Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sietämätön kotitilanne kaikille; isoveikkaa ihaileva pikkusisko on jatkuvasti veljensä kimpussa->arki yhtä huutoa

Vierailija
10.06.2018 |

Äitinä tässä on niin paha mieli jokaisen osapuolen kannalta. Kaduttaa myös lasten liian iso ikäero mikä siis on 8 vuotta. Esikoinen on 13v teinipoika, joka kovasti kaipaa omaa rauhaa ja aikaa jätkäporukkansa kanssa pelata koneella ja muutenkin olla rauhassa. Pikkusisko ei anna veikalleen hetkeäkään rauhaa vaan on aina tunkemassa veljen huoneeseen, olipa siellä kavereita tai ei. Esikoista ei enää muutenkaan kiinnosta leikkiä pikkusiskon kanssa muuta kuin kai pakosta tai äidin mieliksi.

Miehelläkin on rankkaa töissä ja hän suorastaan tuntuu vihaavan olla kotona, kun täällä on ikuinen taistelutanner vaan menossa. Lisänä vielä haastaa riitaa minunkin kanssani. En minäkään kaikkea yksin jaksa. Lasten riitely rasittaa minuakin. Minä kuitenkin kuuntelen ja katselen sitä tässä kotona paljon enemmän kuin isä. Säälittää meidän pikkutyttö kun ei se ilkeyttään ole isoveikkansa kimpussa vaan koska niin kovasti ihailee ja rakastaa tätä. Esikoinen sen sijaan on jo pidempään vaikuttanut suorastaan vihaavan pikkusiskoaan, joka on on jatkuvasti kimpussa. Pitäisihän sitä teininkin rauhaa kunnioittaa.

Miksi ikinä tehtiin lapset näin isolla ikäerolle?? Kaduttaa. Milloin helpottaa? Onko muiden pikkutytöillä ollut tällaisia isoveljien pakonomaista ihailua tuossa iässä? Menikö miten pian ohitse? Tyttö siis on 5v nyt ja tuota ihailua on ollut nyt reilut vuoden päivät. Ihan vaaratilanteitakin jo tullut tuosta tytön roikkumisesta veljessään, kun tyttö on kamppailun tiimellyksessä monesti horjahtanut ja kerran löi päänsäkin kurjasti.

Kunpa edes avioliittomme kestäisi tämän kauden.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanot sille tytölle, että antaa veljen olla rauhassa ja järjestät jotkut leikkitreffit tytön itsensä ikäisen seurassa.

Vierailija
2/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edes yrittänyt sanoa tytölle, että veli pitää jättää rauhaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset nyt aina riitelee. Meiltä on kolme lasta pienillä ikäerolla ja ihan joka päivä tappelevat ja riitelevät. Oikeastaan jotain pientä kinastelua jatkuvasti.

Isoveljen pitää tietenkin saada olla rauhassa kavereiden kanssa. Selität siskolle tilanteen ja sen jälkeen vain estät lasta menemästä huoneeseen. Voit myös yrittää selittää isoveljelle tilanteen, että nyt on tällainen kausi menossa. Yritä jutella jos veli vaikka kerran päivässä viettäisi lyhyen hetken pienemmän sisaruksen kanssa.

Vierailija
4/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tytöllä omia kavereita, jos veljen ovi on kiinni niin sinne ei mennä.

Vierailija
5/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on laitettava myös 5 v:lle.

Vierailija
6/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja pikkusiskolla oli ikäeroa juuri tuo 8 vuotta ja äiti kyllä aina sanoi tiukasti pikkusiskolle, että nyt jätät siskosi rauhaan, kun huomasi, että minulla alkaa hermo menemään. Välillä tietysti pelailin lautapelejä ja opetin kaikki osaamani korttipelit, mutta välillä se roikkuminen suututti

Oletko kunnolla puhunut tytölle ja selittänyt, että isoveli haluaa olla rauhassa välillä? Ja huoneeseensa ei mennä kuin ainoastaan kutsuttuna. ei pienet lapset tyhmiä ole, kun asian kunnolla selittää.

Vierailija
7/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on aika yksinkertainen juttu. Veljen huoneen oveen lukko jonka veli voi sisäpuolelta lukita kun tulee kavereita tai muuten haluaa olla rauhassa. Tai ns. ramppi eli hakanen niin korkealle että sisko ei yllä. Ja sitten sopimus että vei viettää joka päivä vaikka puoli tuntia siskon kanssa. Ei tuossa muuta tarvita.

Vierailija
8/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli samanlainen... tilanne helpottui, kun sai uuden leikkikaverin. Tuli oikein huutamaan ovelle, kuinka menee mieluummin leikkimään Sonjan kanssa eikä minun ja kaverini. Ja meitähän harmitti suunnattomasti😂❤

Vierailija
9/23 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sellaista sinulle ehkä eksoottista kadvatusmetodia kuin lapsen kieltämistä?

Sisko ei saa mennä veljen huoneeseen kuin veljen luvalla.

Vierailija
10/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarukset nyt aina riitelee. Meiltä on kolme lasta pienillä ikäerolla ja ihan joka päivä tappelevat ja riitelevät. Oikeastaan jotain pientä kinastelua jatkuvasti.

Isoveljen pitää tietenkin saada olla rauhassa kavereiden kanssa. Selität siskolle tilanteen ja sen jälkeen vain estät lasta menemästä huoneeseen. Voit myös yrittää selittää isoveljelle tilanteen, että nyt on tällainen kausi menossa. Yritä jutella jos veli vaikka kerran päivässä viettäisi lyhyen hetken pienemmän sisaruksen kanssa.

Miksi moni väittää näin? Ei sisarukset läheskään aina riitele, suurin osa osaa elää tavallista sopusointuista elämää yhdessä sisarustensa kanssa. TUnteet kuohahtavat vain satunnaisesti, ei läheskään joka päivä. Jotenkin tuntuu siltä, etä vanhemmat väistelevät vastuutaan selittämällä, että kaikki kinastelevat.

Sille 5v:lle olisi jo vuosi sitten voinut opettaa, että isoveli ei ole mikään leikittäjä. Kyllä edelleen tyttöä voi komentaa ja sanoa, että veli on kavereitten kanssa, sinä tulet minun kanssani lukemaan kirjaa. Vai onko taas niin, että äiti ei itse malta olla lapsensa kanssa?

Vierailija
11/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, lapsethan on eläman suola, nauttikaa nyt kun vielä on kotona, kyllä 20 vuoden päästä helpottaa.

Vierailija
12/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 13v poika ja 11v tyttö ja riitelevät aivan hemmetisti. Välillä tuntuu että vihaavat toisiaan. Nytkin pienempi lähtee kaverinsa mökille viikoksi ja isoveli on siitä niin iloinen, varmaan järjestää juhlat sen kunniaksi...

Vierailija
13/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 13v poika ja 11v tyttö ja riitelevät aivan hemmetisti. Välillä tuntuu että vihaavat toisiaan. Nytkin pienempi lähtee kaverinsa mökille viikoksi ja isoveli on siitä niin iloinen, varmaan järjestää juhlat sen kunniaksi...

Onhan se mahdollista. Mun mies (40) ja siskonsa (42) anopin mukaan vihasivat toisiaan jo lapsina. Vihaavat edelleen, mutta pystyvät nykyään jo joulupäivällisen ajan olemaan piikittelemättä toisiaan.

Vierailija
14/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moni väittää näin? Ei sisarukset läheskään aina riitele, suurin osa osaa elää tavallista sopusointuista elämää yhdessä sisarustensa kanssa. TUnteet kuohahtavat vain satunnaisesti, ei läheskään joka päivä. Jotenkin tuntuu siltä, etä vanhemmat väistelevät vastuutaan selittämällä, että kaikki kinastelevat.

Sille 5v:lle olisi jo vuosi sitten voinut opettaa, että isoveli ei ole mikään leikittäjä. Kyllä edelleen tyttöä voi komentaa ja sanoa, että veli on kavereitten kanssa, sinä tulet minun kanssani lukemaan kirjaa. Vai onko taas niin, että äiti ei itse malta olla lapsensa kanssa?

Ajattelin ihan samaa. Itse olen sisarrusparven vanhin. Toki minun välillä piti leikkiä myös pienempien kanssa, mutta ei koko ajan . Kun minulle tuli kavereita, äiti järjesti pienemmille muuta puuhaa. Tyttärelle voisi pyytää myös joskus kavereita leikkimään. Kyllä tämä ihan äidin viitseliäisyydestä riippuu.

Vierailija
15/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ajatellut kasvattaa sitä tytärtä?

Vierailija
16/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Meillä lapset 7, 5 ja 3 ja aika harvoin nuo nyt tappelevat keskenään. Ei edes viikottain.

Vierailija
17/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos SINÄ ohjaisit sitä lastasi muuhun tekemiseen? Menette ulos leikkimään, pelaatte, luette, askartelette yhdessä, jne...etkä ota tuota asennetta ettet voi tehdä mitään kun on tuo ikäero.

Vierailija
18/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota jatkunut vuoden päivät, etkä ole tehnyt asialle  mitään? Asiat ei mene itsestään ohi vaan siihen tarvitaan johdonmukaista kas-va-tus-ta.

Vierailija
19/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuri ikäero tähän liittyy? Ei meillä sisarukset (ikäero 2 vuotta) mene toistensa huoneisiin, jos toinen haluaa olla rauhassa tai on kaveri kylässä. Saako teillä 5-vuotias muutenkin tehdä, mitä lystää?

Vierailija
20/23 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vanhemmat olette tehneet virheen: Olette kuvitelleet, että poika toimii pienemmän leikittäjänä. Nyt poika on saanut oman elämän, mutta tyttö ei. Hankkikaa tytölle oma kaveripiiri ja oma elämä. Hän ei enää voi elää pojan kanssa samaa elämää. Ikäerolla ei tässä kuviossa ole mitään merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi