erilaiset autoimmuunisairaudet.
Tuo ei ole siis oikeastaan edes väsymystä (niinkun se tavallisesti ymmärretään) vaan uupumusta. Joissain sairauksissa se on tunnettu oire ja sillä voi olla omia nimiäkin, kuten 'fatiikki' MS-taudissa.
Uupumus kuuluu oireena esim. ME:hen eli väsymysoireyhtymään, fibromyalgiaan, MS-tautiin, kilpirauhasen vajaatoimintaan, sekä useisiin muihin autoimmuunitauteihin. Myös anemia, diabetes, syövät, uniapnea, suolistotulehdukset ja muut aiheuttavat väsymystä kuten mt-diagnoositkin (esim. se masennus). Myös sellaiset asiat kuin suru ja krooninen kipu aiheuttavat väsymystä.
Mulla uupumusta on viime aikoina aiheuttanut myös ruoka-allergiat. Oli kummallista kun viimein tajusin jättää yleisimmät allergeenit pois ruokavaliosta ja viikossa olin kuin eri ihminen.
Sama täällä, AP!
Omalla kohdallani on tosin niin, että tuota keskustelussakin ehdotettua """liikuntaa""" kyllä harrastan, syön suht terveellisesti ja nukun joka yö 8-10 tuntia, mutta siltikään en jaksa.
Ne muutamat tärkeät jutut, mihin käytän päivittäiset energiavarani, ovat 1. aamuisin suihkussakäynti, 2. 10k askelta päivässä (sisällä matolla, sillä pyykkääminen ja uloslähtemiseen valmistautuminen vaatisi lisäenergiaa), 3. joku muu.
Esimerkiksi, jos tarvitsee juurikin hakea joku paketti postista tai käydä ruokakaupassa/jossain virastossa, se on tuo kolmonen. Olen niinä päivinä lisäksi ihan extrakiitollinen siitä, että samalla reissulla tulee kerrytettyä askelia, koska tuntikin kodin ulkopuolella vetää melkoiseen koomaan koko loppupäiväksi (eikä silloin ensimmäisenä mielessä ole kyllä mikään kotijumppa).
Mutta näillä mennään!
Varmoja syitä krooniseen väsymykseen.
1. Rauhoittavat ja masennuslääkkeet.
2. Vähäinenkin alkoholin käyttö,esim 1-2olutta päivittäin ja varmasti olet jatkuvasti väsynyt.
A3. Vaikea/ keskivaikea masennus.
4. Luonne,negatiivinen,ei mistään kiitollinen.
5. Väärä vuokavalio,liikaa kahvileipiä,höttösämpyloitä ,hiilihydraattia,ei mitään piristäviä ruokia,kuten kaikki juurekset ja kasvikset,
6. C, D vitmiini 50 migrok,päivässä, b-vita(sisältää paljon eri b - vitamiineja),, joku älätää,ei rahaa.Nämä maksavat vain yhden kossupullon hinnan ,SIIS vuodeksi vitamiinit.
7. Rypeminen itsesäälissä, joka estää ,että alkuun lähtisi edes yhden km:n kävelylle,ei siihen kuole , jos väsyttää,se vaan lisää voimia seuraavaan päivään.
-Jos nuo eivät ole syitä väsymykseesi,etkä itse halua tehdä niihin muutosta,kilauttaisin terveyskeskukseen ,josta soittavat sinulle takaisin ja antavat lääkäriajan (ehkä viikon ,parin päähän,mutta ei ole kiire,koska tilanteesi ei ole akuutti). Lääkäri määrää labrat,määrää paljon .jos ei jo heti päältäsi näy epäterveet elämäntavat ,kuten esim itseaiheutettu ylipainoisuus josta suoraan VOI seurata tuo tolkuton väsymys. SYY JA SEURAUS.
Itse koettu tämä.
Vierailija kirjoitti:
Varmoja syitä krooniseen väsymykseen.
1. Rauhoittavat ja masennuslääkkeet.
2. Vähäinenkin alkoholin käyttö,esim 1-2olutta päivittäin ja varmasti olet jatkuvasti väsynyt.
A3. Vaikea/ keskivaikea masennus.
4. Luonne,negatiivinen,ei mistään kiitollinen.
5. Väärä vuokavalio,liikaa kahvileipiä,höttösämpyloitä ,hiilihydraattia,ei mitään piristäviä ruokia,kuten kaikki juurekset ja kasvikset,
6. C, D vitmiini 50 migrok,päivässä, b-vita(sisältää paljon eri b - vitamiineja),, joku älätää,ei rahaa.Nämä maksavat vain yhden kossupullon hinnan ,SIIS vuodeksi vitamiinit.
7. Rypeminen itsesäälissä, joka estää ,että alkuun lähtisi edes yhden km:n kävelylle,ei siihen kuole , jos väsyttää,se vaan lisää voimia seuraavaan päivään.-Jos nuo eivät ole syitä väsymykseesi,etkä itse halua tehdä niihin muutosta,kilauttaisin terveyskeskukseen ,josta soittavat sinulle takaisin ja antavat lääkäriajan (ehkä viikon ,parin päähän,mutta ei ole kiire,koska tilanteesi ei ole akuutti). Lääkäri määrää labrat,määrää paljon .jos ei jo heti päältäsi näy epäterveet elämäntavat ,kuten esim itseaiheutettu ylipainoisuus josta suoraan VOI seurata tuo tolkuton väsymys. SYY JA SEURAUS.
Itse koettu tämä.
Aika harvinainen tapaus lienet.
Sehän tästä fatiikin kanssa elämisessä osaltaan tekee niin raskasta, kun moni ajattelee että oma syysi, mitäs lojut kaiket päivät sohvalla suklaakakkua mättäen ja itsesäälissä rypien. Ja hyvän tahtoisetkin neuvot lähtevät siitä oletuksesta. Siksi sitä usein onkin aika vaiti tästä.
Onko väsymyksesi fyysistä?