Saako raskaana oleva syödä fetaa?
Entä mozzarellaa? Pestoa? Vegaanisia juustoja? Vegaanista tuorejuustoa?
Auttakaa! Lupasin tehdä kaverin baby showereihin suolaisen piirakan ja nyt oon ihan ymmälläni, mitä voisin siihen laittaa. Kaveri on kasvissyöjä, joten joku kasvispiirakka sen olla pitää. Kaveri syö kuitenkin maitotuotteita ja juustoja.
Sitten vielä nää raskaana olevien ruokavalio-rajoitukset...
Itselläni ei ole lapsia, niin en tarkkaan tiedä, mitä saa syödä ja mitä ei. Olen toki lueskellut aiheesta, mutta oon epävarma, mitkä niitä pehmeitä juustoja ovat ja onko kaikki yrtit kielletty? Onko vegaanisissa juustoissa jotain haitallista?
Kommentit (31)
No periaatteessa fetassakin on kylmänä syötynä kai teoreettinen listeria-riski vaikka olisikin valmistettu pastöroidusta maidosta. Itse söin kuitenkin luottavaisin mielin raskaana ihan tuoreeltaakin, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin jos fetajuusto käy uunin kautta niin minusta ei pitäisi olla pitää huolta koska lämpö tappaa kaikki bakteerit.
Jos on tehty pastöroituun maitoon 👍
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa fetassakin on kylmänä syötynä kai teoreettinen listeria-riski vaikka olisikin valmistettu pastöroidusta maidosta. Itse söin kuitenkin luottavaisin mielin raskaana ihan tuoreeltaakin, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin jos fetajuusto käy uunin kautta niin minusta ei pitäisi olla pitää huolta koska lämpö tappaa kaikki bakteerit.
Uunin kautta se piirakka käy joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kieltää?
En tiedä. Sitä just kysyn, kieltääkö kukaan.
En haluaisi mokata, kun itse oon lapseton ja juhlissa on paljon äiti-ihmisiä ja raskaana oleviakin. Olis noloa, jos juhlakalu ei voisikaan syödä leipomustani ja siellä yhteen ääneen kauhisteltaisiin piirakan täytteitä. Haluun olla varma, että siinä ei ole mitään sopimatonta.
-ap
Kyllä kreikkalaiset naiset ainakin fetaa syövät raskaana ollessaan. Ja juovat frappea ja syövät jäätelöä.
Ei Suomessa, mutta salaattijuustoa toki.
Saa syödä. Ihme hysteriaa lietsotaan raskausajan syömisistä. Suomessa on elintarvikehygienia maailman huippuluokkaa. Itse olen syönyt joka raskauden aikana ihan kaikkea mitä mieli on tehnyt ja mitään ongelmia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunin kautta se piirakka käy joka tapauksessa.
No näin minä oletinkin, mutta en voi olla 100% miten kukakin valmistaa piirakkansa jos vaikka joku laittaisi juustoa päälle vaikka uunin jälkeen.
Siis saako raskaana syödä nykyään yhtään mitään?!? Tuntuu että kaikki on kielletty!!
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä. Ihme hysteriaa lietsotaan raskausajan syömisistä. Suomessa on elintarvikehygienia maailman huippuluokkaa. Itse olen syönyt joka raskauden aikana ihan kaikkea mitä mieli on tehnyt ja mitään ongelmia ei tullut.
Minä taas olen aina ajatellut että jos jokin ruoka-aine aiheuttaisi lapselle haittaa vaikka 0,01 % todennäköisyydellä niin pärjään ilman sitä kyllä elämästäni 9kk. Mielummin niin, kuin että pelaisin lottoa lapsen terveydellä, mutta niin me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Haluan kuitenkin, ettei mikään ainesosa ole minkään virallisen suosituksen mukaan kielletty, koska en tiedä, miten tarkka kaverini on (veikkaan, että aika tarkka).
-ap
Juustoista ei ollut mitään erityistä mainintaa täällä Ranskassa odotusoppaissa. Itse olisin iloinen lämpimästä piiraasta. Sokerit ja roskaruoka ... no!!
Entä se mozzarella, pesto ja vegejuustot?
Vierailija kirjoitti:
Kuka kieltää?
THL esim
Syö mitä haluat. Ihme hysteriaa, ettei muka saisi syödä jotakin. Ei raskaus ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kieltää?
THL esim
Millä valtuuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen aina ajatellut että jos jokin ruoka-aine aiheuttaisi lapselle haittaa vaikka 0,01 % todennäköisyydellä niin pärjään ilman sitä kyllä elämästäni 9kk. Mielummin niin, kuin että pelaisin lottoa lapsen terveydellä, mutta niin me ollaan erilaisia.
Tuskin siitä lapselle on haittaa, raskaus taitaa mennä kesken jos äidin ruoka olisi pilaantunutta. Ei siis aiheuta vammaisuutta tms.
Vierailija kirjoitti:
Entä se mozzarella, pesto ja vegejuustot?
Kuka kieltää?